Παγωμένα ηφαίστεια στον Πλούτωνα με υψόμετρο έως 7.000 μέτρα

Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν ότι ο νάνος πλανήτης στις παρυφές του Ηλιακού Συστήματος διαθέτει ακόμα αρκετή θερμότητα στο εσωτερικό του

Ενδείξεις πρόσφατης δραστηριότητας σε μεγάλα «κρυοηφαίστεια» του Πλούτωνα έδωσε ανάλυση εικόνων που μετέδωσε η αποστολή New Horizons της NASA το 2015.

Τα ευρήματα που δημοσιεύονται στο Nature Communications επιβεβαιώνουν ότι ο νάνος πλανήτης στις παρυφές του Ηλιακού Συστήματος διαθέτει ακόμα αρκετή θερμότητα στο εσωτερικό του για να διατηρεί σημαντική γεωλογική δραστηριότητα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την Κέλσι Σίνγκερ του ερευνητικού Ινστιτούτου Southwest Research του Κολοράντο, ανέλυσαν εικόνες μιας περιοχής στα νοτιοδυτικά της παγωμένης πεδιάδας Σπούτνικ (Sputnik Planitia), η οποία καλύπτει έναν αρχαίο κρατήρα πρόσκρουσης με διάμετρο περίπου 1.000 χιλιομέτρων.

Η εξέταση της γεωμορφολογίας και της παγωμένης δείχνει ότι δημιουργήθηκε από ηφαίστεια που αντί για λάβα εκλύουν πάγο.

Στην περιοχή υπάρχουν πολλοί ηφαιστειακοί κώνοι ύψους έως επτά χιλιομέτρων και διαμέτρου 10 έως 150 χιλιομέτρων.

Ενδεικτικά, ο όγκος του λεγόμενου ηφαιστειακού όρους Ράιτ (Wright Mons) του Πλούτωνα, είναι παρόμοιος με εκείνον του Μάουνα Λόα της Χαβάης, ενός από τα μεγαλύτερα ηφαίστεια στη Γη.

Η συγκεκριμένη περιοχή δεν έχει κρατήρες πρόσκρουσης, κάτι που δείχνει ότι δημιουργήθηκε σχετικά πρόσφατα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ