Η δύναμη της Μαγείας στον «Έρωτα και στον Πόλεμο»

Newsroom
Newsroom

H αρχαιολόγος Χριστίνα Παπαδάκη μας «μυεί» στη μαγεία των Ομηρικών Επών

Tελικά, στον έρωτα και στον πόλεμο, επιτρέπονται όλα; Ακόμα και η μαγεία; Το 4ο βιβλίο της αρχαιολόγου κ. Χριστίνας Παπαδάκη από την σειρά «Καταγραφές Μαγείας Από Την Αρχαιότητα  Ως Σήμερα» βρίσκεται ήδη στον «αέρα» και μας ταξιδεύει στη Μαγεία στα Ομηρικά Έπη, με τίτλο «Στον Έρωτα και στον Πόλεμο».

Ποιες, αλήθεια, είναι οι Φεγγαροθεές, τι είναι ο Μαγικός Τροχός, τα Ανεμοτάφια, η Νεκυομαντεία, οι Κύκλοι Προστασίας, τα Μαγικά Πλοία, το Μαγνάδι-Πέπλο, ο Κεστός Ιμάντας, η Πλαστοφωνία  και τόσα άλλα παράξενα και μυστήρια και μαγικά;

Όπως διαβάζουμε στον πρόλογο του βιβλίου από τον Δρ Αντώνη Βασιλάκη, Έφορο αρχαιοτήτων επί τιμή, «Η μαγεία, που ήταν πάντοτε καταφύγιο του ανθρώπου για να ξεπεράσει διάφορα προβλήματα της ζωής, έχει βαθιές ρίζες στον ελληνικό κόσμο. Στη λαμπρή μινωική-μυκηναϊκή περίοδο εκφράστηκε με διάφορους τρόπους. Στον ελληνικό αρχαϊκό κόσμο, όπως αποκρυσταλλώθηκε στην ποίηση του Ομήρου γύρω στα 700 π.Χ. οι μεταφυσικές ανησυχίες των Ελλήνων καταγράφονται με μεγάλη ενάργεια. Η ελληνική φαντασία πίστευε πολύ στη δύναμη της μαγείας.
Εδώ βρίσκεται η ουσιαστική συμβολή της Χριστίνας Παπαδάκη «Στον Έρωτα και στον Πόλεμο – Η μαγεία στα ομηρικά έπη». Το παρόν πόνημά της πλουτίζει τη σχετική τεράστια βιβλιογραφία. Μελετά και παρουσιάζει δεκαέξι θέματα μαγείας μέσα στα δυο έπη, που σχετίζονται με θεούς (Δίας, Αθηνά, Ήφαιστος, Θέτιδα, Αίολος), με δαίμονες, μάγισσες και μάγους (Κίρκη, Καλυψώ, Ινώ, Ελένη, Πρωτέας), τέρατα (Σκύλλα, Χάρυβδη), μυθικούς λαούς (Φαίακες) και ήρωες (Αχιλλέας, Οδυσσέας) και με εκπληκτικά μαγικά τεχνουργήματα. Μας κάνει πιο πλούσιους σε γνώσεις και εικόνες με την μεστή γραφή της».

Η ίδια η συγγραφέας εκείνο που πιστώνει στην αρχαία μαγεία στοιχεία παρέμβασης και αλλαγής της πραγματικότητας, διαφοροποιώντας την από τη θρησκευτική θεώρηση και πρακτική, είναι η ιδιαίτερη επιτελεστικότητα που την διακρίνει. Η μεθοδολογία της συνίσταται στην επανάληψη λόγου και τεχνικής, στην προτίμηση σε διφορούμενες πολυεπίπεδες και συχνά σκοπίμως ακατανόητες λέξεις, στις ιεροπραξίες που εκτελούνται με ασυνήθιστους τρόπους, στη χρήση εξωτικών υλικών κ.ά. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί μία ακόμα παράμετρος: η σκοπιμότητα πίσω από την εκτέλεση του μαγικού έργου και το εξατομικευμένο αποτέλεσμα που αυτό επιδιώκει να επιτύχει. Πρωτεύων, βεβαίως, στόχος είναι η υπέρβαση των ορίων των δύο θεμελιωδών καταστάσεων της ύπαρξης, της ζωής και του θανάτου, διαμέσου των μαγικοσυμβολικών πλαι­σίων της θυσίας και της μεταμόρφωσης - ανάστασης. Η υπέρβαση αυτή τείνει να θεωρείται μαγεία στον αρχαίο κόσμο, πολύ πριν από την εμφάνιση και ευρεία χρήση του ειδικού αυτού όρου στην ελληνική κειμενογραφία».

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΆΛΛΩΣΤΕ.

Στον Έρωτα και στον Πόλεμο

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ