Άστρο μετατρέπεται σε γιγάντιο διαμάντι!

Εντοπίζεται για πρώτη φορά αυτό το σπάνιο κοσμικό φαινόμενο

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ένα άστρο που βρίσκεται σε διαδικασία κρυσταλλοποίησης και θα μετατραπεί σε ένα γιγάντιο διαμάντι. Το άστρο είναι ένας λευκός νάνος, το υπόλειμμα του πυρήνα ενός άστρου μικρής ή μεσαίας μάζας το οποίο απομένει μετά τον θάνατο του άστρου αφού πρώτα αυτό έχει διογκωθεί σε ερυθρό γίγαντα διαδικασία που αναμένεται να συμβεί στον Ήλιο.

Για άστρα με πυρήνες κατασκευασμένους κυρίως από μεταλλικό οξυγόνο και άνθρακα, η διαδικασία ψύξης που ακολουθεί την κατάρρευση σε λευκό νάνο θα έχει τελικά ως αποτέλεσμα το αστέρι να μετατραπεί σε διαμάντι. Ωστόσο, αυτή η διαδικασία είναι τόσο αργή που οι ερευνητές δεν πιστεύουν ότι δεν υπάρχει κανένα άστρο στο Σύμπαν που να έχει μετατραπεί σε διαμάντι. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι μια τέτοια μετάβαση θα διαρκούσε ένα τετράκις εκατ. έτη και το Σύμπαν είναι μόλις 13,6 δισεκατομμυρίων ετών. Ένα τετράκις εκατ. είναι χίλια τρισεκατομμύρια και ένα τρισεκατομμύριο είναι χίλια δισεκατομμύρια.

Με δημοσίευση της στο διαδικτυακό αρχείο προδημοσιεύσεων arXiv ερευνητική ομάδα πιστεύει ότι βρήκε ένα άστρο που έχει ξεκινήσει να εξελίσσεται η διαδικασία κρυσταλλοποίησης. Το άστρο που ονομάστηκε HD 190412 C, βρίσκεται περίπου 104 έτη φωτός μακριά από τη Γη σε ένα τετραπλό αστρικό σύστημα που ονομάζεται HD 190412. Οι ερευνητές υπολόγισαν τη θερμοκρασία του άστρου στους περίπου 6,300 βαθμούς Κελσίου. Τα υπόλοιπα άστρα του συστήματα δεν έχουν ακόμη καταρρεύσει και έτσι οι ερευνητές μπόρεσαν να τα μελετήσουν και να συγκρίνουν τη σύνθεση τους για να προσδιορίσουν πόσο μέταλλο βρίσκεται στον πυρήνα του λευκού νάνου. Υπολόγισαν επίσης την ηλικία του αστεριού σε περίπου 4,2 δισεκατομμύρια χρόνια.

Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται ένα άστρο σε διαδικασία κρυσταλλοποίησης και χρονολογείται. Όπως είναι ευνόητο οι αστρονόμοι θα στοχεύουν από εδώ και πέρα το άστρο αυτό για να μελετούν αυτή την κοσμική διεργασία και να μαθαίνουν τα μυστικά της και τα φαινόμενα που μπορεί να παράγει.

Φωτογραφία: Καλλιτεχνική απεικόνιση ενός λευκού νάνου που μετατρέπεται σε διαμάντι (Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian)