Τα ελληνικά λιμάνια αντέχουν στην πανδημία

Τα κρούσματα COVID-19 σε ολόκληρο τον πλανήτη επηρεάζουν σημαντικά το σύνολο του θαλάσσιου εμπορίου.

Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά το 2020 ανήλθε σε 5,4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, με τον λιμένα να διατηρεί την τέταρτη θέση στη σχετική κατάταξη και την πρώτη μεταξύ των ευρωπαϊκών λιμένων στη Μεσόγειο, όμως με οριακή διαφορά από τη Βαλένθια. Τα κρούσματα COVID-19 σε ολόκληρο τον πλανήτη επηρεάζουν σημαντικά το σύνολο του θαλάσσιου εμπορίου. Η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα 15 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια δεν έμεινε ανεπηρέαστη από τις εξελίξεις, αλλά ο Πειραιάς επέδειξε αξιοσημείωτες αντοχές. Σύμφωνα με τα στοιχεία του PortEconomics, το 2020 τα 15 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια το 2020 διαχειρίστηκαν 76,8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια (TEUs), ή 2,8% λιγότερα σε σύγκριση με το 2019.

«Το 2020 ήταν η πρώτη χρονιά που το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι, όπως και το Γκντανσκ στην Πολωνία, δηλαδή οι δύο λιμένες οι οποίοι αναρριχήθηκαν ταχύτατα τα τελευταία χρόνια στην κατάταξη των ευρωπαϊκών λιμένων διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, κατέγραψαν ύστερα από πολλά έτη μείωση των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων, -3,8% και -7%, αντίστοιχα», σχολιάζει ο Θάνος Πάλλης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο οποίος συνδιευθύνει το PortEconomics.

Συνδυαστικά, τα 15 κορυφαία ευρωπαϊκά λιμάνια παρουσίασαν σημάδια ισχυρής ανάκαμψης στο δεύτερο μισό του 2020, μειώνοντας τις απώλειες στη συνολική διακίνησή τους για το 2020 παρότι η πλειονότητα των 15 κορυφαίων ευρωπαϊκών λιμένων κατέγραψε αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης το 2020.

Οσον αφορά τη «ναυμαχία» των λιμένων στη Μεσόγειο, ο κόμβος μεταφόρτωσης Gioia Tauro στη νότια Ιταλία κατέγραψε ισχυρούς ρυθμούς μεγέθυνσης 27%, αποτέλεσμα της εξαγοράς του από τη θυγατρική εταιρεία της ΜSC, Terminal Investment Limited. Στην Ισπανία, η μικρή πτώση στη διακίνηση του κόμβου μεταφόρτωσης της Αλγκεσίρας αντιδιαστέλλεται στην ισχυρή ανάπτυξη του 20% της Moroccan Tanger Med στα Στενά του Γιβραλτάρ (5,8 εκατ. TEUs το 2020) ενώ διαφορετική εικόνα παρουσιάζουν τα περισσότερα πορτογαλικά λιμάνια, τα οποία αν και σημείωσαν θετικά αποτελέσματα, κανένα δεν κατάφερε να βρίσκεται στα πρώτα 15 της Ευρώπης. Το μαροκινό λιμάνι είναι έτσι το πρώτο στη Μεσόγειο.

Βαλένθια, Αλγκεσίρας και Βρέμη καταγράφουν ήπια πτώση ενώ άλλα, όπως η Χάβρη που επηρεάστηκε σημαντικά από τη γενική απεργία στη Γαλλία στις αρχές του 2020, αντιμετώπισαν διψήφια ποσοστά μείωσης στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Η Αμβέρσα ήταν ο έτερος μεγάλος λιμένας που κατάφερε να παρουσιάσει θετικούς ρυθμούς (+1,4%). Τα αποτελέσματα για τα γερμανικά λιμάνια είναι ανάμεικτα, καθώς η Βρέμη περιόρισε τις απώλειες στο -1,8% ενώ το Αμβούργο κατέγραψε σοβαρές απώλειες (-7,9%).

Οι επιπτώσεις πάντων στους ελληνικούς λιμένες είναι εμφανείς στον αριθμό των προσεγγίσεων πλοίων που φιλοξένησαν το 2020 σε σύγκριση με το 2019, τα οποία μειώθηκαν κατά 17,7%, σύμφωνα με στοιχεία της έκθεσης Greport 2020 που συνεπιμελούνται οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου Θάνος Πάλλης και Γιώργος Βαγγέλας Η αρνητική επίδραση ήταν σημαντικότερη στην περίπτωση της επιβατηγού ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας. Η ακτοπλοΐα επηρεάστηκε από τους περιορισμούς στην κίνηση πολιτών.

Πηγή: kathimerini.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ