ΚΟΣΜΟΣ
DieselGate: Το επιχειρηματικό σκάνδαλο που σκότωσε 124.000 Ευρωπαίους και κόστισε 760 δισ. ευρώ
Στη Γερμανία είναι ακόμα ανοικτές νομικές διαδικασίες σε βάρος 31 υπόπτων

13 Ιουνίου 2018: Πρόστιμο 1 δισ. ευρώ επιβάλλεται στην Volkswagen στη Γερμανία, για το σκάνδαλο των εκπομπών ρύπων που έγινε γνωστό ως DieselGate.
Το σκάνδαλο ξέσπασε το 2015, όταν αποκαλύφθηκε ότι αυτοκίνητα ντίζελ εξέπεμπαν στους δρόμους πολύ περισσότερους ρύπους από ό,τι όταν είχαν περάσει τις υποχρεωτικές δοκιμές, λόγω της χρήσης ειδικών, παράνομων συσκευών. Δέκα χρόνια μετά, θεωρείται μια τα πιο απίστευτες επιχειρηματικές απάτες στην ιστορία.
Στις ΗΠΑ επιβλήθηκαν υψηλά πρόστιμα και έγιναν υποχρεωτικές ανακλήσεις αυτοκινήτων, ώστε να αφαιρεθούν ή να απενεργοποιηθούν οι συσκευές αυτές. Όμως, σύμφωνα με τον Guardian, οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έμειναν πολύ πίσω, με αποτέλεσμα να υπάρξουν καταστροφικές συνέπειες για την υγεία των πολιτών τους. Πολλά εκατομμύρια οχήματα ντίζελ που εκπέμπουν υψηλούς ρύπους παραμένουν στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Centre for Research on Energy and Clean Air (Crea) για λογαριασμό της οργάνωσης περιβαλλοντικής νομοθεσίας ClientEarth έδειξε ότι το Dieselgate προκάλεσε 124.000 πρόωρους θανάτους στην Ευρωπαϊκή Ένωση και οικονομική ζημιά 760 δισ. ευρώ. Εάν δεν ληφθούν μέτρα, έως το 2040 –όταν τα περισσότερα από τα οχήματα του Dieselgate δεν θα κυκλοφορούν πια στους δρόμους- αναμένονται άλλοι 81.000 πρόωροι θάνατοι και επιπλέον κόστος 430 δισ. ευρώ.
Πραγματικά, η ιστορία δείχνει ότι η Volkswagen αντιμετωπίστηκε πολύ διαφορετικά στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου.
Στις ΗΠΑ, η αυτοκινητοβιομηχανία βρέθηκε από την πρώτη στιγμή αντιμέτωπη με αυστηρές κυρώσεις, δρακόντειους νόμους και ξεκάθαρες διαδικασίες μαζικών αγωγών, κάτι που σημαίνει ότι πολύ γρήγορα, αναγκάστηκε να κάνει πίσω. Μέσα σε εννέα μήνες συμφώνησε να πληρώσει περίπου 15 δισ. δολάρια σε αποζημιώσεις προς καταναλωτές και αρχές και το ποσό στη συνέχεια αυξήθηκε στα 25 δισ. δολάρια. Επιπλέον, η Volkswagen αναγκάστηκε είτε να επαναγοράσει ή να επιδιορθώσει τα περισσότερα από τα αυτοκίνητα που εμπλέκονται, με τους καταναλωτές να λαμβάνουν χιλιάδες δολάρια σε αποζημιώσεις για κάθε όχημα.
Όμως στη Γερμανία και την υπόλοιπη Ευρώπη, η κατάσταση υπήρξε εντελώς διαφορετική. Εκεί, η Volkswagen δεν αποζημίωσε κανένα καταναλωτή.
Μόλις τον περασμένο μήνα, τέσσερις πρώην υπάλληλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας καταδικάστηκαν –στους δύο επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης- στη Γερμανία, καθώς διαπιστώθηκε ότι ήταν πρόσωπα-κλειδιά στο σκάνδαλο.
Συνολικά, η Volkswagen έχει πληρώσει πάνω από 33 δισ. δολάρια σε πρόστιμα και αποζημιώσεις. Δύο στελέχη της έχουν καταδικαστεί σε φυλάκιση στις ΗΠΑ. Ο πρώην επικεφαλής της μονάδας της Audi, Rupert Stadler, έχει δεχθεί ποινή 21 μηνών με αναστολή και πρόστιμο 1,1 εκατ. ευρώ.
Αυτός που δεν έχει δικαστεί είναι ο πρώην CEO της VW, Martin Winterkorn, λόγω των προβλημάτων υγείας που αντιμετωπίζει.
Στη Γερμανία είναι ακόμα ανοικτές νομικές διαδικασίες σε βάρος άλλων 31 υπόπτων.