ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η ακτοπλοΐα σε σταυροδρόμι: Γηρασμένος στόλος, ακριβά εισιτήρια και ανάγκη πράσινης μετάβασης
Τι αναφέρει η ενδιάμεση έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού - Οι γραμμές της Κρήτης μεταξύ των πιο πολυσύχναστων, καθώς μεταφέρουν εκατομμύρια επιβάτες και φορτία ετησίως.
Την Ενδιάμεση Έκθεση της για την ακτοπλοΐα, δημοσίευσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσίευσε τ αναδεικνύοντας τη στρατηγική σημασία του κλάδου για την ελληνική οικονομία και τη νησιωτική συνοχή. Σύμφωνα με τα ευρήματα, η ακτοπλοΐα συνεισφέρει 5,5% στο ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί πάνω από 320.000 εργαζομένους, ωστόσο αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις που απειλούν τη βιωσιμότητά της.
Στο επίκεντρο βρίσκονται δύο βασικά ζητήματα:
- Οι υψηλές τιμές των εισιτηρίων, ιδίως στις γραμμές των Κυκλάδων και του Αιγαίου, που συχνά προσεγγίζουν τα επίπεδα των αεροπορικών ναύλων.
- Η χαμηλή συχνότητα και ποιότητα δρομολογίων, ειδικά τον χειμώνα, που απομονώνει μικρά νησιά και δυσκολεύει την καθημερινότητα των κατοίκων.
Στην έκθεση γίνεται - μεταξύ άλλων - αναφορά και στην Κρήτη, η οποία αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας. Οι γραμμές Ηράκλειο – Πειραιάς και Χανιά – Πειραιάς παραμένουν μεταξύ των πιο πολυσύχναστων, μεταφέροντας εκατομμύρια επιβάτες και φορτία ετησίως. Παράλληλα, τα κρητικά λιμάνια αποτελούν κρίσιμους κόμβους όχι μόνο για την τοπική οικονομία, αλλά και για τη σύνδεση της Ελλάδας με τη Μεσόγειο και την Αδριατική.
Ωστόσο, όπως σημειώνει η Επιτροπή, η γήρανση του στόλου, με μέσο όρο ηλικίας τα 31 έτη, επηρεάζει άμεσα την ποιότητα των υπηρεσιών, την ασφάλεια των δρομολογίων και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η Κρήτη, με τις μεγάλες αποστάσεις και την έντονη τουριστική δραστηριότητα, χρειάζεται σύγχρονα, αποδοτικά και «πράσινα» πλοία, ικανά να μειώσουν το κόστος και να βελτιώσουν τη συνολική εμπειρία του επιβάτη.
Η πράσινη μετάβαση θεωρείται πλέον επιτακτική, με προτάσεις για επενδύσεις σε καθαρότερα καύσιμα, υβριδικά συστήματα πρόωσης και λιμενικές υποδομές με ηλεκτροδότηση από την ξηρά (shore power). Παράλληλα, η έκθεση αναδεικνύει την ανάγκη αναβάθμισης των λιμανιών του νησιού, όπως του Ηρακλείου και της Σούδας, αλλά και τη δημιουργία νέων περιφερειακών κόμβων για την καλύτερη διασύνδεση της Κρήτης με μικρότερα νησιά του νότιου Αιγαίου.
Η Επιτροπή υπογραμμίζει ότι απαιτείται θεσμική σταθερότητα, καλύτερη εποπτεία και διαφανείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και οικονομικά προσιτή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Η δημόσια διαβούλευση για τα συμπεράσματα της έκθεσης θα διαρκέσει έως τις 14 Νοεμβρίου, πριν τη σύνταξη της τελικής έκθεσης που θα καθορίσει τις κατευθύνσεις πολιτικής για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Δείτε όλη την έκθεση ΕΔΩ
