ΚΡΗΤΗ
Η Ειδική Αγωγή και η μεγάλη "αγκαλιά" των Dyslexia Centers - Pavlidis Method
Τί είναι η Ειδική Αγωγή, σε ποια παιδιά απευθύνεται, ποιες ειδικότητες περιλαμβάνει και πως τα Dyslexia Centers Ηρακλείου - Pavlidis Method καταρρίπτουν τον κοινωνικό αποκλεισμό στη θεραπεία! - Ο επιστημονικά υπεύθυνος Γιάννης Χατζηανέστης και οι θεραπευτές των κέντρων εξηγούν!

Ειδική Αγωγή: Ένας όρος που ακούμε ολοένα και συχνότερα στις μέρες μας, μια φράση που πριν μερικά χρόνια μπορεί να έκανε τους γονείς να αγωνιούν για το πως θα ανταποκριθούν σε δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες και πως θα καταφέρουν να επιτύχουν την συναρμογή των κομματών ενός ευαίσθητου "παζλ" που αποτελείται από ειδικούς επιστημονικούς συνεργάτες, την οικογένεια και φυσικά το σχολείο.
"Η Ειδική Αγωγή είναι η εκπαίδευση και η υποστήριξη που προσφέρεται σε παιδιά με μαθησιακές, αναπτυξιακές ή ψυχοσυναισθηματικές δυσκολίες, ώστε να μπορέσουν να φτάσουν το μέγιστο δυνατό των δυνατοτήτων τους" - λέει στο Cretalive, o επιστημονικά υπεύθυνος των Dyslexia Centers Ηρακλείου - Pavlidis Method, Γιάννης Χατζηανέστης.
Της παρέμβασης στο παιδί, με τη συνδρομή ειδικευμένων επιστημόνων διαφόρων πεδίων, προηγείται ο πρωτοβάθμιος έλεγχος που γίνεται από κάποιες δομές, είτε κρατικές είτε ιδιωτικές. Πρόκειται για έλεγχου διαγνωστικού χαρακτήρα ώστε να ανιχνευθεί μια ενδεχόμενη μαθησιακή δυσκολία ή ακόμη και η διάσπαση προσοχής ή χαμηλό νοητικό επίπεδο.
Η Ειδική Αγωγή ωστόσο εμπεριέχει ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων και συνδρομής στο παιδί, είτε εκπαιδευτικά σε επίπεδο σχολείου είτε ως προς τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής: ειδικοί παιδαγωγοί για την υποστήριξη σε μαθησιακό επίπεδο, ψυχολόγοι για θέματα συμπεριφοράς αλλά και ένταξης, λογοθεραπευτές που καλύπτουν το κομμάτι της γλωσσικής ανάπτυξης, κατανόησης, επικοινωνίας, παιδοψυχίατροι και παιδοαναπτυξιολόγοι, που παρακολουθούν τα παιδιά σε τακτά χρονικά διαστήματα, βλέπουν την αναπτυξιακή τους πορεία και εποπτεύουν τις θεραπείες.

Η Ειδική Αγωγή, ιδίως τα τελευταία χρόνια, αποτελεί ένα αντικείμενο με μεγάλη ανάπτυξη, με εξέλιξη τόσο στα διαγνωστικά εργαλεία όσο και στις μεθόδους. "Έχουν βελτιωθεί τα διαγνωστικά εργαλεία που βοηθούν στη γρηγορότερη διάγνωση σε μικρότερες ηλικίες. Όμως και τα ίδια τα σχολεία παραπέμπουν περισσότερο στα ΚΕΔΑΣΥ ή κάποιον ιδιωτικό φορέα, τα παιδιά που οι δάσκαλοι εντοπίζουν ότι αντιμετωπίζουν κάποια μαθησιακή ή αναπτυξιακή ή ψυχοκοινωνική δυσκολία" - εξηγεί ο κ.Χατζηανέστης.
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι "και τα ίδια τα εργαλεία έχουν βελτιωθεί με αποτέλεσμα να μπορούμε να διαγνώσουμε πολύ νωρίτερα δυσκολίες, που πριν π.χ. 15-20 χρόνια, δεν μπορούσαμε να ανιχνεύσουμε από την προσχολική ηλικία". Ένα από τα σύγχρονα, διαθέσιμα εργαλεία είναι το Pavlidis Test, το οποίο σύμφωνα με τον επιστημονικά υπεύθυνο των Dyslexia Centers, "μπορεί από την προσχολική ηλικία να διαγνώσει με πάρα πολύ μεγάλη ακρίβεια τόσο μαθησιακές δυσκολίες όσο και διάσπαση προσοχής".
Κρίσιμη η έγκαιρη διάγνωση
Είναι γενικός κανόνας ότι η έγκαιρη διάγνωση και η έγκαιρη παρέμβαση συνιστούν θετικά αποτελέσματα. Μάλιστα όπως τονίζει ο Γ.Χατζηανέστης είναι αρκετές οι έρευνες που δείχνουν, βάσει μιας καμπύλης, τη συσχέτιση της διαγνωστικής ηλικίας και των αποτελεσμάτων των θεραπειών.
"Σε όσα παιδιά ξεκινάνε και δουλεύουν από την προσχολική ηλικία, η καμπύλη αυτή είναι ... αστρονομικά καλύτερη όσον αφορά την έκβαση των θεραπείων και τη μετέπειτα πορεία των παιδιών, έναντι των παιδιών που διαγνώστηκαν και μπήκαν σε ένα θεραπευτικό πρόγραμμα σε μεγαλύτερη ηλικία - είτε στα τέλη του Γυμνασίου είτε στο Λύκειο" - αναφέρει ο επιστημονικά υπεύθυνος των Dyslexia Centers Ηρακλείου.

Ο ίδιος εξηγεί ότι αν ένα παιδί διαγνωστεί με κάποιες διαταραχές, π.χ. με διάσπαση προσοχής από την προσχολική ηλικία ως και τις πρώτες δύο τάξεις του Δημοτικού και μπει σε αντιμετώπιση με ψυχολόγο, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό, "αναμφίβολα έχει μια φοβερά καλύτερη ποιότητα ζωής". Τονίζει με έμφαση, δε, ότι "είναι αδιανόητο, το 2025, ένα παιδί με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές να μην δουλεύεται". Όπως σημειώνει, "ένα παιδί με τέτοιου τύπου διαταραχές δε θα έχει αναπτυξιακή εξέλιξη, δε θα κατακτήσει τα γλωσσικά ορόσημα στην αναμενόμενη ηλικία και αυτό δεν θα του επιτρέψει μετά να μπορέσει να έχει μια ομαλή ζωή".
Χωρίς οικονομική επιβάρυνση ... κόντρα στον κοινωνικό αποκλεισμό
Τα Dyslexia Centers Ηρακλείου καλύπτουν ως "one stop partner" τις θεραπευτικές ανάγκες παιδιών που έχουν διαγνωστεί με κάποια διαταραχή, διαθέτοντας μια ολοκληρωμένη διεπιστημονική ομάδα - λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγους, ειδικούς παιδαγωγούς και συνεργάτες παιδοψυχιάτρους και παιδοαναπτυξιολόγους - υποστηρίζοντας παιδιά από την ευρύτερη περιοχή του Ηρακλείου αλλά και του Αγίου Νικολάου.
Ως ολοκληρωμένο Κέντρο, αποδεικνύεται εξαιρετικά σημαντικό για τις οικογένειες το ότι εκεί μπορούν να βρουν όλες τις υπηρεσίες, καθώς επίσης και το ότι δε χρειάζεται να καταβάλουν κάποιο χρηματικό ποσό, καθώς τα Dyslexia Centers είναι πλήρως πιστοποιημένος πάροχος στον ΕΟΠΥΥ.
Το κομμάτι της πλήρους κάλυψης των θεραπειών από τον ΕΟΠΥΥ αποτέλεσε μια σημαντική επιλογή για τα Dyslexia Centers και όπως λέει ο επιστημονικά υπεύθυνος Γιάννης Χατζηανέστης "είναι μια απόφαση που πήραμε συνειδητά, καθώς για εμάς βασικός σκοπός μας είναι να μπορέσουμε να εξαλείψουμε αφενός μεν κάθε μορφής κοινωνικού αποκλεισμού κι αφετέρου βοηθήσουμε όλες τις οικογένειες να αποκτήσουν δωρεάν και υψηλής ποιότητας πρόσβαση στην ειδική αγωγή".
Οι επιστημονικοί συνεργάτες των Dyslexia Centers Ηρακλείου εξηγούν!

Η Ψυχολογία είναι η επιστήμη που μελετά και ασχολείται με την ανθρώπινη συμπεριφορά και τις νοητικές διεργασίες, καθώς και με τους παράγοντες που τις επηρεάζουν.
Στην ειδική αγωγή ο κλάδος της ψυχολογίας προσφέρει την κατανόηση των παραγόντων που επηρεάζουν τη μάθηση. Παρέχει τα εργαλεία και τις τεχνικές για την αξιολόγηση, παρέμβαση και την υποστήριξη των ατόμων αυτών καθώς και των οικογενειών τους.

Η Εργοθεραπεία έχει ως αντικείμενο την προαγωγή της υγείας και της ευημερίας μέσω των έργων. Απευθύνεται σε άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην εκτέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων λόγω σωματικών, ψυχολογικών, γνωστικών, αισθητηριακών, αναπτυξιακών ή κοινωνικών προβλημάτων. Η εργοθεραπεία βοηθάει ένα παιδί σε πολλούς τομείς της ανάπτυξής του και της καθημερινής του λειτουργικότητας.
Αν θα μπορούσαμε να συγκεντρώσουμε επιγραμματικά μερικούς από αυτούς θα λέγαμε ότι βοηθάει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων καθημερινής ζωής (π.χ. αυτοεξυπηρέτηση, οργάνωση και ολοκλήρωση δραστηριοτήτων), στη βελτίωση της κινητικότητας (π.χ. αδρή και λεπτή κινητικότητα), στην ενίσχυση των αισθητηριακών δεξιοτήτων (π.χ. διαχείριση αισθητηριακών πληροφοριών για καλύτερη προσαρμογή στο περιβάλλον), στη βελτίωση των γνωστικών δεξιοτήτων (π.χ. συγκέντρωση και προσοχή, μνήμη, λογική σκέψη και επίλυση προβλημάτων, σχεδιασμός και οργάνωση δραστηριοτήτων), στην ενίσχυση της κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης (π.χ. κατανόηση και διαχείριση συναισθημάτων, ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, ενίσχυση αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης), στην υποστήριξη της σχολικής ένταξης και μάθησης (π.χ. ανάπτυξη δεξιοτήτων που απαιτούνται για τη σχολική, υποστήριξη στη μετάβαση και προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον) και στην ενδυνάμωση της σχέσης με την οικογένεια (π.χ. καθοδήγηση γονέων για το πώς να υποστηρίζουν το παιδί στο σπίτι, βελτίωση της επικοινωνίας και της σχέσης γονέα-παιδιού μέσα από κοινές δραστηριότητες).

Η Ειδική Αγωγή είναι κλάδος της Εκπαίδευσης, προσανατολισμένος σε παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και Μαθησιακές Δυσκολίες. Ως Ειδικοί Παιδαγωγοί, εστιάζουμε στον τρόπο μετάδοσης της γνώσης, προσέχοντας πάντα να ανταποκρίνεται στις ικανότητες του εκάστοτε μαθητή, αποφορτίζοντάς τον από το βάρος της ακαδημαϊκής πίεσης. Στο κέντρο μας, το κομμάτι της ειδικής διαπαιδαγώγησης εστιάζει τόσο στην κάλυψη μαθησιακών ελλειμμάτων, όσο και στην προετοιμασία της σχολικής ετοιμότητας των παιδιών, μέσω πρώιμης παρέμβασης.
Η ειδοποιός διαφορά όμως - στην οποία θεωρώ ότι οφείλεται και η αποτελεσματικότητα μας - έγκειται στην ταυτόχρονη συνύπαρξη δύο παραγόντων: τη διεπιστημονικότητα και την εγγύτητα, με τις οποίες προσεγγίζουμε τους μαθητές. Με έναν τρόπο, προσπαθούμε να μπούμε στον κόσμο του κάθε παιδιού, να αφουγκραστούμε τις δυσκολίες και να δουλέψουμε μαζί με τους συναδέλφους θεραπευτές και την οικογένεια, για την εξάλειψή τους.

Η Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, τη διάγνωση και την αποκατάσταση δυσκολιών στον λόγο, την ομιλία, την επικοινωνία, τη φωνή, την κατάποση και τη μάθηση. Απευθύνεται σε παιδιά που μιλούν αργά ή με δυσκολία, προφέρουν λάθος τους ήχους, δεν κατανοούν εύκολα αυτά που ακούνε ή δεν μπορούν να εκφράσουν τις σκέψεις τους. Επίσης, βοηθά παιδιά με τραυλισμό, διαταραχές φώνησης (όπως βραχνάδα ή ένταση στη φωνή), δυσκολίες στην κοινωνική επικοινωνία (όπως στον αυτισμό), αλλά και μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσαναγνωσία ή προβλήματα στην κατανόηση γραπτού λόγου. Μέσα από εξατομικευμένες ασκήσεις και δημιουργικό παιχνίδι, ο λογοθεραπευτής ενισχύει την ομιλία, τη γλώσσα, τη φωνή και τις γνωστικές δεξιότητες του παιδιού. Έτσι, το παιδί βελτιώνει την επικοινωνία του, ενισχύει την αυτοπεποίθησή του και αποκτά τα κατάλληλα εφόδια για να ανταποκριθεί καλύτερα στις απαιτήσεις του σχολείου και της καθημερινότητας.
Η έγκαιρη λογοθεραπευτική παρέμβαση μπορεί να κάνει τη διαφορά στην εξέλιξη και την ποιότητα ζωής του. Τα κέντρα μας έχουν πάντα διεπιστημονικη προσέγγιση και τα περισσοτερα περιστατικά δουλεύονται διεπιστημονικα από όλες τις ειδικότητες.