Ρέτσος: Όσο τα αεροπλάνα παραμένουν καθηλωμένα δεν μπορούμε να κάνουμε εκτιμήσεις

Τι λέει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων μιλά για όλα τα θέματα που απασχολούν τον τουρισμό και δηλώνει ότι συντονισμένοι, ενωμένοι και ψύχραιμοι έχουμε την πιθανότητα να γεφυρώσουμε το 2020 και να ανακτήσουμε μεγάλο κομμάτι του χαμένου εδάφους το 2021

«Εχουμε μπροστά μας έναν μαραθώνιο και αυτό που χρειάζεται είναι ψυχραιμία και υπομονή». Αυτό δηλώνει στο «business stories» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος, ο οποίος μετά τις ανακοινώσεις της Κομισιόν την περασμένη Τετάρτη για την επανεκκίνηση του τουρισμού στην Ευρώπη και εν όψει των ανακοινώσεων της κυβέρνησης για τον τουρισμό, μιλάει εφ’ όλης της ύλης για το τι μπορεί να περιμένει ο κλάδος ειδικά φέτος, αποφεύγοντας ωστόσο τα νούμερα, αφού «όσο τα αεροπλάνα παραμένουν καθηλωμένα δεν μπορούμε να έχουμε εκτιμήσεις».

Πιο ξεκάθαρη θα είναι η εικόνα για την καλοκαιρινή σεζόν από τα μέσα Ιουνίου και μετά. Παρ’ όλα αυτά, είναι θετικό το γεγονός ότι σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης από την περασμένη εβδομάδα υιοθετείται, ως ένα πρώτο βήμα, μια στάση που ενθαρρύνει, υπό όρους, τα ταξίδια στην Ευρώπη.

«Η σημερινή κατάσταση με μηδέν έσοδα είναι πρωτοφανής για τις επιχειρήσεις. Δυσκολίες με πτώση, είτε από εξωγενείς είτε από εσωτερικούς παράγοντες, έχει περάσει ο ελληνικός τουρισμός και στο παρελθόν, ωστόσο υπήρχε δραστηριότητα έστω και με μειωμένα έσοδα, ακόμη και στο 50%. Είναι απολύτως κατανοητό να υπάρχουν ακραίες αντιδράσεις, όμως είμαστε όλοι μαζί, και αν είμαστε συντονισμένοι, ενωμένοι και ψύχραιμοι έχουμε την πιθανότητα να γεφυρώσουμε το 2020 και να ανακτήσουμε μεγάλο κομμάτι του χαμένου εδάφους το 2021», επισημαίνει ο κ. Ρέτσος

– Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού έκανε την πρόβλεψη για απώλειες φέτος από 60% έως 80% διεθνώς στον τουρισμό. Πού τοποθετείται η Ελλάδα και κατά πόσο είναι εφικτός ακόμη και ο στόχος των μόλις 8 δισ. ευρώ εισπράξεων (έναντι των 18,2 δισ. του 2019), για τον οποίο έχει γίνει λόγος από το κυβερνητικό επιτελείο;

Αν δεν έχουμε τα νούμερα και τα προγράμματα των αεροπορικών συνδέσεων δεν μπορούμε να κάνουμε πρόβλεψη για φέτος, γι’ αυτό και, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι υποτιμούν τη σημασία τους, είναι κρίσιμες οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την έννοια ότι τίθεται ένα γενικότερο πλαίσιο για τις μετακινήσεις και τα ταξίδια. Nα πούμε εδώ ότι σε σχέση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο υπήρχαν δύο τάσεις:

Η πρώτη ήταν προς την ουσιαστική απαγόρευση του τουρισμού με αυστηρό το πλαίσιο και τους περιορισμούς όσον αφορά τις μετακινήσεις φέτος.

Η δεύτερη τάση, η οποία φαντάζει πιο λογική με τα δεδομένα της Ευρωζώνης -όπου ο τουρισμός αντιπροσωπεύει πάνω από το 10% στην απασχόληση και το ΑΕΠ-, ήταν ότι μέσα από ένα συγκεκριμένο πλαίσιο θα καταβληθεί προσπάθεια ώστε να ενθαρρυνθούν τα ταξίδια, να επιβεβαιωθεί η πίστη στη Συνθήκη Σένγκεν και να μη δημιουργηθούν μικροί πυρήνες στο εσωτερικό της Ε.Ε. Οι διακρατικές συμφωνίες θα γίνουν εκ των πραγμάτων μεταξύ των χωρών που έχουν καλύτερη διαχείριση του υγειονομικού σκέλους, ωστόσο η Ευρώπη, από την πλευρά της, ενισχύει το πλαίσιο για τις μεταφορές και τη φιλοξενία και την ίδια την ισχύ της Συνθήκης του Σένγκεν.

Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι ειδικά όσον αφορά τα αεροπορικά ταξίδια προκρίνεται να μην υπάρξει ο περιορισμός με την υποχρέωση για κενές θέσεις, που σε διαφορετική περίπτωση θα απειλούσε την αποδοτικότητα των δρομολογίων για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έχουν ήδη υποστεί τεράστιες απώλειες.

Επίσης, είναι θετικό ότι -έστω κι αν δεν είναι εφικτό να θεσμοθετηθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο για λόγους προστασίας των δικαιωμάτων του καταναλωτή- ενθαρρύνεται, υπό προϋποθέσεις, η διαδικασία των vouchers (σ.σ.: κουπόνια εξαργύρωσης σε μελλοντικό χρόνο της κράτησης έναντι ακυρώσεων), ώστε να μετατίθενται τα ταξίδια για αργότερα, χωρίς την υποχρέωση άμεσης επιστροφής των χρημάτων από τις επιχειρήσεις, σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον ρευστότητας.

Το θετικό αυτό κλίμα σε επίπεδο Ε.Ε. θα δρομολογήσει το επόμενο διάστημα την έναρξη των πτήσεων και για την ελληνική αγορά. Τότε θα μπορούμε να έχουμε μια πρώτη εκτίμηση για το τι μπορεί να περιμένει φέτος η Ελλάδα σε επίπεδο αφίξεων και εισπράξεων από τον τουρισμό.

 

– Από ποιες αγορές μπορεί να έρθουν πρώτα οι τουρίστες;

Πιο γρήγορα μπορεί να έρθουν επισκέπτες από το Ισραήλ, την Κύπρο, καθώς επίσης και από τα Βαλκάνια, αν και ο όγκος των τουριστών από αυτές τις αγορές δεν μπορεί να είναι μεγάλος.

Πολύ θετική εξέλιξη θα είναι αν προχωρήσουν οι συζητήσεις με τη Γερμανία (σ.σ.: την πρώτη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, με πάνω από 4 εκατομμύρια τουρίστες το 2019) για την έλευση επισκεπτών νωρίτερα από τον Ιούλιο, οπότε θα ανοίξουν και οι μονάδες εποχικής λειτουργίας.

Από την άλλη πλευρά, από τις top αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, πέραν του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Ιταλίας, οι οποίες είναι πίσω όσον αφορά το υγειονομικό σκέλος, μεγάλο πλήγμα φέτος θα είναι η απώλεια των Αμερικανών τουριστών. Οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ, που περιλαμβάνονται επίσης στις πέντε βασικές αγορές για την Ελλάδα, τροφοδοτούν δημοφιλείς προορισμούς της χώρας, όπως η Αθήνα, η Μύκονος, η Σαντορίνη κ.ά.., ξοδεύουν πολλά και επομένως έχουν μεγάλη συνεισφορά στα τουριστικά έσοδα.

Από τις υπόλοιπες σημαντικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα μπορούμε να έχουμε κάποια έσοδα φέτος από την Κύπρο, τη Ρουμανία και την Αυστρία. Σημαντική αγορά για τη χώρα μας είναι και η Πολωνία, η οποία έχει πάει καλά στο υγειονομικό κομμάτι και την έχουμε εντάξει ως ΣΕΤΕ στις υποσχόμενες αγορές, ενώ για τη Ρωσία δεν είναι απολύτως ξεκάθαρο το ζήτημα όσον αφορά το υγειονομικό ζήτημα. Επίσης, μένει να δούμε τις αφίξεις από τις αραβικές χώρες και την Αυστραλία, που μπορεί να μην είναι πολλές, ωστόσο ανήκουν επίσης στους επισκέπτες που ξοδεύουν πολλά.

 

Διαβάστε τη συνέντευξη του κ.Ρέτσου εδώ 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ