Η μόρφωση χαρίζει περισσότερα και καλύτερα χρόνια ζωής

Το σχολείο και η μόρφωση δεν κάνουν τον άνθρωπο μόνο πιο έξυπνο, αλλά μπορούν επίσης να τον βοηθήσει να ζήσει περισσότερο, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Οι άνθρωποι που έχουν υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο τείνουν να γερνούν πιο αργά και να ζουν περισσότερο σε σύγκριση με τους λιγότερο μορφωμένους.

Τα υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης συνδέονται σημαντικά με βραδύτερο ρυθμό γήρανσης και χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου, σύμφωνα με την έκθεση που δημοσιεύτηκε την 1η Μαρτίου στο περιοδικό JAMA Network Open.

Στην πραγματικότητα, κάθε δύο χρόνια πρόσθετης εκπαίδευσης μεταφράζονται σε 2% έως 3% πιο αργό ρυθμό γήρανσης, δείχνουν τα ευρήματα. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 10% χαμηλότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου.

Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που συνδέει το εκπαιδευτικό επίπεδο με την ταχύτητα γήρανσης και τον χρόνο θανάτου, είπαν οι ερευνητές.

«Γνωρίζουμε εδώ και πολύ καιρό ότι οι άνθρωποι που έχουν υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης τείνουν να ζουν περισσότερο», δήλωσε ο ερευνητής Daniel Belsky, αναπληρωτής καθηγητής επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο Columbia Mailman School of Public Health στη Νέα Υόρκη.

«Αλλά υπάρχουν πολλές προκλήσεις στο να καταλάβουμε πώς συμβαίνει αυτό και, κυρίως, εάν οι παρεμβάσεις για την προώθηση του εκπαιδευτικού επιπέδου θα συμβάλουν στην υγιή μακροζωία», πρόσθεσε ο Belsky σε ανακοίνωση του πανεπιστημίου.

Για τη μελέτη, οι ερευνητές βασίστηκαν σε δεδομένα από τη μελέτη Framingham Heart, ένα πρότζεκτ που πρωτοξεκίνησε το 1948 και παρακολουθεί την υγεία των κατοίκων από την πόλη Framingham της Μασαχουσέτης. Η μελέτη εκτείνεται τώρα σε τρεις γενιές.

Για να μετρήσουν τον ρυθμό της γήρανσης, οι ερευνητές ανέλυσαν γενετικά δεδομένα από συμμετέχοντες στη μελέτη Framingham χρησιμοποιώντας ένα γενετικό τεστ που λειτουργεί σαν ταχύμετρο για τη διαδικασία γήρανσης. Το τεστ ουσιαστικά μετρά πόσο γρήγορα ή αργά θα αλλάξει το σώμα ενός ατόμου καθώς μεγαλώνει.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές συνέκριναν τα δεδομένα γενετικής γήρανσης με το πόσο περισσότερη ή λιγότερη εκπαίδευση έλαβε κάθε άτομο στη μελέτη, σε σύγκριση με τους γονείς και τα αδέρφια του.

Με αυτόν τον τρόπο, η μελέτη θα μπορούσε να εξηγήσει διαφορές στο εκπαιδευτικό υπόβαθρο και στους οικονομικούς πόρους μεταξύ των οικογενειών, είπαν οι ερευνητές.

Συγκρίνοντας δεδομένα για την εκπαίδευση και τη γήρανση με αρχεία που έδειχναν πόσο καιρό έζησαν οι συμμετέχοντες, οι ερευνητές μπόρεσαν να συνδέσουν τον βραδύτερο ρυθμό γήρανσης με την αυξημένη μακροζωία σε άτομα με μεγαλύτερη εκπαίδευση.

Το γεγονός ότι οι πιο μορφωμένοι από τους συμμετέχοντες μεγάλωναν πιο υγιώς εξηγεί έως και το ήμισυ του αντίκτυπου που έχει η εκπαίδευση στον κίνδυνο θανάτου, ανέφερε η ερευνήτρια Gloria Graf, διδακτορική φοιτήτρια Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο Columbia.

«Τα ευρήματά μας υποστηρίζουν την υπόθεση ότι οι παρεμβάσεις για την προαγωγή του μορφωτικού επιπέδου θα επιβραδύνουν τον ρυθμό της βιολογικής γήρανσης και θα προάγουν τη μακροζωία», είπε ο Graf.

Ωστόσο, χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να επιβεβαιωθεί αυτή η σχέση και να εξηγηθεί γιατί η μόρφωση θα βοηθούσε ένα άτομο να γεράσει πιο καλά, είπε ο Belsky.

«Τελικά, απαιτούνται πειραματικά στοιχεία για να επιβεβαιωθούν τα ευρήματά μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.