Οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι και η ενίσχυση του τρένου ως μέσου μαζικής μεταφοράς

Οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι και η ενίσχυση του τρένου ως μέσου μαζικής μεταφοράς

Το νέο πρότζεκτ της Ε.Ε., το «Connecting Europe Express» στοχεύει να ενισχύσει τα ταξίδια με τον σιδηρόδρομο και να αυξήσει τα δρομολόγια.

Οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι αντιμετωπίζουν πολλά και σοβαρά εμπόδια. Το νέο πρότζεκτ της Ε.Ε., το «Connecting Europe Express» στοχεύει να ενισχύσει τα ταξίδια με τον σιδηρόδρομο και να αυξήσει τα δρομολόγια. Το τρένο που διασχίζει όλη την ήπειρο, σταμάτησε στην Αυστρία, μια χώρα πρότυπο για το συγκεκριμένο μέσο μεταφοράς, καθώς έχει το μεγαλύτερο ποσοστό ατόμων που το χρησιμοποιούν στην Ε.Ε..

Ο Μπέρνχαρντ Ρίντερ είναι από τον Αυστριακό Οργανισμό Σιδηροδρόμων: «Για μας το Connecting Europe Express είναι μια ένδειξη, φέτος που είναι το Ευρωπαϊκό Έτος σιδηροδρόμων, ότι τα ταξίδια με το τρένο έχουν μέλλον».

Οι ευρωπαϊκοί εθνικοί σιδηρόδρομοι έχουν όμως διαφορετικά τεχνικά πρότυπα. Αυτό αποτελεί εμπόδιο στις διασυνοριακές σιδηροδρομικές διαδρομές: _«__Σε κάθε σύνορο, υπάρχουν άλλοι κανονισμοί, άλλο πλαίσιο και τεχνολογικές προκλήσεις. Αυτό πρέπει να αλλάξει»_ συμπληρώνει ο Ρίντερ.

Το 25% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Ε.Ε. προέρχεται από τις μεταφορές. Ένα ποσοστό που διαρκώς αυξάνεται. Για να πετύχουν τον στόχο της κλιματικής ουδετερότητας μέχρι το 2050, οι Βρυξέλλες θέλουν να τριπλασιάσουν την κυκλοφορία των τρένων μεγάλης ταχύτητας. Στην Αυστρία κάθε άτομο διανύει με τρένο τον διπλάσιο αριθμό χιλιομέτρων σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό οφείλεται στις επενδύσεις στις υποδομές και στη συχνότητα των δρομολογίων.

«Στην πόλη είναι πολύ πιο ευχάριστο, γιατί το τρένο είναι γρηγορότερο. Δεν υπάρχει μποτιλιάρισμα. Είναι επίσης πιο φιλικό προς το περιβάλλον, γιατί αν ταξιδέψω μόνη με το αυτοκίνητό μου, τότε θα καταναλώσω περισσότερο CO2 σε σχέση με το τρένο» αναφέρει μια επιβάτις.

Από το 2019, ο Αυστριακός Οργανισμός Σιδηροδρόμων χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Γι’ αυτό το λόγο, η εταιρία έχει οκτώ δικά της υδροηλεκτρικά εργοστάσια και ένα εργοστάσιο ηλιακής ενέργειας. Ο Ντάνιελ Πίνκα είναι από τον Αυστριακό Οργανισμό Σιδηροδρόμων: «Αυτό είναι το πρώτο εργοστάσιο φωτοβολταϊκών στον κόσμο που παρέχει ενέργεια σε τρένα. Με 7.000 πάνελ, η ηλιακή ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική και τροφοδοτεί το δίκτυο των σιδηροδρόμων από εδώ».

Παρόλο που οι σιδηρόδρομοι είναι ο κλάδος των μεταφορών που απορροφά την μεγαλύτερη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, τα εισιτήρια των τρένων είναι συχνά πιο ακριβά από αυτά των αεροπλάνων. Η κριτική που υπάρχει είναι ότι δεν επιβάλλεται ΦΠΑ ή φόρος καυσίμων στα αεροπορικά ταξίδια, όπως επισημαίνει ο Κρίστιαν Γκράτζερ από την ΜΚΟ «VCÖ», που έχει να κάνει με την κινητικότητα και τις μεταφορές:

«Από την μια πλευρά, υιοθετούμε κλιματικούς στόχους που προσφέρουν σημαντική μείωση των αερίων θερμοκηπίου και από την άλλη συνεχίζουμε να επεκτείνουμε το οδικό δίκτυο, να επιχορηγούμε τις αεροπορικές μεταφορές και τα περιφερειακά αεροδρόμια. Αυτό είναι σε τρομερή αντίθεση με τους κλιματικούς στόχους. Έχουμε ανάγκη από μια ενίσχυση των τρένων».

Ο απεσταλμένος του Euronews, Γιοχάνες Πλέσμπεργκερ μεταδίδει:_ «Ολοένα και περισσότερα κράτη μέλη της Ε.Ε. χρησιμοποιούν επιδοτήσεις για να μειώσουν τα εισιτήρια των τρένων. Η Σλοβακία και η Ουγγαρία για παράδειγμα, προσφέρουν δωρεάν διαδρομές σε επιβάτες με χαμηλό εισόδημα, όπως είναι οι ηλικιωμένοι. Η Αυστρία προσφέρει μια ετήσια κάρτα διαδρομών για όλο το δημόσιο δίκτυο μεταφορών της χώρας, που κοστίζει μόλις 3 ευρώ την ημέρα.»

Αυτό το άρθρο αποτελεί μέρος του αφιερώματος Mobility Week στο Euronews. 

 

Πηγή: euronews.com

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ