Στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι - Οι θέσεις των κομμάτων

Η σύμβαση προβλέπει πως σε 4,5 χρόνια θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του νέου αεροδρομίου - Πώς τοποθετούνται οι τοπικοί βουλευτές

Κατατέθηκε προς κύρωση στη Βουλή, η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή κι εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου.

Η σύμβαση προβλέπει πως η εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης», στην οποία συμμετέχουν οι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, GMR (Ινδία) και το Ελληνικό Δημόσιο, θα διαχειρίζεται το νέο αεροδρόμιο για 35 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης μέχρι δέκα χρόνια υπό συγκεκριμένους όρους.

Η σύμβαση προβλέπει πως σε 4,5 χρόνια θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του νέου αεροδρομίου, μέσω του οποίου θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα συμφόρησης στο σημερινό αεροδρόμιο του Ηρακλείου και τους άλλους, μικρότερους αερολιμένες της Κρήτης.

Με την επικείμενη κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, «ξεκινά η υλοποίηση ενός έργου με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη αλλά και γενικότερα για την εθνική οικονομία.

Πρόκειται για μία επένδυση 1,5 δισ. ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ.

Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1.500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις».

Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται:

* Αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα, το οποίο διαμορφώθηκε σε 45.9%. Κατά τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ο παραχωρησιούχος αποδέχτηκε την πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου για τη μετάθεση του χρόνου καταβολής της συμβολής του Δημοσίου, ύψους 180 εκατ. ευρώ η οποία είναι καταβλητέα στην Εταιρεία Αεροδρομίου κατά τη λήξη του δωδέκατου μήνα από την ημερομηνία έναρξης της Παραχώρησης με προφανές όφελος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.

* Για πρώτη φορά, «οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%. Τα έσοδα αυτά θα διανέμονται στους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, για κοινωφελείς δράσεις. Ειδικότερα, το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις. Τα έσοδα από το αυξημένο εις το διπλάσιο ανταποδοτικό τέλος, υπολογίζονται στα 184 εκατ. ευρώ».

* Μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης το ελληνικό Δημόσιο «προικίζεται» από την εν λόγω επένδυση με 3,7 δισ. ευρώ, (Υπολειμματική Αξία Αεροδρομίου κατά τη λήψη της Περιόδου παραχώρησης).

* Ριζική τροποποίηση του τρόπου επιλογής, με ανοικτή διαδικασία και διεθνή διαγωνισμό, του Ανεξάρτητου Μηχανικού και με ουσιαστική συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτόν, με παράλληλη θέσπιση διαδικασίας για την άμεση αντικατάστασή του, εφόσον αυτό ζητηθεί από το Δημόσιο.

Στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και «η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του Νέου Αεροδρομίου Καστελλίου με το Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης, ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ. περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο -Αρκαλοχώρι - Βιάννος».

Τα οικονομικά στοιχεία

Με βάση την αιτιολογική έκθεση που κατατέθηκε στη Βουλή, κατά την Προσφορά, οι συνολικές χρήσεις κεφαλαίου της Περιόδου Μελετών - Κατασκευών ανέρχονται σε πεντακόσια είκοσι ένα εκατομμύρια οκτακόσιες σαράντα χιλιάδες εξακόσια τριάντα τρία ευρώ και ενενήντα εννέα λεπτά (521.840.633,99) (σε τρέχουσες τιμές), εκ των οποίων το κατασκευαστικό κόστος στη διάρκεια της δετούς Περιόδου Μελετών - Κατασκευών ανέρχεται σε τετρακόσια ογδόντα εκατομμύρια (480.000.000) ευρώ.

Η Χρηματοδοτική Συμβολή Δημοσίου θα ανέλθει σε εκατόν ογδόντα εκατομμυρίων (180.000.000) ευρώ έναντι διακοσίων είκοσι εκατομμυρίων (220.000.000) ευρώ που προβλέπονταν, κατά μέγιστο ποσό, στην Διακήρυξη του διαγωνισμού, καταβλητέα εντός 360 ημερών από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης.

Οι Λοιπές εκτιμώμενες δαπάνες Δημοσίου για απαλλοτριώσεις, (με βάση την εκτίμηση του Ανεξάρτητου Πιστοποιημένου Εκτιμητή) ανέρχονται σε πενήντα τέσσερα εκατομμύρια (54.000.000) ευρώ.

Ως έσοδο προβλέπεται και «ποσοστό 64,98% επί του προς είσπραξη στον Αερολιμένα «Ν. Καζαντζάκης» Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων, το οποίο προβλέπεται στο άρθρο 40 του ν. 2065/1992 (Α’ 113) κατά την Περίοδο Μελέτης - Κατασκευής του Έργου (προβλεπόμενης διάρκειας εξήντα (60) μηνών από την Ημερομηνία Έναρξης της Περιόδου Παραχώρησης) και μέχρι μέγιστου ετήσιου συνολικού αριθμού επιβατών 6,4 εκατομμύρια, εκτιμώμενης συνολικής δαπάνης εκατόν είκοσι πέντε εκατομμυρίων (125.000.000) ευρώ.

Για αριθμό επιβατών μεγαλύτερο των 6,4 εκατομμυρίων ετησίως, το Δημόσιο διακρατεί το 100% των εσόδων από το Τέλος Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αερολιμένων που θα εισπράττεται στο υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου (Ν. Καζαντζάκης)». Ως έσοδο περιλαμβάνεται επίσης και «ποσοστό 75% επί του προς είσπραξη στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων».

Το χρονοδιάγραμμα

Η συνολική προθεσμία για την ολοκλήρωση της κατασκευής του Αεροδρομίου ορίζεται συμβατικά σε εξήντα (60) μήνες από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης εντός των οποίων η Εταιρεία του Αεροδρομίου, πέρα της κατασκευής, πρέπει να έχει ικανοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις για την πιστοποίηση του Αεροδρομίου και την έκδοση της Άδειας Λειτουργίας Αεροδρομίου. Για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της προόδου των Κατασκευών της Περιόδου Μελετών - Κατασκευών (ΤΙ), η Σύμβαση Παραχώρησης προβλέπει 6 Τμηματικές Προθεσμίες, με αφετηρία την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης.

Οι θέσεις των Κρητικών βουλευτών

Στις τοποθετήσεις τους οι βουλευτές του Ηρακλείου πήραν θέση.

«Η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι θα αποτελέσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έχει γίνει στην Κρήτη και μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στη χώρα» σημείωσε χαρακτηριστικά στην τοποθέτησή του κατά την συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, ο βουλευτής Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Βαρδάκης.

Ο κ. Βαρδάκης επισήμανε ότι το 2015 που ξεκίνησε όλη αυτή η προσπάθεια, έγινε συζήτηση, διάλογος με όλους τους φορείς, με όλες τις συλλογικότητες, με το Δήμο, με την Περιφέρεια, με τις συλλογικότητες που διαφωνούσαν, με τους ανθρώπους των οποίων η περιουσία απαλλοτριώθηκε. Είχαν κατατεθεί και ληφθεί υπόψη όλες οι προτάσεις, όλες οι απόψεις, με την πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας και της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου και της Κρήτης, να τάσσεται υπέρ της κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι.

«Η τελευταία 4ετία αποτελεί μια ιστορική καμπή για τα λεγόμενα μικρά και μεγάλα έργα της Κρήτης» σημείωσε κατά την εισήγηση του στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και κατά την σημερινή συνεδρίαση, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης, εισηγητής στο νομοσχέδιο από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ.

"H Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης για την υλοποίηση και λειτουργία του Νέου διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Α.Ε στο Καστέλι αποτελεί κρίσιμη συνέχεια μιας προσπάθειας που άρχισε πριν από πολλά χρόνια, με πρωτοβουλίες των τοπικών κοινωνιών και πολιτικές αποφάσεις του ΠΑΣΟΚ το 2003", επισήμανε ο Β. Κεγκέρογλου.

"Το ΚΚΕ καταψηφίζει τη σύμβαση για το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης διότι το έργο δεν έχει καμία σχέση με την ικανοποίηση των συμφερόντων του λαού της περιοχής", τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης και πρόσθεσε ότι η κατασκευή του και η αξιοποίησή του γίνεται στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και των αναγκών του.

Σημείωσε ότι σε ιδιωτικούς κολοσσούς δίνεται η εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου και των οδικών συνδέσεων και θα έχουν τεράστια κέρδη με παχυλή κρατική χρηματοδότηση και δανεισμό που θα επιβαρύνει το λαό. Αντίθετα χαμένα θα είναι τα λαϊκά στρώματα με το υψηλό κόστος μεταφοράς και των διοδίων, αλλά και με τις άθλιες εργασιακές σχέσεις κατά την κατασκευή και λειτουργία του νέου αεροδρομίου.


Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ