Ερευνούν ξανά το Άδενδρο – Νέα στοιχεία για τις συμβάσεις που δεν υλοποιήθηκαν

Newsroom
Newsroom

Tο χρονικό ενός προαναγγελθέντος δυστυχήματος φαίνεται να συνθέτουν τα όσα δεν έγιναν μετά τον εκτροχιασμό αμαξοστοιχίας στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, το 2017, με τρεις νεκρούς.

Οι εισαγγελείς του Αρείου Πάγου εστιάζουν και πάλι στο πόρισμα της ΡΑΣ για το δυστύχημα του 2017 στο Άδενδρο. Νέα στοιχεία για τις συμβάσεις που δεν υλοποιήθηκαν διερευνά η Οικονομική Εισαγγελία.

Tο χρονικό ενός προαναγγελθέντος δυστυχήματος φαίνεται να συνθέτουν τα όσα δεν έγιναν μετά τον εκτροχιασμό αμαξοστοιχίας στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, το 2017, με τρεις νεκρούς. Ήταν τότε που άρχισαν να πληθαίνουν οι φωνές για την επικινδυνότητα του δικτύου και για τις αυξημένες πιθανότητες να ξανασυμβεί ένα δυστύχημα.

Σύμφωνα με το enikos.gr, για τον εκτροχιασμό στο Άδενδρο υπεύθυνος θεωρήθηκε ο μηχανοδηγός, καθώς του αποδόθηκε η κατηγορία της παραβίασης του ορίου ταχύτητας. Δικάστηκε για αδικήματα πλημμεληματικού χαρακτήρα, αλλά αθωώθηκε.

Ωστόσο, πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, που συντάχθηκε λίγο καιρό μετά από εκείνο το δυστύχημα, κατέληγε στο συμπέρασμα πως αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας –φωτοσήμανση, τηλεδιοίκηση κ.λπ.- ο εκτροχιασμός θα μπορούσε να αποφευχθεί.

Όμως, τα συστήματα αυτά δεν εγκαταστάθηκαν ποτέ. Έτσι, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, ζήτησε τη δικογραφία για να κρίνει αν πρέπει να βγει η υπόθεση από το αρχείο προκειμένου να γίνει νέα έρευνα με αντικείμενο τις τότε καταγγελίες για την κατάσταση των σιδηροδρομικών γραμμών και τις ελλείψεις στον εκσυγχρονισμό του δικτύου, που όμως δεν είχαν διερευνηθεί.

Τα «καμπανάκια»

Απ’ όσα έχουν αποκαλυφθεί τις τελευταίες ημέρες, προκύπτει πως ουδείς από τους αρμόδιους μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε. Όπως φαίνεται από την αγωγή της εταιρείας Hellenic Train κατά του ΟΣΕ, ο Οργανισμός είχε σταματήσει να εκτελεί τα έργα συντήρησης της γραμμής που όφειλε να κάνει.

Με τη συγκεκριμένη αγωγή, η οποία κατατέθηκε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών τον περασμένο Δεκέμβριο, δηλαδή δύο μήνες πριν από την τραγωδία στα Τέμπη, η Hellenic Train ζητεί από τον ΟΣΕ να της καταβάλει 1.149.000 ευρώ συν 275.000 ευρώ ΦΠΑ. Το ποσό αφορά εργασίες συντήρησης του δικτύου που, όπως αναφέρεται στην αγωγή, η εταιρεία πραγματοποίησε από τις 14 Σεπτεμβρίου του 2017 έως τις 28 Φεβρουάριου του 2019, χωρίς η ίδια να έχει αυτή την υποχρέωση.

Με την αγωγή της ισχυρίζεται ότι ο ΟΣΕ έχει παραβιάσει την υποχρέωσή του για την ορθή συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, κάνοντας λόγο για «ελαττώματα» τα οποία ο Οργανισμός όφειλε να έχει αποκαταστήσει.

«Παρά τις οχλήσεις, η εταιρεία μας χρεώνεται με ποσά για εργασίες συμπληρωματικής συντήρησης από τις 14 Σεπτεμβρίου του 2017. Ποσά τα οποία οφείλονται αποκλειστικά στην κακή κατάσταση της υποδομής και τη μη άρση των σχετικών προβλημάτων…», σημειώνεται στην αγωγή. Παράλληλα, η προσφεύγουσα εταιρεία καταγγέλλει τον ΟΣΕ για αδιαφορία. «Η ανωτέρω περιγραφή της κατάστασης του δικτύου ανάγεται σε χρονικό διάστημα πριν από τις 14 Σεπτεμβρίου 2017 και σε παραλείψεις που θα μπορούσαν να έχουν διευθετηθεί από την απονομή των σχετικών αρμοδιοτήτων στον ΟΣΕ, ο οποίος ωστόσο επέλεξε να επιδείξει πλήρη αδιαφορία σχετικά με τα ζητήματα αυτά», αναφέρεται στην αγωγή, ενώ γίνεται λόγος και για τα ζητήματα ασφάλειας που προκύπτουν από τη μη εκτέλεση των εργασιών.

«Οι ανωτέρω ελλείψεις και παραλείψεις εκ μέρους του ΟΣΕ και η εντεύθεν παραβίαση της υποχρέωσής του για συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ως αποτέλεσμα την ανάγκη αντιμετώπισης των τεράστιων προβλημάτων λειτουργίας του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί η Hellenic Train μέσω εργασιών που μπορούσαν να το καταστήσουν τουλάχιστον ασφαλές και δυνάμενο να εκτελέσει δρομολόγια», καταλήγει η αγωγή.

Οι «βαλτωμένες» συμβάσεις

Το 2017, όμως, έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται αρκετά εμπόδια στην υλοποίηση της πολυσυζητημένης σύμβασης 717 του 2014, που αφορά στο σύστημα ETCS για την αυτοματοποιημένη λειτουργία του δικτύου. Παράλληλα, «φρενάρουν» και τέσσερις συμβάσεις που υπογράφηκαν το διάστημα 2005-2015, με αντικείμενο έργα εκσυγχρονισμού σε διαφορετικά τμήματα του δικτύου: μία σύμβαση του 2005 για εργασίες σηματοδότησης του εθνικού δικτύου, δύο συμβάσεις του 2013 για έργα ολοκλήρωσης και μία σύμβαση του 2015 που αφορά το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS.

Τόσο για την 717 όσο και για τις υπόλοιπες συμβάσεις έγιναν καταγγελίες, πριν από το δυστύχημα των Τεμπών, για τη μη υλοποίησή τους. Ετσι, άνοιξαν προκαταρκτικές ποινικές έρευνες. Ειδικά για τη σύμβαση 717, η Οικονομική Εισαγγελία είχε διενεργήσει έρευνα η οποία κατέληξε σε αρχειοθέτηση, καθώς δεν προέκυψαν ενδείξεις για τη διάπραξη του ερευνώμενου αδικήματος της απιστίας.

Πριν από περίπου έναν χρόνο, όμως, η δικογραφία ανασύρθηκε από το αρχείο, λόγω νέων στοιχείων σχετικά με το σκέλος που αφορά στη διάθεση ευρωπαϊκών κονδυλίων, το οποίο ερευνάται πλέον από τον Ευρωπαίο εισαγγελέα. Για τις τέσσερις συμβάσεις έχει επιληφθεί η Οικονομική Εισαγγελία, η οποία αναζητεί τυχόν ποινικές ευθύνες κρατικών αξιωματούχων από την ΕΡΓΟΣΕ, ως αναθέτουσας αρχής, αλλά και ιδιωτών από την πλευρά των εργοληπτών για τα έργα εκσυγχρονισμού που «βάλτωσαν».

Τρεις εισαγγελικοί λειτουργοί έχουν αναλάβει την παραπάνω έρευνα, διερευνώντας το ενδεχόμενο διάπραξης σοβαρότατων αδικημάτων, όπως αυτό της απιστίας και της ηθικής αυτουργίας σε αυτήν, από τις ανολοκλήρωτες συμβάσεις, τις ανανεώσεις και όλες τις κωλυσιεργίες που ουσιαστικά άφησαν ανεκτέλεστα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου.

 

Πηγή: enikos.gr

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ