Η Κρήτη δικαιούται και απαιτεί την ένταξη της στο Μεταφορικό Ισοδύναμο

Βασίλης Κεγκέρογλου

Το μεγαλύτερο πρόβλημα από τη θαλάσσια απομόνωση, αφορά στις μεταφορές ανθρώπων και προϊόντων τόσο ως προς τον χρόνο και τη συχνότητα, που αυτές μπορούν να πραγματοποιούνται όσο και κυρίως ως προς το υψηλότερο κόστος τους...

Το Σύνταγμα της Ελλάδας, με την ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 101 προβλέπει την ιδιαίτερη μέριμνα της πολιτείας για τα νησιά, όχι για τυπικούς αλλά για ουσιαστικούς λόγους και προκειμένου να αντισταθμίζονται τα μόνιμα μειονεκτήματα και προβλήματα που προκύπτουν από τη θαλάσσια απομόνωση τους.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα από τη θαλάσσια απομόνωση, αφορά στις μεταφορές ανθρώπων και προϊόντων τόσο ως προς τον χρόνο και  τη συχνότητα, που αυτές μπορούν να πραγματοποιούνται όσο και κυρίως ως προς το υψηλότερο κόστος τους, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες μεταφορές που πραγματοποιούνται στην Ηπειρωτική χώρα.

Το υψηλότερο μεταφορικό κόστος είτε πρώτων υλών και προμηθειών προς τα νησιά, είτε προϊόντων από τα νησιά προς την ηπειρωτική χώρα αλλά και αυτό που αφορά την μετακίνηση των ανθρώπων, επιβαρύνει τους νησιώτες και τις οικογένειες τους αλλά και μειώνει  την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων στα νησιά, με το υψηλότερο λειτουργικό κόστος που επιβάλλει.

Το παράδειγμα των υψηλότερων τιμών στα καύσιμα στα νησιά λόγω κυρίως του αυξημένου μεταφορικού κόστους είναι χαρακτηριστικό.

Ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν απασχολήσει τον δημόσιο διάλογο και πολιτικά φαίνεται ότι μπορεί να αποτελέσει την σημαντικότερη παρέμβαση για την στήριξη των νησιών, είναι αυτή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου.

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο με απλά λόγια είναι τρόπος για να καλύψει η Πολιτεία-με τη καταβολή τιμήματος, τη διαφορά του κόστους για μια μεταφορά ανθρώπων, υλικών και  αγαθών σε ίδια απόσταση, εντός ηπειρωτικής χώρας, από αυτό για την αντίστοιχη μεταφορά σε ένα νησί. 

Το Υπουργείο Ναυτιλίας εισηγήθηκε στη Βουλή την θέσπιση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου για τις θαλάσσιες μεταφορές, πιλοτικά σε 50 νησιά μέχρι 31-12-2018 και καθολικά σε όλα τα νησιά από 01/01/2019, με εξαίρεση, (όπως αναφέρεται στον νόμο)την Κρήτη, την Εύβοια, και την Λευκάδα.

Βέβαια η εξαίρεση αφορά μόνο την Κρήτη, αφού Εύβοια και Λευκάδα δεν θεωρούνται νησιά κατά την έννοια της «θαλάσσιας απομόνωσης», λόγω του ότι  έχουν σταθερή σύνδεση με την Ηπειρωτική χώρα.

Κατά τη συζήτηση στη Βουλή, το Κίνημα Αλλαγής έθεσε το ζήτημα της  εξαίρεση της Κρήτης.

Προσωπικά, ζήτησα από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας να διαγράψει την εξαίρεση που είναι άδικη, αυθαίρετη, αδικαιολόγητη, αντιαναπτυξιακή και αντισυνταγματική.

Αρνήθηκαν χωρίς τεκμηρίωση, με δικαιολογίες του τύπου: «Η Κρήτη είναι μεγάλο νησί», «έχει χαμηλό μεταφορικό κόστος»,  «θα το δούμε στο μέλλον».

Τρείς σχεδόν μήνες πριν την έναρξη της καθολικής εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου και δύο μήνες πριν τη ψήφιση του προϋπολογισμού, επαναφέρω δημόσια την πρόταση μου για συντονισμό των ενεργειών όλων των φορέων της Κρήτης με αίτημα την ανάκληση της εξαίρεσης της Κρήτης από αυτό.

Οι φορείς: Αυτοδιοίκηση, Επιμελητήρια, Κοινωνικοί εταίροι, εργοδότες, εργαζόμενοι, αγρότες και προπάντων οι Βουλευτές, πρέπει να συντονίσουν τις ενέργειες τους και να απαιτήσουμε όλοι μαζί, αυτό που δικαιούμαστε ως νησί  και μας ανήκει ως Κρήτη.

Βεβαίως υπάρχουν και άλλα προβλήματα, όπως η εξαίρεση από το Μεταφορικό Ισοδύναμο επισκεπτών, επαγγελματιών ή τουριστών  που δεν είναι νησιώτες και συντείνει στη μείωση της ανταγωνιστικότητας, των τοπικών οικονομιών στα νησιά, ακόμη και του τουρισμού, που σε συνδυασμό με άλλες αποφάσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, όπως για παράδειγμα η θέσπιση διοδίων για τις μετακινήσεις εντός Κρήτης (μιας εντελώς απαράδεκτης απόφασης για νησί),  τα οποία αυξάνουν, μεταξύ άλλων, κατακόρυφα το κόστος ζωής και το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων.

Θεωρώ όμως σήμερα ως πρώτη προτεραιότητα, την αποκατάσταση της αδικίας και της αντι-αναπτυξιακής απόφασης της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, στον πρόεδρο της οποίας, κατέθεσα ερώτηση στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, προκειμένου να ενημερωθούν οι πολίτες για το θέμα και τα αίτια της εξαίρεσης της Κρήτης αλλά και για τις προθέσεις του ίδιου και της Κυβέρνησης  να επανεξετάσει το θέμα και να φροντίσει για την ένταξη της Κρήτης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο από 1/1/2019.


Βασίλης Κεγκέρογλου

Γραμματέας Κοινοβουλευτικής Ομάδας

ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ