Διθυραμβικό αφιέρωμα της "Καθημερινής" στο ZARO’S

Η εφημερίδα κάνει μια αναδρομή στην ιστορία της εταιρείας που αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα εταιρείας λαϊκής βάσης στη χώρα

«Από της πηγές της Κρήτης η ΖΑΡΟΣ έφθασε μέχρι την Κίνα». Έτσι τιτλοφορείται το ολοσέλιδο αφιέρωμα της κυριακάτικης Καθημερινής στην κρητική εταιρεία που έχει καταφέρει να πλασαριστεί τα τελευταία χρόνια στις πέντε πιο δημοφιλείς εταιρείες εμφιαλωμένου νερού στην Ελλάδα. 

Η εφημερίδα κάνει μια αναδρομή στην ιστορία της εταιρείας που αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα εταιρείας λαϊκής βάσης στη χώρα. Ιδιαίτερες αναφορές γίνονται στις βραβεύσεις της εταιρείας με έμφαση στην περσινή βράβευση ως «το καλύτερο εμφιαλωμένο νερό στον κόσμο». 

Παράλληλα, στο αφιέρωμα αποτυπώνονται και τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας καθώς και η θεαματική αύξηση της εξαγωγικής της δραστηριότητας. Μάλιστα, φιλοξενούνται και δηλώσεις του γενικού διευθυντή της εταιρείας, κ. Χριστόφορου Παπαδημητράκη, σχετικά με τα επόμενα βήματα της ΖΑΡΟΣ.   

Το φυσικό μεταλλικό νερό ZARO’S έχει βραβευθεί ως το καλύτερο εμφιαλωμένο νερό στον κόσμο για το 2017, με κριτήρια την οσμή, την όψη, τη γεύση, την επίγευση και την υφή και η εταιρεία που το εμφιαλώνει έχει κάθε λόγο να είναι υπερήφανη για την προέλευσή του. Το νερό προέρχεται από τις πηγές Αμάτι που βρίσκονται στους πρόποδες του Ψηλορείτη και σε υψόμετρο 400 μέτρων.

Το νερό έρχεται με φυσική ροή από την πηγή –μια απόσταση 800 μέτρων– και ακολουθώντας διαδρομή μέσα από ανθρακικά πετρώματα, καταλήγει στη λεκάνη τροφοδοσίας. Από εκεί, και από βάθος 180 μέτρων μέσω σωληνώσεων, το νερό οδηγείται στο εργοστάσιο της ΖΑΡΟΣ Α.Ε., στο οποίο εμφιαλώνεται για να ταξιδέψει στη συνέχεια όχι μόνο στην Κρήτη και την υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη, τον Καναδά, την Αυστραλία, το Ισραήλ και πρόσφατα στην Κίνα.

Το σύνολο των παραγωγικών εγκαταστάσεων της εταιρείας βρίσκεται εγκατεστημένο έξω από τον Ζαρό του Δήμου Φαιστού στον νομό Ηρακλείου σε οικόπεδο συνολικής επιφάνειας 19.000 τ.μ. Εκεί δηλαδή που βρίσκεται η πιστοποιημένη πηγή Αμάτι, από την οποία εμφιαλώνεται το νερό, χωρίς καμία παρέμβαση από ανθρώπινο χέρι σε όλη τη διαδικασία από την άντληση έως και τη διάθεση του προϊόντος και χωρίς να υφίσταται καμία επεξεργασία.

Ο τζίρος από 8 εκατ. ευρώ το 2012 αυξήθηκε στα 11,7 εκατ. ευρώ 2017, ενώ «φέτος υπολογίζουμε ότι θα ξεπεράσουμε τα 13 εκατ. ευρώ», σημειώνει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Χριστόφορος Παπαδημητράκης. Η ανάπτυξη είναι ραγδαία και μαζί με την επέκτασή της στην εσωτερική αγορά, η ΖΑΡΟΣ Α.Ε. ενισχύει την παρουσία της και στις αγορές του εξωτερικού. «Υπολογίζουμε ότι φέτος για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά θα έχουμε πάνω από 60% αύξηση στις εξαγωγές και στο μερίδιο των εξαγωγών επί του τζίρου θα αυξηθεί στο 10% από 5% περίπου σήμερα», υπογραμμίζει ο κ. Παπαδημητράκης.

Οι δύο βραβεύσεις ως το καλύτερο νερό του κόσμου και ως το καλύτερο στην Ευρώπη, που απέσπασε αντίστοιχα τα έτη 2017 και 2016, όπως σημειώνει ο κ. Παπαδημητράκης, βοήθησαν ώστε η φήμη του ZARO’S να εδραιωθεί και στην υπόλοιπη Ελλάδα πλην της Κρήτης, στην οποία άλλωστε είναι κυρίαρχος στην αγορά.

Οπλο, η ποιότητα του νερού

Με ή χωρίς βραβεύσεις, πάντως, ο γενικός διευθυντής της εταιρείας με βεβαιότητα υπογραμμίζει ότι «μια απλή δοκιμή είναι αρκετή για να πειστεί κάποιος για την ποιότητα του νερού». Κάπως έτσι άλλωστε ξεκίνησε η εξαγωγική δραστηριότητα στο Ισραήλ, μια χώρα που σίγουρα ξέρει να εκτιμά το νερό και βρίσκεται στη πρωτοπορία σε θέματα διαχείρισης υδάτινου δυναμικού. «Ο πελάτης μας είχε έρθει για διακοπές όταν δοκίμασε το νερό μας στο εστιατόριο του ξενοδοχείου του και έτσι ήρθε σε επαφή μας. Πλέον το αντιμετωπίζουν σαν είναι δικό τους νερό», υπογραμμίζει ο κ. Παπαδημητράκης.

Ανάλογη είναι η ιστορία προσέγγισης με την Κίνα. Ο σημερινός διανομέας του νερού έκανε διακοπές στην Κρήτη και, κατά τη διάρκεια κάποιου γεύματος, έτυχε να δοκιμάσει το νερό. Η γεύση τον εντυπωσίασε, αναζήτησε τους εκπροσώπους της εταιρείας και ξεναγήθηκε στη μονάδα εμφιάλωσης αλλά και στο χωριό Ζαρός λίγο πριν αναχωρήσει για την Κίνα με τη συμφωνία συνεργασίας στις βαλίτσες του. Η Κίνα, αποκαλύπτει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, «έχει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα, το οποίο προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε. Το κόστος μεταφοράς είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με το κόστος μεταφοράς στα νησιά της Ελλάδος», εξηγεί ο κ. Παπαδημητράκης. Το «παράδοξο» έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα κενά εμπορευματοκιβώτια πρέπει να επιστρέψουν στην Κίνα.

Το εμφιαλωτήριο λαϊκής βάσης που λειτουργεί ως Α.Ε.

Eκτός από τη μοναδικότητα της ποιότητας του νερού, η εταιρεία που το εμφιαλώνει διαθέτει άλλο ένα μοναδικό χαρακτηριστικό. Η ΖΑΡΟΣ Α.Ε. ανήκει κατά 44% στον Δήμο Φαιστού, ενώ το υπόλοιπο 56% ανήκει σε περίπου 1.050 μικρομετόχους, κατοίκους ή φορείς της ευρύτερης περιοχής του Ζαρού, κανείς ωστόσο από τους οποίους δεν διαθέτει μεγαλύτερο ποσοστό του 2%.

Ξεκίνησε από πρωτοβουλία των κατοίκων του Ζαρού, οι οποίοι βλέποντας ότι είχαν μια αξιόλογη πηγή, δημιούργησαν την εταιρεία εμφιάλωσης το 1980. Ο Δήμος –κοινότητα Ζαρού, τότε– βοήθησε και επειδή είχε και ετήσια έσοδα από τη διάθεση του νερού έγινε σιγά σιγά μεγαλομέτοχος. Εκείνη την εποχή ο δήμος είχε πάνω από το 65% της εταιρείας, ενώ σήμερα ο Δήμος Φαιστού, που προέκυψε μετά τον Καλλικράτη, έχει το 44% της εταιρείας.

Η συγκατοίκηση έχει και δυσκολίες, αλλά όπως σημειώνει ο κ. Χριστόφορος Παπαδημητράκης η εταιρεία ΖΑΡΟΣ λειτουργεί με τους κανόνες μιας ανώνυμης εταιρείας και με επαγγελματική στελέχωση, ενώ το προσωπικό της αριθμεί σήμερα περί τα 65 άτομα. «Οποτε έχει εκλογές μπορεί να προκύψουν νέα διοικητικά συμβούλια, αλλά το μοντέλο όπως δείχνει και η πορεία της εταιρείας λειτουργεί αποτελεσματικά. Στο διοικητικό συμβούλιο συμμετέχει ο αντιδήμαρχος, ενώ τα υπόλοιπα μέλη είναι τοπικοί παράγοντες, δηλαδή άνθρωποι της περιοχής που έχουν καταγωγή από το Ζαρό, αλλά η επιλογή των στελεχών δεν έχει να κάνει με τοπικιστικά κριτήρια. Ισως είμαστε η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που λειτουργεί με τέτοιου είδους σύνθεση», υπογραμμίζει ο γενικός διευθυντής της ΖΑΡΟΣ που εργάζεται στην εταιρεία επί 18 χρόνια.

Ενα, ωστόσο, από τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η εταιρεία λόγω της μετοχικής σύνθεσης είναι η αδυναμία της να ενταχθεί σε αναπτυξιακά προγράμματα ως μικρομεσαία επιχείρηση (ΜμΕ). Οπως εξηγεί ο κ. Παπαδημητράκης από το 2011 που εφαρμόστηκε ο Καλλικράτης, η εταιρεία έφυγε από έναν μικρό δήμο που είχε κάτω από 5.000 κατοίκους και εντάχθηκε σε έναν μεγαλύτερο, τον Δήμο Φαιστού. Αυτό αποτέλεσε τροχοπέδη για την ανάπτυξη, καθώς η κοινοτική νομοθεσία δεν επιτρέπει τον χαρακτηρισμό ως μικρομεσαίας μιας επιχείρησης, στην οποία συμμετέχει δήμος με πληθυσμό πάνω από 5.000, ή άλλος δημόσιος οργανισμός.

Παρά το εμπόδιο αυτό η εταιρεία έχει υλοποιήσει τα τελευταία χρόνια ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα. Ξεκινώντας από το 2009 και την επένδυση των 8 εκατ. ευρώ που υλοποίησε λίγο πριν από το ξέσπασμα της κρίσης και αποπλήρωσε κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, η ΖΑΡΟΣ Α.Ε εγκαινιάζει τον Οκτώβριο τη νέα γραμμή παραγωγής για αύξηση της δυναμικότητάς της. «Η επένδυση που κάναμε την περίοδο εκείνη μας δυσκόλεψε σε επίπεδο ρευστότητας, γιατί από τη μια μέρα στην άλλη άλλαξαν εντελώς οι πιστωτικές συνθήκες», σημειώνει ο κ. Παπαδημητράκης. «Από τότε η εξάρτησή μας από τις τράπεζες μειώνεται συνεχώς και έχουμε πετύχει οι πόρτες του τραπεζικού συστήματος να είναι σήμερα ανοιχτές για τη ΖΑΡΟΣ, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό στις συνθήκες που ζούμε».

Η νέα επένδυση ύψους 5 εκατ. ευρώ εξασφαλίζει αυξημένη κατά 35% παραγωγική ικανότητα και συγκεκριμένα δυνατότητα να παράγει επιπλέον 23.000 φιάλες νερού την ώρα. Η δυναμικότητα εμφιάλωσης «μας επιτρέπει να κοιμόμαστε πιο ήσυχοι τους καλοκαιρινούς μήνες, που η ζήτηση είναι αυξημένη. Επιπλέον μας επιτρέπει να επεκταθούμε σε νέες αγορές και να είμαστε συνεπείς στην εκτέλεση των παραγγελιών που έχουμε τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό», εξηγεί ο κ. Παπαδημητράκης.

Αφησε στην τρίτη θέση το «νερό των 100 ευρώ»

Το ZARO’S διακρίνεται για τη μοναδικότητα της ποιότητας του νερού, που δεν είναι τίποτα άλλο από τη σταθερή σύστασή του εδώ και 30 χρόνια, το υψηλό Ph και την ισορροπημένη αναλογία ασβεστίου και μαγνησίου. Στο πλαίσιο του 27ου Berkeley Springs International Water Tasting το εμφιαλωμένο φυσικό μεταλλικό νερό ZARO’S απέσπασε το χρυσό βραβείο στην κατηγορία «Εμφιαλωμένο Νερό».

Η απονομή των βραβείων πραγματοποιήθηκε στο Berkeley Springs της Δυτικής Βιρτζίνια των ΗΠΑ, ενώ στον διαγωνισμό συμμετείχαν συνολικά περισσότερα από 600 νερά από όλο τον κόσμο. Κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού αξιολογήθηκε από 12 κριτές, ανάμεσα στους οποίους διεθνούς φήμης γευσιγνώστες νερού, οι οποίοι έλαβαν υπόψη τους κριτήρια όπως οσμή, όψη, γεύση, επίγευση και υφή. Η διαδικασία της αξιολόγησης διήρκεσε δύο ημέρες και πραγματοποιήθηκαν τέσσερις ξεχωριστές δοκιμές για κάθε νερό. Τη δεύτερη θέση, πίσω από το ZARO’S, κατέλαβε το νερό Artesia από τους περίφημους καταρράκτες Crystal τoυ Μίσιγκαν των ΗΠΑ και την τρίτη θέση το επονομαζόμενο και ως «νερό των 100 ευρώ», το νορβηγικό Svalbaroi Polar Iceberg Water.

«Ψάχναμε την ευκαιρία να συμμετάσχουμε σε έναν διαγωνισμό που να είναι αποδεκτός και αξιόπιστος», εξηγεί ο κ. Παπαδημητράκης «και έτσι αποφασίσαμε και στείλαμε δείγματα. Οταν πέρυσι τον Φεβρουάριο μας πήραν τηλέφωνο για να μας ενημερώσουν για τη βράβευση ήταν ευχάριστη έκπληξη για εμάς», σημειώνει. «Εμείς ξέραμε την αποδοχή που είχε το νερό μας. Το βλέπαμε από πελάτες που το δοκίμασαν. Αν δεν υπήρχε η ποιότητα του νερού ίσως να μην υπήρχε ούτε η εταιρεία», αναφέρει ο κ. Παπαδημητράκης.

Η διάκριση αυτή υπήρξε η δεύτερη συνεχόμενη για το ZARO’S. Το 2016 έλαβε την κορυφαία διάκριση σε ευρωπαϊκό επίπεδο με το «Βραβείο Ανώτερης Γεύσης iTQi» που απονέμεται από το Ινστιτούτο Γεύσης και Ποιότητας iTQi των Βρυξελλών. Στην περίπτωση αυτή το ZARO’S αξιολογήθηκε από 30 κριτές, ανάμεσα στους οποίους διεθνούς φήμης γευσιγνώστες αλλά και βραβευμένοι με αστέρι Michelin σεφ, αποσπώντας 2 αστέρια για την ποιότητα και τη γεύση του νερού του.

Κατά τη διάρκεια των δοκιμών, κάθε προϊόν υπόκειται σε γευσιγνωσία στα «τυφλά» σύμφωνα με αυστηρούς κανόνες οργανοληπτικής ανάλυσης. Από τους δοκιμαστές ζητείται να αξιολογήσουν τα προϊόντα σαν να τα είχαν οι ίδιοι στο δικό τους σπίτι και όχι σύμφωνα με τα στάνταρ των εστιατορίων τους.

Κάθε αξιολογούμενο προϊόν ελέγχεται στο πλαίσιο μιας αισθητηριακής ανάλυσης, όπου κάθε μέλος της επιτροπής λαμβάνει υπόψη του κριτήρια, όπως οσμή, όψη, γεύση, επίγευση, υφή κ.λπ. Οι κριτές επίσης καταγράφουν τα σχόλιά τους και –αν χρειαστεί– κάνουν προτάσεις για βελτιώσεις. Οι κριτές της επιτροπής του iTQi, προερχόμενοι από 17 διαφορετικές χώρες, είναι μέλη μεγάλου κύρους οργανισμών εστίασης στην Ευρώπη, όπως Maîtres Cuisiniers of France, Académie Culinaire de France, Hellenic Chef’s Association, Academy of Culinary Arts, Euro-Toques κ.ά.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ