E-αγορές στον καιρό του κορωνοϊού - Μέσω ίντερνετ ψωνίζουν ... και οι συνταξιούχοι!

Μετά από 3 εβδομάδες καραντίνας, κι ενώ τις πρώτες ημέρες το ηλεκτρονικό εμπόριο κατρακυλούσε, αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη και την Ελλάδα η κατάσταση έχει εξισορροπηθεί

"Η ανθρωπότητα μετά το τέλος της πανδημίας θα είναι πιο εξαρτημένη από το διαδίκτυο" - δήλωσε την Τρίτη ο σύμβουλος του Ρώσου προέδρου και αρμόδιος σε ζητήματα διεθνούς συνεργασίας στον τομέα της ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων Αντρέι Κρουτσκίχ. Και μήπως δεν το μαντεύαμε; Οι συνταξιούχοι γονείς μας βρήκαν τρόπο να παραγγέλνουν ... με e-mail τα ψώνια του σούπερ μάρκετ, ενώ κι εμείς οι ίδιοι που - άντε, πες ότι - σκαμπάζαμε κάτι από ηλεκτρονικές αγορές, ενδώσαμε στο μέχρι χθες ανήκουστο και αγοράσαμε τα δώρα για τα βαπτιστήρια online! 

Μοναδική "παραφωνία" σε όλο αυτό, οι καθυστερήσεις στην παράδοση, αλλά κι αυτό ακόμη, κατανοητό δεν είναι; Από τη μια στιγμή στην άλλη ήρθε ... ο κόσμος ανάποδα! Κλειστήκαμε μέσα, πέσαμε με τα μούτρα στα smartphones και τα laptops "καταπίνοντας" gigabyte ολόκληρα, και ξεχάσαμε κάθε επίσκεψη σε φυσικό κατάστημα.

"Οι μεταφορικές εταιρείες κολλάνε λόγω της μεγάλης μάζας παραγγελιών σε συγκεκριμένους τομείς" - εξηγεί ο Business Development Director γνωστής εταιρείας πληροφορικής, εξειδικευμένος σε θέματα marketing ηλεκτρονικού εμπορίου, Ηλίας Σεφέρογλου. Ο ίδιος προσθέτει την αδυναμία συγκεκριμένων καταστημάτων, που πλέον τη βρίσκουν μπροστά τους, καθώς δεν διέθεταν την υποδομή για να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε τέτοιες διαδικασίες και φυσικά όγκο παραγγελιών.



Μετά από 3 εβδομάδες καραντίνας, κι ενώ τις πρώτες ημέρες το ηλεκτρονικό εμπόριο κατρακυλούσε, "αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη και την Ελλάδα" η κατάσταση έχει εξισορροπηθεί, ωστόσο "δεν έχει αυξηθεί ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου", εξηγεί ο κ.Σεφέρογλου. Όπως αναφέρει ο ίδιος, τις πρώτες εβδομάδες ο τζίρος σε είδη ένδυσης και υπόδυσης κατέγραφε πτώση ως και 70%, ωστόσο φαίνεται πως πλέον ... περπατάμε στην περίοδο της επανάκαμψης. "Στις αρχές Μαρτίου διαπιστώθηκε μια πτώση σε αυτούς τους τομείς, η οποία εικαζόταν ότι θα είχε αύξηση τώρα τον Απρίλιο, όταν πια θα είχε κατασταλάξει ο κόσμος ότι ... μένουμε μέσα" - εξηγεί.

Πέρα όμως από τα ρούχα και τα παπούτσια, που ... δεν ξέρουμε κιόλας πότε θα τα φορέσουμε έξω, αύξηση των αγορών μέσω του διαδικτύου καταγράφεται και σε άλλους τομείς. "Έχουμε αύξηση συναλλαγών σε είδη σούπερ μάρκετ, σε παραφαρμακευτικά είδη και είδη ατομικής προστασίας αλλά και ... σε παιχνίδια - σε ό,τι μπορεί να σε κάνει να περάσεις καλά με τα παιδιά στο σπίτι" - αναφέρει ο Ηλίας Σεφέρογλου, εξηγώντας ότι η αύξηση αυτή ήρθε ... εξ ουρανού σε τομείς που δεν ήταν έτοιμοι να διαχειριστούν αυτή τη νέα κατάσταση, ωστόσο όπως εκτιμά ο ίδιος "αυτοί οι τομείς προβλέπεται να εδραιωθούν... παραδείγματος χάριν περισσότεροι θα κάνουν πια τα ψώνια τους από το σούπερ μάρκετ μέσω του διαδικτύου". Και λογικό είναι, όταν η κατάσταση εξομαλυνθεί, θα μικρύνουν και οι χρόνοι παράδοσης, που προς το παρόν - αν το έχετε ψάξει θα το έχετε διαπιστώσει - είναι σίγουρα αποτρεπτικοί.

Να και κάτι που ανθεί, λοιπόν, μέσα στην πανδημία! "Γενικά υπάρχει μια αυξητική τάση σε όλο το ηλεκτρονικό εμπόριο, που δεν υπήρχε τις πρώτες ημέρες των μέτρων" - αναφέρει ο κ.Σεφέρογλου, ωστόσο ο τουρισμός και οι μεταφορές που ήδη από χρόνια κινούνται διαδικτυακά, γνωρίζουν τεράστια πτώση. "Υπάρχει μια πρόβλεψη μείωσης της τάξης του 20-30% στην Ελλάδα, στο κλείσιμο της χρονιάς" λέει ο ίδιος, αναφερόμενος στις κρατήσεις μέσω διαδικτύου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ομάδας Business Intelligence του Skroutz, την περίοδο 9-29 Μαρτίου 2020, οι πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσω της πλατφόρμας με τα 4.400 καταστήματα και τα πάνω από 10 εκ. προϊόντα αυξήθηκαν κατά 41% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2020. 

Σε επίπεδο πωλήσεων, αύξηση σημείωσαν οι κατηγορίες που περιλαμβάνουν προϊόντα υγείας, παιχνίδια, όργανα γυμναστικής και περιφερειακά υπολογιστών, και πιο συγκεκριμένα:

Hobby - Αθλητισμός +70,40%,
Υγεία - Ομορφιά +54,30%,
Τεχνολογία +43,70%,
Σπίτι - Κήπος +35,60%.

Από την άλλη πλευρά, μείωση της τάξεως του 35,40%, δέχθηκαν τα προϊόντα της κατηγορίας «Μόδα». Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως οι καταναλωτές δεν σταμάτησαν τις ηλεκτρονικές αγορές τους αλλά τροποποίησαν το τι αγοράζουν.



Περισσότεροι διαδικτυακοί πελάτες στην, μετά τον κορωνοϊό, εποχή

"Το κέρδος είναι ότι έχουμε ευρύτερο κοινό που ψωνίζει διαδικτυακά" - σημειώνει ο Ηλίας Σεφέρογλου και στέκεται στο ότι ο χρήστης, λόγω της συγκυρίας και της στροφής στις αγορές μέσω διαδικτύου εξοικειώνεται με τη διαδικασία και κατανοεί τους "κανόνες".

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ και του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, που διενεργήθηκε στο πλαίσιο κυλιόμενης εβδομαδιαίας (25-27 Μαρτίου και 1-3 Απριλίου) online έρευνας με τη συμμετοχή 1.000 καταναλωτών πανελλαδικά, σε σχέση με το παρελθόν έχει διπλασιαστεί η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα.

Συγκεκριμένα, από το 21% του πληθυσμού που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019, έφθασε στο 44% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2020, ενώ αντίστοιχη είναι και η αύξηση και όσον αφορά στην ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού (από 13% στο 25%).

Την ίδια ώρα υπάρχουν και καταγγελίες από την πλευρά των e-πελατών, "κυρίως για μη εμπρόθεσμη παράδοση των προϊόντων από κάποιες επιχειρήσεις" αλλά και για περιπτώσεις "επιχειρήσεων που ... δεν τις βρίσκεις". Όπως τονίζει, ωστόσο, ο κ.Σεφέρογλου, πρόκειται για περιπτώσεις που συναντούσαμε και προ καραντίνας, και σε αυτό το κομμάτι χρειάζεται μεγάλη προσοχή από την πλευρά του χρήστη ως προς το "από που ψωνίζει, ώστε να πληρούνται οι προϋποθέσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου".

Επιχειρηματίες ... σε απόγνωση

Από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που είδαν τα μαγαζιά τους να κλείνουν με υπουργική απόφαση στρέφονται σε εναλλακτικούς τρόπους πώλησης των προϊόντων τους. "Οι περιπτώσεις είναι δύο: είτε αναζητούν τρόπο να διαθέσουν το εμπόρευμα που ήδη έχουν είτε εκτιμούν ότι διαθέτουν εμπόρευμα που "θα πουλήσει" λόγω κορωνοϊού" - σημειώνει ο Ηλίας Σεφέρογλου και εξηγεί πως το τελευταίο 10ήμερο, οι επιχειρηματίες ενημερώνουν τους πελάτες τους για τυχόν καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών τους, ανοίγουν όσο το δυνατόν περισσότερους τρόπους παραγγελίας και πληρωμής, αναδεικνύουν την - πολύ must εν μέσω πανικού καθαριότητας και απολύμανσης - πτυχή της ανέπαφης παράδοσης, ενώ στην πλειονότητά τους είτε δε χρεώνουν μεταφορικά έξοδα είτε το κόστος είναι μειωμένο.

Όσο για τους ... τελευταίους των Μοϊκανών που δεν έχουν e-shop ... τρέχουν! "Υπάρχει αυξημένη ζήτηση από επιχειρηματίες για κατασκευή e-shop" - αναφέρει ο κ.Σεφέρογλου, σημειώνοντας ότι η κατασκευή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος απαιτεί περίπου μία εβδομάδα, προκειμένου να παραδοθεί τηρώντας όλες τις προϋποθέσεις ασφαλείας, ενώ κατόπιν ο όγκος των προϊόντων που θα "περαστούν" καθορίζει το πότε θα βγει στον "αέρα".

Η μετά τον κορωνοϊό εποχή - και ευχόμαστε όλα να πάνε κατ'ευχήν και να έρθει το συντομότερο - θα μας βρει σίγουρα διαφορετικούς. Διαφορετικούς στην ψυχολογία μας, διαφορετικούς στην ιεράρχηση των "σημαντικών", διαφορετικούς ίσως και στην εξωστρέφεια και την εκδηλωτικότητά μας - πόσο καιρό θα κάνουμε να αγκαλιάσουμε και να σταυροφιλήσουμε αυθόρμητα, άραγε; - θα μας βρει διαφορετικούς όμως, και ως προς τις καταναλωτικές μας συνήθειες. Κι αυτό δε θα είναι επιλογή, αλλά ανάγκη που πιθανότατα θα "μας μείνει". 

Ένα εύλογο ερώτημα είναι κατά πόσο είμαστε όλοι έτοιμοι να ενσωματώσουμε στην καθημερινή μας ρουτίνα τις καθημερινές διαδικτυακές συναλλαγές αλλά και αν είμαστε "εκπαιδευμένοι" στους κανόνες του ηλεκτρονικού εμπορίου, ώστε να μη βρεθούμε ζημιωμένοι και εξαπατημένοι. Αλλά αυτά, μάλλον, θα τα δούμε στην πράξη...

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ