LIFESTYLE
Guardian: Πώς η Ιταλία στράφηκε κατά των influencers μετά το σκάνδαλο με την Κιάρα Φεράνι
Η Ρώμη θεσπίζει τώρα νέους κανόνες για τους infuencers
Η Ιταλίδα influencer Κιάρα Φεράνι δημιούργησε μια περιουσία μέσω των αδιάκοπων selfies ως μέρος μιας στρατηγικής μάρκετινγκ για το πώς να είναι «αβιάστα cool».
Αλλά τώρα, η διασημότερη influencer της Ιταλίας παλεύει να διατηρήσει το κύρος της, μετά το σκάνδαλο που ξέσπασε με ένα χριστουγεννιάτικο κέικ και την έρευνα για απάτη, αφήνοντας την αυτοκρατορία της να παραπαίει στο χείλος του γκρεμού σε αυτό που έχει γίνει προειδοποιητικό παράδειγμα για άλλους αστέρες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Το σκάνδαλο με το «φιλανθρωπικό» κέικ της Φεράνι
Το σκάνδαλο χρονολογείται από τα τέλη του 2022, όταν η 36χρονη Κιάρα Φεράνι, ένωσε τις δυνάμεις της με την εταιρεία Balocco με έδρα το Πιεμόντε για να υποστηρίξει το χριστουγεννιάτικο pandoro. Το κέικ με την επωνυμία Ferragni είχε τιμή 9 ευρώ, σχεδόν τριπλάσια της κανονικής έκδοσης.
Η εταιρεία και η Κιάρα Φεράνι, η οποία μόνο στο Instagram έχει 29,4 εκατομμύρια ακόλουθους, ισχυρίστηκαν ότι τα έσοδα που θα συγκεντρωθούν από τα κέικ θα δοθούν σε ένα παιδιατρικό νοσοκομείο στο Τορίνο.
Στην πραγματικότητα, η Balocco είχε δώσει 50.000 ευρώ στο νοσοκομείο πριν από την έναρξη της πρωτοβουλίας και δεν έκανε άλλες δωρεές. Η Κιάρα Φεράνι κέρδισε περισσότερα από ένα εκατομμύριο ευρώ από την εκστρατεία, σύμφωνα με την αντιμονοπωλιακή αρχή της Ιταλίας.
Τον Δεκέμβριο, η αρχή επέβαλε πρόστιμα ύψους 1 εκατ. ευρώ και 420.000 ευρώ, αντίστοιχα, στην Φεράνι και στην ιδιοκτήτρια της εταιρείας, Alessandra Balocco, για παραπλάνηση των καταναλωτών.
Σε ένα σχεδόν δακρύβρεχτο βίντεο, η Φεράνι ζήτησε συγγνώμη από τους ακολούθους της για αυτό που αποκάλεσε «επικοινωνιακό λάθος», λέγοντας ότι θα δωρίσει 1 εκατ. ευρώ στο νοσοκομείο.
Τα προβλήματά της όμως δεν σταμάτησαν εκεί. Μετά από εβδομάδες συζητήσεων στην Ιταλία σχετικά με τη δύναμη των influencers και τα χρήματα που βγάζουν από τα προϊόντα που προωθούν, ειδικά όταν παρουσιάζονται ως φιλανθρωπική πρωτοβουλία, οι εισαγγελείς στο Μιλάνο δήλωσαν αυτή την εβδομάδα ότι ερευνούν τους Φεράνι και Balocco για διακεκριμένη απάτη.
Χάνει ακόλουθους και πελάτες η Κιάρα Φεράνι στον απόηχο του σκανδάλου
Η Φεράνι έχει χάσει 200.000 ακολούθους από τότε που αποκαλύφθηκε το σκάνδαλο και βασικοί πελάτες, συμπεριλαμβανομένης της Coca-Cola, την έχουν εγκαταλείψει.
Νέους κανόνες για τους influencers θεσπίζει η Ιταλία
Στον απόηχο του φιάσκου, η αρχή επικοινωνιών της Ιταλίας ενέκρινε την Πέμπτη νέους αυστηρούς κανόνες, παρόμοιους με εκείνους που εφαρμόζονται σε όλα τα μέσα ενημέρωσης, για τη βελτίωση της διαφάνειας στις αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που παράγονται από influencers με περισσότερους από 1 εκατομμύριο followers. Η διαφήμιση πρέπει να επισημαίνεται με μεγαλύτερη σαφήνεια ώστε να είναι αναγνωρίσιμη από τον αναγνώστη, διαφορετικά οι influencers κινδυνεύουν με πρόστιμα έως και 600.000 ευρώ.
Η καταστολή απηχεί τα πρόσφατα γεγονότα στη Γαλλία, όπου πέρυσι θεσπίστηκε νόμος που ρυθμίζει το περιεχόμενο που πληρώνεται επί πληρωμή.
Ο Giacomo Lasorella, πρόεδρος της Agcom, δήλωσε ότι οι κανόνες θα επεκταθούν τελικά και στους μικρότερους influencers.. «Κινούμαστε μέσα σε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο ... ο ψηφιακός κόσμος τρέχει σαν λαγός και οι κανόνες τον ακολουθούν», δήλωσε στον Guardian. «Αλλά αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα προς τη ρύθμιση αυτού του τομέα».
Η Φεράνι δήλωσε ότι αισθάνεται «ήρεμη» σχετικά με την έρευνα για την απάτη, καθώς «πάντα ενεργούσε με καλή πίστη». Ταυτόχρονα, έχει ενεργοποιήσει μια ομάδα κορυφαίων επικοινωνιολόγων και ειδικών για να διασώσει την εικόνα της.
Ορισμένοι παρατηρητές έσπευσαν να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι η πτώση από την αξιοπρέπεια θα σημάνει το τέλος της διάσημης Ιταλίδας influencer. Άλλοι συμπάσχουν, υποστηρίζοντας ότι η ίδια και οι συνάδελφοί της επηρεάζουν υπερβολικά την κατάσταση.
«Υπάρχει πολύ μίσος προς αυτές», δήλωσε ο Gianluca Perrelli, ο διευθύνων σύμβουλος της Buzzoole, μιας εταιρείας που ειδικεύεται στο μάρκετινγκ influencer. «Για παράδειγμα, αν η πρωτοβουλία pandoro είχε γίνει από έναν διάσημο ποδοσφαιριστή ή ηθοποιό, πιθανόν να υπήρχε διαφορετική αντίδραση. Το συγκεκριμένο άτομο θα είχε καταδικαστεί, αλλά όχι όλοι οι ποδοσφαιριστές ή οι ηθοποιοί».