Ανατολή και δύση ηλίου εξακολουθούν να καθορίζουν τη ζωή μας

Παρά τον τεχνητό φωτισμό

Τι κι αν με τον τεχνητό φωτισμό έχουμε καταφέρει να κάνουμε τη νύχτα μέρα; Νέα μελέτη έρχεται να τεκμηριώσει ότι η φυσική εναλλαγή ημέρας-νύχτας είναι αυτή που καθορίζεις τις ανθρώπινες δραστηριότητες, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο PLoS Computational Biology.

Ερευνητές από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Αάλτο στη Φινλανδία, με επικεφαλής τον Δρ Ντάνιελ Μονσιβάις, υποστηρίζουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι εξακολουθούν να προγραμματίζουν τις δραστηριότητές τους με βάση την φυσική εναλλαγή της ημέρας και της νύχτας.

Οι επιστήμονες κατέγραψαν τις συνήθειες σχεδόν ενός εκατομμυρίου χρηστών κινητών τηλεφώνων στη Νότια Ευρώπη για 12 μήνες. Έτσι μπορούσαν να καταλάβουν πότε οι εθελοντές ήταν ξύπνιοι ή κοιμόντουσαν.

Στόχος ήταν να διευκρινιστεί τί επηρέαζε περισσότερο το άτομο: το εσωτερικό βιολογικό ρολόι ή η επιθυμία του να συμμετέχει στους ρυθμούς που επιβάλλει η σύγχρονη κοινωνία, με τα εκτεταμένα ωράρια εργασίας.

Από την επεξεργασία των δεδομένων προέκυψε ότι, τα ημερήσια προγράμματων των εθελοντών έτειναν να ακολουθούν τον κύκλο ανατολής και δύσης του ήλιου, στην τοποθεσία όπου βρίσκονταν. Και καθώς άλλαζαν οι εποχές, έτσι άλλαζαν και οι συνήθειες ύπνου-αφύπνισης των ανθρώπων.

Συνολικά, οι γυναίκες έτειναν να κοιμούνται περισσότερο από τους άνδρες, ενώ ο χρόνος ύπνου ήταν μεγαλύτερος στην εφηβεία, τα πρώτα χρόνια της ενηλικίωσης και στους ηλικιωμένους.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι νέες αυτές παρατηρήσεις θα φανούν χρήσιμες στους παράγοντες σχεδιασμού των πολιτικών υγείας, οικονομίας και δημοσίων μεταφορών για τον καλύτερο σχεδιασμό λειτουργίας της σύγχρονης κοινωνίας.

Πηγή: in.gr