Ηράκλειο, πόλη πολιορκίας και τουριστικό προϊόν

Ιωάννης Φουρνάρος
Ιωάννης Φουρνάρος

Στην σημερινή εποχή, που ο πολιτισμός και η ιστορία των λαών βάλλονται, δεν μπορείς μόνο να αγωνίζεσαι για την υπεράσπιση τους αλλά να τα χρησιμοποιήσεις και ως εργαλεία ανάπτυξης, για την ευημερία των πολιτών

Γράφει ο * Ιωάννης Φουρνάρος

Το Ηράκλειο μια πόλη με πολυεπίπεδα στρώματα ιστορίας και πολιτισμού δεν μπορεί να μην κοιτάζει μέσα από τα μεγαλύτερα προτερήματα της, την ανάπτυξη της αλλά και τον ρόλο της που της έχει δώσει η ιστορία.

Το Ηράκλειο μέσα από την ιστορία και τον πολιτισμό ως εργαλεία ανάπτυξης μπορεί να δει με θετικότερα βήματα το μέλλον. Να διευρύνει τους ορίζοντες, και να σχεδιάσει μια πολιτική που θα επιλέγει την παραγωγή και την ανάπτυξη, μέσα από την μακρόχρονη ιστορία του.

Μια τέτοια πρόταση είναι η ανάδειξη της πολιορκίας του Χάνδακα.

Θα πρέπει να περάσουμε από την αφήγηση της σημασίας της πολιορκίας και τον ρόλο του Χάνδακα στην δική μας αφήγηση ως προς την ανάδειξη και την σημασία των γεγονότων στο πεδίο της ανάπτυξης και τον ρόλο του δήμου Ηρακλείου στην Μεσόγειο. Το Ηράκλειο μπορεί να αποκτήσει ταυτότητα ως τουριστικό προϊόν, ως πόλη πολιορκίας. Έχει "μαζί" του, την Ιστορία και την Γεωγραφία.

Μέσα από αυτό το ιστορικό γεγονός, αλλά και φαινόμενο, λόγω της σημασίας του στην *Τοποστρατηγική και Χρονοστρατηγική των εμπλεκόμενων παιχτών (δεν ήταν μόνο δυο), αφού όλες οι χριστιανικές δυνάμεις λειτούργησαν με τα εθνικά τους συμφέροντα εναντίον ενός κατακτητή που προσπάθησε να καταλάβει όλη την Μεσόγειο, μπορούμε να αναπτύξουμε μια εξωστρεφή στρατηγική για την σημασία και ανάδειξη του δήμου ως ιστορικό και πολιτιστικό κέντρο της Μεσογείου.

Εάν κατανοήσουμε την σημασία του φαινομένου και της ανάδειξης όχι μόνο ως ιστορικού γεγονότος αλλά και τον σύγχρονο ρόλο και λόγο που μπορεί να έχει το Ηράκλειο στην Μεσόγειο τότε θα μπορούμε να κάνουμε βήματα ώστε το Ηράκλειο να είναι ένα από τα διακριτά κέντρα της Ανατολικής Μεσογείου.

Αν συμφωνήσουμε στην σπουδαιότητα και σημασία της πολιορκίας τότε θα περάσουμε στο πως μπορούμε να κάνουμε πράξη όλα αυτά που αναφέραμε παραπάνω. Θα ήθελα με τον παρόν άρθρο μου να ανοίξει ένας διάλογος και να δώσω κάποιες προτάσεις έτσι ώστε να πετύχουμε αυτό τον στόχο.

Την διοργάνωση φεστιβάλ πολιορκίας του Χάνδακα ως τουριστικό προϊον, με πολλές εκδηλώσεις και εκθέσεις που θα κορυφώνονται με την αναπαράσταση της πολιορκίας.

α) Η αναπαράσταση της πολιορκίας του Χάνδακα

Θα μπορούσαμε είτε με τεχνολογικά μέσα, με εντυπωσιακούς εναλλασσόμενους φωτισμούς, σε ένα ιστορικής θεματικής οπτικοακουστικό δρώμενο, στο παράδειγμα του ήχος και φως της Ρόδου, είτε με συμβατικά μέσα, να επιτευχθεί η αναπαράσταση της πολιορκίας, ή συνδυασμό και των δυο. Επίσης πολλά μπορούσαμε να πούμε και να κάνουμε εντός των τειχών. Με ιστορικούς περιπάτους, εκθέσεις, αναπαραστάσεις, δρώμενα.Που θα εντάσονται στο πρόγραμμα του φετσιβάλ της πολιορκίας του Χάνδακα.

β) Η ανάδειξη των ενετικών τοιχών ως μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς

Η ανάδειξη του μεγαλύτερου και καλύτερα σωζόμενου Μνημείου Οχυρωματικής Αρχιτεκτονικής της Ανατολικής Μεσογείου και η ένταξη του στα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς στον κατάλογο της UNESCO θα πρέπει μεθοδικά και συντονισμένα, να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να γίνει πραγματικότητα.

γ) Η ανακατασκευή του πλοίου La Thérèse στα πρότυπα του πλοίου Great Britain στο Bristol ως τουριστικού εκθέματος

Στο ιστορικό αυτό γεγονός που διήρκεσε 21 χρόνια και αποτελεί τη μεγαλύτερη σε διάρκεια πολιορκία της ιστορίας, είχαμε και την βύθιση ενός από τα μεγαλύτερα και ιστορικότερα πλοία του Γαλλικού στόλου αλλά και της Ευρώπης.Ένα ναυάγιο με ιδιαίτερη σημασία για την ιστορία της πολιορκίας του Χάνδακα (Ηρακλείου) αλλά και της ναυπηγικής του 17ου αιώνα, το ναυάγιο του γαλλικού πλοίου «La Thérèse».

Η πρόταση της ανακατασκευής του πλοίου La Thérèse στα πρότυπα του πλοίου Great Britain στο Bristol ως τουριστικού εκθέματος όλο τον χρόνο, ως μουσείου και ξενάγησης μέσα από τεχνολογικά μέσα για την ιστορία της κατασκευής του πλοίου και της ναυπηγικής της εποχής, αλλά και της ιστορίας της πολιορκίας του Χάνδακα θα μπορούσε να είναι πόλος έλξης πολλών τουριστών και ένα ακόμα σημείο αναφοράς για την πόλη μας.

  • Η συμμετοχή των πολιτών μέσα από μια αμφίδρομη, ανοιχτή σχέση δημοτικής αρχής και πολιτών θα μπορούσε να κάνει ακόμα πιο δυναμική την πρόταση για την αξιοποιήση της πολιορκίας του Χάνδακα (Ηρακλείου) ως τουριστικού προϊόντος εμπλουτίζοντάς την και με άλλες ιδέες και προτάσεις.

Στην σημερινή εποχή, που ο πολιτισμός και η ιστορία των λαών βάλλονται, δεν μπορείς μόνο να αγωνίζεσαι για την υπεράσπιση τους αλλά να τα χρησιμοποιήσεις και ως εργαλεία ανάπτυξης, για την ευημερία των πολιτών. Τα πλεονεκτήματα που έχουμε ως χώρα, ως πόλη στο πεδίο της ιστορίας και του πολιτισμού, θα μπορούσαν να μας καταστήσουν πρωταγωνιστές, να σχεδιάζουμε και να κοιτάμε με περισσότερη αισιοδοξία το μέλλον.





*Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με την Συν+Πράξη Δημοτών Ηρακλείου.

* Τοποστρατηγική και Χρονοστρατηγική (Νίκος Λυγερός)

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ