Το αεροδρόμιο Καστελλίου, οι αποστάσεις και η άσκοπη επένδυση

Το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, όπως φαίνεται, θα είναι το πιο μακρινό αεροδρόμιο της χώρας από το αστικό κέντρο που εξυπηρετεί


αγαπητό cretalive,


Υπάρχουν σοβαροί λόγοι που αποδεικνύουν ότι η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέlλι (ενδοχώρα της Κρήτης) είναι η πιο σπάταλη επιλογή  (χρησιμοποιώ τον ηπιότερο χαρακτηρισμό) για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του σημερινού αεροδρομίου.  Ύστερα από στασιμότητα δεκαπέντε χρόνων, είναι πλέον φανερό ότι, το έργο της Επέκτασης και Αναβάθμισης του σημερινού αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» εξακολουθεί να είναι η ενδεδειγμένη λύση.  

Είναι το έργο με μικρότερο οικονομικό κόστος, χωρίς περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις, το οποίο θα μπορούσε, χρόνια πριν, να έχει λύσει τα προβλήματα. Με το έργο αυτό (για το οποίο υπάρχουν έτοιμες οι μελέτες) απαλλάσσεται, αποδεδειγμένα, η Νέα Αλικαρνασσός και το Ηράκλειο, από τα προβλήματα που προκαλεί η λειτουργία του. Επίσης συνεπάγεται λόγω της θέσης του μόνο οφέλη τόσο για τους χρήστες του αεροδρομίου, (επιβάτες και συνεργαζόμενες εταιρείες) όσο και του λιμανιού του Ηρακλείου. Αν μάλιστα αξιοποιηθούν και εκτάσεις της γειτονικής μονάδας της αεροπορίας, μετά την πρόσφατη μετεγκατάσταση της, θα έχουμε ένα από τα σημαντικότερα αεροδρόμια της ανατολικής Μεσογείου και με προοπτική ποιοτικής εξυπηρέτησης δεκαετιών.

 Η αφορμή όμως του σημειώματος μου, είναι ένα θέμα που θίγεται πρόσφατα. Δηλαδή η απόσταση  του προτεινόμενου αεροδρομίου στο Καστέλλι από το Ηράκλειο.

 Ο πίνακας αεροδρομίων με την απόσταση από την πόλη που εξυπηρετούν και το μέσο χρόνο προσέγγισης, είναι διαφωτιστικότατος. Το συμπέρασμα του συντάκτη του είναι ότι, "αφενός η απόσταση του νέου αερολιμένα (στο Καστέλλι) από την πόλη (του Ηρακλείου) είναι αδικαιολόγητα (απαγορευτικά θα έλεγε κανείς) μεγάλη, αυξάνοντας τον ταξιδιωτικό χρόνο κατά 27 (!) λεπτά. Αφετέρου το υπάρχον αεροδρόμιο Ηρακλείου απέχει από το κέντρο της πόλης που εξυπηρετεί 5.5 χλμ, νούμερο καθόλου ακραίο ή ασυνήθιστο, όπως φαίνεται και από τα υπόλοιπα διεθνή παραδείγματα». 

Ο πίνακας και το μικρό απόσπασμα περιέχεται, για όσους ενδιαφέρονται, στο άκρως ενδιαφέρον σχετικό πόνημα του Γιώργου Παπαματθαιάκη ("Εγχειρίδιο ανάγνωσης του νέου αερολιμένα στο Καστέλλι της Κρήτης", του, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Τομέας Ι, Αθήνα 2014). Συμπληρώνω ότι, τον χρόνο ταξιδιού θα αυξήσει επιπλέον κατά 15 -20 λεπτά  και η προσέγγιση των αεροπλάνων μέσω Λιβυκού Πελάγους, όταν φυσά βοριαδάκι, δηλαδή τις 350 μέρες του έτους....   

 Το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, όπως φαίνεται, θα είναι το πιο μακρινό αεροδρόμιο της χώρας από το αστικό κέντρο που εξυπηρετεί, Θα βρίσκεται πιο μακριά ακόμα και από το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος" της Αθήνας, αλλά και από μια σειρά αεροδρόμια μεγάλων (έως τεραστίων για τα μέτρα της Κρήτης και της χώρας) πόλεων Ευρώπης και του κόσμου!  Ας  μην ξεχνάμε όμως ότι η περίπτωση του Ηρακλείου δεν έχει σχέση με την Αθήνα. Άλλα μεγέθη, μητροπολιτικό κέντρο και πρωτεύουσα κράτους. Βεβαίως αν, μετά τη Θεσσαλονίκη, σχεδιάζουν να φτιάξουν κι εδώ μετρό, ...με διαδρομή Ηράκλειο- Τσούτσουρας....και ενδιάμεσους σταθμούς  "Ρουσσοχώρια", "Κασσάνοι", "Νηπιδιτό", τότε διορθώνεται λίγο το πράγμα. (Δε λέω, χρήσιμο το μετρό. Ιδίως αν έχει και βαγόνια για μπαγκάλια, ψεκαστήρες  κλπ σύνεργα της υπαίθρου).

Και επειδή όπως λένε οι φίλοι μας οι Κινέζοι,  "μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις, παραθέτω έτσι προχείρως αεροφωτογραφίες μεγάλων αεροδρομίων: Λονδίνου (City airport, στη μέση του Τάμεση), Νίκαιας στη Γαλλία, Ντουμπάι, αλλά και Νέας Υόρκης (LaGuardia), Σικάγου, Πόλης του Μεξικού και Κωνσταντινουπόλεως.

MN

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ