Το Debate του Cretalive για το Τεχνικό Επιμελητήριο!

Αντώνης Παντινάκης
Αντώνης Παντινάκης

Τέσσερις παρατάξεις, τέσσερις επικεφαλής · πέντε (κοινές) ερωτήσεις, πέντε (διαφορετικές) απαντήσεις. Και μία ημερομηνία: 3 Νοεμβρίου.

Του Αντώνη Παντινάκη

Μία μόλις μέρα πριν την εκλογική αναμέτρηση στο Τμήμα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου, η κ. Ειρήνη Βρέντζου (ΑΜΑΚ - Αυτόνομοι Μηχανικοί Ανατολικής Κρήτης), ο κ. Βάγιας Βάγιας (ΔΗΠΑΚ - Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση Μηχανικών), ο κ. Μιχάλης Γολοβάνης (ΔΚΜ- Δημοκρατική Κίνηση Μηχανικών), και ο κ. Γιώργος Ταβερναράκης (#open ΤΕΕ - Ανοιχτό ΤΕΕ ΤΑΚ) ανοίγουν... τα χαρτιά τους στο Cretalive.

Το όραμά τους για το ΤΕΕ/ΤΑΚ, οι συνεργασίες, τα προβλήματα του κλάδου αλλά και το σήμερα/αύριο των μηχανικών που είναι απόλυτα συνυφασμένο με το μέλλον της κοινωνίας...

Σε τι σημείο βρίσκεται σήμερα το ΤΕΕ και πώς διαμορφώνεται το «αύριό» του;

Ειρήνη Βρέντζου: Με τη δική μας προεδρία τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, το Τεχνικό Επιμελητήριο έχει ανακάμψει. Έχει σημειώσει τρομερή πρόοδο σε σχέση με την καθημερινότητα των μηχανικών.

Μέσω παρεμβάσεων, το Τεχνικό Επιμελητήριο έχει αρχίσει και μπαίνει στη ζωή της κοινωνίας και της δίνει στοιχεία για να μπορέσει να κρίνει για τα έργα και το σχεδιασμό τους. Βάζει δηλαδή την επιστημονικότητα στο σχεδιασμό των έργων. Οπότε, θεωρούμε ότι έχουμε κάνει πολύ σημαντικά βήματα αυτό τον ενάμιση χρόνο. Και βέβαια, έχουμε πάρα πολύ δρόμο να διανύσουμε. Αν εμείς είμαστε στη διοίκηση, προφανώς θα συνεχίσουμε αυτό που έχουμε ξεκινήσει να κάνουμε”
.

Γιώργος Ταβερναράκης: Το ΤΕΕ, αποτελεί θεσμικά τον Τεχνικό Σύμβουλο της πολιτείας, αλλά και της κοινωνίας. Ως φορέας δοκιμάστηκε σκληρά στην κρίση, όπως κι ολόκληρος ο τεχνικός κόσμος, αλλά δεν γονάτισε. Έδωσε λύσεις και διεξόδους, πανελλαδικά, με ολοκληρωμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες (αυθαίρετα, άδειες) συμβάλλοντας στο νοικοκύρεμα του δομημένου περιβάλλοντος.

Το «αύριο» του ΤΕΕ είναι συνυφασμένο με το μέλλον του επαγγέλματος, με τη γνώση, την επιστημοσύνη και την καινοτομία. Όσο πιο γρήγορα επενδύσουμε σε αυτά τόσο πιο παρεμβατικός και αποτελεσματικός μπορεί να είναι ο ρόλος του στην κοινωνία. Για εμάς η κατεύθυνση της γνώσης, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας είναι μονόδρομος για το αύριο κι εκεί επικεντρώνουμε τις δυνάμεις μας”.

Μιχάλης Γολοβάνης: “Το ΤΕΕ βρίσκεται σε περίοδο εκσυγχρονισμού. Αλλάζουν πολλά και κυρίως, αυτό που φαίνεται ότι έχει ξεκινήσει κεντρικά, είναι να αποφύγει τον καταγγελτικό λόγο και να συμβάλει με ποιότητα στις επιλογές και τις αποφάσεις της Κεντρικής Κυβέρνησης. Ήδη στο ΤΕΕ, για πρώτη φορά, γίνεται προσπάθεια από τον σημερινό του Πρόεδρο, κ. Γιώργο Στασινό, να συμμετέχει ενεργά ως σύμβουλος της πολιτείας σε όλα τα μεγάλα έργα και τις επενδύσεις. Η περαιτέρω θεσμική ενίσχυση του ΤΕΕ μόνο οφέλη μπορεί να έχει για το κοινωνικό σύνολο, όταν μένει προσηλωμένο φυσικά στον πραγματικό σκοπό του. Είναι μεγάλη η ευθύνη, αφού πρόκειται για ένα φορέα που έχει τη δυνατότητα, με το φορτίο γνώσης που διαθέτει, να είναι ο ενδιάμεσος κρίκος που με αντικειμενικό τρόπο και με κατάλληλα επιστημονικά εργαλεία θα συμβάλλει στην προώθηση επενδύσεων και έργων, που έχει ανάγκη ο τόπος μας, δημιουργώντας διεξόδους προς εναλλακτικές λύσεις στην αντιδημοφιλή οδό των διαβουλεύσεων με τις τοπικές κοινωνίες αλλά και άλλους φορείς. Φυσικά και θα πρέπει να υπάρχει ισορροπία και διαδικασίες συναίνεσης εσωτερικά στο ΤΕΕ, αλλά ο ρόλος του ΤΕΕ μελλοντικά για μένα έχει μια κατεύθυνση. Την ενίσχυση των επενδύσεων, με παράλληλη προστασία των υπαρχόντων πυλώνων της Κρητικής οικονομίας και με πρωταρχικό στόχο τη δημιουργία νέων χώρων δραστηριοποίησης των νέων επιστημόνων και των νέων ειδικοτήτων των μηχανικών”.

Βάγιας Βάγιας:Η πορεία του ΤΕΕ είναι προδιαγεγραμμένη, καθώς από το ίδιο του το καταστατικό έχει τον ρόλο συμβούλου του κράτους, και οι εκάστοτε ηγεσίες του υπηρετούν τα συμφέροντα των μεγάλων τεχνικών, κατασκευαστικών ομίλων και όχι των μισθωτών, των αυτοαπασχολούμενων. Το ΤΕΕ ως σύμβουλος της κυβέρνησης καλείται να συμβάλει στην εφαρμογή του «αναπτυξιακού» νόμου που ψηφίστηκε πρόσφατα, και που προβλέπει από την μία για τους μεγαλοεπιχειρηματίες: πακτωλό χρημάτων, μεγάλες φοροαπαλλαγές, διαδικασίες fast truck για τις αδειοδοτήσεις (που εκτός των άλλων υποβαθμίζουν και το επάγγελμα του μηχανικού), ενώ από την άλλη για τους εργαζόμενους ακόμα μεγαλύτερο χτύπημα στις συλλογικές συμβάσεις εργασίες και συνολικά στα δικαιώματά τους. Θα συνεχίσει τις ίδιες αντιλαϊκές «ράγες», όπως και ως σύμβουλος της προηγούμενης κυβέρνησης.

Ωστόσο με την ενίσχυση της Πανεπιστημονικής στις εκλογές ο μισθωτός ή αυτοαπασχολούμενος μηχανικός έχει μία καλή ευκαιρία να καταγγείλει αυτόν τον ρόλο του ΤΕΕ, να δείξει πως θέλει σύγχρονα δικαιώματα, αντίστοιχα της επιστήμης και της τεχνολογίας του 21ου αιώνα, πώς οι συσχετισμοί μπορούν να αλλάξουν! Να πάμε αλλιώς!
”.

Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα του κλάδου σας και πώς προτίθεστε να τα αντιμετωπίσετε;

Γιώργος Ταβερναράκης:Επιχειρώντας να ιεραρχήσουμε αυτά που εμείς βλέπουμε ως προκλήσεις θα λέγαμε:

• Επαναχάραξη στρατηγικής για το επάγγελμα του μηχανικού και προσδιορισμός της «ταυτότητας» του επαγγέλματος στο παραγωγικό μοντέλο της χώρας,
• το ασφαλιστικό, ιδίως για τους συνάδελφους ελεύθερους επαγγελματίες, και η σύνδεσή του με την φορολογία εισοδήματος, το οποίο παράγει αναίτια χρέη,
• οι διαρκείς και εκ βάθρων αλλαγές στη νομοθεσία οι οποίες αυξάνουν αναίτια τη γραφειοκρατία και δημιουργούν φαινόμενα ευθυνοφοβίας κι ανασφάλειας,
• η έλλειψη σταθερότητας στα θεσμικά πλαίσια λειτουργίας της αγοράς και ιδιαίτερα της αγοράς ακινήτων και του συστήματος παραγωγής έργων, και τέλος,
• η κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων.
Για όλα αυτά δεν υπάρχουν εύκολες και εύπεπτες λύσεις. Ούτε υπάρχει μαγικό ραβδί που τα εξαφανίζει! Εμείς θα είμαστε στην πρώτη γραμμή, δίπλα στους συναδέλφους και πάντα ενοχλητικοί, μαχητικοί και παρεμβατικοί στα κέντρα αποφάσεων. Δεν έχουμε να εξαργυρώσουμε πολιτικά γραμμάτια στην πλάτη του μηχανικού
”.

Μιχάλης Γολοβάνης:Σίγουρα τα προβλήματα του κλάδου είναι αρκετά και είναι δύσκολο να τα απαριθμήσω όλα. Η πολυνομία και η γραφειοκρατία σίγουρα αποτελούν ζήτημα. Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας και η εύρεση πληροφορίας πρέπει να γίνει ευκολότερη. Για παράδειγμα θα έχετε ακούσει τον Πρόεδρο του ΤΕΕ κεντρικά, τον Γ. Στασινό, να μιλάει για τη δημιουργία ενιαίου ψηφιακού χάρτη. Δηλαδή πάνω σε ένα χάρτη τον οποίο θα μπορεί να έχει στη διάθεση του ο οποιοσδήποτε όπου θα φαίνονται όλες οι θεσμικές γραμμές. Δηλαδή πάνω σε αυτόν το χάρτη θα φαίνονται όλες οι απαγορεύσεις και όλες οι δυνατότητες αξιοποίησης. Έτσι οποιοσδήποτε επενδυτής ή ιδιώτης, ή συνάδελφος θα μπορεί ευκολότερα να πάρει συγκεντρωμένες πληροφορίες, με μεγαλύτερη βεβαιότητα, με ότι αυτό σημαίνει για την επιτάχυνση των έργων και των επενδύσεων και ειδικότερα να στοχεύσει στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του ακινήτου, πολύ περισσότερο για τα εκτός σχεδίου. Προφανώς και η τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας, με την έκπτωση φόρου σε περιπτώσεις ανακαίνισης-αποκατάστασης και ενεργειακής αναβάθμισης και άλλα μέτρα για την τόνωση της, που τα τελευταία χρόνια μειώθηκε πάρα πολύ και τροφοδοτεί πληθώρα επαγγελμάτων και όχι μόνο τους μηχανικούς.
Σίγουρα και ο ασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου, με τον τρόπο που είναι διαρθρωμένος. Έχουν νιώσει την αδικία αρκετοί μηχανικοί που μόλις βγήκαν στη σύνταξη αλλά σιγά, σιγά αρχίζουν να το αντιλαμβάνονται και οι νεότεροι. Εξάλλου οι συνάδελφοι που είχαν την τύχη να έχουν μεσαία εισοδήματα αισθάνθηκαν ότι είναι ένας νόμος που δεν τους αφήνει ούτε καν να «ονειρευτούν» αφού «φορολογικοποίησε» πλήρως την παραγωγικότητα και όχι μόνο το εισόδημα. Μάλιστα έχω ακούσει συνάδελφο να λέει «μα γιατί δεν έβαλαν το συντελεστή στο φορολογικό ώστε να φαίνεται μαζί με τους άλλους συντελεστές ότι με φορολογεί 80 ή 90 %
”.

Ειρήνη Βρέντζου: “Κατ’ αρχάς, διαχρονικά έχουμε ένα μεγάλο θέμα που έχει να κάνει με τις εισφορές. Ακόμα κουβαλάμε τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές του Βρούτση από το 2011. Πάρα πολλοί συνάδελφοί μας χρωστούν πολλά χρήματα. Αυτό πρέπει με έναν τρόπο, οπωσδήποτε – τουλάχιστον τα αναδρομικά και κάποια άλλα – να ρυθμιστούν.

Ένα άλλο ζήτημα είναι η καθημερινότητά του μηχανικού · τα θέματα πολυπλοκότητας νομοθεσίας, συγκρουόμενων απόψεων που δημιουργούν πολύ μεγάλα προβλήματα στην άσκηση του επαγγέλματός του, θεσμικές γραμμές που δεν υπάρχουν – αιγιαλοί, παραλίες, γραμμές που δεν υπάρχουν, το Κτηματολόγιο (που τώρα γίνεται), δασικοί χάρτες που επίσης δεν υπάρχουν, αρχαιολογικοί χώροι που δεν είναι οριοθετημένοι από την αρχή. Συνεπώς, έχουμε πολλά ζητήματα καθημερινότητας να αντιμετωπίσουμε.

Εμείς το δείξαμε και τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, ότι είμαστε στο πλευρό των μηχανικών, κάνοντας εκπαιδευτικές – ενημερωτικές ημερίδες σε όλη την Κρήτη. Κι έχουμε σκοπό να κάνουμε κι άλλα πράγματα: Να καθιερώσουμε βραδιές ενημερωτικές και με οποιονδήποτε τρόπο, με θεσμικές παρεμβάσεις, να είμαστε στο πλευρό των μηχανικών”
.

Βάγιας Βάγιας: Τα προβλήματα είναι πολλά: H φορολογική αφαίμαξη μισθωτών και αυτoαπασχολούμενων, που διασφαλίζει ότι οι επιχειρηματικοί όμιλοι καταβάλλουν μόνο το 5% των ετήσιων κρατικών φορολογικών εσόδων. Tα ωράρια λάστιχο και η μισθωτή δουλειά χωρίς δικαιώματα (άδειες, αποζημιώσεις, επιδόματα και άδειες εγκυμοσύνης μητρότητας, την αντιμετώπιση της εγκυμοσύνης με ποινή απόλυσης), το ξεζούμισμα των εργαζόμενων, στους προκλητικά χαμηλούς μισθούς για εξειδικευμένη εργασία. Το “νέο ασφαλιστικό” της κυβέρνησης ΝΔ που μετατρέπει την ασφάλιση σε ατομική υπόθεση, σε τζογάρισμα “ψηλού - μέσου και χαμηλού” ρίσκου, το οποίο αποτελεί συνέχεια του αντιασφαλιστικού νόμου - λαιμητόμου Κατρούγκαλου. Η πολιτική “ανταποδοτικότητας” της ΕΕ που μεταφέρει τα βάρη της εργοδοσίας και του κράτους στην πλάτη των ασφαλισμένων και αυξάνει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στα 70 έτη. Η αποσύνδεση του πτυχίου μας από τα επαγγελματικά δικαιώματα, η ισοτίμηση των πτυχίων των κολλεγίων και των Πολυτεχνείων. Ο διαχρονικός ρόλος του ΤΕΕ στην προώθηση της πολιτικής της ΕΕ που ισοπεδώνει τα δικαιώματα και αναλαμβάνει την “πιστοποίηση” των τεχνικών δραστηριοτήτων.

Αυτά τα προβλήματα δεν αντιμετωπίζονται με τις αυταπάτες της δήθεν «ανάπτυξης για όλους» , όπως λένε οι υπόλοιπες παρατάξεις που στηρίζονται από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ. Και την «ανάπτυξη», όπως και την κρίση θα την πληρώσει η μεγάλη πλειοψηφία του λαού, αλλά και συγκεκριμένα των μηχανικών, αφού θα πατήσει στα τσακισμένα δικαιώματα και προβλήματα των εργαζομένων που προανέφερα. Από εκεί βγαίνουν τα κέρδη τους. Για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα αυτά άρα, χρειάζεται αγώνας από τους μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους μηχανικούς, από κοινού με τους οικοδόμους, τους υπόλοιπους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις που εργάζονται μηχανικοί, συνολικά τον λαό, κόντρα στα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρήσεων, για τις σύγχρονες ανάγκες μας
”.

Ποιες είναι οι κυριότερες προτάσεις της παράταξής σας;

Βάγιας Βάγιας: Ο πυρήνας της πρότασής μας βρίσκεται στο ότι ζούμε σε μία χώρα με τεράστιες πλουτοπαραγωγικές πηγές και δυνατότητες, πρώτα απ όλα πολύ μορφωμένο εργατικό δυναμικό που είναι και η βασική πηγή πλούτου. Υπάρχουν όλες οι δυνατότητες να ζήσουμε εμείς καλύτερα. Αλλά αυτό που μπαίνει σαν εμπόδιο είναι το κέρδος που επιδιώκουν οι «μεγάλοι παίκτες». Για παράδειγμα όλοι θυμόμαστε τις περσινές καταστροφικές πλημμύρες στην Κρήτη, με θύματα αλλά και με καταστροφή αγροτικών εκμεταλλεύσεων. Γιατί δεν δίνεται προτεραιότητα σε αντιπλημμυρικά έργα; Μα γιατί δεν αποφέρουν το μέγιστο κέρδος (άλλωστε υπάρχει Οδηγία της ΕΕ, η λεγόμενη ανάλυση «κόστους οφέλους», που προτρέπει τα κράτη μέλη να μην επενδύουν σε έργα που δεν θα επιστρέψουν κέρδη), ενώ και οι αντίστοιχες ανάγκες υπάρχουν, και πολλοί περισσότεροι μηχανικοί και πιο σταθερά θα έβρισκαν δουλειά.

Με βάση αυτόν τον πυρήνα της πρότασής μας παλεύουμε για: Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας που θα καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες μας, για ανθρώπινα ωράρια εργασίας, για αξιοπρεπή μισθό και συνθήκες δουλειάς, για να καταργηθούν όλοι οι αντιασφαλιστικοί νόμοι, φορολογικά και άλλα μέτρα ανακούφισης των αυτοαπασχολούμενων που συνθλίβονται από τον ανταγωνισμό με τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες”.

Ειρήνη Βρέντζου:Οι προτάσεις μας σε σχέση με τη λειτουργία του Τεχνικού Επιμελητηρίου είναι: Ανοιχτό ΤΕΕ, ανοιχτό στον κόσμο. Για πρώτη φορά βάλαμε τέτοιες κατευθύνσεις και θα συνεχίσουμε εάν είμαστε διοίκηση. Όλοι δηλαδή οι συνάδελφοι να είναι γνώστες για το τι γίνεται. Να τους καλούμε σε όλες τις διαδικασίες της διοίκησης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη συμμετοχή τους. Όσο βλέπουν ότι κινείται το Επιμελητήριο, τόσο πιο πολύ συμμετέχουν. Η δύναμη του ΤΕΕ είναι οι μηχανικοί, άρα εμείς σ’ αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε να κινούμαστε και θα εντείνουμε τις προσπάθειές μας, ώστε το ΤΕΕ να ανοίξει κι άλλο στους μηχανικούς, να είναι η αναφορά τους, το σπίτι τους.

Βεβαίως, έχουμε και προτάσεις που έχουν να κάνουν με επεξεργασία θεμάτων. Έχει μείνει πίσω το Τεχνικό Επιμελητήριο στην επεξεργασία σοβαρών θεμάτων που αφορούν την ενέργεια, που αφορούν το σχεδιασμό στην Κρήτη. Και θέλουμε να εντείνουμε ακόμα περισσότερο τις προσπάθειές μας σε αυτό το κομμάτι, προκειμένου το ΤΕΕ να βγαίνει μπροστά και να έχει άποψη για όλα τα θέματα που απασχολούν την Κρήτη
”.

Γιώργος Ταβερναράκης: Συνηθίζουμε να λέμε ότι το ΤΕΕ … όπως το μυαλό και το αλεξίπτωτο λειτουργεί καλύτερα όταν είναι ανοικτό!

Έτσι, δημόσια έχουμε εκφράσει θέσεις και προβληματισμούς για όσα απασχολούν τον τόπο μας και τους ανθρώπους του. Μιλήσαμε ανοιχτά κι είναι δημοσιευμένα, για το ΒΟΑΚ, για το νέο αεροδρόμιο, για την ανάγκη χωρικού ανασχεδιασμού, για θέματα υγείας και ασφάλειας στην εργασία, για τη διείσδυση των Α.Π.Ε. και για τα έξυπνα δίκτυα, για τη διαχείριση αποβλήτων και για την ηλεκτροκίνηση οχημάτων. Μέχρι και για τα ηλεκτρικά πατίνια, που τόσο μεγάλο θέμα έγινε στο Ηράκλειο, δημοσιεύσαμε τις προτάσεις μας.

Μιλάμε ανοιχτά και δημόσια για να μπορούν να κρίνουν οι συνάδελφοι αλλά και ο κάθε πολίτης τις απόψεις μας. Θα το κάνουμε δυναμικά και στα όργανα του ΤΕΕ/ΤΑΚ έτσι ώστε οι προτάσεις μας να γίνου θέσεις και επιδιώξεις του Επιμελητηρίου βλέποντας τον ορίζοντα για το μέλλον του τόπου μας”.

Μιχάλης Γολοβάνης:Καταρχήν όπως όλοι πλέον θα έχουν ακούσει, σήμερα μάλιστα τυγχάνει είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, υπάρχει το αίτημα των φορέων για την εκπόνηση της περιβόητης "μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΒΟΑΚ". Μα πρέπει να γνωρίζετε ότι μια απόφαση του ΤΕΕ-ΤΑΚ, ήδη από το 2008, με εισήγηση της δικιάς μας παράταξης, της ΔΚΜ, έφερε στο προσκήνιο αυτό το ζήτημα. Σήμερα βέβαια, πολλοί από αυτούς που τότε δεν την στήριξαν και την καταψήφισαν, βρίσκουν δικαιολογία ότι δεν υπάρχει αυτή η μελέτη και για αυτό τον λόγο αυτό δεν μπορούν να ξέρουν αν ένα έργο είναι αναγκαίο να γίνει ή όχι! Αλλά και αργότερα, πάλι σε σχέση με τις μεταφορές, είχαμε θέσει εγκαίρως το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης και την εισαγωγή εναλλακτικών μορφών καυσίμων στο δίκτυο της Κρήτης. Και για υπεραστικές και για αστικές μετακινήσεις. Δεδομένου μάλιστα του ότι η τεχνολογία προχωράει ταχύτατα και ότι η εξάρτηση από τα πεπερασμένα συμβατικά ορυκτά καύσιμα επιβαρύνει κατά πολλούς τρόπους την οικονομία και το περιβάλλον, είχαμε προτείνει την εκπόνηση μελέτης για το οδικό δίκτυο της Κρήτης και ιδιαίτερα για τον ΒΟΑΚ, ώστε να προβλεφθούν εγκαίρως τα σημεία που θα προβλέπονται σταθμοί φόρτισης. Αυτή η δυνατότητα προωθεί την ηλεκτροκίνηση αφού θα γίνεται πλέον εφικτή η μετακίνηση από τόπο σε τόπο ενώ τώρα ακόμα και ηλεκτροκίνητα οχήματα να ήταν γεμάτο το οδικό δίκτυο δεν υπάρχει αντίστοιχο δίκτυο ανεφοδιασμού. Εδώ θέλω να σας πω ότι παράλληλα στέλεχος της παράταξης μας (Νικήτας Μαυράκης, που ήταν και ο εισηγητής μας) έχει ήδη εκπονήσει σχετική μελέτη, με βάση τις σημερινές τεχνολογίες. Εξάλλου η παράταξη μας προωθεί την καινοτομία, την ενίσχυση του Τουρισμού και την δημιουργία νέων δραστηριοτήτων υψηλής εξειδίκευσης.. Πιστεύουμε μάλιστα ότι το ΤΕΕ ως κομβικό σημείο, με το επιστημονικό δυναμικό που διαθέτει, προσφέρεται για την όσμωση διαφορετικών οικονομικών δραστηριοτήτων (πχ Τουρισμός, εξοικονόμηση ενέργειας, αγροτική παραγωγή, αρχιτεκτονική τοπίου, ενεργειακό δίκτυο, αεροδρόμιο, Ναυτιλία) ώστε να δημιουργούνται εναλλακτικά κανάλια προστιθέμενης αξίας και οικονομίες κλίμακας.

Προφανώς όμως, απαντώντας στο ερώτημα σας, ένας πολίτης της Κρήτης θα το αποκρυπτογραφούσε πολύ πιο απλά. Δηλαδή θα έλεγε, «μα τι μου λες; Εγώ ρωτάω απλά. Είναι θέση της παράταξης σου να έχω διόδια στον ΒΟΑΚ ή όχι;». Η απάντηση σε ένα τέτοιο ερώτημα είναι εύκολη και δύσκολη για μένα. Δύσκολη γιατί τα θύματα είναι πολλά και τα λόγια πλέον έχουν χάσει το νόημα τους. Εύκολη γιατί ξέρω ότι η χρηματοδότηση μιας πραγματικά σύγχρονης και διαρκώς εξελισσόμενης οδού θα γίνει με όρους ιδιωτικής οικονομίας. Δεν είναι τα διόδια όμως πάντα εύκολα. Και δεν το λέω για τους γνωστούς λόγους, που αμφισβητείται από κάποιους πολίτες ότι υπάρχει μεταβίβαση επιχειρηματικού ρίσκου στον ιδιώτη και ότι πρόκειται για σίγουρα χρήματα. Απλά οποιαδήποτε λύση έχει παρουσιαστεί μέχρι σήμερα, ως πρόταση, καταδεικνύει τη δυσκολία εξεύρεσης πόρων από καθαρά κρατικές, Δημόσιες επενδύσεις και ταυτόχρονα δυσκολεύεται σε ένα άξονα με τόσο πυκνές εισόδους και εξόδους να διαχωρίσει τις αστικές από τις υπεραστικές κινήσεις. Υπενθυμίζω μάλιστα ότι η δυσκολία εξεύρεσης πόρων είχε διαφανεί ήδη από το 2008 όταν προτάθηκε από την παράταξη μας η οικονομοτεχνική μελέτη για τον ΒΟΑΚ. Τότε ήταν ευκαιρία γιατί οι διαδικασίες θα είχαν προωθηθεί ήδη".

Υπάρχει, εκ μέρους σας, διάθεση - πιθανότητα συνεργασιών;

Ειρήνη Βρέντζου:Προφανώς αποδείξαμε κι από την προηγούμενη φορά ότι: πρώτον, θέλουμε να διοικήσουμε και δεύτερον μπορούμε να συνεργαστούμε. Αυτό όμως αυτή τη στιγμή δεν είναι το ζητούμενο. Εμείς ζητάμε από τους συναδέλφους να ανταποκριθούν στο κάλεσμά μας και να μας ενισχύσουν, να βγούμε δυνατοί από αυτή τη διαδικασία κι από εκεί και πέρα θα συζητήσουμε και θα δούμε πώς θα πορευτούμε”.

Βάγιας Βάγιας:Όλες οι υπόλοιπες παρατάξεις που κατεβαίνουν στο ΤΕΕ ΤΑΚ είναι ταγμένες με τα συμφέροντα των μεγαλοεπιχειρηματιών του κλάδου. Σε αυτό δεν χρειάζονται και δεν θα έχουν τη συμβολή της Πανεπιστημονικής, μια χαρά τα βρίσκουν μεταξύ τους στα ουσιώδη. Το δικό μας κριτήριο με τον ποιον θα συμφωνήσουμε ή αν θα ψηφίσουμε υπέρ σε κάτι στην συνεδρίαση του ΤΕΕ είναι το αν υπηρετεί τα συμφέροντα των εργαζομένων του κλάδου, με αυτούς έχουμε «συνάψει συνεργασία», και δεν την προδίδουμε”.

Μιχάλης Γολοβάνης:Πάντα εξαντλούσαμε τα περιθώρια συνεργασιών. Όποτε αυτό δεν ήταν δυνατό, λόγω προσωπικών ωφελειών ή μεγάλων διαφορών σε ζητήματα ιδεολογικής φύσης, τελικά επιβεβαιωνόμασταν αλλά είχε ήδη χαθεί πολύτιμος χρόνος. Δείτε την προηγούμενη θητεία του ΤΕΕ-ΤΑΚ, όταν στην τελευταία αντιπροσωπεία που έγινε στον Α. Νικόλαο στο Ν. Λασιθίου, όπου η παράταξη μας έθεσε προς ψήφιση μια σειρά από έργα που είναι σε φάση ωρίμανσης ή έτοιμα προς δημοπράτηση και τα είχε ανάγκη ο νομός. Τότε, το 2016, κάποιοι το εξέλαβαν ως αντιπολίτευση προς τον Υπουργό και συνεργαζόμενοι «πάγωσαν» για άλλη μια φορά το συμβουλευτικό χαρακτήρα του ΤΕΕ. Και παρά το ότι το ΤΕΕ-ΤΑΚ μετετράπη σε καταγγελτικό όργανο για όλο αυτό το διάστημα, πρόσφατα, τελικά, το ΤΕΕ ΤΑΚ συνυπέγραψε την ίδια πρόταση όταν τέθηκε από άλλους φορείς. Αυτή που εμείς είχαμε θέσει πρώτοι τότε, τρία χρόνια πριν. Άρα εμείς τι ζητάμε για αυτή τη συνεργασία. Να κυριαρχήσει η λογική και να υποχωρήσει η μικροπολιτική και είμαστε ανοικτοί”.

Γιώργος Ταβερναράκης:Θέλουμε να ξαναδούμε την παράταξη μας να είναι η πρώτη επιλογή των συναδέλφων μας στις προσεχείς εκλογές. Περάσαμε το δύσκολο μονοπάτι της αμφισβήτησης και αποδείξαμε ότι μπορούμε να γεφυρώνουμε αντιθέσεις και να βάζουμε θεμέλια με νου και γνώση για να οικοδομηθεί η προκοπή του τόπου μας.

Είμαστε ανοιχτοί ... στις προκλήσεις και στη συνεργασία. Το αποδείξαμε στις τελευταίες θητείες, όπου συνεργαστήκαμε με τις άλλες παρατάξεις και δεν αφήσαμε να μπει σε περιπέτειες το επιμελητήριο. Η απλή αναλογική και το συμφέρον των συναδέλφων επιβάλλει να κρατάμε ανοικτή αυτή την προοπτική κα για το μέλλον”.

Πώς διαγράφεται το μέλλον του μηχανικού;

Μιχάλης Γολοβάνης:Είμαι αισιόδοξος. Βέβαια υπήρξε η δύσκολη περίοδος για τους μηχανικούς που αφενός είχαν να αντιμετωπίσουν την αποειδίκευση λόγω έλλειψης φυσικού αντικειμένου αλλά και το ότι «φορτώθηκαν» νεότεροι επιστήμονες με ευθύνες που δεν τους αναλογούσαν, για την τακτοποίηση του υπάρχοντος κτιριακού αποθέματος αλλά πλέον οι πυλώνες της αναπτυξιακής οικονομίας παρουσιάζουν βελτίωση. Οπωσδήποτε όμως είναι αναγκαίο, όχι μόνο για τους νέους αλλά για το μέλλον όλων των μηχανικών και των πολιτών, να γίνει άμεσα κάτι με την φορολογία. Και φυσικά δεν πρέπει να εφησυχάσουμε και να παραμείνουμε ικανοποιημένοι με την ανάκαμψη των παραδοσιακών κλάδων αλλά να δημιουργήσουμε και νέους. Τα νέα υλικά, οι νέες ειδικότητες, τα έξυπνα δίκτυα, κ.α είναι σοβαρή πρόκληση για τους μηχανικούς και για όλη δραστηριότητα του Τεχνικού μας κλάδου. Δείτε εξάλλου το παράδειγμα του Τουρισμού που με την εισαγωγή νέων υλικών και νέων τεχνολογιών μείωσε τις ενεργειακές του ανάγκες και παρέμεινε ανταγωνιστικός. Άρα για όλους τους νέους μηχανικούς θα ήθελα να τους καλέσω να σκεφτούν το μέλλον τους και τη δουλειά τους, να είναι απαιτητικοί με τον εαυτό τους, με επιμονή και υπομονή να κατευθύνουν και να ωθήσουν την ανάπτυξη στην Ελλάδα και να μη φεύγουν αναζητώντας αλλού την τύχη τους. Σας έχει ανάγκη το ΤΕΕ και η Ελλάδα”.

Βάγιας Βάγιας: “Αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους ίδιους τους μηχανικούς. Μέχρι στιγμής βέβαια το μέλλον τους προδιαγράφεται πολύ δύσκολο, αφού η συνέχιση της αύξησης της κερδοφορίας των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων (ή σε ελεύθερη μετάφραση καπιταλιστική ανάπτυξη) προϋποθέτει συνεχές τσάκισμα δικαιωμάτων των εργαζομένων, παραπέρα υποβάθμιση των μηχανικών και του ίδιου του ΤΕΕ.. Αν συνυπολογίσουμε και τα σύννεφα που μαζεύονται στην παγκόσμια οικονομία με τα επιτελεία των καπιταλιστών να φοβούνται για νέα μεγάλη κρίση την επόμενη 3ετία, μάλλον προδιαγράφεται νέα μεγάλη επίθεση. Το μέλλον αυτό όμως μπορεί να αλλάξει !

Θα αποφασίσουν οι μηχανικοί να βάλουν την σφραγίδα τους στις εξελίξεις μαζί με όλο τον λαό; Να οργανωθούν στα σωματεία τους; Να αρχίσουν να παλεύουν για τα δικά τους συμφέροντα και όχι των επιχειρηματιών ; Από αυτό εξαρτάται και το αν ο μηχανικός θα ζήσει καλύτερες μέρες.

Η Πανεπιστημονική είναι εδώ για να δώσει όλες της τις δυνάμεις σε αυτόν τον σκοπό! Με ισχυρή ΔΗΠΑΚ, με ενωμένους, οργανωμένους τους εργαζόμενους και αυτοαπασχολούμενους μηχανικούς περνάμε στην αντεπίθεση για την ζωή που μας αξίζει!”.

Γιώργος Ταβερναράκης:Η κρίση που διανύουμε έπληξε καίρια τον κλάδο των κατασκευών και κατ’ επέκταση το σύνολο των συναδέλφων ελεύθερων επαγγελματιών. Λύση προσωρινής διεξόδου, ως τώρα, ήταν οι κάθε είδους «τακτοποιήσεις», τα ενεργειακά πιστοποιητικά και το κτηματολόγιο. Αν συνεχίσουμε στο ίδιο μονοπάτι, σύντομα θα χάσουμε τον «ανθό» της κοινωνίας μας. Η μαζική φυγή των νέων επιστημόνων και μηχανικών δεν είναι πρόβλημα για τον κλάδο μόνο. Είναι κομβικό ζήτημα για το μέλλον του τόπου

Στην πράξη, ο μηχανικός σήμερα ΔΕΝ παράγει έργο ανάλογο της (πανάκριβης) εκπαίδευσής του. Διεκπεραιώνει απλώς έγγραφα. Η έλλειψη έργου, η έλλειψη προοπτικής απασχόλησης και ο «υπερπληθυσμός» των συναδέλφων, δημιουργεί στρεβλώσεις που οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε πριν να είναι πολύ αργά. Είναι πρόβλημα με δύσκολη λύση, όμως οι μηχανικοί είμαστε (κι εκπαιδευτήκαμε) για τα δύσκολα”.

Ειρήνη Βρέντζου:Βγαίνουμε σιγά σιγά από μία πολύ δύσκολη περίοδο, με τρομερή ανεργία, με κλεισίματα γραφείων, με υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές (όπως σας είπα). Όμως, τα τελευταία δύο και κάτι χρόνια η κατάσταση έχει ανακάμψει. Υπάρχουν ειδικότητες με Κτηματολόγιο, με αυθαίρετα, με “Εξοικονομώ”, και κάπως κινείται η αγορά αυτή τη στιγμή. Έχουμε βέβαια κι άλλες ειδικότητες που έχουν μείνει πίσω, που όμως υπάρχει αντικείμενο και γι’ αυτές.

Θεωρούμε ότι εάν η Πολιτεία προχωρήσει σε αυτά που πρέπει να γίνουν για την κοινωνία, δηλαδή προχωρήσει στην ολοκλήρωση του Κτηματολογίου (όπως γίνεται τώρα), στους δασικούς χάρτες, στις γραμμές αιγιαλού και παραλίας, στις θεσμικές γραμμές, στα ρέματα, στις οριοθετήσεις, στα σχέδια που πρέπει να γίνουν, στις εγκρίσεις, στα δημόσια κτίρια και στις παρεμβάσεις (σε σχέση είτε με στατικότητα, είτε με “Εξοικονομώ”), στην αξιοποίηση του οικιστικού αποθέματος σε οικισμούς και σε ευρύτερο σχεδιασμό ΣΧΟΟΑΠ, ΤΧΣ που εκκρεμούν, οι μηχανικοί πραγματικά έχουν να δώσουν πολλά σε όλα αυτά και να βοηθηθεί ταυτόχρονα και η κοινωνία. Γιατί, θεωρούμε ότι το συμφέρον των μηχανικών ταυτίζεται με το συμφέρον της κοινωνίας”.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ