Φαίη Μότσου: Το χαρισματικό παιδί από τον Άγιο Νικόλαο

Μιλάει για τις δυσκολίες στο σχολείο, και την εμπειρία της για το πρώτο Κέντρο για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά

Πριν ακόμη γραφτεί στο σχολείο η Φαίη από τον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου,  μπορούσε να διαβάζει και ένιωθε τόσο υπεύθυνη που χρησιμοποιούσε και έπαιζε από τα πέντε της το ψαλίδι σαν… κομπολόι. Από την άλλη, ο Ορέστης διάβαζε Τριβιζά από τα νήπια, ήταν δεινός σκακιστής από κούνια, πρόσθετε τετραψήφιους αριθμούς και πολλαπλασίαζε αν και δεν ήξερε ότι η συγκεκριμένη πράξη λέγεται πολλαπλασιασμός. Και οι δύο κατακτούν πολύ γρήγορα τη γνώση και την κάνουν δικιά τους.

Τους απασχολούν θέματα της επικαιρότητας, κουβεντιάζουν πράγματα που συζητούν οι ενήλικες, τους ενδιαφέρουν κοινωνικά φαινόμενα, έχουν το στοιχείο της αμφισβήτησης, δεν τους πείθεις εύκολα και έχουν μονίμως μια απορία, ζητώντας συνεχώς αποδείξεις. Διαθέτουν ένα ευρύ λεξιλόγιο και σου δίνουν απαντήσεις σε ερωτήματα που μεγάλα παιδιά μπορούν να σου δώσουν.

Πρόκειται για δύο χαρισματικά παιδιά που πιστοποιήθηκαν μέσω ειδικών τεστ τα οποία σχεδιάστηκαν από το Κέντρο για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά/Center for Talented Youth (CTY) του πανεπιστημίου Johns Hopkins και «τρέχει» από το 1979. Συνολικά υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα τα παιδιά που διαθέτουν δύο με τρία χρόνια μεγαλύτερη αντίληψη σε σχέση με τα παιδιά της ηλικίας τους αποτελούν το 5%-7% μαθητικού πληθυσμού.

 

Αρκετά από αυτά βρίσκουν καταφύγιο στο μοναδικό κέντρο για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά που λειτουργεί στην Ελλάδα από το Κολλέγιο Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη σε συνεργασία με το Αμερικανικό Πανεπιστήμιο. Το Αμερικανικό ίδρυμα έχει στήσει από το 2012 μια γιγαντιαία επιχείρηση για τον εντοπισμό των χαρισματικών μαθητών, των παιδιών με ιδιαίτερα ταλέντα και δεξιότητες που συχνά μένουν «αδιάγνωστα» στην εκπαιδευτική διαδικασία στα σχολεία τη Ελλάδας

Από την έναρξη του προγράμματος το 2013 μέχρι σήμερα περισσότερα από 6.000 παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου, και Λυκείου έχουν παρακολουθήσει τα μαθήματα και προγράμματα του CTY Greece, με το 52%  να έχει λάβει υποτροφία καθώς έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Πρόκειται για ένα παράλληλο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ανοιχτό σε όλους τους μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου από κάθε γωνιά της χώρας, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας,

 

Θεωρία Παιγνίων από το δημοτικό

Μεταξύ άλλων οι μαθητές παρακολουθούν μαθήματα που χαρακτηρίζονται από φαντασία και πρωτοτυπία και διαφοροποιούνται ως προς το περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας τους για να υποστηρίξουν τις ιδιαίτερες ανάγκες μάθησης κάθε παιδιού. όπως Κρυπτολογία, Θεωρία Παιγνίων, Βιοϊατρικές Επιστήμες, Εγκληματολογία, προχωρημένα Μαθηματικά, Ρομποτική,Συστήματα Αυτόματου Ελέγχου και Νανοτεχνολογία.

 

«Να βγούμε μια φωτογραφία με τον Ορέστη για να λέω ότι ήταν μαθητής μου στα νήπια γιατί σε λίγα χρόνια θα γράφουν οι εφημερίδες για τον Ορέστη»

Στα νήπια για πρώτη φορά η δασκάλα του Ορέστη Παπανικολάου είπε στη μητέρα του να βγουν μια... αναμνηστική φωτογραφία γιατί στο μέλλον θα τον δει στις εφημερίδες και θέλει να λέει ότι ήταν μαθητής της.  Αργότερα οι δάσκαλοι στο δημοτικό της παραπονέθηκαν να μην τον βοηθάει τόσο πολύ στο σπίτι, με την μητέρα του Ορέστη να απαντά ότι λείπει όλη την μέρα γατί εργάζεται και όλα τα κάνει μόνος του….

«Νόμιζα ότι όλα τα παιδιά ήταν έτσι»

«Ο Ορέστης ήταν το πρώτο μου παιδί και αρχικά δεν το κατάλαβα. Νόμιζα ότι έτσι ήταν όλα τα παιδιά. Έκανε περίεργες ερωτήσεις, ήταν μονίμως με ένα γιατί, σε σημείο που γινόταν κουραστικό» θυμάται η μητέρα του, Ειρήνη Τόγια και πρόσθεσε: «Στην αρχή νομίσαμε ότι είχε αυτισμό. Πατούσα στο google και όλα τα συμπτώματα παρέπεμπαν εκεί. Συμβουλευτήκαμε αναπτυξιολόγο όταν ακόμη ήταν 5 χρονών ο Ορέστης και μας πρότεινε να κάνουμε εργοθεραπείες, ενώ μας συνέστησε να σταματήσουμε το σκάκι και να τον γράψουμε σε δραστηριότητες που κάνουν τα παιδιά της ηλικίας του όπως ποδόσφαιρο. Γρήγορα όμως καταλάβαμε ότι δεν είχε τίποτα απ΄ όλα αυτά και το παιδί αλλά χρειάζεται άλλα πράγματα. Και έτσι αποφασίσαμε να δώσει εξετάσεις στο CTY Greece»

 

Από μικρός ο Ορέστης διέθετε πολύ καλή μνήμη. Αν και προκαλούσε θαυμασμό με τις επιδόσεις του, δεν του άρεσε να ξεχωρίζει, σου έκανε εντύπωση η σοβαρότητά του, στο σχολείο δεν ήταν τόσο κοινωνικός, ενώ συχνά παραπονιούνταν γιατί δεν ήθελε να παίξει κυνηγητό και άλλα παιχνίδι της ηλικίας του. Τον ενοχλούσε που κάθε φορά που γινόταν ένας καβγάς, οι συμμαθητές του, του ζητούσαν να πει ποιος έχει δίκιο, ενώ απογοητεύονταν όταν ένιωθε το αίσθημα ματαίωσης από τους καθηγητές του κάθε φορά που του έλεγαν θα συζητήσουμε την... απορία σου άλλη στιγμή, στο διάλειμμα.

«Δυστυχώς το δημόσιο σχολείο δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του. Οι καθηγητές του έκαναν πολύ καλή δουλειά αλλά το σχολείο δεν μπορεί να προσφέρει κάτι. Δεν είναι περίεργα παιδιά είναι κανονικά παιδιά που παίζουν, έχουν φίλους, αλλά πρέπει να έχει νόημα σε αυτό που κάνουν» προσθέτει η κ. Τόγια.

 

Δεν υπάρχει στοπ. Ό,τι ρωτάς σου το απαντούν

Από την τρίτη δημοτικού ο Ορέστης δοκίμασε την τύχη του στο Κέντρο για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά παρακολουθώντας το πρόγραμμα «Θέλεις να γίνεις επιστήμονας» όπου έκανε πειράματα. Σήμερα ανυπομονεί να μεγαλώσει και να μετακομίσει από την Αθήνα και να γίνει υπότροφος στην Α’ Γυμνασίου στο CTY Greece στη Θεσσαλονίκη γιατί εκεί οι καθηγητές, του απαντούν σε όλες τις ερωτήσεις. «Δεν υπάρχει στοπ. Δεν υπάρχει όριο. Ό,τι ρωτάς σου απαντούν. Δεν νιώθουν διαφορετικά, περίεργα εκεί. Δεν θα τον κοροϊδέψει κανείς επειδή δεν θα παίξει μπάσκετ. Δεν θέλουν κάτι άλλο. αυτά τα παιδιά. Θέλουν αποδοχή και πρόσβαση σε τέτοια προγράμματα. Δυστυχώς υπάρχουν παιδιά που δεν τα έχουν καταλάβει την διαφορετικότητά τους» πρόσθεσε η κ. Τόγια.

Ορέστης Παπανικολάου: Στο σχολείο δεν κάνεις κάτι παραπάνω 

Στο Κέντρο για Χαρισματικά – Ταλαντούχα Παιδιά ο Ορέστης παρακολούθησε μαθήματα βιολογίας έκθεσης, μηχανικής έμαθε για τα κύτταρα με τη βοήθεια πειραμάτων άνοιξε εγκέφαλο από πρόβατο, είδε πως λειτουργεί η μύτη και τα αυτιά. «Το CTY είναι πολύ ξεχωριστό. Δυστυχώς στο σχολείο δεν θα κάνεις κάτι παραπάνω, παρά μόνο τα βασικά. Πολλές φορές δεν παίρνω απαντήσεις σε ερωτήματα σε αντίθεση το CTY που οι καθηγητές θα σου απαντήσουν ότι και να ρωτήσεις. Και όσο περίεργο και περίπλοκο και αν είναι κάτι θα το καταλάβεις». Έχοντας έφεση στα μαθηματικά και την φυσική όνειρό του όταν μεγαλώσει είναι να γίνει βιολόγος ή γιατρός με σκοπό την έρευνα

Νοίκιασε σπίτι μόνη της από τα 15!

Χαρισματικό παιδί από τον Άγιο Νικόλαο Λασιθίου, στην Κρήτη είναι και η Φαίη Μότσου. Ανέκαθεν ήταν αρκετά πιο υπεύθυνη σε σχέση με τα παιδιά της ηλικίας της, μπορούσε να διαβάζει πριν ακόμη πάει σχολείο, είχε έφεση στα μαθηματικά και δεν έδειχνε να δυσκολεύεται να κατακτήσει κάτι που ήταν αντίστοιχο της ηλικίας. Έδωσε εξετάσεις στο κέντρο χαρισματικών παιδιών και στα 15 της- εν μέσω πανδημίας- νοίκιασε και έμεινε μόνη της σε σπίτι στη Θεσσαλονίκη για να παρακολουθήσει τα μαθήματα του CTY το περασμένο καλοκαίρι. «Στο σχολείο δυσκολευόταν με τους συμμαθητές της γιατί αυτό το ένα κλικ που είχε παραπάνω φαινόταν σαν εγωιστικό. Σαν να ήταν αυτή και κανένας άλλος. Αντιμετώπιζε απόρριψη. Γιατί σε κανέναν δεν αρέσει να είναι καλύτερος» τονίζει η μητέρα της Δέσποινα Κουταλάκη. Σχολιάζοντας την καθημερινότητά της στο σχολείο υπογραμμίζει ότι δεν την καλύπτει. Θέλει κάτι παραπάνω που εμείς δεν μπορούμε να της το δώσουμε. Έχει άλλες απαιτήσεις από τους καθηγητές και το σύστημα. Το σχολείο στη Θεσσαλονίκη δίνει μια διέξοδο».

 

Φαίη Μότσου: Πάω πιο πίσω για να είμαι με το κύμα της τάξης. Βαριέμαι αναγκαστικά

Η Φαίη έχοντας παρακολουθήσει στο CTY την πρώτη χρονιά διατροφολογία και την δεύτερη μαθήματα ψυχολογίας, σκέφτεται ολοκληρώνοντας το σχολείο στο 2ο ΓΕΛ Αγίου Νικκολάου να ασχοληθεί με την ψυχολογία και το ερευνητικό κομμάτι. «Δουλεύω πολύ πιο γρήγορα όπως μαθηματικά, λύνω πολύ πιο γρήγορα τις ασκήσεις και πιθανώς σκέφτομαι διαφορετικούς τρόπους όταν δεν ξέρω να κάνω κάτι. Θα έλεγα πιάνω πολύ πιο γρήγορα πράγματα και μπορώ να τα χρησιμοποιήσω πολύ γρήγορα σε σχέση με τα άλλα παιδιά που πρέπει να πρώτα να διαβάσουν θεωρία και μετά να κάνουν ασκήσεις. Μπορώ να τα αφομοιώσω κατευθείαν».

Όπως εξηγεί η ίδια το σχολείο της δεν είναι έτοιμο να υποδεχτεί τέτοιους μαθητές. «Δεν είναι προετοιμασμένο για τέτοιες ταχύτητες που τρέχω. Υπάρχουν συγκεκριμένοι μόνο κάποιοι καθηγητές οι οποίοι μπορούν να βοηθήσουν αλλά συνήθως εγώ πάω πιο πίσω για να είμαι με το κύμα της τάξης. Βαριέμαι αναγκαστικά. Πιθανώς θα είχα προχωρήσει πιο γρήγορα και πιο εύκολα αν ήταν τα πράγματα διαφορετικά». 

Πως εντοπίζονται τα χαρισματικά παιδιά

Οι μαθητές εντοπίζονται με τεστ στη γλώσσα και τα μαθηματικά τα οποία είναι σχεδιασμένα από το πανεπιστήμιο του Τζο Χόπκινς. Τα παιδιά εξετάζονται σε αντιληπτική ικανότητα δηλ. σε ικανότητα γλωσσική και μαθηματική δύο επίπεδα πάνω από το επίπεδο της ηλικίας τους και όχι στην ύλη του σχολείου.

Όπως εξηγεί η Διευθύντρια του CTY κ. Διδ. Γεωργία Τσουλφά μπορεί ένα παιδί που βαριέται αφόρητα μέσα στην τάξη να φαίνεται σε μας αδιάφορο. Να μην έχει πολλά κοινά με τους συμμαθητές τους γιατί το αντιληπτικό τους επίπεδο να είναι διαφορετικό.  Όχι μόνο ως προς το γνωστικό αντικείμενο μέχρι και ως προς το χιούμορ. Γιατί προφανώς είναι πολύ πιο ώριμα από τα παιδιά της ηλικίας τους. Επομένως είναι δύσκολο από τους εκπαιδευτικούς να τους εντοπίσουν γιατί μεταφράζουν την συμπεριφορά τους πολύ άστοχα αρκετές φορέ. Αυτός είναι τεμπέλης, αυτός είναι αδιάφορος αυτός βαριέται, ενώ όλα αυτήν την στάση το παιδί την εκδηλώνει γιατί δεν βρίσκει ανταπόκριση στις δικές τους ανάγκες».

Στόχος του σχολείου, όπως εξηγεί η κ. Τσουλφά είναι να ικανοποιήσουν αυτά τα παιδιά την ανάγκη για μάθηση και γνώση που έχουν και ξεπερνάει τα όρια του σχολείου και να ρθουν σε επαφή μεταξύ τους γιατί δεν είναι μόνο το γνωστικό του υπόβαθρο που αυξάνεται επειδή είναι μειονότητες μέσα στα σχολεία αρκετά από αυτά δεν είναι καλά ενταγμένα στη σχολική κοινότητα. «Δεν είναι παράξενα παιδιά, είναι φυσιολογικά παιδιά».

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Λασίθι

Πηγή: ethnos.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ