Τεστ αξιολογεί τα Τ κύτταρα και αντισώματά μας στον κορωνοϊό

Επιστήμονες από τη Σιγκαπούρη ανέπτυξαν ένα γρήγορο τεστ που μετρά τη λειτουργία των Τ κυττάρων του ανοσοποιητικού, διευκρινίζοντας τα επίπεδα ανοσίας που προκαλούν είτε τα εμβόλια είτε η φυσική νόσηση

Μια απλή και γρήγορη μέθοδο για τη μέτρηση της ανταπόκρισης των Τ κυττάρων του ανοσοποιητικού απέναντι στον κορωνοϊό, ανέπτυξαν ερευνητές από την Ιατρική Σχολή Ντιούκ του Πανεπιστημίου της Σιγκαπούρης, μαζί με συνεργάτες του Εθνικού Κέντρου Λοιμωδών Νοσημάτων (NCID) και του Γενικού Νοσοκομείου της Σιγκαπούρης (SGH).

Καθώς τα δεδομένα από τη νόσο αυξάνονται, αναδεικνύεται τώρα η σημασία τόσο των Τ κυττάρων (κύτταρα μνήμης που παρέχουν μακρόχρονη ανοσία), όσο και των αντισωμάτων, για τη συντονισμένη αντίδραση του οργανισμού μας απέναντι στον πανδημικό ιό.

Η νέα μέθοδος είναι βοηθητική προς τους επιστήμονες που παρακολουθούν και αξιολογούν τις κυτταρικές αποκρίσεις των Τ-κυττάρων στον κορωνοϊό σε άτομα που έχουν εμβολιαστεί ή αναρρώσει ή ελέγχουν την αποτελεσματικότητα των εμβολίων.

«Τα Τ κύτταρα παίζουν ζωτικό ρόλο παράλληλα με τα αντισώματα στην προστασία των ανθρώπων από την COVID-19, αλλά είναι πολύ πιο δύσκολο να ανιχνευθούν και να μετρηθούν. Η έρευνά μας επιτρέπει να ξεπεραστούν οι περιορισμοί ανίχνευσης του τρόπου με τον οποίο ανταποκρίνονται τα Τ κύτταρα απέναντι στην ακίδα του ιού, συμβάλλοντας στην καλύτερη αξιολόγηση του προστατευτικού ρόλου που παίζουν τα Τ κύτταρα στο ανοσοποιητικό μας σύστημα», δήλωσε ο Δρ Άντονι Τανότο Ταν, πρώτος συγγραφέας της μελέτης και Ανώτερος Επιστημονικός Συνεργάτης του προγράμματος Αναδυόμενων Λοιμώξεων του Ντιούκ.

Για τη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Clinical Investigation, οι επιστήμονες πήραν δείγματα αίματος από εθελοντές που είχαν εμβολιαστεί κατά της COVID-19 ή είχαν αναρρώσει από τη νόσο. Στη συνέχεια εισήγαγαν μικρά θραύσματα της πρωτεΐνης ακίδας απευθείας στα δείγματα αίματος. Αντιμετωπίζοντας αυτά τα θραύσματα, τα Τ κύτταρα απελευθέρωσαν χημικά που ονομάζονται κυτοκίνες. Οι κυτοκίνες ανιχνεύονται και μετρώνται ευκολότερα απ΄ ότι τα Τ κύτταρα. Γι΄ αυτό εξάλλου χρησιμοποιούνται για τη διάγνωση ασθενειών όπως η φυματίωση.

Με βάση αυτό, η ομάδα έδειξε ότι το τεστ, που ονομάζεται Cytokine Release Assay (CRA), μπορεί αξιόπιστα να προσδιορίσει και να ποσοτικοποιήσει συγκεκριμένα Τ κύτταρα που υπάρχουν σε όσους έχουν εμβολιαστεί ή αναρρώσει. Χρησιμοποιώντας τουλάχιστον 200 διαφορετικά δείγματα αίματος, οι ερευνητές κατέδειξαν ότι το τεστ CRA ήταν τόσο ευαίσθητο όσο οι υπάρχουσες μέθοδοι για τον εντοπισμό και τη μέτρηση της δραστηριότητας των κυττάρων Τ.

«Αυτή η ανακάλυψη μπορεί να συμβάλει άμεσα σε ευρείας κλίμακας μελέτες για την παρακολούθηση της δραστηριότητας των κυττάρων Τ σε όλο τον κόσμο, χωρίς να απαιτείται εξειδικευμένος ή ακριβός εξοπλισμός», δήλωσε ο καθηγητής της Ιατρικής του Ντιούκ Αντόνιο Μπερτολέτι, επίσης συγγραφέας της μελέτης, ο οποίος πρόσθεσε πως «Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι το επίπεδο αντισωμάτων στο αίμα δεν σχετίζεται πάντα με την απόκριση των Τ-κυττάρων. Με αυτό το γρήγορο τεστ, μπορούμε να προσδιορίσουμε τη σχέση των Τ κυττάρων και των αντισωμάτων στην προστασία κατά το κορωνοϊού, από τα εμβόλια που αναπτύσσονται».

Ο καθηγητής Πάτρικ Κέισι, Αντιπρόεδρος Έρευνας στο Ντιούκ συμπλήρωσε ακόμη ότι «Αυτή η σημαντική μελέτη προωθεί την κατανόηση της ανοσολογικής απόκρισης του ανθρώπινου σώματος σε μια κρίσιμη συγκυρία σε αυτήν την πανδημία. Όπως επικυρώθηκε από αυτήν την έρευνα, η επανατοποθέτηση του καθιερωμένου τεστ CRA για γρήγορη αξιολόγηση της ανταπόκρισης των κυττάρων Τ σε ασθενείς που έχουν εμβολιαστεί ή αναρρώσει, προσθέτει μια νέα διάσταση στις στρατηγικές του εμβολίου, καθώς παλεύουμε με την απειλή νέων, αναδυόμενων παραλλαγών».

Για να φτάσει αυτή η ανακάλυψη στην αγορά, η Ιατρική σχολή Ντιούκ της Σιγκαπούρης, έδωσε την άδεια του τεστ στη Hyris, μια εταιρεία βιοτεχνολογίας που βασίζεται στην καινοτομία, για να αναπτύξει περαιτέρω αυτήν τη γρήγορη δοκιμή κυττάρων Τ-κυττάρων έναντι του SARS-CoV-2 για κλινική χρήση παγκοσμίως.

Πηγή: in.gr