ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Ψαλίδι» σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης βάζουν οι Ελληνες
Ανήσυχοι για το μέλλον 9 στους 10
Oι καταναλωτές στην Ελλάδα και παγκοσμίως δηλώνουν σημαντική μείωση της αγοραστικής τους δύναμης εξαιτίας του πληθωρισμού, με τους Ελληνες να βρίσκονται στη δεύτερη χειρότερη θέση, πίσω από το Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με έρευνα της Focus Bari σε 19 χώρες. Τα ελληνικά νοικοκυριά δεν έχουν ψαλιδίσει μόνο δευτερεύουσες δαπάνες όπως ομορφιά, ρούχα/παπούτσια, παιχνίδια κλπ., αλλά και βασικές, όπως τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, ενώ έρχεται μεγαλύτερο ψαλίδι στο άμεσο μέλλον.
Εννέα στους δέκα Ελληνες δηλώνουν ανήσυχοι για τις επιπτώσεις του πληθωρισμού τους επόμενους 12 μήνες. Η ανησυχία των Ελλήνων είναι πολύ μεγαλύτερη απ' ό,τι διεθνώς (89% έναντι 62%). Ιδιαίτερα ανήσυχες για το μέλλον δείχνουν οι μεγαλύτερες ηλικίες σε σχέση με τις νεότερες, και η τάση αυτή είναι παγκόσμια.
Η πτώση της αγοραστικής δύναμης οδηγεί τους Ελληνες καταναλωτές να ασχολούνται/προσέχουν τις τιμές σε σημαντικά είδη, με έμφαση το σούπερ μάρκετ, το delivery και τα ρούχα.
Κόβουν από παντού
Λόγω της ακρίβειας και του πληθωρισμού, οι καταναλωτές τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς διαφοροποιούν τις αγορές τους, «κόβοντας» τις δευτερεύουσες δαπάνες όπως ομορφιά, ρούχα/παπούτσια, παιχνίδια κλπ., αλλά και τις βασικές, όπως τα τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
Τα ελληνικά νοικοκυριά τους τελευταίους 12 μήνες «μάζεψαν» τις δαπάνες τους κατά:
- 71% για ρούχα/παπούτσια/αξεσουάρ
- 65% για τρόφιμα/ποτά
- 56% για προσωπική φροντίδα/ομορφιά
- 53% για οικιακά είδη/καθαριότητα
- 46% για αλκοόλ
- 30% για παιχνίδι/παζλ/βιβλία
Οπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας οι καταναλωτές τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς έχουν δαπανήσει τα περισσότερα για τρόφιμα, με την ένδυση και την υπόδηση να είναι οι μεγάλοι «χαμένοι».
Απαισιοδοξία για το μέλλον
Με δεδομένο το υψηλό κόστος ζωής, τα ελληνικά νοικοκυριά σκοπεύουν να ψαλιδίσουν κι άλλο τις δαπάνες τους στο μέλλον, ακόμα και σε είδη πρώτης ανάγκης.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ότι ο βαθμός ανησυχίας για το μέλλον δεν συμβαδίζει με τον βαθμό μείωσης της αγοραστικής δύναμης: στην Ελλάδα, η ανησυχία είναι σαφώς μεγαλύτερη από τη δηλωνόμενη μείωση σε αγοραστική δύναμη, σε άλλες χώρες είναι μικρότερη, και μόνο στην Αγγλία ο βαθμός ανησυχίας συμπίπτει σε αναλογία με την δηλωνόμενη μείωση της αγοραστικής δύναμης τους τελευταίους 12 μήνες.