ΚΡΗΤΗ

Στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ - Εξαίρεση από τα διόδια στην "παράκαμψη Ηρακλείου" ζητά ο Δήμος

Η σύμβαση κατατίθεται σήμερα, τίθεται προς κύρωση την Τετάρτη - Σύσκεψη του δημάρχου Ηρακλείου με τους βουλευτές του νομού - Ο Δήμος δεν παραιτείται από την διεκδίκηση και της νότιας παράκαμψης - Παραμένει ισχυρή η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας

Στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ - Εξαίρεση από τα διόδια στην "παράκαμψη Ηρακλείου" ζητά ο Δήμος

Με αντικείμενο τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ που προ ημερών υπεγράφη στο Ηράκλειο, ο Δήμαρχος Ηρακλείου, Αλ. Καλοκαιρινός συγκαλεσε σύσκεψη στη Λότζια, με τους βουλευτές του Ν. Ηρακλείου. Η σύμβαση κατατίθεται σήμερα στη Βουλή και πρόκειται να τεθεί προς κύρωση την Τετάρτη. Ο Δήμαρχος ενημέρωσε τους βουλευτές για τις συνταγματικές παραβιάσεις που έχουν διαπιστωθεί και αποτελούν το έρεισμα της νομικής προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου, ενώ παράλληλα τόνισε το αίτημα να εξαιρεθεί η "παράκαμψη" Ηρακλείου από τα διόδια.

Ο Δήμαρχος επισήμανε ότι όπως μεταφέρεται, αναγνωρίζεται η ανάγκη βελτιώσεων στην «παράκαμψη» Ηρακλείου, γιι’ αυτό - όπως είπε - και το Υπουργείο έχει ζητήσει την συνδρομή του Δήμου έτσι ώστε να προχωρήσει σε προμελέτη σε συνεργασία με μελετητές του παραχωρησιούχου, να καταλήξει σε εκτιμήσεις των παρεμβάσεων και στην δημιουργία συμπληρωματικής σύμβασης για όσες αποφασιστούν να υλοποιηθούν. 

Ο Δήμαρχος Ηρακλείου τόνισε ιδιαίτερα ότι ο Δήμος δεν παραιτείται από την διεκδίκηση και της νότιας παράκαμψης, αναγνωρίζοντας ότι αποτελεί έναν μεσοπρόθεσμο στόχο, όπως επίσης και το ότι παραμένει ισχυρή η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, μέχρι και εφόσον εξασφαλιστούν οι απαιτήσεις οι οποίες έχουν και την στήριξη σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας.

Image
Λότζια, Σύσκεψη, ΒΟΑΚ

"Το πλαίσιο των συνολικών μας διεκδικήσεων παραμένει αυτό το οποίο όλοι γνωρίζουμε, περιλαμβάνει ένα πλέγμα που αφορά στην βελτίωση των κόμβων, στην κατασκευή των στεγάστρων, στην κατασκευή και αναβάθμιση του παράπλευρου δικτύου, στην βελτίωση των κάτω διαβάσεων και αυτό συνιστά το συγκοινωνιακό μέρος του πλέγματος και συναρτάται βεβαίως με τα αναγκαία υδραυλικά έργα που είναι κατά βάση έργα πολιτικής προστασίας, αλλά και με έργα για τον περιορισμό της ηχορύπανσης. Προφανώς δεν ξεκινάμε από αυτό. Το σύνολο όμως των έργων αυτών είναι απολύτως αναγκαίο έτσι ώστε η πόλη να εξακολουθήσει να είναι λειτουργική και θεωρούμε επίσης ότι τα έργα αυτά είναι επ'ωφελία και του ίδιου του ΒΟΑΚ, του συστήματος δηλαδή τελικά που δημιουργεί ο ΒΟΑΚ με την πόλη" - ανέφερε μεταξύ άλλων, σε δήλωσή του ο Δήμαρχος Ηρακλείου, Αλέξης Καλοκαιρινός. 

Αναφορικά με το οξύ θέμα των διοδίων, ο Δήμαρχος τόνισε ότι πρόκειται για ένα ζήτημα για το οποίο έχει υπάρξει δέσμευση τόσο στις συναντήσεις όσο και δημόσια από τον Υφυπουργό τον κύριο Ταχιάο. "Πιστεύω ότι στην παράκαμψη του Ηρακλείου - στο αστικό τμήμα - δε θα υπάρχουν διόδια. Αυτό όμως θα πρέπει να επιβεβαιωθεί. Κι εδώ η ανάγνωση της σύμβασης θέλει πάρα πολλή προσοχή, διότι σε καμία περίπτωση και για οτιδήποτε δεν μπορούμε να αρκεστούμε σε προφορικές δεσμεύσεις. Θα πρέπει αυτά τα οποία ανακοινώνονται, όχι μόνο να μπορούν να υλοποιηθούν αλλά να είναι μονόδρομος η υλοποίησή τους" - πρόσθεσε.

Σύμφωνα με την ενημέρωση η «παράκαμψη Ηρακλείου» έχει μήκος περίπου 25 χιλιόμετρα, ξεκινώντας από τα Λινοπεράματα, και τέλος περί τη ΧΘ 145+000, στις Γούρνες. 11 χιλιόμετρα της πράκαμψης περνάνε μέσα από τα όρια του Δήμου Ηρακλείου (από Εσταυρωμένο ως μετά το αεροδρόμιο "Ν.Καζαντζακης"). Το τμήμα που αντιστοιχεί στο πολεοδομικό συγκρότημα του Δήμου Ηρακλείου είναι περίπου 7 κι ακολουθεί ένα τμήμα μήκους 2 χιλιομέτρων που αντιστοιχεί στο αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκης και στη ΒΙΠΕ Ηρακλείου.

Ο δήμος Ηρακλείου θέτει το θέμα της παραβίασης του άρθρου 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος σημειώνονται ότι δεν εξετάστηκαν και δεν αποτρέπεται η υποβάθμιση του οικιστικού περιβάλλοντος του Δήμου Ηρακλείου και η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και των συνθηκών διαβίωσης των κατοίκων

Παράλληλα επισημαίνονται οι επιπτώσεις στην πόλη του Ηρακλείου και το ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα λόγω επιβάρυνσης των κυκλοφοριακών συνθηκών και τονίζονται τα εξής: η αναγκαία αναβάθμιση των ανισόπεδων κόμβων για τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το τοπικό οδικό δίκτυο, η αναγκαία αναβάθμιση και συμπλήρωση του υπάρχοντος τοπικού οδικού δικτύου, η ασφαλής και βιώσιμη επικοινωνία ανάμεσα στις αστικές περιοχές εκατέρωθεν του ΒΟΑΚ με κατασκευή «στεγάστρων», η εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης για τη διαχείριση της κυκλοφορίας στο πολεοδομικό συγκρότημα Ηρακλείου.

Σημειώνεται δε, το ζήτημα των υδραυλικών έργων και των επιπτώσεων λόγω ελλείψεων στη διερεύνηση των αναγκών σε υδραυλικά έργα και στην
αντιπλημμυρική θωράκιση του έργου και της περιοχής του Ηρακλείου.

Ζητούνται διαβεβαιώσεις για την εξαίρεση από τα διόδια

Όσο για το μείζον ζήτημα των διοδίων ο δήμος Ηρακλείου ζητά την εξαίρεση από τα διόδια του τμήματος της παράκαμψης Ηρακλείου. Ο Αλέξης Καλοκαιρινός επεσήμανε ότι υπάρχουν οι προφορικές διαβεβαιώσεις του Υφυπουργού Υποδομών & Μεταφορών Νίκου Ταχιάου που αναφέρουν ότι δεν θα υπάρχουν διόδια στις αστικές μετακινήσεις, αλλά αυτό πρέπει να διασταυρωθεί με το κείμενο της σύμβασης ότι θα ισχύει.

Image
Λότζια, ΒΟΑΚ

Στη σύσκεψη στη Λότζια έλαβαν μέρος οι Βουλευτές ΝΔ Μάξιμος Σενετάκης, ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης, ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, εκπρόσωπος της βουλευτή ΠΑΣΟΚ, Ελένης Βατσινά και η Γ.Γ. του Δήμου Μαρία Σκραφνάκη. Διαδικτυακά συμμετείχαν οι βουλευτές της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης και Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης και του ΠΑΣΟΚ Φραγκίσκος Παρασύρης.

Κατά τη διεξοδική συζήτηση που εκτυλίχθηκε στην Αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, οι βουλευτές εξέφρασαν τις απόψεις τους για τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, την στήριξή τους στις προτάσεις και τις διεκδικήσεις του Δήμου Ηρακλείου, καθώς και την προθυμία τους να τις υποστηρίξουν και σε Κοινοβουλευτικό επίπεδο.

Για την πληρέστερη ενημέρωση των Κοινοβουλευτικών εκπροσώπων του Ηρακλείου, δόθηκε η αρχική αίτηση του Δήμου στο Συμβούλιο της Επικρατείας, οι πρόσθετοι λόγοι που ενίσχυσαν την προσφυγή, καθώς και η επικαιροποιημένη τεχνική έκθεση που έχει καταρτιστεί από τη Δημοτική Αρχή. Επίσης, όπως τόνισε ο Δήμαρχος Ηρακλείου, πρόθεσή του είναι να πραγματοποιήσει παρέμβαση και κατά την ακρόαση των φορέων στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, όταν θα συζητείται η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης.

Image

Χ. Μαμουλάκης: Συνάντηση με τον Δήμαρχο Ηρακλείου για τα έργα του ΒΟΑΚ στα όρια του Ηρακλείου

Στη συνάντηση εργασίας με τους Βουλευτές Ηρακλείου που συγκάλεσε ο Δήμαρχος Αλέξης Καλοκαιρινός στο Δημαρχείο του Ηρακλείου συμμετείχε ο Τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης.

Ο Χάρης Μαμουλάκης ενημερώθηκε για τις τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με τα αιτήματα του Δήμου Ηρακλείου για τα αναγκαία έργα του ΒΟΑΚ που πρέπει να υλοποιηθούν στα όρια της πόλης, τα οποία δεν προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης. Καθώς και για τα αιτήματα του Δήμου αναφορικά με την απαίτηση να μην υπάρχουν διόδια στις αστικές μετακινήσεις, την ανάγκη αντικατάστασης παλιών αγωγών υδροδότησης (Μαλίων και Τυλίσου), καθώς και για την σύνδεση της πόλης με το νέο αεροδρόμιο Καστελίου, έργα που πρέπει να προχωρήσουν παράλληλα με το έργο του ΒΟΑΚ.

Κατά την τοποθέτησή του ο Χάρης Μαμουλάκης καυτηρίασε το γεγονός ότι μέχρι και σήμερα κανείς φορέας δεν έχει ακόμα τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο, γεγονός που δημιουργεί εύλογα ερωτήματα. Υπενθύμισε επίσης ότι έχει ήδη ζητήσει μέσω του Κοινοβουλίου τη σύμβαση παραχώρησης, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα των διοδίων, λέγοντας ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να «στραγγαλιστεί» η πόλη και οι πολίτες της. Μίλησε επίσης και για την έλλειψη απαλλοτριώσεων για το πράγματι σημαντικό αυτό έργο, απαλλοτριώσεων που δεν έχουν προχωρήσει εδώ και 6 χρόνια. Γεγονός που σημαίνει ότι ο παραχωρησιούχος θα εισπράξει εκατομμύρια ευρώ, έχοντας εγκατασταθεί στο έργο, αλλά χωρίς να μπορεί να εκτελέσει εργασίες. Όπως συνέβη και στο τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος.

Ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε επίσης την ανάγκη να βρεθούν εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία για την πράγματι αναγκαία αντικατάσταση των παλιών αγωγών ύδρευσης, ενώ επανάφερε και το θέμα της σύνδεσης του Ηρακλείου με το νέο αεροδρόμιο Καστελίου μέσω ενός μέσου σταθερής τροχιάς. Ενός προαστιακού σιδηροδρόμου, ανάγκη για την οποία εδώ και χρόνια, με αλλεπάλληλες παρεμβάσεις και στη Βουλή, πιέζει την Κυβέρνηση να αποδεχθεί, μεταφέροντας ταυτόχρονα και ένα θέμα που αποτελεί καθολική απαίτηση των τοπικών φορέων και αρχών, δεδομένου ότι θα συμβάλει στην οικονομική μετακίνηση χωρίς να επιβαρύνει το περιβάλλον.

Μ. Συντυχάκης: O νέος ΒΟΑΚ σχεδιάζεται, κατά παραγγελία των tour – operators, των μεγαλοξενοδόχων και των κατασκευαστικών εταιρειών, για τα κέρδη τους

«Φτιάχνουν έναν ΒΟΑΚ, μετά από 50 σχεδόν χρόνια εγκληματικής αδιαφορίας όλων των κυβερνήσεων, αφού έχουν χάσει την ζωή τους ή έχουν μείνει ανάπηροι, βαριά τραυματισμένοι, χιλιάδες άνθρωποι. Πρόκειται για έναν ΒΟΑΚ που δεν θα καλύπτει τις ανάγκες ασφαλούς μετακίνησης από την μία πλευρά της Κρήτης έως την άλλη, δεν θα είναι λειτουργικός. Είναι φανερό, ότι ο νέος ΒΟΑΚ σχεδιάζεται, κατά παραγγελία των tour - operators, των μεγαλοξενοδόχων και των κατασκευαστικών εταιρειών, για τα κέρδη τους. Αυτή είναι η καπιταλιστική ανάπτυξη στην Κρήτη. Διχοτομεί τρεις πόλεις, Ηράκλειο, Ρέθυμνο και Χανιά. Θα εγκλωβίζει τους κατοίκους, χωρίς καμία δυνατότητα διαφυγής, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, φυσικών καταστροφών, ενώ θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα στην αντιπλημμυρική θωράκιση» επεσήμανε κατά τη διάρκεια σύσκεψης του δημάρχου Ηρακλείου, Αλ. Καλοκαιρινού για τον ΒΟΑΚ, ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης.

Σε ότι αφορά το Ηράκλειο, είπε ο Μ. Συντυχάκης, «ο ΒΟΑΚ οδηγεί στην οριστική διχοτόμηση της ενότητας του Ηρακλείου, προβλέποντας απλές εργασίες συντήρησης του οδοστρώματος. Δεν εξετάστηκε καθόλου η λύση της υπογειοποίησης της παράκαμψης Ηρακλείου που θα αποκαθιστούσε την ενότητα της πόλης, θα μετέτρεπε ολόκληρο τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ σε δημοτικό δρόμο και θα έλυνε μακροπρόθεσμα το πρόβλημα της ταλαιπωρίας στις αστικές μετακινήσεις. Απορρίφθηκαν όλες οι προτάσεις που θίγουν τη διχοτόμηση του Ηρακλείου από το ΒΟΑΚ, βόρεια και νότια, προκαλώντας απερίγραπτη ταλαιπωρία στις αστικές μετακινήσεις των εργαζομένων όλου του Πολεοδομικού συγκροτήματος (Ηράκλειο - Γάζι). Σε αυτόν τον σχεδιασμό που έχει κριτήριο τα συμφέροντα και τα κέρδη των λίγων, καμιά τύχη δεν έχουν οι ανάγκες των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων για ασφαλή μετακίνηση!

Αν πράγματι το κριτήριο ήταν η κάλυψη των ασφαλών μετακινήσεων κατοίκων και τουριστών και όχι το κέρδος των παραχωρησιούχων ή οι "δημοσιονομικές αντοχές της οικονομίας" που φροντίζει να μας υπενθυμίζει η κυβέρνηση, κάθε λίγο και λιγάκι, τότε το κόστος κατασκευής δεν θα πρέπει να αποτελεί εμπόδιο, ούτε να χαρακτηρίζεται ως "μαξιμαλισμός", ένα ασφαλές, σύγχρονο οδικό δίκτυο σε όλα τα μήκη και πλάτη του νησιού, που να καλύπτει πρωτίστως τις ανάγκες των κατοίκων του και των δραστηριοτήτων του».

Καταλήγοντας, ο βουλευτής του ΚΚΕ απηύθυνε κάλεσμα προς το λαό της Κρήτης να παλέψει «για ένα νέο αυτοκινητόδρομο με την αποκλειστική ευθύνη του κράτους, χωρίς διόδια, χωρίς πρόσθετη φορολογία και παραχωρήσεις σε ιδιώτες, που να εντάσσεται σε έναν συνολικό ολοκληρωμένο σχεδιασμό, έξω από τη λογική κόστους - οφέλους, για ένα ασφαλές, ενιαίο, δημόσιο και δωρεάν οδικό δίκτυο, που θα εξυπηρετεί τις οικονομικές, παραγωγικές, ψυχαγωγικές ανάγκες των Κρητικών, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, από τον Βορρά μέχρι τον Νότο».

Αξίζει να σημειωθεί πως από την συζήτηση -κατά τη διάρκεια της «ενημερωτικής» σύσκεψης - αποδείχτηκε για ακόμα μια φορά η ανάγκη του λαού της Κρήτης για ασφαλείς μεταφορές αντιμετωπίζεται ως κόστος από το επιλεκτικά ανίκανο αστικό κράτος και θυσιάζεται στον βωμό του καπιταλιστικού κέρδους. Άλλωστε ιδιαίτερα αποκαλυπτική ήταν η συζήτηση για το ζήτημα των διοδίων, με τον κυβερνητικό βουλευτή Μ. Σενετάκη και τον αντίστοιχο του ΣΥΡΙΖΑ Χ. Μαμουλάκη να θέτουν ως δεδομένο την ύπαρξη διοδίων για να υπάρχει η απαραίτητη κερδοφορία των κατασκευαστικών ομίλων. Ειδικότερα, ο βουλευτής της ΝΔ μίλησε για «σκιώδη» διόδια που θα πληρώνει το ο φορολογούμενος για να μην χάνει έσοδα η εταιρεία παραχώρησης ενώ ο Χ. Μαμουλάκης έκανε λόγο για ... κακή χωροθέτηση διοδίων εντός του αστικού ιστού.

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση