Θετική η αποτίμηση του προγράμματος σεξουαλικής αγωγής «Παίζω με το Φρίξο και Μαθαίνω το Σώμα μου»

Δίχτυ προστασίας ενάντια στην παιδική σεξουαλική κακοποίηση

Ένα πρόγραμμα που βρήκε ανταπόκριση από τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς και έλαβε πολύ θετικά σχόλια από τους γονείς των μαθητών που συμμετείχαν σε αυτό, ήταν το πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής «Παίζω με τον Φρίξο και μαθαίνω για το σώμα μου και τις σχέσεις», το οποίο υλοποιήθηκε σε 13 συνολικά σχολεία-νηπιαγωγεία και δημοτικά – του Ρεθύμνου, στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης.

Σκοπός του προγράμματος ήταν να καταλάβουν τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι το σώμα τους, το πώς μπορούν να προστατευθούν, την ιδιωτικότητα του σώματός τους, το πώς να διαχειρίζονται τα συναισθήματα και έτσι να μπορέσουν να αποκτήσουν ένα δίχτυ προστασίας σε φαινόμενα σεξουαλικής κακοποίησης.

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της εκστρατείας κατά της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης και της προσπάθειας να ευαισθητοποιηθούν γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί για το φαινόμενο και να ενημερωθούν για τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου, με ευθύνη του δήμου Ρεθύμνου σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Χθες το απόγευμα στο Σπίτι του Πολιτισμού πραγματοποιήθηκε μια εκδήλωση- απολογισμός του προγράμματος, παρουσία του δημάρχου Ρεθύμνου Γιώργου Μαρινάκη, του αντιδημάρχου παιδείας Γιώργου Γεωργαλή, εκπαιδευτικών και γονέων. 

«ΤΟ ΘΥΜΑ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗΣ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΥΧΝΑ ΝΙΩΘΕΙ ΕΝΟΧΟ»

Το φαινόμενο της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης υφίσταται στην ελληνική κοινωνία και με ανησυχητικά ποσοστά, όπως δείχνουν οι κατά καιρούς έρευνες, για αυτό και είναι ανάγκη τα ίδια τα παιδιά να μάθουν το σώμα τους, να μάθουν πώς τα ίδια μπορούν να προστατευθούν, αλλά και σε ποιον μπορούν να απευθυνθούν όταν τους συμβεί κάποιο τέτοιο περιστατικό. 

Όπως τόνισε η Μαργαρίτα Γερούκη, σχολική σύμβουλος, μέλος της εθελοντικής ομάδας, «η σεξουαλική κακοποίηση είναι ένα ιδιαίτερα ενοχικό πράγμα. Το θύμα νιώθει ένοχο, τα παιδιά πολλές φορές νομίζουν ότι φταίνε αυτά, γιατί το σύστημα των παιδόφιλων είναι τέτοιο, οι γονείς όταν το μάθουν νιώθουν ένοχοι σκεπτόμενοι ότι δεν κατάφεραν να τα προστατεύσουν. Ίσως ο μόνος που δε νιώθει ένοχος είναι ο ίδιος ο θύτης κάτι που είναι και ερευνητικά διαπιστωμένο. 

Στόχος μας ήταν να καταφέρουμε να ενδυναμώσουμε τα παιδιά, να ξέρουν τα δικαιώματά τους, ότι κανείς δεν μπορεί να τους ακουμπήσει στα ιδιωτικά τους μέρη, να γνωρίζουν τα γεννητικά τους όργανα με το όνομά τους το σωστό, γιατί αν δεν γνωρίζεις κάτι δεν έχεις σημείο αναφοράς ή θεωρείς ότι δεν είναι σημαντικό. Είναι πολύ δύσκολο για ένα παιδάκι που δέχεται κάποια αγγίγματα που δεν είναι επιτρεπτά αν δεν έχει έναν όρο γι’ αυτό που συμβαίνει να μιλήσει σε κάποιον. Επίσης προσπαθήσαμε να δώσουμε πληροφορίες στα παιδιά σε ποιον θα μπορούσαν να μιλήσουν αν νιώσουν άβολα ή άσχημα με κάτι που συμβαίνει και αφορά το σώμα τους».

Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε 25 τάξεις από ισάριθμους εκπαιδευτικούς σε νηπιαγωγεία και δημοτικά, σε εθελοντική βάση. Οι εκπαιδευτικοί είχαν επιμορφωτικές συναντήσεις με την υπεύθυνη ομάδα μια φορά το μήνα.

ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ

Στο τέλος του προγράμματος οι υπεύθυνοι έδωσαν ένα ερωτηματολόγιο αξιολόγησης στους γονείς των οποίων τα παιδιά συμμετείχαν σε αυτό και τα αποτελέσματα ήταν πολύ θετικά και το ίδιο έγινε και με τους εκπαιδευτικούς.
Το 93% των γονέων που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο είπαν ότι θα ήθελαν να συνεχίσει το πρόγραμμα, το 4% είπαν ότι δεν ξέρουν, δεν είπαν όχι, κάτι που αξιολογείται θετικά. Επίσης οι περισσότεροι γονείς είπαν πως η σεξουαλική αγωγή είναι κάτι που θα έπρεπε να μπει σε όλες τις τάξεις και δήλωσαν πολύ ευχαριστημένοι που το σχολείο τους έκανε αυτήν την προσπάθεια.

Πολύ σημαντικό είναι, σύμφωνα με την κα Γερούκη, ότι οι γονείς δήλωσαν πως το πρόγραμμα τους βοήθησε να επικοινωνήσουν με τα παιδιά τους. «Όταν γίνεται ένα τέτοιο πρόγραμμα ένα από τα μεγαλύτερα κέρδη είναι ότι ανοίγει ο δίαυλος επικοινωνίας των παιδιών με τους γονείς γι’ αυτά τα θέματα. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί ειδικά στις μικρότερες ηλικίες οι γονείς είναι αυτοί που πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο, να είναι δίπλα στο παιδί και να το υποστηρίζουν. Φάνηκε λοιπόν από τους γονείς ότι αυτό το πετύχαμε».

Ενθουσιασμένα από το πρόγραμμα ήταν και τα παιδιά, αφού η όλη διαδικασία έγινε μέσα από το παιχνίδι. «Υπήρχε ο κεντρικός ήρωας ο Φρίξος τον οποίο αγκάλιασαν τα παιδιά και τον έκαναν κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Μάλιστα μια μαμά μας είπε ότι το παιδί γυρνά σπίτι και της μιλάει για τον Φρίξο, ενώ δεν λέει πολλά πράγματα για το σχολείο. Αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό», σημείωσε η κα Γερούκη.

Ο αντιδήμαρχος παιδείας Γιώργος Γεωργαλής από την πλευρά του δήλωσε πως ο δήμος καλύπτει με αυτό το πρόγραμμα ένα κενό της πολιτείας που λόγω της οικονομικής κρίσης δεν αναπτύσσει προγράμματα αγωγής υγείας. «Ο δήμος σε συνεργασία με εθελοντές αποφάσισε να αναπτύξει προγράμματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για παιδιά της 1ης γυμνασίου και των παιδικών σταθμών και τα αποτελέσματα ήταν καταπληκτικά. Από αυτό το πρόγραμμα βγήκε ένα έντυπο το οποίο στη συνέχεια δόθηκε σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης οι οποίοι με τη σειρά τους το δούλεψαν στα σχολεία τους».

Ο κ. Γεωργαλής τονίζει ότι θα γίνει προσπάθεια να συνεχιστεί και φέτος το πρόγραμμα, ωστόσο τόνισε ότι έχει εκδοθεί το μικρό αυτό βιβλίο το οποίο μπορεί να αποτελέσει τη βάση για τους εκπαιδευτικούς που θα θέλουν οι ίδιοι να υλοποιήσουν το πρόγραμμα. 

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η εθελοντική ομάδα που είναι υπεύθυνη του προγράμματος είναι:

Γεωργαλής Γιώργος, Αντιδήμαρχος
Μαυράκη Δέσποινα, Δασκάλα – μέλος του Δ.Σ. της Σχ. Επιτροπής Α/θμιας Εκπ/σης 
Μαργαρίτα Γερούκη, Σχολική Σύμβουλος Α/θμιας
Βιταλάκη Ελένη, Εκπαιδευτικός- Δρ Αναπτυξιακής Ψυχολογίας Επιστ. Συν. Παν/μίου Κρήτης
Τριαματάκη Αθηνά, Εκπαιδευτικός- Εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού
Χρόνη Βαρβάρα, Υπεύθυνη Σχολικών δραστηριοτήτων Α/θμιας Εκπ/σης.

Πηγή: goodnet.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ