Η κατάρρευση των αεροπορικών και το ντόμινο στην οικονομία

Η κατάρρευση των αεροπορικών και το ντόμινο στην οικονομία

Πώς οι τεράστιες οικονομικές ζημιές των αεροπορικών εταιρειών λόγω κορωνοϊού συμπαρέσυραν κλάδους, όπως ο τουρισμός και η εστίαση. Το παράδειγμα της Virgin Atlantic.

Η πανδημία του κορωνοϊού επέβαλε κλειστά σύνορα και καθήλωσε τα αεροπλάνα εκατοντάδων εταιρειών στο έδαφος. Το πρώτο ορατό αποτέλεσμα της κατάστασης είναι η τεράστια οικονομική ζημία των αεροπορικών εταιρειών και η δημιουργία στρατιών ανέργων σε ολόκληρο τον κόσμο. Και δεν πρόκειται μόνο για τους ανέργους από το προσωπικό πτήσης, αλλά για εκατοντάδες θέσεις εργασίας που επηρεάζονται από την εξαφάνιση των ταξιδιωτών. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Virgin Atlantic.

Οι New York Times παίρνουν ως αφορμή για να ξετυλίξουν το ρεπορτάζ τους την περίπτωση της Τρέισι Μουρ. Έπειτα από πάνω από μία δεκαετία που εργαζόταν στο αεροδρόμιο του Μάντσεστερ και έναν χρόνο στο γκισέ του check-in της Virgin Atlantic, στις 22 Οκτωβρίου παρέδωσε τη στολή εργασίας της, πήρε την αποζημίωσή της και βγήκε στην ανεργία. Η ίδια δηλώνει ότι επέλεξε την εθελούσια, διότι της φάνηκε βέβαιο ότι αν δεν το έκανε, αργότερα θα της προτεινόταν μια τεράστια μείωση των αποδοχών της ή μια απόλυση με πολύ μικρότερη αποζημίωση. «Δεν νομίζω ότι είχα πραγματικά άλλη επιλογή» δηλώνει.

Η Μουρ, όπως και χιλιάδες άλλοι εργαζόμενοι που έφυγαν από τη δουλειά τους, δεν ήταν υπάλληλος της Virgin Atlantic, αλλά της Swissport, της μεγαλύτερης διεθνούς εταιρείας παροχής υπηρεσιών σε αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων του check-in και την εκφόρτωση αποσκευών.

Το ντόμινο οικονομικών επιπτώσεων
Από την ώρα του check-in, μέχρι την προσγείωση και την παραλαβή των αποσκευών, οι επιβάτες της Virgin Atlantic, αλλά και όλων των αεροπορικών εταιρειών, απολαμβάνουν τις υπηρεσίες εκατοντάδων εταιρειών που έχουν σύμβαση με την αεροπορική εταιρεία με σκοπό ένα ασφαλές κι ευχάριστο ταξίδι. Για παράδειγμα, τα γεύματα που προσφέρονται στις πτήσεις της Virgin δεν παρασκευάζονται από την αεροπορική, ούτε η ίδια η αεροπορική τυπώνει τους καταλόγους της κοκ. Όλες οι αεροπορικές εταιρείες συνεργάζονται με άλλες εταιρείες για τη σωστή παροχή υπηρεσιών στους επιβάτες. 


Μείωσε στο μισό το προσωπικό της
Ωστόσο, οκτώ μήνες μετά την επιβολή κλειστών συνόρων, προκειμένου να αναχαιτιστεί η μετάδοση κι εξάπλωση του κορωνοϊού, το αποτέλεσμα είναι η εξάλειψη του τουρισμού. Εταιρείες όπως, η Virgin Atlantic, που βασίζεται κατά πολύ σε μεγάλες πτήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των υπερατλαντικών, έχουν δεχθεί τεράστιο πλήγμα από την πανδημία. Μόνο η Virgin Atlantic προχώρησε σε περικοπή 4.700 υπαλλήλων, ήτοι μείωσε σχεδόν στον μισό το προσωπικό της!
Εταιρείες με σύμβαση με την Virgin, όπως οι Gogo (παροχή ίντερνετ εν πτήσει), ESP Colour (υπηρεσίες εκτύπωσης) και Eagles Couriers (μεταφορές-αποστολές) έχουν επίσης υποστεί βαρύ πλήγμα από τα καθηλωμένα αεροπλάνα, προχωρώντας και αυτές με τη σειρά τους σε περικοπές προσωπικού και σε ορισμένες περιπτώσεις και κλεισίματος δραστηριοτήτων.

Το haircut των χρεών της Virgin
Οπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ της αμερικάνικης εφημερίδας, πληροφορίες για αυτές τις εταιρείες σπάνια έρχονται στο φως. Ωστόσο, το καλοκαίρι που μας πέρασε, όταν ακούστηκε ότι η Virgin κινδυνεύει να έρθει αντιμέτωπη τον Σεπτέμβριο με σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, τέθηκε σε εφαρμογή ένα πολύπλοκο πακέτο διάσωσης ύψους 1,6 δισ. δολαρίων. Από αυτά τα 1,26 δισ., τα 226 εκατ. προήλθαν από ένα hedge fund, από την αύξηση κεφαλαίου από τη Virgin Galactic, -το διαστημικό εγχείρημα του Ρίτσαρντ Μπράνσον- και από συμφωνίες με πιστωτές της αεροπορικής για αναστολή πληρωμών χρεών. 

Ως μέρους του σχεδίου διάσωσης, 162 εταιρείες σε όλο τον κόσμο, στις οποίες η Virgin όφειλε περίπου 69 εκατ. δολάρια είχαν δύο επιλογές: Να πάρουν τα χρήματά τους μειωμένα κατά 20% με ορίζοντα έως τον Σεπτέμβριο του 2022 ή να ρισκάρουν να τα χάσουν όλα από μία ενδεχόμενη πτώχευση της Virgin. Οι περισσότερες επέλεξαν την πρώτη.

Έτσι, κολοσσοί εταιρειών έγιναν μέρος του ντόμινο, που όλοι οι οικονομολόγοι φοβούνταν στο ξεκίνημα της πανδημίας: ότι δηλαδή, από τις εταιρείες που χτυπιούνται πιο άμεσα από την πανδημία, όπως οι αεροπορικές, τα ξενοδοχεία και η εστίαση, θα ξεκινήσει ένα κύμα καταστροφής που θα παρασύρει σε μεγάλο εύρος την οικονομία συνολικά.

Πηγή: ethnos.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ