Το τελικό σχέδιο και η...τριμερής συμφωνία για το Βόρειο Άξονα της Κρήτης

Οι αποφάσεις που ελήφθησαν, τα τηλέφωνα με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα επενδύσεων και η εξαγγελία από τον Τσίπρα


 

Εδώ και καιρό έχει μπει στη ζωή μας η…ρήτρα διαθεσιμότητας την οποία επικαλείται ο Στ.Αρναουτάκης ως τη μόνη λύση για να γίνει επιτέλους ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος ο Βόρειος Οδικός Άξονας. Και τώρα το υπουργείο Υποδομών- τόσο ο υπουργός κ.Σπίρτζης όσο και ο γενικός κ.Δέδες- προσχωρούν σε αυτή τη θέση- αλλά και ο πρωθυπουργός πριν 10 μέρες, ανήγγειλε ότι προχωρά με αυτό τον τρόπο ουσιαστικά ο δρόμος!

Το Cretalive αποκαλύπτει σήμερα τι ακριβώς έχει συμφωνηθεί μεταξύ κυβέρνησης- Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων- Περιφέρειας Κρήτης και πως θα προχωρήσει αυτό το σχέδιο για να μπορέσει επιτέλους να ξεκινήσει η υλοποίηση του ΒΟΑΚ.

Οι τελικές λεπτομέρειες έχουν συζητηθεί και μόλις το αμέσως προσεχές διάστημα «κλείσει» η συμφωνία αναμένεται να έρθει ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ.Τσίπρας να αναγγείλει αναλυτικά τον σχεδιασμό που θα «εξασφαλίσει το έργο και θα επιβαρύνει το λιγότερο δυνατό τις δημόσιες επενδύσεις»!

 

Το σχέδιο

 

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες η συζήτηση που έγινε μεταξύ του κ.Αρναουτάκη και του κ.Δέδε την περασμένη εβδομάδα ήταν καθοριστική. Ο γενικός γραμματέας μετέφερε την επίσημη θέση του υπουργείου και της κυβέρνησης στον περιφερειάρχη ο οποίος συνομίλησε και τηλεφωνικά με τον κ.Σπίρτζη και ταυτόχρονα με στελέχη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας.

Άλλωστε οι δηλώσεις και των δύο δεν ήταν τυχαίες μετά. Η κάθε πλευρά συνέβαλε από την πλευρά της σε αυτή τη λογική ώστε να ξεκινήσει ο σχεδιασμός.

Ο κ.Αρναουτάκης που έπεισε την κυβέρνηση για τη ρήτρα διαθεσιμότητας που στην πραγματικότητα ήταν ο τρόπος να μην…μπουν διόδια στον δρόμο. Κάτι καταστροφικό και που η ίδια η κυβέρνηση λόγω πολιτικών και ιδεολογικών καταβολών δεν το θέλει. Τι σημαίνει πρακτικά ρήτρα διαθεσιμότητας; Να συμβάλει χρηματοδοτικά η ΕΤΕπ στο έργο, που θα κάνει ο ιδιώτης ο οποίος μπορεί είτε να έχει από το κράτος μία άλλη ανταποδοτική απολαβή (έχει γίνει και με…χορήγηση ακινήτου) είτε να δώσει για τα επόμενα χρόνια ένα ποσό.

“Μπορεί ένα έργο που κάνει 300 εκατομμυρια ευρώ το κράτος να διαθέσει 30 εκατομμύρια τον χρόνια αποπληρώνοντας αυτό το ιδιότυπο δάνειο” έχουν ξεθαρίσει οι δυο πλευρές.

Η ΕΤΕπ αποδέχεται τον διακανονισμό, αλλά δεν θέλει να γίνει…συνολικά στο όλο έργον. Και εκεί συμφωνεί και το υπουργείο και η περιφέρεια Κρήτης.

“Εάν περιμένουμε να γίνει η στρατηγική μελέτη, να γίνουν όλες οι μελέτες για το Βόρειο Οδικό Αξονα, να τρέξουν τα έργα ουτε το…2050!” λένε και στην περιφέρεια.

Ποια είναι η λύση που προτάσσεται; Η λογική της ανα τμήμα κατασκευής του δρόμου: Υπάρχει ένα πιο ώριμο τμήμα του σημερινού ΒΟΑΚ από το Ρέθυμνο προς τα Χανιά με μελέτες και μπορεί μέσα στο 2018 να ξεκινήσει; Με αυτό ξεκινούν!

“Μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε τμηματικά το έργο. Ένα πρώτο σχέδιο των 300 εκατομμυρίων ευρώ , να γίνουν πολλά χιλιόμετρα δρόμου στη δυτική Κρήτη. Ταυτόχρονα να ετοιμάζεται από τα Μάλια στον Αγιο Νικολαο ότι σχεδιάζεται και πάει λέγοντας” ανέφεραν και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων’

Τι κέρδος θα έχει αυτή η λογική; Οτι το έργο και δεν…θα περιμένει μελέτες όπως πχ στη Σητεία, στην Κίσαμο και θα μπορεί να προχωρά!

“Εάν έχουμε προχωρήσει πολλά κρίσιμα τμήματα του δρόμου, εάν έχουν γίνει 100 και πλέον χιλιόμετρα  μπορούμε να σχεδιάζουμε τα υπόλοιπα. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να φτιαχτεί ο δρόμος” λένε στην περιφέρεια και συμφωνεί το υπουργείο που ξερει ότι μονο με μικρά ποσά κάθε χρόνο μπορεί να χρηματοδοτεί το έργο- ακόμη κι αν αυξάνονται τα ποσά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ