ΚΡΗΤΗ
Παρθενώνας 9 χρόνια, Αγιά Σοφιά 5 χρόνια, φυλακές στις Κουρούνες πόσα;
«Φύτεψαν» μία φυλακή στη μέση του πουθενά - Έχουν περάσει 20 χρόνια και ακόμα να λειτουργήσει- Βολές για την επιλογή του χώρου

Μόλις εννιά χρόνια (χρόνος ρεκόρ δηλαδή) χρειάστηκαν για την κατασκευή του Παρθενώνα που άρχισε να κτίζεται το 447 π.Χ. και ολοκληρώθηκε το 438 π.Χ, ενώ ο γλυπτός διάκοσμος περατώθηκε το 433 π.Χ.
Ο ναός της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη χτίστηκε το 532-537 μ.Χ. επί αυτοκράτορα Ιουστινιανού Α΄. Η ανέγερση διήρκεσε περίπου πέντε χρόνια και τα εγκαίνια έγιναν στις 27 Δεκεμβρίου του 537.
Το έργο του νέου καταστήματος κράτησης στις Κουρούνες Λασιθίου, σε υψόμετρο 530 μέτρων, στο Πάνω Μεραμπέλλο, δημοπρατήθηκε το 2004 και σχεδόν 21 χρόνια μετά ακόμα συζητάμε για το πότε επιτέλους θα ολοκληρωθούν πλήρως οι εργασίες ώστε να τεθεί σε λειτουργία η νέα φυλακή.

Από αυτοψία σε αυτοψία και από χρονοδιάγραμμα σε χρονοδιάγραμμα παράδοσης το πάνε οι εκάστοτε υπουργοί, υφυπουργοί και γενικοί γραμματείς, οι οποίοι δεν παραλείπουν να κολλήσουν στις δηλώσεις τους και το απαραίτητο «εκτός απροόπτου» ώστε να δικαιολογήσουν κάπως τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις. Το όλο θέμα αγγίζει πλέον τα όρια της γραφικότητας.
Υφυπουργός Προστασίας: Πρόβλεψη για τα τέλη του 2026
Πληροφορίες του Cretalive.gr αναφέρουν ότι κατά την επίσκεψη του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Γιάννη Λαμπρόπουλου στην περιοχή, το πρωί της Δευτέρας, κατέστη σαφές ότι η ολοκλήρωση του έργου είναι ζήτημα προτεραιότητας για το υπουργείο και εκτιμάται ότι οι πρώτοι κρατούμενοι θα μπορούν να μπουν στο νέο κατάστημα στα τέλη του 2026.
Την ίδια ώρα, όλο και πληθαίνουν οι φωνές- αν και πλέον είναι αργά, αφού έχουν δαπανηθεί εκατομμύρια ευρώ-που επικρίνουν την επιλογή του τόπου στον οποίο εδώ και δύο δεκαετίες εκτελούνται, με μεγάλες παύσεις λόγω εμπλοκών, οι εργασίες του περίφημου καταστήματος κράτησης Κρήτη ΙΙ.
«Καλά, ποιος σκέφτηκε να φέρουν εδώ τις φυλακές;». Αυτό το ερώτημα έχουν ψελλίσει πολλάκις, όχι μόνο υπηρεσιακοί παράγοντες, αλλά και πολιτικά πρόσωπα που ανά χρόνο επισκέπτονται την περιοχή στο πλαίσιο επιθεώρησης των εκτελούμενων εργασιών.

Στη μέση του πουθενά δρομολογείται η λειτουργία μίας μεγάλης φυλακής που θα αντικαταστήσει τις δύο υπάρχουσες φυλακές της ανατολικής Κρήτης, Αλικαρνασσού και Νεάπολης, με δυνατότητα χωρητικότητας 600 εγκλείστων. Είναι σαν να «φύτεψαν το κατάστημα, χωρίς να προνοήσουν για μία σειρά άλλων πραγμάτων, υποδομών και δυσκολιών, που θα τις βρουν μπροστά τους εκείνοι που αναπόφευκτα θα επωμιστούν το φορτίο της επιλογής κάποιων άλλων.
Από την αρχή που έπεσε στο τραπέζι η πρόταση για ανέγερση νέων φυλακών στις Κουρούνες, είχαν υπάρξει έντονες αντιδράσεις από εργαζόμενους των σωφρονιστικών καταστημάτων αλλά και αστυνομικούς κύκλους, όμως οι φωνές διαμαρτυρίας και τα επιχειρήματα που έθεταν τότε βάσει της εμπειρίας τους, έπεφταν στο κενό καθώς τους απέδιδαν συνδικαλιστικές και συντεχνιακές σκοπιμότητες.
Ευθείες βολές: «η επιλογή του χώρου δεν έχει λογική, επικίνδυνη απόφαση»
«Το κατάστημα κράτησης στις Κουρούνες αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα πολιτικής απόφασης χωρίς την αναγκαία τεχνική και λειτουργική τεκμηρίωση» τονίζει η διοίκηση του Σωματείου Εξωτερικής Φρουράς του Καταστήματος Κράτησης Αλικαρνασσού, σε επικοινωνία με το Cretalive.gr “Η τοποθέτησή μας βασίζεται στην εμπειρία μας ως υπάλληλοι εξωτερικής φρουράς, με καθημερινή, άμεση επαφή με τις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας ενός καταστήματος κράτησης. Σε αντίθεση με πολλές πολιτικές αποφάσεις που λαμβάνονται χωρίς γνώση ή επαφή με την καθημερινή πραγματικότητα των σωφρονιστικών καταστημάτων, εμείς γνωρίζουμε από πρώτο χέρι τις ανάγκες, τις απαιτήσεις και τους κινδύνους που ενέχει η λειτουργία τους. Πολλές φορές, η πολιτική ηγεσία δεν γνωρίζει πώς πραγματικά λειτουργεί ένα κατάστημα κράτησης, ποιες είναι οι αντικειμενικές προϋποθέσεις για να διασφαλιστεί η εύρυθμη και ασφαλής λειτουργία του. Ένα κατάστημα κράτησης δεν είναι απλώς μια κτηριακή εγκατάσταση. Χρειάζεται ένα σύνολο υποστηρικτικών δομών και υπηρεσιών: ιατρικές υπηρεσίες, πρόσβαση σε νοσοκομεία, κοινωνική υποστήριξη, σωστή οδική πρόσβαση, αστυνομικές και δικαστικές αρχές σε εύλογη απόσταση”.

Σύμφωνα με τα στελέχη της Εξωτερικής Φρουράς, το ΚΡΗΤΗ ΙΙ, δεν πληροί καμία από τις βασικές προϋποθέσεις. «Το οδικό δίκτυο που οδηγεί στις Κουρούνες είναι στενό, επικίνδυνο και δεν προσφέρει καμία δυνατότητα διαφυγής ή ασφάλειας σε περίπτωση ενεδρών ή ατυχημάτων. Ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός του υπό κατασκευή καταστήματος είναι σκουριασμένος, με σοβαρές ανάγκες αντικατάστασης, πράγμα που σημαίνει ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση του δημοσίου ταμείου. Δεν υπάρχει βιολογικός καθαρισμός, και η λύση της μεταφοράς των λυμάτων μέσω εξωτερικών εργολάβων είναι οικονομικά και λειτουργικά απαράδεκτη. Οι ελλείψεις σε ιατρική περίθαλψη είναι τραγικές. Στη Νεάπολη λειτουργεί μόνο ένα κέντρο υγείας, ενώ το νοσοκομείο του Αγίου Νικολάου υπολειτουργεί και αδυνατεί να υποστηρίξει ένα κατάστημα 600 κρατουμένων. Ήδη σήμερα, με λιγότερους από 70 κρατούμενους, η εξωτερική φρουρά της Αλικαρνασσού καλείται να φυλάξει ασθενείς κρατουμένους του καταστήματος κράτησης της Νεάπολης στο Ηράκλειο.
Το κατάστημα της Αλικαρνασσού με περίπου 250-280 κρατούμενους εκτελεί 1.000 έως 1.200 μεταγωγές ετησίως. Όταν το νέο κατάστημα φιλοξενεί 600 και πλέον κρατούμενους, ο φόρτος αυτός θα εκτοξευθεί. Οι μεταγωγές προς το Εφετείο Ανατολικής Κρήτης (Ηράκλειο), το Κέντρο Ασύλου, τις ιατροδικαστικές και νοσοκομειακές μονάδες θα συνεχίσουν να γίνονται προς το Ηράκλειο, καθώς η Νεάπολη δεν διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές. Το κόστος και το προσωπικό που απαιτείται θα είναι τεράστια. Ποιος θα αναλάβει αυτές τις μεταγωγές; Η εξωτερική φρουρά ή η ΕΛ.ΑΣ.; Όποια υπηρεσία κι αν επιφορτιστεί, θα χρειαστούν δεκάδες επιπλέον υπάλληλοι για να καλύψουν τις ανάγκες. Η μεταφορά υπαλλήλων, ιατρικού και επιστημονικού προσωπικού σε μια απομονωμένη τοποθεσία δεν σέβεται ούτε τους ίδιους ούτε τους κρατούμενους και τις οικογένειές τους. Το Ηράκλειο διαθέτει αεροδρόμιο και λιμάνι, επιτρέποντας την εύκολη πρόσβαση συγγενών και δικηγόρων. Αντίθετα, η τοποθεσία στις Κουρούνες είναι απρόσιτη και αποτρεπτική. Επιπλέον, η καθημερινή μετακίνηση εργαζομένων προς το βουνό εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους τροχαίων ατυχημάτων, ιδίως μετά από νυχτερινές υπηρεσίες».
Τις θέσεις αυτές ασπάζονται πλήρως τόσο σωφρονιστικοί όσο και αστυνομικοί κύκλοι.
Για τη διοίκηση της Εξωτερικής Φρουράς της Αλικαρνασσού «ο πρόχειρος σχεδιασμός και η επιλογή αυτής της τοποθεσίας δεν εξυπηρετεί καμία λογική σωφρονιστικής πολιτικής. Είναι μια απόφαση επικίνδυνη, αναποτελεσματική και μακριά από τις πραγματικές ανάγκες του συστήματος. Ζητάμε τον επανασχεδιασμό του έργου με βάση λειτουργικά, ανθρωποκεντρικά και ρεαλιστικά κριτήρια».
Υ.Γ. για την ιστορία ήδη υλικά των εγκαταστάσεων της νέας φυλακής που ακόμα δεν έχει τεθεί σε λειτουργία, έχουν υποστεί φθορές και χρειάζονται αντικατάσταση. Έχουν σκουριάσει κάγκελα, εξοπλισμός, έχουν φθορές οι τοίχοι κλπ.


Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη