Κι όμως, συζητάμε για τρένο στην Κρήτη!

Αντώνης Παντινάκης
Αντώνης Παντινάκης

Στην Επιτροπή Περιβάλλοντος η στρατηγική μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών.

Του Αντώνη Παντινάκη


Το ενδεχόμενο δημιουργίας και λειτουργίας ενός ηλεκτρικού σιδηρόδρομου κατά μήκος της Κρήτης μπήκε στις... ράγες της συζήτησης στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, στην οποία εξετάστηκε η στρατηγική μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών.

Η πρόταση φαντάζει πρωτοποριακή για τα δεδομένα του νησιού, περιβαλλοντικά σίγουρα πολύ ωφέλιμη, όπως διαβεβαίωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, κ. Νίκος Καλογερής.

“Θα προτείνουμε υπό τη μορφή διερεύνησης να εξεταστεί και η βιωσιμότητα ενός μέσου σταθερής τροχιάς, ηλεκτροκίνητου, που να κινείται κατά μήκος της Κρήτης. Να δούμε δηλαδή αν υπάρχει οικονομικό ενδιαφέρον για ένα τέτοιο μέσο. Περιβαλλοντικά σίγουρα θα είναι πολύ ωφέλιμο όσον αφορά τη λειτουργία του, μια και μιλάμε για ηλεκτρικό σιδηρόδρομο. Θέλουμε λοιπόν να δούμε κατά πόσο, από τα στοιχεία τα οποία υπάρχουν, ένα τέτοιο μέσο μεταφοράς με το κόστος που θα έχει και την κατάσταση λειτουργίας του, πληροί και τους όρους λειτουργίας του”, τόνισε ο ίδιος.

"Είδαμε κάποια πράγματα να λείπουν..."

Η Περιφέρεια Κρήτης συμμετείχε στη διαβούλευση του προηγούμενου διαστήματος για το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποίο “κατέληξε σε ένα προτεινόμενο σενάριο που ικανοποιεί και τους εννέα στόχους τους οποίους θέτει μέσα για τη βελτίωση των μεταφορών σε όλη τη χώρα”, ανέφερε ο κ. Καλογερής, παίρνοντας ωστόσο κάποιες αποστάσεις:

“Είδαμε κάποια πράγματα να λείπουν, τα οποία έχουν περάσει δια νόμου και τα συμπληρώνουμε με την ευκαιρία, ώστε να συμπεριληφθούν.

Για παράδειγμα, στο οδικό διευρωπαϊκό δίκτυο της Κρήτης λείπει ο δρόμος Ρέθυμνο – Σπήλι – Αγία Γαλήνη, το κομμάτι δηλαδή που συνδέει τον ΒΟΑΚ με τον ΝΟΑΚ και τη δυτική Κρήτη.
Αυτό το κομμάτι έχει συμπεριληφθεί στο Περιφερειακό Χωροταξικό κι έχει γίνει αποδεκτό.
Προφανώς, δεν το έλαβαν υπόψιν τους και το ξαναθέτουμε. Θέλουμε επίσης να μπούνε στα διευρωπαϊκά δίκτυα και οι συνδέσεις των μεγάλων αεροδρομίων: Του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου με ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ και του αεροδρομίου Χανίων με το λιμάνι της Σούδας και τον ΒΟΑΚ”.

Ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης συμπλήρωσε εν συνεχεία ότι στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών “δεν αναφέρονται τα λιμάνια τα οποία χρειάζονται παρεμβάσεις: Ιδίως τα λιμάνια Ηρακλείου και Σούδας, όπου το τελευταίο διάστημα ανθεί η κρουαζιέρα κι εμφανίζονται μεγάλες προοπτικές – μάλιστα το λιμάνι Ηρακλείου είναι ήδη home port”.

Τα κρουαζιερόπλοια, οι ρύποι και η αντιπρόταση

Μια και μιλάμε για περιβαλλοντικές μελέτες, έχει διαπιστωθεί ότι τα κρουαζιερόπλοια “επιβαρύνουν το περιβάλλον πάρα πολύ με τις ρυπογόνες μηχανές τους. Υπολογίζεται ότι εκπέμπουν ρύπους... 50.000 αυτοκινήτων μαζί! Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα. Θα έπρεπε λοιπόν να έχουν προβλεφθεί στα λιμάνια, τουλάχιστον στα δύο μεγαλύτερα, συσκευές τέτοιες που να μπορούν να παίρνουν ρεύμα από το τοπικό δίκτυο, ώστε να μην λειτουργούν οι μηχανές του κρουαζιερόπλοιων και να ρυπαίνουν την περιοχή μας”, αντέτεινε ο κ. Καλογερής.

Ηλεκτροκίνηση και ανάπτυξη σταθμών φόρτισης

Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών “γενικότερα, στοχεύει σε μία φιλικότερη προς το περιβάλλον λύση για τις μεταφορές και τις μετακινήσεις, με μικρότερο κόστος”, παρατήρησε ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης, που έκανε ειδική μνεία στην “ηλεκτροκίνηση και σε βάθος χρόνου και στην ανάπτυξη σταθμών φόρτισης κατά μήκος κυρίως των μεγάλων αξόνων και στην Κρήτη”, που ναι μεν προβλέπονται στο Σχέδιο, με τη διαφορά ότι “όλα αυτά τα αφήνει σε επίπεδο μελέτης, ενώ ξέρουμε ότι επίκεινται και η υλοποίησή τους σε ένα βαθμό, γιατί υπάρχει σχετική μελέτη αυτή τη στιγμή από τον ΔΕΔΔΗΕ για τη νησιωτική Ελλάδα. Και μάλιστα από μήνα σε μήνα αναμένουμε να ξεκινήσει η υλοποίησή τους. Να γίνουν δηλαδή αυτοί οι σταθμοί. Για την Κρήτη δεν προβλέπονται πολλοί: Κατά μήκος του εθνικού δρόμου, νομίζω ότι προβλέπονται περίπου 10- 12. Αλλά από εκεί και πέρα εμείς μπορούμε να τους πυκνώσουμε, έχουμε ένα σχεδιασμό”.

Η Επιτροπή γνωμοδότησε ομόφωνα θετικά για το έργο, με τον όρο να εξεταστούν από την ΣΜΠΕ και τα οδικά έργα που έχουν προταθεί για ένταξη στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, όπως προβλέπεται αυτά από το εγκεκριμένο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Περιφέρειας Κρήτης όπως το τμήμα του ΝΟΑΚ Ρέθυμνο – Σπήλι – Μοίρες αλλά και τα οδικά τμήματα που θα συνδέουν το νέο αεροδρόμιο Καστελίου με τον ΒΟΑΚ και τον ΝΟΑΚ, καθώς και ο δρόμος σύνδεσης του αεροδρομίου Χανίων με το λιμάνι της Σούδας και τον ΒΟΑΚ.

Επίσης συμπεριλήφθηκαν προτάσεις για περιβαλλοντικά βιώσιμες μεταφορές, όπως η πρόβλεψη έργων τα αμέσως επόμενα χρόνια για ηλεκτροδότηση των κρουαζιεροπλοίων από τα χερσαία δίκτυα στα λιμάνια Ηρακλείου και Σούδας, η ταχύτερη προώθηση της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές σύμφωνα και με τις εγκεκριμένες μελέτες του ΔΕΔΔΗΕ για την ηλεκτροκίνηση στον νησιωτικό χώρο και την Κρήτη, ενώ τέλος προτάθηκε η διερεύνηση με ανάθεση εκπόνησης σχετικής μελέτης σκοπιμότητας – βιωσιμότητας, η δυνατότητα κατασκευής ηλεκτροκίνητου μέσου σταθερής τροχιάς στο νησί μας.

Επιπλέον πέντε μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων συζητήθηκαν και εγκρίθηκαν στην ίδια Επιτροπή.

Συγκεκριμένα, τα μέλη της Επιτροπής, εξέτασαν και γνωμοδότησαν θετικά για τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων:

α) για λατομείου μαρμάρου στη θέση «Στεναλώματα» ΤΚ Αηδονοχωρίου του Δήμου Μαλεβιζίου, Π.Ε. Ηρακλείου.

β) για Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων και δίκτυο αποχέτευσης των οικισμών Γουλεδιανά και Όρος του Δήμου Ρεθύμνου, ΠΕ Ρεθύμνου.

γ) για ξενοδοχειακή μονάδα δυναμικότητας 180 κλινών, κατηγορίας τεσσάρων αστέρων, στην ΤΚ Γερανίου, ΔΕ Πλατανιά, ΠΕ Χανίων

δ) για ξενοδοχειακή μονάδας δυναμικότητας 780 κλινών, κατηγορίας πέντε αστέρων, στη θέση ‘Πελεκητά’ Μαδέ, ΤΚ Αχλάδας Δήμου Μαλεβιζίου Π.Ε Ηρακλείου

ε) υφιστάμενο σταθμό βάσης κινητής τηλεφωνίας στη θέση «Σφεντιλίδες» πλησίον του χωριού Βισταγή, Δήμου Αμαρίου, ΠΕ Ρεθύμνου

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ