ΒΟΑΚ: Τρεις προσφορές για το έργο παραχώρησης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο

Newsroom
Newsroom

Ποια θα είναι η συνέχεια μέχρι και τη σύμβαση

Τρεις προσφορές κατατέθηκαν για το έργο παραχώρησης μαμούθ 1,75 δισ. στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, του ΒΟΑΚ.

    ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος
    AVAX – Egis Project – Meridiam
    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο (και φτάνει μέχρι τη Χερσόνησο) ενώ υπάρχει και ως προαίρεση το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά ύψους 200 εκατ. ευρώ. Το Χανιά-Ηράκλειο είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου της Κρήτης και σε αυτό υπάρχει η μεγαλύτερη επιβατική κίνηση.
 

Ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι «σήμερα είναι μια μεγάλη ημέρα για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Μία ημέρα δικαίωσης και ικανοποίησης για την Κρήτη». Όπως εξήγησε ο υφυπουργός «οι δεσμευτικές προσφορές για τη Σύμβαση Παραχώρησης του ΒΟΑΚ, τη μεγαλύτερη παραχώρηση της τελευταίας 15ετίας, αποδεικνύουν ότι η δουλειά και ο σχεδιασμός μας αποδίδουν καρπούς».

Ο κ. Καραγιάννης πρόσθεσε ότι «το μεγάλο έργο από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, συνολικού μήκους 157χλμ. και προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ προσέλκυσε το ενδιαφέρον από σημαντικούς κατασκευαστικούς ομίλους. Δεσμευτήκαμε για έναν νέο, ενιαίο αυτοκινητόδρομο στην Κρήτη και σήμερα έχουμε ήδη συμβασιοποιήσει τα δύο από τα τρία κομμάτια αυτού του έργου και κάνουμε ένα αποφασιστικό βήμα για την υλοποίηση και της Παραχώρησης. Δουλέψαμε όλοι μαζί με επιμονή, εντατικά και μεθοδικά.Αξίζει ένα μεγάλο μπράβο στους υπηρεσιακούς του Υπουργείου μας αλλά και στους συμβούλους μας, γιατί μετά από δουλειά 4 ετών κάνουμε πραγματικότητα ένα όνειρο δεκαετιών για την Κρήτη».

 

Το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης

Το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο ενεργό διαγωνισμό παραχώρησης. Η δημοπράτηση του ξεκίνησε στις 18 Οκτωβρίου 2018. Τον περσινό Ιούλιο εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου με αποτέλεσμα στο τέλος του έτους να ανακοινωθεί η έναρξη της τελικής φάσης για την κατάθεση των προσφορών.
 

Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια. Το Δημόσιο έχει φροντίσει να καλύψει κατά 800 εκατ. ευρώ το έργο. Τα 600 εκατ. ευρώ θα είναι από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα υπόλοιπα χρήματα καλείται να τα καλύψει ο παραχωρησιούχος.

Ωστόσο η αγορά διατείνεται ότι πρόκειται για ένα δυσβάσταχτο κόστος το οποίο είναι αρκετά δύσκολο με τις παρούσες χρηματοπιστωτικές συνθήκες να καλυφθεί. Αυτό θα φανεί σήμερα από την υποβολή των προσφορών. Δύσκολα πάντως κάποιος από τους μεγάλους ελληνικούς Ομίλους θα λείψει από τη σημερινή ημέρα. Αυτό γιατί στον ορίζοντα δεν υπάρχει άλλη μεγάλη παραχώρηση και πως τα έργα παραχώρησης έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία στην λειτουργία.

Στη λειτουργία του τμήματος έχει προβλεφθεί η εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων με τίμημα 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρα. Λόγω της προβλεπόμενης ζημιογόνου λειτουργίας, έχει επίσης προβλεφθεί ένα επιπλέον “σκιώδης διόδιο” το οποίο θα επιβαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο προς τον παραχωρησιούχο.

Το ποσό ανά χιλιόμετρο αποτελεί στοιχείο των σημερινών προσφορών.

Από τα διόδια που θα λειτουργήσουν στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, εξαιρούνται οι παρακάμψεις των πόλεων των Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Το σύστημα θα είναι ηλεκτρονικό και θα υλοποιηθεί μέσω διαγωνισμού του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Θα αφορά συνολικά τους υπεραστικούς αυτοκινητόδρομους της χώρας, όχι όμως την Αττική Οδό που έχει διαφορετικό σύστημα χρέωσης.

Το έργο

Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι προβλέπεται η κατασκευή 34χλμ σηράγγων (και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17χλμ ανά κατεύθυνση).

Η κατασκευή του θεωρείται μια μεγάλη πρόκληση καθώς θα θυμίζει την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου-Πατρών. Αυτό γιατί στο μεγαλύτερο τμήμα του θα έχουμε διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα, άρα θα έχουμε ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία.
 

Στα πλεονεκτήματα αυτού του συστήματος κατασκευής, είναι πως εκτιμάται ραγδαία μείωση των ατυχημάτων και δυστυχημάτων, λόγω των περιορισμών που θα υπάρχουν κατά τη διάρκεια των έργων που θα διαρκέσουν περίπου 4 χρόνια.

Αναλυτικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά τμήματος Χανιά – Ηράκλειο είναι τα ακόλουθα:

– Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.

– 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

– 26 σήραγγες

– 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
 

– 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

 

Δείτε επίσης

ΒΟΑΚ: Σήμερα οι προσφορές για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο

Kανονικά και σκιώδη διόδια στον ΒΟΑΚ

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ