Πώς η ΤΕΡΝΑ κατάφερε να σχεδιάσει ένα...φτηνό αεροδρόμιο (στο Καστέλλι)

Η υπογραφή της σύμβασης αναμένεται εντός του Φεβρουαρίου - Τα κόστη και το "σύστημα - καθρέφτης"


Με πυρετώδεις ρυθμούς ετοιμάζονται στην κυβέρνηση για την υπογραφή της σύμβασης για το νέο διεθνές αεροδρόμιο, στο Καστέλλι, με τη σχετική εκδήλωση να προγραμματίζεται να γίνει σε πανηγυρικό κλίμα στο Ηράκλειο.
Δεν αποκλείεται στην εκδήλωση να παραστεί και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας. 

Μόλις πέσουν οι υπογραφές θα αρχίσει η κατάρτιση της σχετικής μελέτης, θα γίνουν οι απαραίτητες αρχαιολογικές έρευνες, ενώ υπολογίζεται ότι το κατασκευαστικό τμήμα του έργου θα ξεκινήσει ένα χρόνο αργότερα από την υπογραφή  της σύμβασης, που προβλέπεται να κυρωθεί μέσα στο επόμενο διάστημα από τη Βουλή.

Η ανάδοχος εταιρεία με επικεφαλής της ΤΕΡΝΑ, έχει ήδη προετοιμάσει το έδαφος για την κάθοδό της στην Κρήτη, ενοικιάζοντας γραφεία κι αρχίζοντας όλες τις διαδικασίες για εξεύρεση της κατάλληλης ομάδας και αξιοποίηση του τοπικού ανθρώπινου δυναμικού.

Όπως άλλωστε έχουν δηλώσει οι εκπρόσωποι της ΤΕΡΝΑ, οι αγαστές σχέσεις με την τοπική κοινωνία είναι ζητούμενες, αφού η εταιρεία θα μείνει στο νησί για πάνω από 40 χρόνια, αν υπολογίσει κανείς το χρονοδιάγραμμα των 5 ετών για μελέτη και κατασκευή του αεροδρομίου και των 37 ακόμα ετών εκμετάλλευσής του.

Μέσα στον Φεβρουάριο αναμένεται η σύμβαση για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Σύμφωνα με πληροφορίες που παρουσιάζει σήμερα η εφημερίδα «Πατρίς», οι εκπρόσωποι της εταιρείας, εκτός από τις σχεδόν 1.500 νέες θέσεις εργασίας που υπολογίζονται για το έργο, εκτιμούν πως η κατασκευή του νέου αεροδρομίου θα έχει πολλαπλά οφέλη για ολόκληρη την Κρήτη και ειδικά για τους Δήμους Ηρακλείου, Χερσονήσου και Μινώα Πεδιάδος.

Αυτό εκτιμάται πως θα συμβεί διότι  με τα νέα έργα υποδομής και ανάπτυξης που θα υλοποιηθούν και τις νέες συνθήκες που θα φέρει η λειτουργία του νέου αεροδρομίου πιστεύεται πως θα υπάρξει μια συνολικότερη ανάπτυξη, η οποία θα μεγεθύνει Χερσόνησο, Μάλια, Αρκαλοχώρι και Καστέλλι, θα επεκτείνει το Ηράκλειο προς τα ανατολικά και θα διαμορφώσει έναν νέο χάρτη ευημερίας και προόδου.

Πώς πήρε το έργο η Ariadne Airport Group

Πώς μπορούν να γίνουν όμως όλες αυτές οι «κοσμογονικές», όπως χαρακτηρίζονται από την εταιρεία, αλλαγές και πώς κατάφερε τελικά η  κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR Airports Limited να πάρουν το έργο μελέτης, κατασκευής και εκμετάλλευσης του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι;

Οι εξελίξεις γύρω από το θέμα παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ αναδεικνύουν παράλληλα μια σειρά από «τυχαία» ή όχι και τόσο τυχαία οφέλη για την τοπική κοινωνία και την Κρήτη. Είναι χαρακτηριστικό πως πριν την τελική μοναδική προσφορά που κατατέθηκε από την ΤΕΡΝΑ, το έργο διεκδικούσαν επίσης σθεναρά ως την τελευταία στιγμή ο ΑΚΤΩΡ σε συνεργασία με τον γαλλικό όμιλο Vinci, η εταιρεία J & P ΑΒΑΞ, αλλά και ο κινεζικός όμιλος CSCEC σε σύμπραξη με την εταιρεία «ΑΡΧΙΡΟΔΟΝ». Στο… νήμα ωστόσο, οι εταιρείες αποχώρησαν από τη διαδικασία, καθώς δεν μπορούσαν να ακολουθήσουν μια σειρά από ζητήματα σχετικά με τον διαγωνισμό.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, ο λόγος που κατάφερε να πάρει το έργο η ΤΕΡΝΑ σχετίζεται με το γεγονός πως άρχισε να εκδηλώνει ενδιαφέρον το 2012, σχεδιάζοντας μελέτη και κατασκευή με τιμές κρίσης. Οι ανταγωνιστές της, από την άλλη πλευρά, είχαν σχεδιάσει με τιμές προ κρίσης και ήταν αδύνατο να προχωρήσουν σε νέες μελέτες και προτάσεις για να προλάβουν τις δεσμευτικές ημερομηνίες. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η ΤΕΡΝΑ να καταφέρει τη διαπραγμάτευση μιας τιμής ύψους 480 εκατομμυρίων ευρώ, τη στιγμή που το Υπουργείο Υποδομών είχε υπολογίσει την κατασκευή του αεροδρομίου σε 850 εκατομμύρια ευρώ.

Αυτή η εξέλιξη, βέβαια, δεν συμφέρει τελικά μόνο την ΤΕΡΝΑ, αλλά και το ελληνικό Δημόσιο καθώς και τους επιβάτες, οι οποίοι θα μπορούν να μετακινούνται με ένα πολύ χαμηλότερο κόστος μετακίνησης.

Κόστη

Ένα τεράστιο ζήτημα που έχει προκαλέσει πλήθος προβληματισμών σε σχέση με τη λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι σχετίζεται με τα κόστη. Ο προβληματισμός είχε αρχικά αναπτυχθεί από την κατάθεση των πρώτων προσφορών, σύμφωνα με τις οποίες το τέλος χρήσης του αεροδρομίου θα εκκινούσε από τα 40 περίπου ευρώ, τη στιγμή που τα ανταγωνιστικά αεροδρόμια της Μεσογείου έχουν μέση τιμή τελών χρήσης τα 17-20 ευρώ.

Αν όντως το κόστος χρήσης ανέρχεται στα 40 ευρώ, με τους αρχικούς σχεδιασμούς, τότε η λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου θα ήταν όντως ασύμφορη και οι τουριστικοί πράκτορες πιθανότατα θα στρέφονταν σε άλλες εναλλακτικές επιλογές. Με βάση τις πληροφορίες της «Π» ωστόσο, το νέο μοντέλο της Ariadne Group ρίχνει το κόστος χρήσης στα 20 ευρώ, στην τιμή δηλαδή των ανταγωνιστικών αεροδρομίων της Μεσογείου, ενώ μεσοσταθμιστικά το κόστος μπορεί να περιοριστεί στα 17 ευρώ, καθιστώντας τη λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου απόλυτα βιώσιμη.

Σύστημα – καθρέπτης

Απόλυτα σχετιζόμενο με το κόστος χρήσης του νέου διεθνούς αεροδρομίου είναι και το κόστος λειτουργίας του. Με βάση τις αποκλειστικές πληροφορίες της «Π», οι υπεύθυνοι κατασκευής του έργου απευθύνθηκαν σε ισπανική εταιρεία με υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας που τους έδωσε λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα. Με βάση την τεχνογνωσία που παρέλαβε η ΤΕΡΝΑ, οι εγκαταστάσεις του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι θα κατασκευαστούν με βάση ένα «σύστημα ρυθμιζόμενης λειτουργίας δύο ανεξάρτητων και αυτόνομων κτηρίων.

Έτσι, όταν το καλοκαίρι η κίνηση θα είναι αυξημένη, τα δύο κτήρια θα βρίσκονται σε πλήρη ισχύ για την εξυπηρέτηση των αναγκών. Το χειμώνα αντίστοιχα, που οι κινήσεις αναμένονται μειωμένες, θα υπάρχει η δυνατότητα ο ένας «καθρέπτης», το ένα από τα δύο δηλαδή κτήρια, να παύει τη λειτουργία του μηδενίζοντας το κόστος του.

Την ίδια στιγμή, η εταιρεία έχει προβλέψει και την πιθανότητα για μεγαλύτερη κίνηση στο διεθνές αεροδρόμιο και ανάγκες που θα επιβάλουν την επέκτασή του. Και σε αυτή την περίπτωση, υπάρχει πρόβλεψη για άμεση κατασκευή τρίτου κτηρίου, το οποίο θα λειτουργεί επίσης «καθρεπτικά» με τα άλλα δύο.

Πηγή: εφημερίδα Πατρίς

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ