Η απουσία αστικής συγκοινωνίας "κόβει" έσοδα από την αγορά

Ο Εμπορικός Σύλλογος Χερσονήσου απαριθμεί όλες εκείνες τις συνέπειες που προκύπτουν από την έλλειψη αστικής συγκοινωνίας

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που φροντίζει να πληροφορηθεί κανείς για τον προορισμό στον οποίο πρόκειται να ταξιδέψει; Που βρίσκονται τα σημεία ενδιαφέροντος, ποιες είναι οι αποστάσεις από τη "βάση" του και φυσικά πως θα μπορέσει να μετακινηθεί. Ανάλογα με το χαρακτήρα του προορισμού και τις εναλλακτικές, αλλά και το βαλάντιο του ταξιδιώτη επιλέγεται και μέσο μετακίνησης.

Στο δήμο Χερσονήσου, ωστόσο, όπως επισημαίνει με ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος της περιοχής επικρατεί το παράδοξο, ο τρόπος μετακίνησης να είναι ένας και μοναδικός: αυτοκίνητο, τουλάχιστον για όσους θέλουν να είναι ευέλικτοι και να διαμορφώνουν οι ίδιοι το πρόγραμμά τους.

Κι αυτό γιατί οι περιοχές που δε βρίσκονται στο ΒΟΑΚ, που εξυπηρετούνται από το υπεραστικό ΚΤΕΛ, δεν συνδέονται με δρομολόγια αστικής συγκοινωνίας. Ως εκ τούτου, οι ξένοι επισκέπτες στο δήμο Χερσονήσου είτε ... δεν "ξεμυτίζουν" από τα ξενοδοχεία στα οποία διαμένουν, είτε νοικιάζουν όχημα ως αποκλειστική λύση.

Όσο για τους ντόπιους, προσπαθούν να διεκπεραιώσουν δουλειές και υποχρεώσεις εντός συγκεκριμένου χρόνου προκειμένου να προλάβουν το ένα δρομολόγιο που εξυπηρετεί για την επιστροφή τους.

Έχει καταντήσει τετριμμένο να αναφέρουμε ξανά και ξανά την σημασία που έχει ο Δήμος Χερσονήσου για την τοπική οικονομία και το τουριστικό προϊόν γενικότερα.

Όταν ο μοναδικός ακμάζων τομέας της εθνικής οικονομίας είναι ο τουρισμός , όταν σε ένα Δήμο παράγεται το 30 % του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης και το 11 % ολόκληρης της χώρας , είναι ευκολονόητο ακόμη και για τον πλέον αδαή να καταλάβει τον ρόλο και την σπουδαιότητα του συγκεκριμένου Δήμου .

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πρόκειται για ένα Δήμο με μηδενικά ποσοστά ανεργίας , όταν σε ολόκληρη τη χώρα, ακόμη και μετά το τέλος των μνημονίων η ανεργία κυμαίνεται κοντά στο 20%, ενώ αν επικεντρώσουμε στις νεανικές ηλικίες το ποσοστό αυτό περίπου διπλασιάζεται.

Παρόλα αυτά, ακόμη και σε ένα τόσο παραγωγικό Δήμο δεν είναι όλα ρόδινα. Όπως συμβαίνει σε ολόκληρη την Κρήτη, έτσι και στον Δήμο Χερσονήσου είναι χαρακτηριστικό το έλλειμμα υποδομών.

Οι κρατικές υποδομές δεν κατάφεραν ποτέ να ακολουθήσουν την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα.

Σκοπός της κοινοποίησης της θέσης και πρότασης του Εμπορικού Συλλόγου Χερσονήσου είναι να θίξουμε ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του Δήμου Χερσονήσου, η λύση του οποίου αποτελεί πάγιο και διαχρονικό αίτημα του εμπορικού κόσμου της περιοχής .Και αυτό δεν είναι άλλο από την δημιουργία δημόσιας συγκοινωνίας που θα συνδέει τα δημοτικά διαμερίσματα του Δήμου.

Μοιάζει εξάλλου πανευρωπαϊκό φαινόμενο ένας Δήμος με διάμετρο μεγαλύτερη από 40 χλμ μόνο στο βόρειο παράλιο, χωρίς να υπολογίσουμε τα δημοτικά διαμερίσματα νοτίως του Δήμου, ένας Δήμος με περισσότερες από 100 χιλ. κλίνες , χωρίς να υπολογίσουμε τις βραχυπρόθεσμες μισθώσεις της γνωστής διαδικτυακής πλατφόρμας, ένας Δήμος με τόσα πολλά δημοτικά διαμερίσματα σε όλη την έκταση του, να στερείται αστικής συγκοινωνίας.

Μπορεί μεν η λειτουργία του υπεραστικού ΚΤΕΛ να καλύπτει την σύνδεση των δημοτικών ενοτήτων του βόρειου παράλιου με τακτικά δρομολόγια , όμως η συγκοινωνία μεταξύ των περιοχών που δεν βρίσκονται επί του ΒΟΑΚ είναι σπάνια αν όχι ανύπαρκτη.

Δεν υπάρχει δηλαδή τρόπος μετακίνησης από τον Μοχό προς την Σταλίδα, τα Μάλια ή την Χερσόνησο ,από την Επισκοπή προς το Κοκκίνη ή τις Γούρνες ,τον Ανισσαρά και την Ανάληψη προς την Χερσόνησο και τις άλλες περιοχές, αν κάποιος δε διαθέτει όχημα Ι.Χ., ή την οικονομική άνεση να χρησιμοποιήσει μισθωμένο όχημα.

Έτσι παρατηρείται το φαινόμενο αρκετοί συμπολίτες μας, κυρίως συνταξιούχοι να προσπαθούν να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους (ιατρικές επισκέψεις ,ψώνια κλπ) μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα ώστε να προλάβουν να επιστρέψουν με το μοναδικό δρομολόγιο που έχουν στην διάθεση τους.

Πέρα από αυτό, εφόσον οι αρμόδιοι φορείς ευαγγελίζονται την θέληση τους για διάχυση του τουριστικού προϊόντος και αύξηση των τουριστικών εισπράξεων σε όλους τους τομείς των υπηρεσιών (εμπόριο ,μαγαζιά επισιτιστικού ενδιαφέροντος, επισκέψεις σε μουσεία και αξιοθέατα κλπ) οφείλουν να δώσουν λύση σε ένα τόσο φλέγον θέμα.

Αξίζει νομίζω να σταθούμε στο παράδειγμα του Ανισσαρά. Ο Ανισσαράς είναι μια περιοχή με μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, αρκετών χιλιάδων κλινών, συνήθως all inclusive .

Ως εκ τούτου προσελκύουν κυρίως μεσαίας τάξης τουρισμό. Για να επισκεφθεί κάποιος τουρίστας τη Χερσόνησο πρέπει να χρησιμοποιήσει μισθωμένο όχημα, αφού άλλος τρόπος μετακίνησης δεν υπάρχει. Αν όμως είχε τη δυνατότητα μέσω δημοτικής συγκοινωνίας να επισκεφθεί περισσότερες φορές το κέντρο του Δήμου ή και άλλες περιοχές, προφανώς οι δαπάνες του άρα και τα τουριστικά έσοδα θα ήταν πολλαπλάσια.

Καλό θα ήταν λοιπόν όλοι οι εμπλεκόμενοι αρμόδιοι φορείς να επικεντρωθούν στο παραπάνω θέμα της δημοτικής συγκοινωνίας και με σωστό σχεδιασμό να βρουν την καλύτερη δυνατή λύση για να υπάρξει η δυνατότητα πιο συχνών μετακινήσεων από τα ξενοδοχεία προς τα «αστικοτουριστικά» κέντρα (Χερσόνησο ,Μάλια, Γούβες κλπ) αλλά και από τους κατοίκους των περιοχών αυτών.

Εκλογές έρχονται ,ας ελπίσουμε ότι θα φέρουν την αφορμή για την λύση ενός τόσο σημαντικού θέματος .

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ