ΚΟΣΜΟΣ
Πώς οι Χούθι μπορούν να μας στερήσουν ακόμη και τον καφέ
Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν διαταράξει ένα βασικό πέρασμα για τις εξαγωγές καφέ από το Βιετνάμ, αναγκάζοντας πολλούς μεταφορείς εμπορευμάτων να ακολουθήσουν μεγαλύτερες διαδρομές
Ντόμινο αρνητικών συνεπειών σε πολλούς κλάδους και προϊόντα πυροδοτεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και το… χάος στις θαλάσσιες μεταφορές. Στην ολοένα αυξανόμενη λίστα προστίθεται και ο καφές και κυρίως η αγορά των κόκκων τύπου ρομπούστα, που είναι μια ποικιλία που χρησιμοποιείται ευρώς στα προϊόντα στιγμιαίου καφέ.
Οι αγοραστές κόκκων ρομπούστα αποφεύγουν τις αγορές από τον κορυφαίο παραγωγό που είναι το Βιετνάμ, λόγω της εκτίναξης του κόστους μεταφοράς και της μεγαλύτερης απ’ όσο συνήθως διάρκειας μεταφοράς τους. Αντ’ αυτού επιδιώκουν να εξασφαλίσουν περισσότερες προμήθειες από τη Βραζιλία, σύμφωνα με το Bloomberg.
Οι επιθέσεις των μαχητών Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν διαταράξει ένα βασικό πέρασμα για τις εξαγωγές καφέ από το Βιετνάμ, αναγκάζοντας πολλούς μεταφορείς εμπορευμάτων να ακολουθήσουν μεγαλύτερες διαδρομές. Ως αποτέλεσμα, η πριμοδότηση των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης ρομπούστα για παράδοση τον Ιανουάριο σε σχέση με το επόμενο συμβόλαιο εκτινάχθηκε περισσότερο από 30% αυτόν τον μήνα. Αυτό έρχεται σε συνέχεια της παγκόσμιας έλλειψης της συγκεκριμένης ποικιλίας εξαιτίας της ξηρασίας στην ασιατική χώρα η οποία που έχει ήδη οδηγήσει σε αύξηση των τιμών κατά σχεδόν 60% το 2023.
«Θα μπορούσα να δω τα πράγματα στην Ερυθρά Θάλασσα σε συνδυασμό με την ξηρασία στη Νοτιοανατολική Ασία να οδηγούν σε οριστική μετακίνηση μεριδίου της παγκόσμιας αγοράς ρομπούστα προς τη Βραζιλία», δήλωσε ο John Goodwin, ανώτερος αναλυτής εμπορευμάτων στην ArrowStream Inc.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το εμπόριο ρομπούστα μέσω της περιοχής της Ερυθράς Θάλασσας διαταράσσεται. Πριν από δύο χρόνια, ένα πλοίο που μπλόκαρε τη διέλευση στη διώρυγα του Σουέζ αναστάτωσε επίσης τις αγορές.
Στο Βιετνάμ, ο εξαγωγέας Phuc Sinh Corp. είδε τις αποστολές να υποχωρούν από τότε που ξέσπασαν οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς οι τιμές των ναυτιλιακών ναύλων για αγαθά που αποστέλλονται στην Ευρώπη από την Ασία εκτινάχθηκαν. Οι τιμές αυξήθηκαν σχεδόν κατά επτά φορές σε 4.000 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο, σύμφωνα με τον πρόεδρο Phan Minh Thong.
Παρόλα αυτά, ενώ οι εξαγωγές της Βραζιλίας βρίσκονται σε άνοδο, η χώρα δεν είναι σε καμία περίπτωση σε θέση να καλύψει το κενό που αφήνει το Βιετνάμ, το οποίο παράγει περισσότερο από το ένα τρίτο των παγκόσμιων προμηθειών ρομπούστα.