ΚΡΗΤΗ
ΣΕΥΦΑΝΗ: Η ιδέα του επιτυχημένου συνεταιρισμού γεννήθηκε σε ένα καφενείο!
Πως αποδεικνύεται ότι "οι παρέες γράφουν ιστορία"

Η ιδέα του συνεταιριστικού κινήματος γεννήθηκε κάπου στον 19ο αιώνα με θεμέλιο μια επαναστατική φιλοσοφία. Οι άνθρωποι του μόχθου μπορούσαν ενώνοντας τις δυνάμεις τους να εργαστούν αποτελεσματικά χωρίς μεσάζοντες, χωρίς εντολοδόχους και αφεντικά, χωρίς την εκμετάλλευση του προσωπικού τους κόπου προσφέροντας ποιοτικές και προσιτές υπηρεσίες στην πελατεία τους. Το συνεταιριστικό επιχειρηματικό μοντέλο θεωρήθηκε και εξακολουθεί να θεωρείται ως το πιο δημοκρατικό, ακριβώς επειδή οι εταίροι είναι ισότιμοι με ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις. Στο πέρασμα των δεκαετιών μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα οι συνεταιρισμοί κατάφεραν να φτάσουν στην περίοδο της μεγάλης τους ακμής. Το ίδιο συνέβαινε και στην Ελλάδα. Ποιο ήταν το μυστικό επιτυχίας του επιχειρηματικού αυτού μοντέλου; Η αξιοκρατία, η ισοτιμία και το ισχυρό πλέγμα αληθινών αξιών πάνω στο οποίο είχε θεμελιωθεί. Τα χρόνια εκείνα, πολλοί ήταν οι συνεταιρισμοί που δημιουργήθηκαν στη χώρα μας από διάφορους κλάδους ελεύθερων επαγγελματιών. Η προσπάθεια ξεκίνησε με τις καλύτερες προοπτικές, όμως, διάφοροι παράγοντες συνετέλεσαν στο να ξεκινήσει με τον 21ο αιώνα και η περίοδος της παρακμής του μοντέλου. Ωστόσο, στην Κρήτη, το παράδειγμα του ΣΕΥΦΑΝΗ, του Συνεταιρισμού Εργολάβων Υδραυλικών Φανοποιών νομού Ηρακλείου, έρχεται να αποδείξει έμπρακτα όλους εκείνους τους λόγους για τους οποίους το συνεταιριστικό μοντέλο είναι τόσο επαναστατικά επιτυχημένο. Αρκεί να μην υπάρχει παρέκκλιση από τις θεμελιώδεις αξίες. Εν ολίγοις η περίπτωση του ΣΕΥΦΑΝΗ είναι ξεχωριστή και θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως ανατρεπτική επιτυχία. Σήμερα, ο ΣΕΥΦΑΝΗ είναι ένας σίγουρος προορισμός για τον Κρητικό που χτίζει, ανακαινίζει ή χρειάζεται απλά νέο εξοπλισμό. Αυτή που ακολουθεί είναι η εντυπωσιακή ιστορία του…
Η συναρπαστική ιδέα που γεννήθηκε μέσα σε ένα καφενείο
Όλα ξεκίνησαν το 1979. Το επιχειρηματικό συνεταιριστικό μοντέλο είχε αρχίσει να γίνεται γνωστό στην Ελλάδα. Ελάχιστοι ήταν, όμως, εκείνοι που το τολμούσαν. Μια παρέα πέντε εργολάβων υδραυλικών από το Ηράκλειο ξεκουράζεται σε ένα καφενείο της πόλης. Το θέμα της συζήτησης, ήταν αυτό που τους απασχολούσε στην καθημερινότητά τους. Η εξάρτησή τους δηλαδή από τους μεσάζοντες και τους ιδιώτες προμηθευτές για τον αναγκαίο εξοπλισμό που έφτανε σε εκείνους μέσα από τους διαύλους της ελεύθερης αγοράς. Όλοι συμφωνούσαν ότι οι ιδανικές συνθήκες δουλειάς θα ήταν να παράσχουν υπηρεσίες στους πελάτες τους, με τρόπο τέτοιο ώστε να εξασφαλίζεται η ποιότητα της εργασίας αλλά σε τιμές που θα συμφέρουν και τον υδραυλικό και τον καταναλωτή.

Πώς, όμως, θα μπορούσε να παρακαμφθεί ο μεσάζων που θα διέθετε τον εξοπλισμό; Και τότε, γεννήθηκε η ιδέα! Ένας συνεταιρισμός υδραυλικών θα έδινε τη λύση. Η ιδέα προκάλεσε ενθουσιασμό! Θα μπορούσαν να υλοποιήσουν το εγχείρημα αυτό που φάνταζε σαν κάτι το αδιανόητο; Το timing, όμως, αποδείχθηκε ότι ήταν το σωστό και οι συνθήκες ώριμες για το επόμενο μεγάλο βήμα. Η ομάδα των πρώτων οραματιστών διευρύνθηκε μέσα σε διάστημα λίγων μηνών και το 1981, είχαν καταφέρει αυτό που έμοιαζε να είναι αδύνατο. Τον πρώτο συνεταιρισμό εργολάβων υδραυλικών στο Ηράκλειο, ο οποίος σήμερα αποτελεί το πιο επιτυχημένο παράδειγμα συνεταιριστικής εξέλιξης στην Ελλάδα.
Χτίζοντας την ανατρεπτική επιτυχία
Το μυστικό της επιτυχίας δεν εντοπίζεται σε τεχνοκρατικές μελέτες, σε εφαρμογή αναπτυξιακών μοντέλων ή σε κόλπα του μάρκετινγκ. Ο ΣΕΥΦΑΝΗ κατάφερε την εντυπωσιακή του επιτυχία ακριβώς επειδή η ίδρυσή του θεμελιώθηκε σε αξίες. Οι συνέταιροι που μοιράζονταν τις ίδιες αγωνίες, τον ίδιο κόπο και τις ίδιες αντιλήψεις συνεργάζονταν αρμονικά, με θέληση, μεράκι και αποφασιστικότητα, βάζοντας στην άκρη τον πειρασμό της προώθησης προσωπικών συμφερόντων. Ο σκοπός ήταν να προστατευθεί ο μόχθος των επαγγελματιών και να μην αλλοιωθεί η αρχική φιλοσοφία της παροχής υπηρεσιών υψηλής ποιότητας με άριστα υλικά. Έτσι, ο συνεταιρισμός μεγάλωνε και ισχυροποιούνταν έχοντας ικανοποιημένους πελάτες που κάλυπταν τις ανάγκες τους χωρίς να ξοδεύουν υπέρογκα ποσά.

Ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΥΦΑΝΗ κ. Χάρης Βασιλόπουλος εξηγεί: «Οι συνεταιρισμοί δημιουργήθηκαν για να λειτουργούν προς όφελος των καταναλωτών. Οι εταίροι δεν μπορούν να κερδοσκοπήσουν. Βεβαίως, η κερδοφορία είναι ο βασικός σκοπός εφόσον πρόκειται για μια επιχειρηματική δραστηριότητα. Η δομή της λειτουργίας του συνεταιρισμού, όμως, είναι τέτοια που δεν επιτρέπει φαινόμενα αισχροκέρδειας».
Το συνεταιριστικό μοντέλο, ειδικά την δεκαετία του ’80 οπότε και βρισκόταν στην περίοδο της ακμής του ήταν ένας σημαντικός πόλος οικονομικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης για τη χώρα. Σήμερα, η εταιρική αυτή μορφή έχασε τη δυναμική της. Πολλοί συνεταιρισμοί απέτυχαν, έκλεισαν, διαλύθηκαν ή αν υπάρχουν ακόμη φυτοζωούν. Ποιοι ήταν οι παράγοντες εκείνοι που οδήγησαν στην παρακμή του συνεταιριστικού μοντέλου; Ο κ. Βασιλόπουλος διευκρινίζει με έμφαση: «Οι παράγοντες ήταν πολλοί. Η κακοδιαχείριση, ο υπερδανεισμός, η κομματικοποίηση στις διοικήσεις. Το γεγονός ότι κάποιοι έβλεπαν τη συμμετοχή τους σε έναν συνεταιρισμό ως το όχημα για να αποκτήσουν προσωπικό πλούτο». Τα λάθη αυτή δεν έγιναν στον ΣΕΥΦΑΝΗ. «Όλες αυτές τις δεκαετίες» σημειώνει ο Γενικός Διευθυντής του Συνεταιρισμού, «ακόμη και τις περιόδους της οικονομικής κρίσης, ο ΣΕΥΦΑΝΗ δεν επέτρεψε να αναπτυχθούν στους κόλπους του τέτοια φαινόμενα».
Έτσι, το κλειδί της επιτυχίας του υπήρξε η σωστή διαχείριση, ο περιορισμός των προσωπικών φιλοδοξιών, η υπερίσχυση του «εμείς» έναντι του «εγώ» και πρωτίστως η προσήλωση στο αξιακό πρότυπο των ιδρυτών του. Σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και η συνεχής ανάγκη των εταίρων για εκσυγχρονισμό. Ο ΣΕΥΦΑΝΗ έγινε ένας δυνατός παίκτης στην αγορά και προσαρμόζει τη δυναμική του στις απαιτήσεις της κάθε εποχής.
Ο ανταγωνισμός και το συγκριτικό πλεονέκτημα
Στο πέρασμα των χρόνων ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του ΣΕΥΦΑΝΗ είναι οι επαναλαμβανόμενοι ικανοποιημένοι πελάτες. Πώς, όμως, επιτυγχάνεται αυτό; Η εξασφάλιση της ποιότητας είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Συνεταιρισμού των Υδραυλικών. Η φιλοσοφία πίσω από αυτό το ζητούμενο είναι απλή. Τα ίδια τα στελέχη του δοκιμάζουν το κάθε νέο προϊόν που ετοιμάζεται να διατεθεί προς πώληση. Γίνονται, δηλαδή, συνεχώς εμπειρικοί ποιοτικοί έλεγχοι. Για τον σκοπό αυτό στον ΣΕΥΦΑΝΗ έχει υλοποιηθεί ένα ελεγκτικό μοντέλο που εφαρμόζεται από ένα όργανο που έχει συγκροτηθεί ειδικά για τον σκοπό αυτό. Η «Επιτροπή Υλικών» του Συνεταιρισμού είναι μια εξειδικευμένη ομάδα ελέγχου ποιότητας που απαρτίζεται από μηχανολόγους μηχανικούς, έμπειρους υδραυλικούς και στελέχη του ΣΕΥΦΑΝΗ. Η ομάδα αυτή δοκιμάζει στην πράξη υλικά και προϊόντα αξιολογώντας την ποιότητα και την αντοχή τους στον χρόνο και τη χρήση. Εν ολίγοις, τίποτα δεν περνά στις προθήκες της έκθεσης του συνεταιρισμού χωρίς να έχει προηγηθεί ποιοτικός, ενδελεχής και εμπεριστατωμένος έλεγχος.
Ο ΣΕΥΦΑΝΗ σήμερα
Ο ΣΕΥΦΑΝΗ σήμερα είναι από τους μεγαλύτερους συνεταιρισμούς στην Ελλάδα, τόσο σε κύκλο εργασιών όσο και σε αριθμό εργαζομένων αφού απασχολεί 35 άτομα. Απευθύνεται τόσο στον επαγγελματία υδραυλικό που αναζητά ποιοτικά και ελεγμένα υλικά αλλά και στον οποιοδήποτε καταναλωτή, στην Κρήτη και την Ελλάδα. Διαθέτει περισσότερους από 20.000 διαφορετικούς κωδικούς προϊόντων και εξυπηρετεί χιλιάδες πελάτες πανελλαδικά, με motto «Σκοπός μας να καλύπτουμε τις ανάγκες σας, στόχος μας να υπερβαίνουμε τις προσδοκίες σας».
Λειτουργεί δύο φυσικά καταστήματα, στην έκθεση της Καλλιθέας στη Νέα Αλικαρνασσό και στην πόλη του Ηρακλείου στη συμβολή των οδών Θερίσου και Κονδυλάκη. Παράλληλα, όμως λειτουργεί και το πολύ επιτυχημένο e-shop εξυπηρετώντας καταναλωτές σε κάθε σημείο της χώρας.
Διαθέτει: Συστήματα ύδρευσης, Συστήματα αποχέτευσης και αποστράγγισης, Προϊόντα δόμησης, Ολοκληρωμένες προτάσεις για τη θέρμανση, τον κλιματισμό, την ηλιοθερμία, το μπάνιο, την κουζίνα, την επεξεργασία νερού, τεράστια συλλογή πλακιδίων, αντλίες και εξοπλισμό πισίνας.
Έχοντας κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει εξασφαλίσει μόνιμες συνεργασίες με ξενοδοχειακές και επαγγελματικές μονάδες αναλαμβάνοντας τον εξοπλισμό τους και τη συντήρησή του.
Γνωρίζοντας τις πραγματικές ανάγκες του καταναλωτή
Έχοντας εμπειρία 40 χρόνων και πλέον στην εξυπηρέτηση, ο ΣΕΥΦΑΝΗ μπορεί να καυχάται ότι γνωρίζει πολύ καλά τι είναι αυτό που ζητά ο καταναλωτής.
Ένα από τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα είναι και το εξειδικευμένο προσωπικό του που έχει ως προορισμό να παράσχει εξυπηρέτηση, συμβουλευτική και εξατομικευμένες προτάσεις και λύσεις ανάλογα με την επιθυμία, τις ανάγκες και τις οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών. Μηχανολόγοι μηχανικοί, interior designers και εξειδικευμένοι υπάλληλοι ανά τομέα, ενημερώνονται συνεχώς για τις νέες υπηρεσίες και προϊόντα με σκοπό τον ικανοποιημένο πελάτη.

Η γκάμα των διατιθέμενων προϊόντων είναι τεράστια, αφού οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε οικονομικά προϊόντα αντοχής έως και είδη πολυτελείας από τις κορυφαίες επώνυμες εταιρίες του χώρου με τις οποίες ο ΣΕΥΦΑΝΗ έχει εξασφαλίσει αποκλειστικές συνεργασίες, όπως για παράδειγμα σε είδη υγιεινής και μπαταρίες, jacuzzi, σάουνες και υδρομασάζ. Προσαρμοσμένος στις σύγχρονες απαιτήσεις στον τομέα της παροχής υπηρεσιών ο ΣΕΥΦΑΝΗ προσφέρει επίσης custom made λύσεις για προσαρμογή στον χώρο του εκάστοτε πελάτη αλλά και 3D preview για εξατομικευμένες λύσεις.

Η τεράστια συλλογή των πλακιδίων που διαθέτει ο ΣΕΥΦΑΝΗ είναι μια από τις μεγαλύτερες στην χώρα. Ο ενδιαφερόμενος καταναλωτής θα έχει την κατάλληλη συμβουλευτική για την προσαρμογή των πλακιδίων στον δικό του χώρο, με φωτορεαλιστική αποτύπωση ώστε ο πελάτης να μπορέσει να δει το τελικό αποτέλεσμα ολοκληρωμένο ψηφιακά πριν περάσει στην τελική επιλογή του. Παράλληλα, όμως, θα έχει την ευκαιρία να λάβει συμβουλές εφαρμογής από την πιο μικρή έως και την πιο μεγάλη επιφάνεια.
Η προσέγγιση αυτή στην εξυπηρέτηση επιτυγχάνεται μέσα από τη συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού αλλά και των μετόχων στις νέες τεχνολογίες και στις αισθητικές τάσεις. Παράλληλα, ο ΣΕΥΦΑΝΗ υλοποιεί τη μέθοδο της after sales υποστήριξης του καταναλωτή, ο οποίος θα έχει στον συνεταιρισμό τη σωστή καθοδήγηση για την τοποθέτηση και τη συντήρηση των προϊόντων που θα αγοράσει, γνωρίζοντας πού και πως θα βρει τα αναγκαία ανταλλακτικά. Πρόκειται για μια φιλοσοφία στην ουσία που «γεννήθηκε» προκειμένου να μειωθεί σημαντικά το κόστος αγοράς και συντήρησης εξοπλισμού και να αποφευχθεί η ταλαιπωρία του καταναλωτή.

Με το βλέμμα στο μέλλον
Όπως κάθε ακμαίος επιχειρηματικός οργανισμός, ο ΣΕΥΦΑΝΗ διαχρονικά είχε στραμμένο το ενδιαφέρον και την προσοχή του, στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται σε κάθε εποχή. Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου οδήγησε αναπόφευκτα σε ένα σημαντικό αναπτυξιακό βήμα για τον συνεταιρισμό, τη δημιουργία του e-shop το οποίο προσφέρει την ευκαιρία στους καταναλωτές στην Κρήτη και φυσικά ολόκληρη την Ελλάδα να προμηθεύονται εύκολα και γρήγορα τα προϊόντα που επιθυμούν. Στις ηλεκτρονικές «προθήκες» του e-shop οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε 18.000 κωδικούς best sellers προϊόντων τα οποία βρίσκουν σε εξαιρετικά καλές τιμές.
Η νέα εποχή επενδύει στην καινοτομία. Αυτό είναι ένα επιπλέον στοιχείο στο οποίο ο ΣΕΥΦΑΝΗ έχει στρέψει το ενδιαφέρον του. Μέτοχοι, στελέχη και προσωπικό ενημερώνονται διαρκώς πάνω στις νέες τάσεις, στα τεχνολογικά επιτεύγματα και αναζητούν συνεχώς συνεργασίες με καινοτόμες εταιρίες που προτείνουν νέα προϊόντα στην αγορά.
Έτσι, το παραδοσιακό συνεταιριστικό μοντέλο εκσυγχρονίζεται, αφουγκράζεται τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εποχής και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα με καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, χωρίς επανάπαυση.
Επενδύοντας στη διαρκή εκπαίδευση και επιμόρφωση
Θεμελιώδες στοιχείο στην επιτυχημένη πορεία του ΣΕΥΦΑΝΗ είναι ακριβώς η διαρκής επιμόρφωση και εκπαίδευση. Είναι γνωστό ότι ο Συνεταιρισμός στηρίζει την δια βίου εκπαίδευση διοργανώνοντας ενημερωτικές εκδηλώσεις και τεχνικά σεμινάρια. Η προσήλωση αυτή, που αποτελεί δέσμευση για τον ΣΕΥΦΑΝΗ έχει πλέον προσλάβει τις διαστάσεις επένδυσης για την μελλοντική αναπτυξιακή δυναμική του. Υδραυλικοί παλαιοί και νέοι, μέτοχοι, το προσωπικό, μηχανολόγοι μηχανικοί, αρχιτέκτονες, διακοσμητές έχουν την ευκαιρία μέσω του Συνεταιρισμού να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια που θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, θα ενισχύσουν τις δεξιότητές τους και θα συμβάλλουν στην επαγγελματική τους εξέλιξη. Πολύ συχνά διοργανώνονται μετεκπαιδεύσεις και σεμινάρια στις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις στον κλάδο των υδραυλικών. Γίνονται ενημερώσεις για τη χρήση των πιο σύγχρονων εργαλείων, για τις καινοτομίες στον εξοπλισμό και τις νέες τεχνικές στην εργασία. Συχνά επίσης είναι τα σεμινάρια που αφορούν στην ασφάλεια με πρώτιστο στόχο την πρόληψη εργατικών ατυχημάτων.
Συνεχής είναι και η τεχνική εκπαίδευση στη σωστή χρήση και τη συντήρηση των προϊόντων που διατίθενται στις προθήκες του ΣΕΥΦΑΝΗ. Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα σε νέους σε ηλικία υδραυλικούς να ενημερωθούν εκτενώς πάνω σε εργαλεία, πόρους, εξοπλισμό και τεχνικές για την επαγγελματική τους εξέλιξη, ενώ δέχονται και συμβουλευτική για την ανάπτυξη των προσωπικών τους δεξιοτήτων.
Ένας συνεταιρισμός με κοινωνική ευαισθησία
Ο ΣΕΥΦΑΝΗ είναι ένας από τους μεγάλους επιχειρηματικούς οργανισμούς που υιοθέτησε αμέσως τις πρακτικές της κοινωνικής ευθύνης. Στους καίριους στόχους του έχει ενσωματωθεί η φιλοσοφία της υποστήριξης στις ομάδες εκείνες του κοινωνικού συνόλου που έχουν ανάγκη. Το κοινωνικό του προφίλ αποτελεί δέσμευση προσφοράς απέναντι στην κοινωνία και έτσι είναι συχνή η συμμετοχή του σε δράσεις και φιλανθρωπικές δραστηριότητες. Μία από τις σημαντικότερες συνεργασίες του υπήρξε εκείνη με το «Χαμόγελο του Παιδιού». Θέλοντας να εξασφαλίσει την καθόλου αυτονόητη στις μέρες μας θερμική άνεση των παιδιών που φιλοξενούνται στα σπίτια του Οργανισμού, ο ΣΕΥΦΑΝΗ δώρισε και εγκατέστησε υπερσύγχρονο σύστημα επιδαπέδιας θέρμανσης στο νέο σπίτι του «Χαμόγελου».
Ο ΣΕΥΦΑΝΗ 40 χρόνια μετά την εμφάνιση του συνεταιριστικού μοντέλου στην Ελλάδα αποτελεί παράδειγμα ανατρεπτικής επιτυχίας και επιχειρηματικής εξέλιξης, συνδυάζοντας την προσήλωση στην αξιακή φιλοσοφία των ιδρυτών του, την παροχή υπηρεσιών και προϊόντων ελεγμένης ποιότητας, την προσαρμογή του στις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και την κοινωνική ευαισθησία. Δίκαια, μπορεί να καυχάται ότι αποτελεί το πιο επιτυχημένο παράδειγμα συνεταιριστικής επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, έχοντας αναγάγει την πορεία του σε μια πραγματική «μελέτη περίπτωσης».
Μερικές χρήσιμες πληροφορίες:
Για τηλεφωνικές παραγγελίες καλέστε στο 2810 300933
Φυσικά καταστήματα:
Καλλιθέα, Νέα Αλικαρνασσός, 71500, τηλ. 2810300933
Θερίσου και Κονδυλάκη γωνία, Ηράκλειο, 71305, τηλ. 2811813000
Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο