Η Ειδική Αγωγή αφήνεται για ακόμη μια φορά στην τύχη της

Αλέξανδρος Παναγιωτάκης
Αλέξανδρος Παναγιωτάκης

Είναι έντεκα χρόνια τώρα, τα χρόνια της κρίσης που δεν έχει προσληφθεί μόνιμο προσωπικό, αλλά και που οι καθυστερήσεις στις προσλήψεις αναπληρωτών καλά κρατεί.

Του Αλέξανδρου Παναγιωτάκη

Μία βασική διακήρυξη του Υπουργείου Παιδείας ήταν η έγκαιρη πρόσληψη του προσωπικού. Όμως έχουμε φτάσει στο μήνα Νοέμβριο 2,5  μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και δεν έχει  προσληφθεί η  βασική ειδικότητα του Ψυχολόγου, ενώ καθυστέρησαν δραματικά οι προσλήψεις εργοθεραπευτών σχολικών νοσηλευτών  φυσικοθεραπευτών λογοθεραπευτών, κοινωνικών λειτουργών κ.α.

Το Υπουργείο Παιδείας καθυστέρησε εσκεμμένα, αλλά και με την αδιαφορία που το διέπει για την ειδική αγωγή να εκδώσει την εγκύκλιο πρόσληψης αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, ενώ γνώριζε ότι το ΑΣΕΠ θα καθυστερήσει  την εξέταση των  ενστάσεων και επομένως  την  έκδοση  οριστικών αποτελεσμάτων  για  τις προσλήψεις προσωπικού στα ειδικά σχολεία και στις διαγνωστικές υπηρεσίες.

Αποτέλεσμα αυτής της αδιαφορίας είναι τα ειδικά πλαίσια και οι συμβουλευτικές υπηρεσίες  να υπολειτουργούν και τα παιδιά να έχουν τη χειρότερη παροχή υπηρεσίας που έχει υπάρξει  τα τελευταία χρόνια. Δυστυχώς η ειδική εκπαίδευση και αγωγή στην Ελλάδα του 2016 υπολειτουργούν με συνέπειες αρνητικές για τα παιδιά και τους γονείς.

Είναι έντεκα χρόνια τώρα, τα χρόνια της κρίσης που δεν έχει προσληφθεί μόνιμο προσωπικό, αλλά και που οι καθυστερήσεις στις προσλήψεις αναπληρωτών καλά κρατεί. Οι συνάδελφοι αναπληρωτές συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς επίδομα ανεργίας, αλλά και  ο πληθυσμός που έχει ανάγκη αυτές τις υπηρεσίες (μαθητές/τριες και γονείς) να αναγκάζεται να πληρώνει πολλά χρήματα.

Η πολιτική του υπουργείου Παιδείας είναι να προσλαμβάνει σταδιακά και καθυστερημένα το προσωπικό εξοικονομώντας με αυτό τον τρόπο χρήματα από τα ΕΣΠΑ σε βάρος των παιδιών παραβιάζοντας όλες τις διεθνείς συμβάσεις και συνθήκες προστασίας των ΑΜΕΑ.

Το Υπουργείο διαπράττει το μεγαλύτερο κακό σε βάρος των παιδιών και των γονιών τους αδιαφορώντας για τις συνέπειες της ψυχικής τους  υγείας. Και το κακό μεγαλώνει και μεγιστοποιείται με συνέπειες αυξανόμενες στην ίδια την κοινωνία,  αφού τα προβλήματα διογκώνονται και δεν αντιμετωπίζονται.

Με αυτό τον τρόπο μεταχειρίζεται το ελληνικό κράτος  την  ειδική εκπαίδευση παιδιών με ιδιαιτερότητες, αλλά και των υπολοίπων σε εισαγωγικά «φυσιολογικών» παιδιών στην εκπαίδευση με την πλήρη ανυπαρξία σχολικών ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών.

Φυσικά έχει ξεχαστεί και η προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης για την πρόσληψη ψυχολόγων σ’  όλα τα σχολεία κοινά και ειδικά με συνέπεια το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να μην αντιμετωπίζει τα βασικά ψυχοκοινωνικά προβλήματα λόγω έλλειψης και ανυπαρξίας ειδικών υπηρεσιών με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Στο ελληνικό σχολείο δεν αντιμετωπίζονται χρόνια τώρα τα  σοβαρά προβλήματα μαθητών ενδεικτικά όπως οι μαθησιακές δυσκολίες, η σχολική βία η επιθετικότητα, η παιδική ψυχοπαθολογία το στρες των μαθητών/τριών  κ.α.  

Φοβάμαι ότι μια σχολική κοινωνία αφημένη στην τύχη της και θα δημιουργήσει ένα αρνητικό πλέγμα επιπτώσεων σ’  όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Ο καθρέπτης μιας  κοινωνίας που πρέπει να  είναι η ειδική αγωγή συνοδευόμενη με την παροχή υψηλών υπηρεσιών στα ΑΜΕΑ μετατρέπεται σε φτωχό συγγενή και επιχειρείται η ολοένα αυξανόμενη και  συνεχιζόμενη υποβάθμιση της.

* Ο Αλέξανδρος Παναγιωτάκης είναι Ψυχολόγος
ΜSc Σχολική ψυχολογία
MSc Eπιστήμες της αγωγής

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ