Ακτινοβολία από την άκρη του Σύμπαντος «χαρίζει λίγο επιπλέον μαύρισμα»

Εξωγαλαξιακό σολάριουμ

Η μελέτη ήρθε την κατάλληλη στιγμή, εν μέσω διακοπών: την ώρα που λιάζεστε στην παραλία, ένα εξάκις εκατομμύρια φωτόνια λούζουν το δέρμα σας κάθε δευτερόλεπτο. Και κάποια από αυτά έρχονται από πολύ μακριά, πέρα κι από τον ίδιο τον Γαλαξία μας.

Μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Astrophysical Journal υπολογίζει με νέα επίπεδα ακρίβειας το φως που φθάνει στη Γη από εξωγαλαξιακές πηγές.

Καταλήγει στην εκτίμηση ότι το ανθρώπινο σώμα βομβαρδίζεται από δέκα δισεκατομμύρια εξωγαλαξιακά φωτόνια το δευτερόλεπτο, ακόμα και στη διάρκεια της νύχτας.

Και αν συγκρίνει κανείς το νούμερο αυτό με τον αριθμό των ηλιακών φωτονίων, το συμπέρασμα είναι ότι η εξωγαλαξιακή ακτινοβολία αντιστοιχεί γύρω στα δέκα τρισεκατομμυριοστά ενός σέξι μαυρίσματος.

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι οι εκτιμήσεις της μελέτης είναι στην καλύτερη περίπτωση προσεγγιστικές: το μαύρισμα οφείλεται μόνο στην υπεριώδη ακτινοβολία, ενώ οι ερευνητές εξέτασαν πολλά μήκη κύματος, από το υπεριώδες μέχρι το υπέρυθρο.

Ουσιαστικά, οι ερευνητές συνέκριναν τις ενέργειες της ηλιακής και της εξωγαλαξιακής ακτινοβολίας, και όχι την επίδρασή τους στο δέρμα.

Απώτερος στόχος της μελέτης, εξάλλου, δεν ήταν να εκτιμήσει τις κοσμητολογικές επιπτώσεις αυτού του αρχέγονου φωτός, αλλά να υπολογίσει τις συνολικές εκπομπές ενέργειας από τις διεργασίες που δημιούργησαν την ύλη όπως την γνωρίζουμε.

Για όσους πάντως ανησυχούν για τις επιπτώσεις στο δέρμα, οι ερευνητές είναι καθησυχαστικοί: εκτιμούν ότι θα χρειάζονταν τρισεκατομμύρια χρόνια έκθεσης στο εξωγαλαξιακό φως για να υποστεί κανείς βλάβες στο δέρμα.

Επιπλέον, το ίδιο το Σύμπαν έχει φροντίσει να μας προσφέρει ένα επιπλέον επίπεδο προστασίας: περίπου το ήμισυ της ενέργειας του εξωγαλαξιακού υπεριώδους φωτός μετατρέπεται σε λιγότερο επιβλαβή μικροκύματα από τη διαστρική σκόνη.

Όπως το θέτει ο Ρότζιερ Γουίντχορς του Πανεπιστημίου της Αριζόνα, μέλος της ερευνητικής ομάδας, «οι ίδιοι οι γαλαξίες μάς προσφέρουν ένα φυσικό αντηλιακό με δείκτη SPF γύρω στο 2».