Αρκούν μόνο τα εκθέματα;

Δημοσθένης Μαράκης
Δημοσθένης Μαράκης

Ο χώρος οφείλει να προδιαθέτει τον επισκέπτη, θετικά, πριν την είσοδό του στο μουσείο, αφαιρώντας από την «εικόνα» την απαράδεκτη κατάσταση πέριξ του κτηρίου.

του Δημοσθένη Μαράκη

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου είναι από τα μεγαλύτερα και πιο αξιόλογα μουσεία στην Ελλάδα και ένα από τα σημαντικότερα στην Ευρώπη. Τα εκθέματά του καλύπτουν περίπου 5.500 χρόνια κρητικής προϊστορίας και ιστορίας και περιλαμβάνουν αντιπροσωπευτικά δείγματα από όλες τις περιόδους της, από τη νεολιθική εποχή μέχρι τους ρωμαϊκούς χρόνους. Κυρίαρχη θέση στις συλλογές του κατέχουν τα μοναδικά αριστουργήματα της μινωικής τέχνης. Η συλλογή με τις μινωικές αρχαιότητες είναι η σημαντικότερη στον κόσμο και το μουσείο δίκαια θεωρείται το κατ' εξοχήν μουσείο του μινωικού πολιτισμού.

Μετά από αρκετών χρόνων περιπέτειες το αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου λειτουργεί. Με μια επισκεψιμότητα συνεχώς αυξανόμενη, κατατάσσεται στην 4η θέση ανάμεσα στα πιο αγαπημένα μουσεία των τελευταίων 10 ετών  (Visit Greece).  Η δουλειά των ειδικών εντός του εκθεσιακού χώρου είναι εκπληκτική.

Το διώροφο κτήριο του μουσείου αποτελεί σημαντικό δείγμα του μοντέρνου αρχιτεκτονικού κινήματος στην Ελλάδα, βραβευμένο με έπαινο Bauhaus στο Μεσοπόλεμο. Οι χρωματισμοί και τα υλικά κατασκευής, όπως και τα πολύχρωμα φλεβωτά μάρμαρα, παραπέμπουν στις τοιχογραφικές μιμήσεις ορθομαρμαρώσεων των μινωικών κτηρίων.

Το κτήριο, όπου στεγάζεται, βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και κατασκευάσθηκε σε σχέδια του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντινού μεταξύ των ετών 1937 και 1940,  στην ίδια θέση όπου κατά τη διάρκεια της βενετοκρατίας βρισκόταν η καθολική μονή του Αγίου Φραγκίσκου.

Η θέα του αρχαιολογικού μουσείου από την πλευρά του παρκινγκ παραπέμπει σε ένα μοντέρνου τύπου κτήριο. Εκτός της κεντρικής εισόδου, η σήμανση κρίνεται ανεπαρκής. Πουθενά δεν αναφέρεται ο τίτλος «Μουσείο». Αν ο επισκέπτης βρεθεί σε οποιοδήποτε άλλο σημείο του κτηρίου εκτός της κεντρικής εισόδου, δεν γνωρίζει πως βρίσκεται δίπλα στην σημαντικότερη μινωική συλλογή του κόσμου. Ακόμη κι αν βρίσκεται στο πεζοδρόμιο δυτικά του μουσείου δεν μπορεί να προσανατολιστεί. Μπάνερ όπως αυτά της εισόδου θα βοηθούσαν. Θα «διαφήμιζαν» καλύτερα τον χώρο και θα κατεύθυναν τον επισκέπτη, χωρίς την δοκιμασία της αναζήτησης. Ταυτόχρονα, αυστηρότατη ρύθμιση της κυκλοφορίας για την ασφαλή μετάβασή των από τον χώρο στάθμευσης (;) τουριστικών λεωφορείων μέχρι το κτήριο. 

Ο σημερινός χώρος στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων (χωρίς εμφανή σήμανση επίσης) θα πρέπει να διατίθεται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ για αυτό το σκοπό, με ταυτόχρονη εξασφάλιση συνθηκών υγιεινής και ασφάλειας καθώς και ομαλής μετάβασης προς το κτήριο. Παλιότερες σκέψεις για δημιουργία πάρκου στο σημείο θα βοηθούσε, αρκεί να εξασφαλιστεί χώρος μετεπιβίβασης επισκεπτών. Για τον εξωραϊσμό του περιβάλλοντος χώρου, απαραίτητη η συνεργασία φορέων και επιχειρηματιών του τουρισμού. Ο χώρος οφείλει να προδιαθέτει τον επισκέπτη, θετικά, πριν την είσοδό του στο μουσείο, αφαιρώντας από την «εικόνα» την απαράδεκτη κατάσταση πέριξ του κτηρίου. Δήμος, Περιφέρεια, Αρχαιολογία, φορείς, υπηρεσίες, ιδιώτες, πρέπει να κινηθούν από κοινού, προς αυτό την κατεύθυνση, είτε μέσω προγραμμάτων είτε μέσω προγράμματος χορηγιών.

Νομίζω ότι μπορούν (και πρέπει) να μεριμνήσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες για αυτά, πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου.

Από χθες, δηλαδή!

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ