Για το Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου

"Τη συγκεκριμένη στιγμή δεν πρέπει να αναμασάμε επιχειρήματα υπέρ η κατά, τόσο της ανάγκης μετακίνησης, όσο και της καταλληλότητας της νέας θέσης"

Του Γιώργου Ταβερναράκη

Μια ιδέα του Ρυθμιστικού Ηρακλείου του 1967, χρειάστηκε μισό αιώνα σκέψης, προβληματισμού, ερασιτεχνισμών, παλινωδιών (από πλευράς πολιτικής εξουσίας) και τεχνικής προετοιμασίας για να αποκρυσταλλωθεί και οριστικοποιηθεί. Με διαδικασίες που εντατικοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια, μετά από άγονους αρχικούς διαγωνισμούς και εν μέσω αντιδράσεων από την τοπική κοινωνία, έφτασε πλέον η ώρα να υλοποιηθεί ένα σημαντικό κομμάτι του σχεδιασμού του Χωροταξικού Σχεδίου Κρήτης και να προχωρήσει η πολιτεία στην κατασκευή νέου αεροδρομίου που θα αντικαταστήσει το Ν. Καζαντζάκης.

Την συγκεκριμένη στιγμή δεν πρέπει να αναμασάμε επιχειρήματα υπέρ η κατά, τόσο της ανάγκης μετακίνησης, όσο και της καταλληλότητας της νέας θέσης.

Αυτά πολυσυζητήθηκαν και εν τέλει κρίθηκαν (ειρήσθω εν παρόδω το ΤΑΚ συνέβαλε με πλήθος παρατηρήσεων στην συνδιαμόρφωση του Χωροταξικού σχεδίου της Περιφέρειας και ποτέ δεν έφερε ρητά αντίρρηση για το νέο αεροδρόμιο). Οι εργασίες στην περιοχή σταδιακά ξεκινούν και ως τεχνικός κόσμος οφείλουμε να ασχοληθούμε και να συνεισφέρουμε με θετικές ιδέες και τεχνικές συμβουλές ΑΜΕΣΑ και ΠΡΙΝ να είναι και πάλι αργά στην εξομάλυνση των επιπτώσεων (που φυσικά επιφέρει ένα έργο τέτοιας κλίμακας).

Άποψη της παράταξής μας είναι ότι άμεση προτεραιότητα ΣΗΜΕΡΑ θα πρέπει να δοθεί:

• στην ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ στο σύνολο της διαδρομής Κίσσαμος – Σητεία σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών (όχι απαραίτητα με κοινά χαρακτηριστικά διατομής αλλά σε κοινό χρόνο έτσι ώστε να επιτύχουμε ανάπτυξη ενιαίου δικτύου),

• στην ολοκλήρωση των οδικών συνδέσεων για Καστέλι- Χερσόνησο και Καστέλι- ΝΟΑΚ ώστε να εξασφαλίζεται ο μικρότερος δυνατός χρόνος οδικής σύνδεσης από τη νέα κύρια πύλη εισόδου του νησιού. Κατά την άποψή μας και οι δύο αυτές συνδέσεις οφείλουν να έχουν παραδοθεί σε κοινή χρήση πριν την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου,

• στη αποκατάσταση του κοινωνικού και πολεοδομικού ιστού που πλήττεται από τη απομάκρυνση του Ν. Καζαντζάκης. Η Νέα Αλικαρνασσός έχει στηρίξει εν πολλοίς την οικονομία της στην γειτνίασή της με το αεροδρόμιο, οπότε με τη μετακίνηση αναμένεται να δημιουργηθούν προβλήματα οικονομικής και κοινωνικής συνοχής, ενώ αναμένεται να δημιουργηθεί ένα σημαντικό αστικό κενό στο υφιστάμενο πολεοδομικό συγκρότημα. Παρόμοια, αλλά μικρότερης έκτασης προβλήματα αναμένεται να παρουσιαστούν και στην περιοχή του Ηρακλείου, καθώς θα επηρεαστούν οι εμπορικές-τουριστικές επιχειρήσεις, θα αυξηθεί το μήκος και το κόστος των εμπορευματικών μετακινήσεων ενώ αναμένεται να αυξηθεί και η ένταση χρήσεων και στα παράλια του Δήμου Χερσονήσου. Θα απαιτηθεί η άμεση εκπόνηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου στην Νέα Αλικαρνασσό που θα εκτείνεται από την περιοχή του νυν αερολιμένα (περιλαμβάνοντας και τις εκτάσεις του Υπ. Άμυνας) ως και τον εμπορευματικό λιμένα Ηρακλείου, με στόχο τον καθορισμό των νέων χρήσεων γης και του χαρακτήρα της ευρύτερης περιοχής για αποφυγή δεδομένων εγκατάλειψης ή και άκρατης εμπορευματοποίησης και δημιουργίας αστικών αποκοπών και κλειστών κοινοτήτων. Εναλλακτικά του ΕΧΣ μπορεί να εκπονηθεί νέο Τοπικό Χωρικό Σχέδιο για τη Δ.Ε. Νέας Αλικαρνασσού που θα λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις της μετεγκατάστασης και θα καλύπτει τις νέες ανάγκες της περιοχής,

• στην αποκατάσταση του κοινωνικού ιστού που πλήττεται από τη μετακίνηση στο Καστέλι. Οι μόνιμοι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής χωροθέτησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι είναι ως επί το πλείστον αγρότες και πολλοί από αυτούς θα καταστούν ακτήμονες μετά την ολοκλήρωση της απαλλοτρίωσης. Πρέπει να δοθούν κίνητρα για άρση αυτών των προβληματικών μεταβολών που θα προκύψουν για μερίδα των κατοίκων (πχ τοπικός αναδασμός). Επιβάλλεται η εκπόνηση Τοπικού Χωρικού Σχεδίου για οργάνωση της ευρύτερης περιοχής Δήμου Μινώα Πεδιάδος, που θα λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις αυτής της χωροθέτησης και θα προτείνει αναλυτικά τη νέα χωρητικότητα της περιοχής, τις επιτρεπόμενες χρήσης, τη διαχείριση των ασύμβατων χρήσεων, τα χαρακτηριστικά του συνδυασμένου κυκλοφοριακού και πολεοδομικού σχεδιασμού για μετριασμό των επιπτώσεων στην κυκλοφορία, τη συμμετοχή των φορέων και κατοίκων στο σχεδιασμό, τη διαχείριση της περιβαλλοντικής όχλησης και τους τρόπους προστασίας,

• στην παροχή κινήτρων για την διατήρηση του τοπικού πληθυσμού στην περιοχή του Καστελίου (π.χ. η με ρητό τρόπο αναφορά στον Νόμο, ότι συγκεκριμένο ποσοστό από το απασχολούμενο προσωπικό στο Αεροδρόμιο, πρέπει να κατοικεί στην περιοχή στον Δήμο Μινώα, ή πιθανή χρηματοδότηση τοπικών επιχειρήσεων κ.α.)

• στην κρατική επεμβατικότητα της κατανομής του αντισταθμιστικού ανταλλάγματος του 2% επί των εσόδων της εταιρείας διαχείρισης. Θα πρέπει προσδιοριστούν σαφέστερα οι δυνατότητες χρήσης των χρημάτων (κρίνεται πολύ ασαφής η γενική αναφορά περί κοινωφελών δράσεων και φορέων) ,

• στην αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που θα παρουσιαστούν στην περιοχή, τόσο από τη ίδια την εγκατάσταση όσο και από την λειτουργία της (υδρολογικές –πηγές Καρτερού-, ποιοτική επιβάρυνση αγροτικού προϊόντος, ηχορύπανση κ.α.).

Η παράταξή μας ΑΝΟΙΧΤΟ ΤΕΕ #openTEE επιμένει στο νέο ρόλο που θα πρέπει να λάβει το ΤΕΕ-ΤΑΚ ως τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας και έχει καταθέσει τα παραπάνω στο πλαίσιο εσωτερικών διαβουλεύσεων τόσο στη Δ.Ε. του τοπικού Επιμελητηρίου όσο και στις Ειδικές Επιτροπές του.

Σε ένα προαποφασισμένο έργο με ενεργή σύμβαση παραχώρησης προτείνουμε λύσεις ανάσχεσης των επιπτώσεων τόσο στο Καστέλι όσο και στη Νέα Αλικαρνασσό- όσο ακόμα προλαβαίνουμε.

Γιατί το ΤΕΕ όπως και το αλεξίπτωτο.. λειτουργεί καλύτερα … όταν είναι ΑΝΟΙΧΤΟ.

* Ο Γιώργος Ταβερναράκης είναι επικεφαλής της παράταξης #openTEE (ανοιχτό ΤΕΕ-ΤΑΚ)

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ