ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ένα υποβλητικό "ταξίδι" στο Μινωικό Πολιτισμό από ... 8χρονα παιδιά!
"Τα παιδιά όλα μπορούν να τα κάνουν, γιατί το πίστεψαν!"
Όταν η ύλη του μαθήματος μετουσιώνεται σε Τέχνη, το αποτέλεσμα δεν μπορεί παρά να είναι εντυπωσιακό! Τόσο εντυπωσιακό μάλιστα, ώστε ακόμη και οι γονείς των μαθητών της Γ'Δημοτικού του 30ού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου, χρειάστηκαν λίγη ώρα για να συνειδητοποιήσουν ότι αυτό το αποτέλεσμα είχε ως πρωτεργάτες και πρωταγωνιστές τα παιδιά τους!
Όλα ξεκίνησαν μέσα στη σχολική χρονιά που ολοκληρώθηκε, όταν ο δάσκαλος της Γ' τάξης Ανδρέας Σταυρουλάκης ζήτησε τη συνδρομή του Εκπαιδευτικού Δραματικής Τέχνης του σχολείου, Κωνσταντίνου Μυλώνη για να αναπαραστήσουν τα - πάνω από 35 - παιδιά των δύο τμημάτων της Γ' Τάξης, τις τελετουργίες στο Μινωικό Πολιτισμό. "Η δική μου δουλειά ήταν να σκεφτώ ένα δημιουργικό τρόπο" - λέει στο Cretalive ο κ.Μυλώνης. Μεταξύ των διαφόρων μορφών Τέχνης, επιλέχθηκε το Θέατρο Σκιών, που άλλωστε ήταν κάτι που τα παιδιά θα "έπρεπε" να διδαχτούν στο πλαίσιο της Θεατρικής Αγωγής. "Η καλύτερη λύση - επειδή ήταν πολλά τα παιδια - ήταν το Θέατρο Σκιών γιατί θα μάθαιναν τί είναι το θέατρο σκιών, θα δουλεύαμε με τον Αυτοσχεδιασμό και στο τέλος δημιουργήθηκε μια μικρή performance, ένα μικρό δρώμενο" - αναφέρει ο κ.Μυλώνης. Ο ίδιος εξηγεί ότι μέσα σε 3-4 μήνες - ως τον περασμένο Μάρτιο - τα παιδιά ¨μυήθηκαν" σε όλη αυτή τη διαδικασία με τον μπερντέ, τα φώτα από πίσω... κατανόησαν πως γίνεται η δράση.
"Κατόπιν επιλέξαμε σιγά σιγά από ένα φωτογραφικό υλικό αγαλματιδίων, κατάφεραν να μιμηθούν με τα σώματά τους τις στάσεις αγαλμάτων, να φτιάξουν το Λαβύρινθο, να παίξουν τους ρόλους της Αριάδνης, του Θησέα, του Μινώταυρου" - λέει ο Κωνσταντίνος Μυλώνης, ο οποίος στα 11 χρόνια που διδάσκει σε σχολεία αισθάνεται πως ο παιδικός ενθουσιασμός ανανεώνει την ψυχολογία και των ίδιων των εκπαιδευτικών και τους διατηρεί σε εγρήγορση.
Σίγουρα το εγχείρημα δεν ήταν εύκολο. Το έκανε όμως ευκολότερο η χαρά των παιδιών και - αναμφίβολα - το αποτέλεσμα! "Τα παιδιά όλα μπορούν να τα κάνουν, γιατί το πίστεψαν!" - λέει ο κ.Μυλώνης, ενώ δίνοντας μια "γεύση" από τα ... backstage, αναφέρει πως "όλο αυτό, το πίσω μέρος, ήταν όλο γέλια και παιχνίδια!".
Μέσα σε όλο αυτό, σημειώστε πως όλη η διαδικασία δεν ήταν ένα διάλειμμα από την "κλασική" διδακτική πραγματικότητα. Ήταν μάθημα, καθώς "στόχος της Θεατρικής Αγωγής είναι να διδάξει", διευκρινίζει ο καθοδηγητής των παιδιών σε αυτή τη βιωματική και δημιουργική διαδρομή μάθησης. "Στόχος είναι η Παιδαγωγική μέσω του Θεάτρου, η διδασκαλία μέσω του Θεάτρου" - προσθέτει ο ίδιος.
Σε αυτό το δημιουργικό ταξίδι, συνοδοιπόροι ήταν οι δάσκαλοι των δύο τμημάτων, ο Κωνσταντίνος Μυλώνης και φυσικά τα παιδιά που "περιπλανήθηκαν" μεταξύ της διδασκαλίας του κειμένου που δημιουργήθηκε, της εκφοράς του λόγου, ακόμη και της κατασκευής των αντικειμένων που χρησιμοποιήθηκαν, τα οποία δημιούργησαν οι δάσκαλοι με τα παιδιά!
Το δρώμενο το οποίο δημιουργήθηκε, άκρως υποβλητικό και καθηλωτικό, βιντεοσκοπήθηκε, και για αυτό κλήθηκαν οι γονείς να δώσουν τη συγκατάθεσή τους. Κάποιοι δεν ήταν σύμφωνοι, για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των παιδιών, γι'αυτό και ο κ.Μυλώνης τους κάλεσε να το παρακολουθήσουν, προκειμένου να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι ότι τα παιδιά δε φαίνονται! "Το είδαν, τελικά είπαν πως δεν έχουν αντίρρηση, και μετά από ... 10 λεπτά συνειδητοποίησαν ότι ήταν τα παιδιά τους" οι δημιουργοί αυτού του οπτικού υλικού των 4 λεπτών, εξηγεί ο Κ.Μυλώνης.
Το βίντεο παρακολούθησαν τα παιδιά όλου του σχολείου, ενώ στόχος είναι αυτό το δημιουργικό, διδακτικό αποτέλεσμα να μπορέσει να διαχυθεί σε όλη τη σχολική κοινότητα. Θα μπει σίγουρα στο Αποθετήριο, όπου διατηρούνται οι δουλειές των μαθητών" και ελπίδα είναι να μπορέσουν τα το δουν και άλλα σχολεία. Το σχολείο, μάλιστα, συμμετείχε στο διαγωνισμό μαθητικής δημιουργίας «Η Ιστορία σου, είναι ιστορία της Πόλης σου» που συνδιοργάνωσαν το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, με το Γενικό Συμβούλιο Βιβλιοθηκών του ΥΠ.Π.Ε.Θ., το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων & Επικοινωνίας – ΕΚΟΜΕ ΑΕ.
Από τα πολύ βασικά όμως που τα παιδιά αποκόμισαν από τη διαδικασία αυτή είναι η αξία της Θεατρικής Αγωγής και η ομαδικότητα. "Κατανόησαν, αν και μικρά παιδιά, την αξία της Θεατρικής Αγωγής και το πιο σημαντικό της αξία της ομάδας. Γνωρίστηκαν καλύτερα μεταξύ τους... Εδώ δεν υπάρχει "ο καλός μαθητής", αλλά η ομάδα" - αναφέρει ο Κωνσταντίνος Μυλώνης.
"Στη χώρα που γεννήθηκε το Θέατρο, η Τέχνη δεν έχει βρει το δρόμο της όπως θα έπρεπε"
"Τα παιδιά έχουν πολύ μεγάλη ανάγκη τα καλλιτεχνικά μαθήματα - τη Θεατρική Αγωγή, τη Μουσική, τα Εικαστικά" - λέει ο Κ.Μυλώνης. Κι αυτό γίνεται απολύτως αντιληπτό όταν από την Δ' Δημοτικού που τα παιδιά διδάσκονται Θεατρική Αγωγή, την Ε' και Στ' έχει αφαιρεθεί από το πρόγραμμα των μαθημάτων και τα παιδιά ... την αναζητούν! "Από το 2010 η Θεατρική Αγωγή είναι στο ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά το άσχημο είναι ότι έχει βγει από την Ε' και Στ'. Ελπίζουμε να ξαναγυρίσει" - αναφέρει ο ίδιος και εξηγεί πως "σε αυτή την ηλικία έχει πια πέσει ο "σπόρος", κι εκεί που τα παιδιά είναι έτοιμα να φωτίσουν δικά τους θέματα" η Θεατρική Αγωγή παύει να υπάρχει ως μάθημα.
"Στη χώρα αυτή γεννήθηκε το Θέατρο, όμως η Τέχνη δεν έχει βρει ακόμη το δρόμο της, όπως θα έπρεπε" - αναφέρει ο εκπαιδευτικός, που μπορεί ο ίδιος και τα παιδιά να έχουν σταθεί ... τυχεροί ως μαθητές του συγκεκριμένου σχολείου που ως προς τις υποδομές είναι "μπροστά" χάρη και στη δραστήρια διευθύντριά του, όμως δυστυχώς δεν είναι όλα τα σχολεία στην ίδια "μοίρα"...
Ο Κωνσταντίνος Μυλώνης γεννήθηκε στην Γερμανία. Σπούδασε Υποκριτική στην. Αποφοίτησε από το τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και είναι κάτοχος Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας της ΑΣΠΑΙΤΕ. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Π.Μ.Σ: “Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση”, στο Τμήμα Θεάτρου στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Δείτε επίσης:
Διάσημα μουσεία του κόσμου - Πόσο καλά τα γνωρίζεις;
Α. Πλεύρη: "Το Ηράκλειο έχει τα προσόντα να γίνει μητροπολιτικό κέντρο πολιτισμού!"
Η Πέλα Σουλτάτου δηλώνει "Κρητικιά", αλλά αυτό ... δεν είναι πάντα για καλό!
Παράταση για τους μικρούς ζωγράφους Εν Δράσει!
Quiz: Συμπληρώστε τον τίτλο του διάσημου βιβλίου
Δάφνις Κόκκινος: "Όνειρό μου η δημιουργία μιας Ακαδημίας Τεχνών στην Κρήτη!"
Άγαλμα Ρωμαίου αυτοκράτορα στο φως: το Cretalive στον χώρο της ανασκαφής της Λύττου!
Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την πρωτοβουλία Cretalive Εν Δράσει