Το αμερικανικό Κογκρέσο υιοθετεί νόμο για την αποτροπή μείζονος απεργιακής κινητοποίησης στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές

Newsroom
Newsroom

Συνολικά, δώδεκα συνδικάτα διαπραγματεύονται με αντιπροσώπους των εργοδοτών από το 2020. Μπροστά την πρώτη απειλή για την προκήρυξη απεργίας τον Σεπτέμβριο, ο Τζο Μπάιντεν έριξε όλο του το πολιτικό βάρος για να επιτευχθεί προκαταρκτική συμφωνία, που όμως στη συνέχεια απορρίφθηκε από τα μέλη των τεσσάρων συνδικάτων.

Το αμερικανικό Κογκρέσο υιοθέτησε χθες Πέμπτη νόμο με τον οποίο αποτρέπεται κάθε ενδεχόμενο απεργιακής κινητοποίησης στον τομέα των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, δυνητικά καταστροφική για την αμερικανική οικονομία.

Με το κείμενο που εγκρίθηκε χθες το απόγευμα από τη Γερουσία, έπειτα από ψηφοφορία με το ίδιο αποτέλεσμα στη Βουλή των Αντιπροσώπων προχθές Τετάρτη, επιβάλλεται στους επαγγελματίες κλαδική σύμβαση, παρά το δεν έχει έχει εγκριθεί από όλα τα συνδικάτα.

Ο Δημοκρατικός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έκανε σαφές πως θα επικυρώσει το νομοσχέδιο υπογράφοντάς το αμέσως μόλις φθάσει πάνω στο γραφείο του από το Κογκρέσο.

«Δουλεύοντας μαζί, γλιτώσαμε αυτή τη χώρα από μια χριστουγεννιάτικη καταστροφή», σχολίασε σε ανακοίνωση Τύπου που δημοσιοποιήθηκε από τις υπηρεσίες του.

Μπροστά στην προοπτική να κηρυχθεί απεργία από την 9η Δεκεμβρίου, ο κ. Μπάιντεν, μέγας υποστηρικτής των σιδηροδρομικών μεταφορών, απαίτησε το Κογκρέσο να λύσει το πρόβλημα αναγκαστικά, νομοθετώντας, κάτι που έχει τη δυνατότητα να κάνει δυνάμει νόμου του 1926.

Ο Δημοκρατικός πρόεδρος, που γενικά δεν χάνει ποτέ ευκαιρία να διατρανώνει την υποστήριξή του στα συνδικάτα, θεωρούσε την κατάσταση πολύ επικίνδυνη: η έναρξη απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων του τομέα θα ακρωτηρίαζε την οικονομική δραστηριότητα, θα κόστιζε ως και δύο δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Αμερικανικών Σιδηροδρόμων (Association of American Railroads, AAR).

 

Παράλυση

Θα είχε επίσης συνέπειες για τη μεταφορά επιβατών, καθώς οι περισσότεροι επιβατικοί συρμοί χρησιμοποιούν σιδηροτροχιές οι οποίες ανήκουν σε εταιρείες μεταφοράς φορτίων.

Ο αμερικανός πρόεδρος επανέλαβε στην ανακοίνωση Τύπου ότι «δίσταζε να παραμερίσει» τις διαπραγματεύσεις των συνδικάτων με την εργοδοσία. «Όμως σε αυτή την περίπτωση, οι συνέπειες του κλεισίματος θα ήταν απλά πάρα πολύ μεγάλες», πρόσθεσε.

Η προοπτική παράλυσης των αμερικανικών σιδηροδρόμων αντιπροσώπευε μείζονα πολιτικό κίνδυνο για τον πρόεδρο, την ώρα που ο πληθωρισμός παραμένει υψηλός και η αμερικανική οικονομία παρουσιάζει πλέον ενδείξεις επιβράδυνσης.

Όμως, επιλέγοντας την επιβολή κλαδικής συλλογικής σύμβασης, παραμερίζοντας τον διάλογο των κοινωνικών εταίρων, ο Τζο Μπάιντεν εκτέθηκε στις επικρίσεις των συνδικάτων και της αριστερής πτέρυγας του κόμματός του.

«Δεν υπάρχει πιο ξεκάθαρο παράδειγμα της απληστίας των επιχειρήσεων από αυτό που βλέπουμε στη βιομηχανία των σιδηροδρόμων σήμερα», στηλίτευσε ο προοδευτικός γερουσιαστής Μπέρνι Σάντερς.

Ο Τζο Μπάιντεν αμύνθηκε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε χθες πριν από την ψηφοφορία στη Γερουσία, διαβεβαιώνοντας πως κατάφερε «να διαπραγματευτεί μια σύμβαση που δεν θα μπορούσε να διαπραγματευθεί κανένας άλλος».

 

Άδεια ασθενείας

Το κείμενο προβλέπει αύξηση μισθών 24% σε μια πενταετία, από το 2020 ως το 2024 (με αναδρομική ισχύ), καθώς επίσης και μια ημέρα επιπλέον άδεια.

Ο AAR, ο Σύνδεσμος των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου, εξέφρασε ικανοποίηση για το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, που επιτρέπει κατ’ αυτόν να αποτραπεί μια «οικονομικά καταστροφική» απεργία. Αποτελεί «συμβιβασμό», αλλά προσφέρει «ουσιώδη κέρδη» στους εργαζόμενους, έκρινε.

Ωστόσο, το κείμενο δεν επέβαλε στις εταιρείες να δίνουν άδειες για λόγους υγείας μετ’ αποδοχών στους εργαζομένους τους, πιεστικό αίτημα κάποιων συνδικαλιστικών οργανώσεων των σιδηροδρομικών. Ορισμένες εταιρείες δεν προβλέπουν ούτε ημέρα τέτοιας άδειας.

Στην προσπάθειά τους να επιλύσουν αυτή τη διένεξη, οι Δημοκρατικοί παρουσίασαν συμπληρωματικό νομοσχέδιο, που προέβλεπε επτά ημέρες άδειας για λόγους υγείας μετ’ αποδοχών ετησίως.

Αλλά δεν εξασφάλισε τις εξήντα ψήφους που απαιτούνταν στη Γερουσία.

«Το γεγονός πως δεν υπάρχουν 60 γερουσιαστές με το σθένος να υψώσουν το ανάστημά τους στον κόσμο των μεγάλων επιχειρήσεων, να αγωνιστούν για βασικά δικαιώματα των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, είναι φρικιαστικό», ήταν η αντίδραση του Σον Ο’ Μπράιεν, του προέδρου του συνδικάτου Teamsters, μέσω Twitter.

«Σχεδόν όλα τα μέλη του Κογκρέσου κάνουν εκστρατεία λέγοντας πως είναι υπέρ ‘της εργατικής τάξης’· οι πράξεις πολλών από αυτών σήμερα (σ.σ. χθες) δείχνουν πως στην πραγματικότητα υπερασπίζονται επιχειρηματικά συμφέροντα», κατήγγειλε άλλο συνδικάτο, το BRS, με ανακοίνωσή του.

Συνολικά, δώδεκα συνδικάτα διαπραγματεύονται με αντιπροσώπους των εργοδοτών από το 2020. Μπροστά την πρώτη απειλή για την προκήρυξη απεργίας τον Σεπτέμβριο, ο Τζο Μπάιντεν έριξε όλο του το πολιτικό βάρος για να επιτευχθεί προκαταρκτική συμφωνία, που όμως στη συνέχεια απορρίφθηκε από τα μέλη των τεσσάρων συνδικάτων.

«Ήμουν πολύ σαφής: θα συνεχίσω να μάχομαι για να χορηγείται άδεια ασθενείς μετ’ αποδοχών, όχι μόνο στους σιδηροδρομικούς, αλλά σε όλους τους αμερικανούς εργαζόμενους», υποσχέθηκε ο αμερικανός πρόεδρος χθες.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ