Φόβοι για ελλείψεις προϊόντων στη χριστουγεννιάτικη αγορά

Φόβοι για ελλείψεις προϊόντων στη χριστουγεννιάτικη αγορά

Πολλές οι ακυρώσεις παραγγελιών λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα

Παλαιότερα προβληµατιζόµασταν ποια δώρα να διαλέξουμε για τους οικείους μας όταν πλησίαζαν τα Χριστούγεννα. Τώρα πλέον αναρωτιόμαστε εάν θα υπάρχουν δώρα στα ράφια για να αγοράσουμε. Η πανδημία, όπως επισημαίνει σε σχετικό της δημοσίευμα η Deutsche Welle, αφήνει πίσω της πολλές ελλείψεις στην αγορά. Οι ειδικοί κάνουν λόγο για αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, εννοώντας πως πολλά προϊόντα δεν μπορούν να φτάσουν εγκαίρως στον καταναλωτή, όταν δεν συγκεντρώνονται οι απαραίτητες πρώτες ύλες για την παραγωγή τους.

Το πρόβλημα αφορά κυρίως τις ηλεκτρονικές συσκευές. «Πολλοί κατασκευαστές μάς λένε ότι δεν είναι σε θέση να προμηθευτούν εγκαίρως επαρκείς ποσότητες για να αναπληρωθούν οι σημερινές ελλείψεις», λέει ο Στέφεν Καντ, επικεφαλής του γερμανικού συνδέσμου εμπορίας ηλεκτρονικών συσκευών, στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA). Το ίδιο συμβαίνει, εν μέρει, και στον κλάδο της ένδυσης και υπόδησης. Λόγω της πανδημίας πολλοί προμηθευτές, ιδιαίτερα από την Ασία, δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. «Σε όλα τα προϊόντα τον τελευταίο χρόνο είχαμε ελλείψεις και καθυστερήσεις», τονίζει ο Γιόχεν Κράμερ, επικεφαλής του τμήματος προμηθειών της Electronic Partner. «Η κατάσταση αυτή θα συνεχιστεί για απροσδιόριστο ακόμη χρονικό διάστημα, άρα προφανώς θα επηρεάσει και τη χριστουγεννιάτικη αγορά».

Στη Γερμανία η αναζήτηση του «κατάλληλου» δώρου αρχίζει νωρίς. Αλλωστε η παράδοση θέλει τα δώρα να δίνονται το αργότερο την παραμονή των Χριστουγέννων και όχι την Πρωτοχρονιά, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στην Ελλάδα. «Βλέπουμε ότι ένας προμηθευτής μας μπορεί να ακυρώσει την παράδοση του εμπορεύματος την τελευταία στιγμή, επειδή με τη σειρά του ένας δικός του προμηθευτής δεν είχε παραδώσει εγκαίρως τα απαραίτητα εξαρτήματα ή τις πρώτες ύλες που χρειάζονται», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Κράμερ. Οι πιο σημαντικές ελλείψεις παρατηρούνται σε φορητούς υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις και κάθε είδους συσκευές για το νοικοκυριό.

Αρκετοί προμηθευτές δεν μπορούν να ανταποκριθούν στη ζήτηση, καθώς οι πρώτες ύλες είναι δυσεύρετες.

Πάντως, οι δύο μεγαλύτερες αλυσίδες ηλεκτρονικών συσκευών στη Γερμανία, η Saturn και η Media Markt, διαβεβαιώνουν ότι «αυτή τη στιγμή δεν αντιμετωπίζουμε ελλείψεις, γιατί διαθέτουμε επαρκείς ποσότητες στα καταστήματα και τις αποθήκες μας». Από την πλευρά του ο Αξελ Αουγκουστίν, από τον γερμανικό Σύνδεσμο Εμπόρων Ειδών Ενδυσης (BTE) υποστηρίζει ότι οι ελλείψεις άρχισαν ήδη από τον Σεπτέμβριο, κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχιστούν την περίοδο των εορτών και στην πραγματικότητα δεν θα ξεπεραστούν πριν από την άνοιξη του 2022.

Θύμα των περιστάσεων ήταν και η αλυσίδα εκπτωτικών σούπερ μάρκετ Aldi Nord, που κατά καιρούς εμπορεύεται ρούχα και αξεσουάρ μόδας. Σε πολλές περιοχές της Γερμανίας η παρουσίαση της νέας κολεξιόν για το φθινόπωρο αναβλήθηκε λόγω ελλείψεων. Οι αντοχές της αγοράς αναμένεται να δοκιμαστούν σε λίγες εβδομάδες στην αποκαλούμενη Black Friday στα τέλη Νοεμβρίου.

Άλλοι αξιοποιούν αυτή την ημέρα «γενναίων» εκπτώσεων για να αγοράσουν τα πρώτα χριστουγεννιάτικα δώρα, άλλοι για να καλύψουν δικές τους ανάγκες, όπως αναφέρει η Deutsche Welle. Υπάρχει όμως και ένα –ίσως σημαντικότερο– πρόβλημα, επισημαίνει ο Βίνσεντ Στάμερ, αναλυτής του Ινστιτούτου της Παγκόσμιας Οικονομίας στο Κίελο: οι ελλείψεις προκαλούν αναπόφευκτα αύξηση στην τελική τιμή των αγαθών. Στα πιο περιζήτητα προϊόντα, τονίζει ο αναλυτής, οι ανατιμήσεις αναμένεται να φθάσουν φέτος το 10% σε σύγκριση με τα Χριστούγεννα του 2021.

Πηγή: Καθημερινή

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ