ΚΡΗΤΗ

Κοινωνική Κατοικία - και όχι μόνο - η επιθυμία του Δήμου για την έκταση του αεροδρομίου Ηρακλείου

Επαφές του Αλ.Καλοκαιρινού και των μελετητών του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου με τον Γ.Γ. Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

ΟΦΗ Αεροδρόμιο Ηρακλείου
Photo Credits: @Cretalive

Τη μεικτή χρήση της έκτασης του υφιστάμενου αεροδρομίου Ηρακλείου προκρίνει ο δήμος Ηρακλείου, δίνοντας έμφαση στην Κοινωνική Κατοικία, με τη σύγχρονη έννοια του όρου και προς ανακούφιση του οξύτατου στεγαστικού ζητήματος.

Ο Δήμαρχος Ηρακλείου κατά την μεταμεσονύκτια ενημέρωση προς το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου υπογράμμισε την προσπάθεια που γίνεται με "πρωτοβουλία του Γ.Γ. Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θύμιου Μπακογιάννη να τεθεί το ζήτημα της χωροταξικής πολεοδομικής ρύθμισης και αξιοποίησης της έκτασης του υφιστάμενου αεροδρομίου στο πλαίσιο του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου  που εξελίσσεται".

Μετά την δεύτερη τηλεδιάσκεψη με τους μελετητές του ΤΠΣ, στελέχη του Δ.Ηρακλείου, εκπροσώπους των ενόπλων δυνάμεων - αφού υπάρχει αντικείμενο και από τη δική τους μεριά - ο Δήμαρχος ρητά σημείωσε, μιλώντας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ότι "ο Δήμος προσέρχεται στη συζήτηση αυτή με διπλή ιδιότητα: με τη χωρική του αρμοδιότητα βεβαίως αλλά και του συνιδιοκτήτη της έκτασης".

"Αυτή η ιδιότητα συντελεί και κατευθύνει τις αποφάσεις που θα ληφθούν με ένα πολύ συγκεκριμένο τρόπο, προφανώς στην κατεύθυνση της κοινής ωφέλειας" - υπογράμμισε ο κ.Καλοκαιρινός, κάνοντας λόγο για "σταθερή θέση του Δήμου". Πρόσθεσε, επίσης, ότι "βασική θέση είναι ότι ο σχεδιασμός για το μέλλον της έκτασης πρέπει να εγγράφεται πλήρως στο υπό εκπόνηση του ΤΠΣ του Δήμου Ηρακλείου και να μην μπει σε ένα καθεστώς εξαιρέσεων".

Στο πλαίσιο της πρόθεσης του Δήμου - σημείωσε ο Δήμαρχος - είναι η αξιοποίηση της έκτασης με βάση τη συμπληρωματικότητα και τη συνέχεια προς το υπόλοιπο πολεοδομικό συγκρότημα, την ανάπτυξη της πόλης αλλά και την ωφέλεια για την επί χρόνια επιβαρυμένη - ως και σήμερα - Νέα Αλικαρνασσό.

"Μεταξύ των συντελεστών που έχουμε βάλει, προκρίνοντας την μεικτή χρήση και όχι τη "μονοκαλλιέργεια" που θα ευνοούσε καθεστώτα εξαίρεσης, πρέπει να προκρίνουμε την Κοινωνική Κατοικία ως έναν από τους παράγοντες" - ανέφερε ο Αλέξης Καλοκαιρινός, τονίζοντας ότι οι σύγχρονες προδιαγραφές της Κοινωνικής Κατοικίας "απομακρύνουν από τις Εργατικές Κατοικίες που έχουμε στο μυαλό μας".

Image
Αλέξης Καλοκαιρινός

Μάλιστα ο Δήμαρχος εξέφρασε την εκτίμηση ότι η διάθεση Κοινωνικής Κατοικίας σε ένα μεγάλο μέρος πληθυσμού θα μπορούσε να επηρεάσει και τα δεδομένα του στεγαστικού ζητήματος, που είναι οξύτατο.

Πέραν πάντως της Κοινωνικής Κατοικίας, θέση στην έκταση του νυν αεροδρομίου θα έχουν κι άλλες λειτουργίες καθώς και ο Δήμος προκρίνει την μεικτή χρήση της έκτασης. 

Ο Δήμαρχος χαρακτήρισε την αξιοποίηση της έκτασης ως "ευκαιρία για την ανάσα ολόκληρου του πολεοδομικού συγκροτήματος και βέβαια πρέπει η Ν.Αλικαρνασσός ακόμη και αντισταθμιστικά να ωφεληθεί". "Θεωρούμε ότι είναι ευκαιρία να μπολιάσουμε αυτή την έκταση με καινοτόμες χρήσεις" - πρόσθεσε και μάλιστα ανέφερε ότι ως τα τέλη του μήνα οι διάφορες ιδέες θα κατασταλάξουν σε ένα σχεδιασμό με τους μελετητές του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου, οι οποίοι θα διαμορφώσουν "ευκρινείς και μορφοποιημένες προτάσεις που θα αποτελέσουν και τη βάση των τελικών αποφάσεων".

Επίσης, υπενθύμισε τον ιδιοκτησιακό ρόλο του Δήμου Ηρακλείου στην ευρύτερη έκταση, ανέφερε ως θετικά παραδείγματα αντίστοιχες δράσεις που αναπτύσσονται σε Ευρωπαϊκές χώρες, επεσήμανε ότι ο Δήμος απαιτεί την ανεμπόδιστη δημόσια πρόσβαση και χρήση του συνόλου του παραλιακού μετώπου και υπενθύμισε την πρόταση που έχει καταθέσει δημόσια η Δημοτική Αρχή, για την αξιοποίηση του κτιρίου του σημερινού αεροσταθμού αμέσως μόλις απομακρυνθούν οι υπηρεσίες που φιλοξενεί.

Υπενθυμίζεται ότι κατά την διάρκεια της ευρείας σύσκεψης εργασίας που συγκάλεσε ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Ευθύμιος Μπακογιάννης, ο Αλέξης Καλοκαιρινός κατά την έναρξη της τοποθέτησης του, διευκρίνισε ότι ο Δήμος Ηρακλείου προσέρχεται στη συζήτηση για την χωροταξική - πολεοδομική ρύθμιση της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης με διπλή ιδιότητα: Αυτή του ΟΤΑ με θεσμική χωρική δικαιοδοσία και αυτή του συνιδιοκτήτη κατά 32,18% της συνολικής έκτασης των 1.736.852,61 τ.μ.. Τονίζοντας ότι για την άσκηση των πολιτικών του Δήμου Ηρακλείου, ο προσδιορισμός και η κατανομή των χρήσεων της έκτασης συναρτάται με το ιδιοκτησιακό καθεστώς, εξήγησε ότι: «Διαφορετικά θα σκεφτεί ο Δήμος αν, όπως συμβαίνει στην συγκεκριμένη περίπτωση, έχει άμεσα να αξιοποιήσει προς όφελος της πόλης τη δημοτική περιουσία, διαφορετικά αν ο ρόλος του είναι απλώς να συμβάλει στην διαμόρφωση ενός γενικότερου τοπίου». Ο Δήμαρχος Ηρακλείου τόνισε επίσης ότι «Η αρχή στην οποία συμφωνούμε και συμπίπτουμε είναι ότι ο σχεδιασμός και ό,τι ακολουθήσει κατ’ εφαρμογήν του, θα πρέπει να εγγράφεται στο Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο»

Στη συνέχεια, ο Αλέξης Καλοκαιρινός επανάφερε στη συζήτηση την πάγια θέση της Δημοτικής Αρχής ότι η συζήτηση για έκταση δεν πρέπει να περιορίζεται στο τμήμα «εντός της περίφραξης του αεροδρομίου» αλλά διευρυμένα, ώστε ο σχεδιασμός να ωφελήσει άμεσα την Νέα Αλικαρνασσό, να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής της πόλης και να διέπεται από συνέχεια και συμπληρωματικότητα με το υπόλοιπο πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου. Ειδικότερα, όπως ανέφερε και εγγράφως, «ο Δήμος Ηρακλείου εμμένει στη θέση ότι η έκταση του αεροδρομίου δεν πρέπει να απομονωθεί, αλλά πρέπει να μελετηθεί κατά ενιαίο τρόπο με την ευρύτερη έκταση των 3.900 περίπου στρεμμάτων που οριοθετείται από το όριο της υφιστάμενης οικιστικής περιοχής της Νέας Αλικαρνασσού (Δ), τον αιγιαλό (Β & Α) και την Εθνική Οδό 90 (Ν), και περιλαμβάνει τις σημερινές στρατιωτικές εγκαταστάσεις νοτίως της έκτασης του σημερινού αεροδρομίου (και οι οποίες διέπονται από ανάλογο με αυτήν ιδιοκτησιακό καθεστώς)».

Ο Δήμαρχος Ηρακλείου ενημέρωσε τους συνομιλητές του για τις γενικές αρχές που διέπουν τον σχεδιασμό του Δήμου Ηρακλείου οι οποίες είναι η ανθεκτικότητα και η περιβαλλοντική βιωσιμότητα, η κοινωνική συνοχή και η κοινωνική ανάπτυξη, η διαφοροποιημένη παραγωγική - οικονομική δραστηριότητα με έμφαση στην καινοτομία και την ισόρροπη ανάπτυξη, η πολυτροπική βιώσιμη κινητικότητα, η καινοτομία και ο σχεδιασμός που προλαβαίνει τις διαγραφόμενες μελλοντικές τάσεις και ανάγκες των πόλεων, το branding του Δήμου Ηρακλείου και η συνολική βελτίωση της ποιότητας ζωής. 

Μιλώντας συγκεκριμένα για την πολυτροπική βιώσιμη κινητικότητα ο Αλέξης Καλοκαιρινός κατέθεσε ως πρόταση προς συζήτηση και αξιολόγηση την δημιουργία Drone Port, μιας ειδικής εγκατάστασης σε πολύ μικρή έκταση για την απογείωση και προσγείωση drones και άλλων εναέριων μέσων κάθετης προσγείωσης - απογείωσης (LTOL), εφόσον φυσικά αυτό μπορεί να ενταχθεί στον ευρύτερο σχεδιασμό χωρίς να δημιουργεί άλλα ζητήματα: «Μιλάμε για τον παράγοντα των πολυτροπικών μεταφορών ένα θέμα που αναδείχθηκε και με τη συζήτηση που έγινε για την κύρωση του νόμου του ΒΟΑΚ. Αυτή η παράμετρος σε μία έκταση όπως αυτή για την οποία συζητάμε, στις διάφορες εκδοχές της, στη στενότερη ή στην ευρύτερη που είναι η προτεινόμενη από εμάς, θα πρέπει να τεθεί σε σκέψη. Ειδικότερα, θέλω να θέσω σε συζήτηση και να εκτιμηθεί μεταξύ των χρήσεων, η δημιουργία ενός drone port σε ένα πολύ μικρό τμήμα της έκτασης και εφόσον φυσικά αυτό μπορεί να ενσωματωθεί ομαλά στις ευρύτερες χρήσεις της περιοχής χωρίς να δημιουργεί ζητήματα. Είναι κάτι που σχετίζεται με τις πιο σύγχρονες τάσεις που αναπτύσσονται στην πολυτροπική κινητικότητα, ως παράγοντας της υπεραστικής και της αστικής βιώσιμης κινητικότητας. Μιλάμε για τα επανδρωμένα και μη μέσα κατακόρυφης απογείωσης και προσγείωσης και τα οποία θα πρέπει να έχουν αυστηρές προδιαγραφές μηδενικών ρίπων και πρακτικά μηδενικής ηχητικής όχλησης. Αυτό είναι το άμεσο μέλλον. Θα αποκτήσει μεγάλη αξία και για την αστική κινητικότητα αν στο μέλλον υπάρξουν δίκτυα κάθετης μετακίνησης τα οποία θα εξυπηρετούν, και βεβαίως τίθεται εδώ και η κρίσιμη παράμετρος της πολιτικής προστασίας για τα μέσα εποπτείας και επέμβασης. Αν θέλουμε να κάνουμε κάτι στην Ελλάδα που θα μας βάλει στη μικρή ομάδα των πρωτοπόρων ευρωπαϊκών χωρών, είναι κάτι που χρειάζεται να το αξιολογήσουμε, εφόσον δεν προκαλεί πρόβλημα στον συνολικότερο σχεδιασμό αξιοποίησης της περιοχής»

Σχετικά και ενδεικτικά, ο Αλέξης Καλοκαιρινός αναφέρθηκε σε σχεδιασμούς που αναπτύσσονται αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Αμβούργο της Γερμανίας και το Κόβεντρυ του Ηνωμένου Βασιλείου.

Επανερχόμενος στον συνολικό σχεδιασμό, ο Δήμαρχος Ηρακλείου σημείωσε ότι «Πρέπει να ληφθεί υπόψη το υφιστάμενο χωροταξικό - πολεοδομικό περιβάλλον καθώς και οι επιλεγόμενες προοπτικές μετασχηματισμού του, με όρους σύνδεσης, συνέχειας και συμπληρωματικότητας. Η ευρύτερη περιοχή περιβάλλεται από οικιστική ζώνη, η οποία ως επί το πλείστον έχει αναπτυχθεί άναρχα, τη Βιομηχανική Περιοχή Ηρακλείου, το αναπτυσσόμενο Πάρκο Κυκλικής Οικονομίας, το Στρατόπεδο Μπετεινάκη που βρίσκεται σε τελική φάση πολεοδόμησης και την περιοχή του Καρτερού με αρχαιολογικούς χώρους στην Αμνισό. Ακόμα, ο Δήμος Ηρακλείου τέλος, απαιτεί σε κάθε περίπτωση την απρόσκοπτη, συνεχή, ανεμπόδιστη δημόσια πρόσβαση και χρήση του παραλιακού μετώπου, από το ανατολικό μέχρι το δυτικό του άκρο».

Επίσης, ο Αλέξης Καλοκαιρινός υπενθύμισε την πρόταση που έχει καταθέσει δημόσια η Δημοτική Αρχή για την δημιουργία πρόνοιας για την αξιοποίηση του κτιρίου του σημερινού αεροσταθμού, εκτάσεως περίπου 42.000 τετρ. μέτρων, αμέσως μόλις απομακρυνθούν οι υπηρεσίες που φιλοξενεί και ξεκινήσει η λειτουργία του νέου αεροδρομίου Καστελίου, τονίζοντας ότι: «Ο Δήμος Ηρακλείου έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για συμμετοχή σε ένα Διοικητικό Κέντρο, εφόσον προκριθεί όπως εμείς προτείνουμε για τον αεροσταθμό», μιλώντας «για σχέδιο μέσα στο σχέδιο».
 

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση