Σταϊκούρας σε Βατσινά: Κυκλοφοριακά μέτρα και άμεσες παρεμβάσεις στον ΒΟΑΚ ... κόντρα στον βαρύ "φόρο" αίματος

Newsroom
Newsroom

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας ανακοίνωσε μέτρα, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτή Ηρακλείου ΠΑΣΟΚ, Ελένης Βατσινά με θέμα τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης

Άμεσες παρεμβάσεις και κυκλοφοριακά μέτρα στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) ανακοίνωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτή Ηρακλείου ΠΑΣΟΚ, Ελένης Βατσινά με θέμα την εξέλιξη του μεγάλου έργου του ΒΟΑΚ αλλά και την αναγκαιότητα λήψης μέτρων μέχρι την ολοκλήρωση του έργου, που δεν αναμένεται να παραδοθεί νωρίτερα από τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας.

Ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι μεταξύ άλλων θα υλοποιηθούν, επί συνόλω ή μερικώς, οι εξής παρεμβάσεις:
 

  • οριζόντια διαγράμμιση

  • εύκαμπτα διαχωριστικά κολονάκια

  • φωτισμός κόμβων και τμημάτων οδού

  • αναμόρφωση κατακόρυφης σήμανσης

  • αντιολισθηρή στρώση κυκλοφορίας

  • στηθαία ασφαλείας

  • κλαδοκοπές

  • φωτεινή σηματοδότηση κόμβων

  • αποκατάσταση καθιζήσεων οδοστρωμάτων

Μάλιστα όπως τόνισε, "εργαζόμαστε ώστε κάποιες σημαντικές παρεβάσεις να έχουν υλοποιηθεί ως το προσεχές καλοκαίρι".

 

Βατσινά: Αναγκαία τα δραστικά μέτρα

Στην πρωτολογία της η κ.Βατσινά σημείωσε, απευθυνόμενη στον Υπουργό, ότι "είναι αυτονόητο, ότι ζητάμε την πλήρη παράδοση του έργου, όμως ως τότε πρέπει να ληφθούν δραστικά μέτρα για να σταματήσουμε να θρηνούμε θύματα". Ζήτησε μάλιστα από τον κ.Σταϊκούρα το ακριβές χρονοδιάγραμμα των επόμενων βημάτων (υπογραφές συμβάσεων και παράδοση των επιμέρους οδικών τμημάτων αλλά και του συνολικού έργου), καθώς και τις πρωτοβουλίες που το Υπουργείο προτίθεται να λάβει για την πρόληψη ατυχημάτων και δυστυχημάτων στον ΒΟΑΚ.

Απαντώντας ο κ.Σταϊκούρας σημείωσε ότι "η υψηλή επικινδυνότητα του ΒΟΑΚ είναι γεγονός", αποδίδοντάς την, αφενός σε σοβαρούς τεχνικούς λόγους κι αφετέρου σε παραβιάσεις του ΚΟΚ. "Ο νέος ΒΟΑΚ λύνει όλα τα τεχνικά προβλήματα αλλά είναι προφανές ότι μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του πρέπει να μεσολαβήσουν επεμβάσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας".

Ήδη, όπως τόνισε, το Υπουργείο έχει υλοποιήσει παρεμβάσεις σε σημεία, όπως είναι η ολοκλήρωση των κόμβων Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας καθώς και μία εν εξελίξει σύμβαση που περιλαμβάνει 10 πεζογέφυρες στην ΠΕ Χανίων.

Παράλληλα ανέφερε, έχει δρομολογηθεί η εκπόνηση απαραίτητων μελετών για επικίνδυνα τμήματα των οδικών αξόνων Χανιά-Ηράκλειο και Χανιά-Κίσσαμος, που έχουν εντοπιστεί με την βοήθεια του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

Συμφωνώντας με την Ελένη Βατσινά, που κατά τη δευτερολογία της υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξει συνεργασία με τις τοπικές αρχές και συναίνεση, ο υπουργός ανέφερε ότι το Υπουργείο δουλεύει τις μελέτες με τους τεχνικούς προκειμένου να παρουσιαστούν στις τοπικές αρχές γιατί "η υλοποίησή τους απαιτεί τοπική συναίνεση και συνεργασία".

Οι παρεμβάσεις αυτές είναι ήδη δοκιμασμένες, καθώς όπως είπε ο Χρ.Σταϊκούρας, αποτέλεσαν επιτυχημένες παρεμβάσεις στον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος, όπου σε μια 5ετία είχαν χαθεί 55 άνθρωποι, ενώ μετά τα μέτρα, τα νούμερα έπεσαν στα 2 σε μια διετία.

Αναλυτικά η πρωτολογία και η δευτερολογία του Υπουργού

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε στην πρωτολογία του: 
Το έργο του ΒΟΑΚ, συνολικά, είναι εμβληματικό. 
Παράλληλα, όμως, όπως ορθώς ανέφερε ο Πρωθυπουργός, είναι το πιο απαιτητικό, περίπλοκο, δύσκολο και σύνθετο έργο που καλούμαστε, ως Υπουργείο, να διαχειριστούμε και να υλοποιήσουμε. 
Το έργο διακρίνεται σε τρία τμήματα:
1ο. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, ως έργο ΣΔΙΤ.
2ο. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ως Δημόσιο Έργο. 
Στην παρούσα φάση για τις εργολαβίες στα δύο αυτά τμήματα εκπονούνται, από τους Αναδόχους, οι οριστικοποιημένες μελέτες που απαιτούνται για την εκτέλεση των εργασιών, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες σε τμήματα για τα οποία είναι εφικτή η εκτέλεση των εργασιών, και αφορούν είτε δασικές εκτάσεις, μετά τις σχετικές αδειοδοτήσεις, είτε ενοικιαζόμενες. 
Η αύξηση του αριθμού των μετώπων εργασίας, και συνεπώς η πρόοδος των εργασιών στα εν λόγω τμήματα, θα μεγιστοποιηθεί με την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης. 
Σημειώνουμε ότι έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, τον Απρίλιο του 2024, τα σχετικά δικαστήρια για την εφαρμογή της διαδικασίας του άρθρου 7Α του Ν. 2882/2001, και αναμένονται οι σχετικές αποφάσεις. 
Σε κάθε περίπτωση, η πρόοδος ολοκλήρωσης των διαδικασιών ένταξης των απαλλοτριωμένων τμημάτων σε αυτή τη διαδικασία από τα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια επηρεάζει και την πρόοδο εκτέλεσης του συνόλου των εργασιών των έργων.
3ο. Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157,5 χλμ., με 2 προαιρέσεις, το Κίσσαμος – Χανιά και τον ανισόπεδο κόμβο της οδικής σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων. 
Βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία, έχει εκδοθεί απόφαση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου, στις 21 Μαρτίου 2024, αναμένεται η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων για το έργο παραχώρησης τους αμέσως προσεχείς μήνες, και έπεται η υπογραφή της Σύμβασης. 
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των εργασιών είναι 5 έτη από την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης.
Στο φυσικό αντικείμενο και των τριών διακριτών οδικών τμημάτων του ΒΟΑΚ, περιλαμβάνεται και κατασκευή κόμβων, μεγάλων τεχνικών έργων, παράπλευρου δικτύου, ενιαίας διατομής οδοστρώματος και διαχωριστικής νησίδας, σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου. 
Με την ολοκλήρωση του συνόλου των εργασιών του ΒΟΑΚ, με τα γεωμετρικά και τεχνικά χαρακτηριστικά του, θα είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, ανταποκρινόμενος στον συνεχώς αυξανόμενο κυκλοφοριακό φόρτο, με ασφαλέστερες και ταχύτερες διελεύσεις.

Κατά τη δευτερολογία του ο κ. Σταϊκούρας συμπλήρωσε: 
Η υψηλή επικινδυνότητα του ΒΟΑΚ είναι γεγονός.
Υπάρχουν, σίγουρα, σοβαροί τεχνικοί λόγοι, όπως η υφιστάμενη γεωμετρία του, ανεπαρκές – σε πολλά σημεία – εύρος και μήκος οδού για προσπεράσεις, μεγάλες – κατά μήκος – κλίσεις, κλειστές στροφές, φθορές της οδού λόγω παλαιότητας.
Υφίστανται όμως και άλλοι λόγοι, όπως η παρόδια δόμηση, η ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων και η παραβίαση του ΚΟΚ.
Ο νέος ΒΟΑΚ λύνει όλα τα τεχνικά προβλήματα, αλλά είναι προφανές ότι μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του, πρέπει να μεσολαβήσουν, στα πιο κρίσιμα τμήματα της οδού, επεμβάσεις βελτίωσης οδικής ασφάλειας.
Σε αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη υλοποιήσει παρεμβάσεις σε σημεία που απαιτούνται ιδιαίτερες εργασίες οδικής ασφάλειας, όπως είναι η ολοκλήρωση των Κόμβων Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, καθώς, και στην εν εξελίξει Σύμβαση, εργασίες οδικής ασφάλειας, που περιλαμβάνουν και 10 πεζογέφυρες στο οδικό Τμήμα Γεωργιούπολη – Πετρές, στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων.
Παράλληλα, το Υπουργείο έχει ήδη δρομολογήσει την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών σε επικίνδυνα τμήματα του οδικού άξονα Χανιά – Ηράκλειο, καθώς και Χανιά – Κίσσαμος, τα οποία με τη βοήθεια του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη έχουμε εντοπίσει, και τα οποία – σύντομα – θα παρουσιασθούν στις τοπικές αρχές, καθώς η υλοποίησή τους απαιτεί τη συνεργασία και τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών.
Ταυτόχρονα, προβαίνουμε στην διασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδότησης και στην ωρίμανση ανάθεσης του φυσικού αντικειμένου που θα προκύψει.
Τα προτεινόμενα έργα βελτίωσης οδικής ασφάλειας θα είναι αντίστοιχα με αυτά που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία στον Οδικό Άξονα Πάτρα – Πύργος και θα έχουν σχετικά άμεση εφαρμογή και απόδοση, καθόσον δεν απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση και πρόσθετες απαλλοτριώσεις.
Αυτά περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, επί συνόλω ή μερικώς, ανάλογα με την εφικτότητα και την αναγκαιότητα, με βάση και τη διεθνή εμπειρία και πρακτική, οριζόντια διαγράμμιση, εύκαμπτα διαχωριστικά κολωνάκια, φωτισμό κόμβων και τμημάτων οδού, αναμόρφωση κατακόρυφης σήμανσης, αντιολισθηρή στρώση κυκλοφορίας, στηθαία ασφαλείας, κλαδοκοπές, φωτεινή σηματοδότηση κόμβων και αποκατάσταση καθιζήσεων οδοστρώματος.
Εργαζόμαστε ώστε κάποιες σημαντικές παρεμβάσεις να έχουν υλοποιηθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι.

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ