Οι Χούθι «πυροβολούν», τα προϊόντα σαπίζουν

Newsroom
Newsroom

Και η Ελλάδα στις πληττόμενες χώρες που εξάγουν νωπά προϊόντα

Όταν οι πύραυλοι των Χούθι άρχισαν να πλήττουν πλοία μεταφοράς στην Ερυθρά Θάλασσα, οι Ευρωπαίοι ηγέτες φοβήθηκαν ότι αυτό θα είχε αντίκτυπο στον ενεργειακό εφοδιασμό. Τρεις μήνες μετά, είναι τα τρόφιμα που δέχονται πυρά, με τους εξαγωγείς και τους μεταφορείς να προειδοποιούν για αυξανόμενη ζημία στο εμπόριο φρούτων και λαχανικών.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες διέκοψαν τον διαπλου μέσω του στενού Bab el-Mandeb που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν και κατ’ επέκταση τον Ινδικό Ωκεανό, και άλλαξαν δρομολόγιο πηγαίνοντας περιμετρικά του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, επιφέροντας καθυστερήσεις έως και τριών εβδομάδων στις μεταφορές από και προς την Ευρώπη.

Ό,τι χειρότερο για τα νωπά προϊόντα, που κατά πάσα πιθανότητα θα σαπίσουν καθ’ οδόν προς τον προορισμό τους.

“Υπάρχει σημαντικός κίνδυνος”, δήλωσε στο POLITICO ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, αναφερόμενος σε μια σειρά από κατηγορίες προϊόντων πέραν των φρούτων και των λαχανικών.

Από το κρέας και τα δημητριακά μέχρι το τσάι και τον καφέ, αν η διαταραχή συνεχιστεί, θα «διαλύσει την αγορά τροφίμων»  θέτοντας σε κίνδυνο αγαθά αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ.

Επηρεάζονται κυρίως οι χώρες της Νότιας Ευρώπης

Οι εξαγωγείς επηρεάζονται ιδιαίτερα στις χώρες της νότιας Ευρώπης, όπως η Ιταλία, η Ελλάδα και η Κύπρος, δεδομένου ότι τα φορτία τους πρέπει τώρα να φύγουν από τη Μεσόγειο προς τα δυτικά και να διανύσουν το χρονοβόρο προς τη Μέση Ανατολή και την Ασία, δρομολόγιο.

«Η επιμήκυνση των χρόνων μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στη συντήρηση των νωπών προϊόντων», προειδοποίησε το Coldiretti, το μεγαλύτερο αγροτικό λόμπι της Ιταλίας.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, «η διάρκεια ζωής των φρέσκων προϊόντων δεν επιτρέπει την επιμήκυνση του ταξιδιού και μάλιστα κατά 15 έως 20 ημέρες», δήλωσε στο Ansa ο Cristian Maretti, πρόεδρος της Legacoop Agroalimentare, η οποία εκπροσωπεί τους ιταλικούς αγροτικούς και διατροφικούς συνεταιρισμούς.

Προς το παρόν, τα πιο ευαίσθητα φρούτα έχουν γλιτώσει. Τα ακτινίδια, τα σταφύλια και τα σύκα συλλέχθηκαν το φθινόπωρο, ενώ τα κεράσια στάλθηκαν το καλοκαίρι. Τα τελευταία είναι τόσο διαβόητα ευμετάβλητα που οι εταιρείες μεταφορών λειτουργούν ειδικά δρομολόγια “Cherry Express”.

Προϊόντα που καταστράφηκαν

Ωστόσο, άλλα προϊόντα έχουν ήδη καταστραφεί. Οι ιταλικές εξαγωγές μήλων προς τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αξίας περίπου 400 εκατ. ευρώ ετησίως, διακόπηκαν κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής. Το ίδιο συνέβη και με τα αχλάδια, το λάχανο και το κουνουπίδι.

«Σε έναν τομέα που κυριαρχείται από την εποχικότητα της παραγωγής, το μέγεθος της ζημίας θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια του μπλόκου,» σημείωσε ο Maretti.

Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει ανησυχίες ότι οι εξαγωγές που εμποδίστηκαν θα μπορούσαν να καταλήξουν να πωλούνται με ντάμπινγκ στην αγορά της ΕΕ.

Οι εισροές ουκρανικών σιτηρών έχουν ήδη προκαλέσει διαμαρτυρίες των παραγωγών σε όλη την κεντρική και ανατολική Ευρώπη, που βλέπουν να χάνουν έσοδα, και ζητούν τον τερματισμό του εμπορίου υχωρίς δασμούς.

«Προς το παρόν, οι επιπτώσεις της κρίσης δεν έχουν σημάνει κόκκινο συναγερμό, αλλά πρέπει να κινηθούμε εκ των προτέρων και να μην περιμένουμε την εξέλιξη των γεγονότων», δήλωσε η Giovanna Ferrara, πρόεδρος της ιταλικής επιχειρηματικής ένωσης Unimpresa.

Τα προϊόντα που «δυσκολεύονται»

Τα  προϊόντα που δεν αλλοιώνονται εύκολα. τα πήγαν πολύ καλύτερα. Παρά τις καθυστερήσεις στη διακίνηση σιτηρών και ρυζιού, δεν έχουν προκληθεί ελλείψεις.

Τα κρασιά και τα οινοπνευματώδη ποτά ίσως δυσκολευτούν να φθάσουν στην Ασία πριν από την κινεζική Πρωτοχρονιά στις 10 Φεβρουαρίου

Οι κατεψυγμένες βελγικές τηγανητές πατάτες είναι το βασικό προϊόν που παρουσιάζει ελλείψεις στις αραβικές χώρες, δήλωσε εκπρόσωπος της Maersk, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας στον κόσμο.

Εισαγωγές στην Ευρώπη: «Ουδέν πρόβλημα»

΄Οσον αφορά τις εισαγωγές προς την Ευρώπη, οι μεταφορείς επιμένουν ότι οι διαταραχές του εφοδιασμού είναι περιορισμένες.

«Προσφέρουμε τα λεγόμενα θαλάσσια-αεροπορικά logistics για τα φρούτα”, δήλωσε ο εκπρόσωπος της Maersk. Τα προϊόντα μεταφέρονται με πλοίο στο Ντουμπάι και στη συνέχεια μεταφέρονται αεροπορικώς σε ευρωπαϊκούς κόμβους αερομεταφορών, όπως η Φρανκφούρτη και το Άμστερνταμ: “Έτσι ο συνολικός χρόνος διαμετακόμισης παραμένει όσο το δυνατόν μικρότερος».

 
Πηγή: naftemporiki.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ