Κακοκαιρία «Ελπίς»: Συμβουλές για οδήγηση σε χιόνι και πάγο

Κακοκαιρία «Ελπίς»: Συμβουλές για οδήγηση σε χιόνι και πάγο

Οδήγηση σε χιόνι και πάγο λοιπόν, και ιδού μερικές απλές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν στις ιδιαίτερες αυτές συνθήκες

Τα χιόνια έκαναν την εμφάνιση τους και μαζί έφεραν τα πρώτα προβλήματα κατά την οδήγηση. Οι απλές συμβουλές που σας δίνουμε θα σας βοηθήσουν ώστε να μείνετε ασφαλείς και να απολαύσετε την οδήγηση σε τέτοιες συνθήκες.

Η χιονόπτωση των τελευταίων ημερών, μπορεί να μην ήταν τόσο έντονη, προκάλεσε όμως ήδη και για ακόμη μία φορά αρκετά προβλήματα σε πολλά σημεία της χώρας μας.

Αρκετοί χρήστες αυτοκινήτων αψήφησαν τα καιρικά φαινόμενα και σε συνδυασμό με την μικρή οδηγική εμπειρία σε τέτοιου είδους συνθήκες ή την ελάχιστη προετοιμασία των ίδιων αλλά και των οχημάτων τους, δημιούργησαν μια επικίνδυνη κατάσταση.

Παρακάτω θα προσπαθήσουμε με απλές και κατανοητές συμβουλές να σας βοηθήσουμε ώστε να αποφύγετε κάθε είδους πρόβλημα που θα συναντήσετε όταν κινείστε σε χιονισμένο ή παγωμένο οδόστρωμα.

Κατ’ αρχάς, ο βασικός κανόνας είναι να αποφεύγουμε τις άσκοπες μετακινήσεις σε αυτές τις συνθήκες καθώς δεν υπάρχει λόγος να βάζουμε σε κίνδυνο είτε εμάς είτε τους άλλους χρήστες που χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο.

Προετοιμάσου πριν την οδήγηση

Πάντα θα πρέπει να έχουμε στο αυτοκίνητο αντιολισθητικές αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες αν χρειαστεί να οδηγήσουμε στο χιόνι. Καλό θα ήταν να έχουμε και κάποιο ειδικό σπρέι το οποίο θα βάζουμε στις κλειδαριές ώστε να μην παγώνουν.

Είναι απαραίτητο να έχουμε στο αυτοκίνητο: έξτρα καθαριστικό υγρό για το παρμπρίζ, αντιψυκτικόξύστρα για τον πάγο, αντιθαμπωτικό πανίφακόκουβέρταφορτιστή τηλεφώνου, και ένα χαλάκι αν χρειαστεί να ξαπλώσουμε κάτω από το αυτοκίνητο όταν κολλήσουμε στο χιόνι.
Το όχημα μας θα πρέπει να είναι σε άψογη κατάσταση από μηχανολογικής πλευράς, καθώς σε αντίθετη περίπτωση κάποια βλάβη μπορεί να κοστίσει “ακριβά”.

Η μπαταρία του οχήματος θα πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση, ειδάλλως θα έχουμε σημαντικά προβλήματα και σε ζωτικά μέρη του αυτοκινήτου.

Το αντιπηκτικό υγρό στο δοχείο ψύξης κινητήρα και πλύσης τζαμιών θα πρέπει να είναι στην στάθμη που ορίζει ο εκάστοτε κατασκευαστής.

Οι καθαριστήρες οι οποίοι παίζουν σημαντικό ρόλο σε τέτοιου είδους συνθήκες, θα πρέπει να έχουν φρέσκα λάστιχα ώστε να λειτουργούν με καλύτερο τρόπο.

Καλό θα ήταν να μελετήσουμε τις οδηγίες χρήσης θέρμανσης/εξαερισμού, που υπάρχουν αναλυτικά στο βιβλίο χρήσης κάθε αυτοκινήτου.

Φυσικά αναπόσπαστο κομμάτι της οδήγησης αποτελούν τα ελαστικά. Θα πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, έχοντας φρέσκο πέλμα που να έχει φαρδιές και βαθιές αυλακώσεις. Να σημειώσουμε ότι τα στενά λάστιχα με το ψηλό προφίλ πλεονεκτούν αισθητά έναντι των φαρδιών και αυτών με χαμηλό προφίλ.

Επιπρόσθετα, οι πιέσεις των ελαστικών θα πρέπει να συμφωνούν με τις οδηγίες του βιβλίου χρήσης και να έχουν ανοχή έως 2 λίμπρες προς τα πάνω. Εάν πάλι κατοικείτε σε περιοχές που χιονίζει συχνά η προμήθεια χειμερινών ελαστικών είναι καλύτερη επιλογή.

Πριν ξεκινήσουμε την οδήγηση, καθαρίζουμε τα παράθυρα και τους καθρέπτες σε περίπτωση που υπάρχει χιόνι. Πάντα καθαρίζουμε το χιόνι από την οροφή του αυτοκινήτου, διότι υπάρχει κίνδυνος να πεταχτεί το χιόνι στο παρμπρίζ με κάποιο απότομο φρενάρισμα, μειώνοντας ταυτόχρονα την ορατότητα μας. Ενώ μπορεί να προκαλέσουμε κάποιο ατύχημα στα διερχόμενα οχήματα.

Πριν εκκινήσουμε τη μηχανή του οχήματος μας, ελέγχουμε ότι όλοι οι αυτόματοι διακόπτες των υαλοκαθαριστήρων είναι σβημένοι, ειδάλλως υπάρχει περίπτωση να καεί η ασφάλεια τους.

Οδήγηση στο χιόνι

Οδήγηση σε χιόνι και πάγο

Σε περίπτωση που χρειαστεί να κινηθείτε κατά τη διάρκεια χιονόπτωσης, υπάρχουν τρόποι ώστε να μείνετε ασφαλείς και να αποφύγετε τυχόν προβλήματα που μπορεί να προκύψουν.

Αρχικά αν το όχημα σας έχει κάποια ποσότητα πάγου στο εξωτερικό του, χρησιμοποιούμε χλιαρό νερό ή αντιψυκτικό και όχι ζεστό ή βραστό νερό.

Καθώς εισέρχεστε στο όχημα σας, ανάψτε τα φώτα ομίχλης του αυτοκινήτου σας ώστε να έχετε καλή ορατότητα αλλά και για να σας βλέπουν οι υπόλοιποι οδηγοί.

Η ταχύτητα αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα όταν κάποιος κινείται σε χιονισμένες συνθήκες. Να έχετε πάντα κατά νου πως θα χρειαστεί να μειώσετε σημαντικά την ταχύτητα σας. Οι πιθανότητες ολίσθησης είναι πολύ μεγάλες και η απόσταση ακινητοποίησης θα είναι σημαντικά αυξημένη.

Να έχετε υπόψη, η ταχύτητα που κινείστε θα πρέπει να σας επιτρέπει να σταματήσετε πριν να έχετε διανύσει όλη την απόσταση στην οποία έχετε ορατότητα, καθώς δεν γνωρίζετε τι “κρύβεται” στην επόμενη στροφή.

Μην επαναπαύεστε με τα όρια ταχύτητας που βλέπετε στις πινακίδες του δρόμου, διότι τα όρια ταχύτητας αφορούν ιδανικές συνθήκες οι οποίες απέχουν παρασάγγας όταν το οδόστρωμα είναι χιονισμένο η παγωμένο.

Αποφύγετε τις απότομες κινήσεις με το τιμόνι, ενώ παράλληλα προσπαθήστε να αποφύγετε απότομα φρεναρίσματα και επιταχύνσεις καθώς το μόνο που θα πετύχετε είναι να χάσετε τον έλεγχο του οχήματος.

Οδηγούμε αμυντικά και δεν ταυτιζόμαστε με επαγγελματίες οδηγούς. Έχει παρατηρηθεί πως όταν πέσουν τα πρώτα χιόνια, αρκετοί χρήστες οχημάτων προσπαθούν να μιμηθούν τα ιδάλματά τους με ολέθρια αποτελέσματα.

Σημαντικό ρόλο στην ασφαλή μετακίνηση σε χιονισμένο η ολισθηρό οδόστρωμα, αποτελεί το προσεκτικό φρενάρισμα. Η επιβράδυνση σε καλυμμένες με πάγο ή χιόνι στροφές θέλει ιδιαίτερη προσοχή καθώς σε συνδυασμό με τη φυγόκεντρο μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια ελέγχου του οχήματος.

Για να φρενάρετε σε πάγο ή χιόνι χωρίς να μπλοκάρουν οι τροχοί, κατεβάστε ταχύτητα νωρίτερα από το κανονικό με προοδευτική αποσύμπλεξη, έτσι ώστε να ελαττωθεί η ταχύτητα σταδιακά και χρησιμοποιήστε τα φρένα μαλακά.

Αυξήστε το κενό ανάμεσα σε εσάς και το όχημα που προηγείται. Είναι πιθανό, στο φρενάρισμα, να χρειαστείτε απόσταση μέχρι και δέκα φορές μεγαλύτερη από την κανονική.

Αν δεν έχουν ρίξει αλάτι ή χαλίκι στον δρόμο, δεν οδηγούμε πάνω στα αποτυπώματα των ελαστικών που έχουν σχηματίσει τα άλλα οχήματα, γιατί το συμπιεσμένο χιόνι είναι πιο ολισθηρό από το φρέσκο.

Υπάρχουν σημεία τα οποία δεν τα “βλέπει” το φως, όπως δρόμοι κάτω από γέφυρες, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη πιθανότητα για εκτροπή του οχήματος. Στα σημεία αυτά προσέχουμε ιδιαίτερα και οδηγούμε με μικρή ταχύτητα.

Επίσης ιδιαίτερη προσοχή απαιτεί το φαινόμενο του μαύρου πάγου, που στην ουσία είναι ένα πολύ λεπτό φιλμ παγωμένης υγρασίας. Στις περισσότερες περιπτώσεις ο οδηγός δεν μπορεί να διακρίνει την ύπαρξη του, αν όμως αντιληφθούμε πως υπάρχει μαύρος πάγος, ελαττώνουμε δραστικά την ταχύτητα μας. Ιδανικά δεν φρενάρουμε και προσπαθούμε όσο το δυνατόν να κρατήσουμε σε ευθεία το τιμόνι μας.

Τι κάνω αν χιονίζει αρκετά;

Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που θα χρειαστεί να τοποθετήσουμε στα ελαστικά μας αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες; Αρκετοί οδηγοί είτε δεν έχουν στην διάθεση τους καμία από τις δύο επιλογές είτε δεν γνωρίζουν πως να τοποθετήσουν τα αξεσουάρ στα ελαστικά τους.

Εδώ να επισημάνουμε ότι οι αλυσίδες και οι χιονοκουβέρτες είναι απλώς αξεσουάρ έκτακτης ανάγκης, τοποθετούνται στους κινητήριους τροχούς, σε περίπτωση μόνιμα τετρακίνητων θα πρέπει να τοποθετούνται και στους τέσσερις τροχούς (εάν υπάρχει μόνο ένα ζευγάρι, τότε επιλέγουμε την λύση των εμπρός τροχών).

Τα αυτοκίνητα με αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες δεν πρέπει να κινούνται με περισσότερα από 30-40 χλμ./ώρα, ενώ στις οδηγίες αναφέρερεται πως, όταν φορεθούν αλυσίδες, ο οδηγός πρέπει να αποσυνδέσει το Electronic Stability System (ESP) με τον ανάλογο διακόπτη.

Κόλλησα στο χιόνι και τώρα τι κάνουμε;

Αν κολλήσετε στο χιόνι μην πανικοβληθείτε και μην ανεβάσετε τις στροφές στον κινητήρα διότι το μόνο που θα καταφέρετε είναι να κολλήσετε περισσότερο.

Αντίθετα, επιλέξτε μια μεγαλύτερη ταχύτητα στο κιβώτιο, η 2η ταχύτητα είναι η καλύτερη για τέτοιες περιπτώσεις, ξεκινήστε απαλά κάνοντας μπρος πίσω μέχρι να καταφέρετε να ξεκολλήσετε.

Αν πάλι δεν καταφέρετε να ξεκολλήσετε από τα χιόνια, η βοήθεια των περαστικών μπορεί να αποβεί σωτήρια.

Τέλος, όταν παρκάρουμε, δεν τραβάμε το χειρόφρενο και καλό είναι να σηκώνουμε τους καθαριστήρες από το παρμπρίζ.

Στις περισσότερες περιπτώσεις οι οδηγοί επιλέγουν τις παραδοσιακές αλυσίδες, υπάρχει βέβαια και η λύση με τις χιονοκουβέρτες. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε και τις δύο λύσεις αναλυτικά.

Αντιολισθητικές αλυσίδες

Οι αντιολισθητικές αλυσίδες συνδυάζουν την απόδοση και αξιοπιστία με το χαμηλό κόστος της αγοράς. Χαρακτηρίζονται με βάση το πάχος των κρίκων τους σε τρεις βασικές  κατηγορίες:

Αλυσίδες των 12mm: Είναι πιο αποτελεσματικές γιατί έχουν την ικανότητα να διεισδύουν περισσότερο στο χιόνι. Αλυσίδες των 10mm: Προορίζονται για αυτοκίνητα με βελτιωμένη ανάρτηση, για χαμηλωμένα αυτοκίνητα αλλά και για αυτοκίνητα με ελαστικά χαμηλού προφίλ. Αλυσίδες των 9mm: Έχουν τις ίδιες ιδιότητες με τις αλυσίδες των 10mm.
Οι αντιολισθητικές αλυσίδες τοποθετούνται στους κινητήριους τροχούς και οι διαστάσεις τους θα πρέπει να ταιριάζουν με αυτές των ελαστικών. Η ταχύτητα με την οποία μπορεί κάποιος να κινηθεί υποδεικνύεται από τον κατασκευαστή των αλυσίδων, όμως δεν πρέπει να ξεπερνά τα 50 χλμ.ώρα.

Πως γίνεται η τοποθέτηση τους

Όσον αφορά την τοποθέτηση των αντιολισθητικών αλυσίδων, οι οδηγοί θα πρέπει να συμβουλεύονται τις αντίστοιχες οδηγίες που διαθέτουν και φυσικά να δοκιμάζουν τις αλυσίδες πάντα εκ των προτέρων.

Απλώνουμε την αλυσίδα πίσω από τον τροχό και πιάνουμε τις δύο άκρες του κεντρικού σωλήνα για να τις ενώσουμε στο άνω άκρο του τροχού. Ενώνουμε το άνω άκρο της αλυσίδας στο άνω τμήμα, με σκοπό να καλυφθεί η πάνω περίμετρος του τροχού.

Στη συνέχεια τραβάμε με δύναμη τον γάντζο προκειμένου να τεντωθεί η αλυσίδα από τον τροχό και τον περνάμε μέσα από το πλαστικό σε σχήμα U. Έπειτα ενώνουμε τον γάντζο στο πάνω μέρος του τροχού, για να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο τεντωμένος. Τέλος κινούμε το αυτοκίνητο για να δούμε αν η αλυσίδα έχει ταιριάξει στο ελαστικό του αυτοκινήτου και είμαστε έτοιμοι.

Για να καταλάβουμε ότι έχουμε τοποθετήσει σωστά τις αντιολισθητικές αλυσίδες θα πρέπει να ελέγξουμε αν αυτές είναι τεντωμένες. Σε περίπτωση που οι αντιολισθητικές μας είναι χαλαρές υπάρχει κίνδυνος να φύγουν από την θέση τους και να τυλιχτούν γύρω από την ανάρτηση του αυτοκινήτου προκαλώντας ζημιά.

Χιονοκουβέρτες

Οι χιονοκουβέρτες έχουν το μεγάλο πλεονέκτημα ότι τοποθετούνται εύκολα, καθώς αγκαλιάζουν τον τροχό με ελαστικό τρόπο ενώ είναι κατάλληλες ακόμη και για πάγο. Βέβαια το αρνητικό είναι ότι σκίζονται εύκολα σε περίπτωση που χρησιμοποιηθούν εκτός πάγου ή χιονιού κι επομένως πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στην χρήση.

Πως γίνεται η τοποθέτηση τους

Οι χιονοκουβέρτες είναι πολύ εύκολες στην τοποθέτηση τους σε σχέση με τις αντιλιοσθητικές αλυσίδες.

Τοποθετούμε την υφασμάτινη αλυσίδα στην κορυφή του τροχού. Στη συνέχεια τραβάμε το κάλυμμα προς τα κάτω έτσι ώστε να το προσαρμόσουμε (το κάλυμμα) στη διάμετρο του τροχού.

Τέλος, όταν το κάτω μέρος του ελαστικού που αγγίζει το πεζοδρόμιο δεν καλύπτεται από την χιονοκουβέρτα, μετακινούμε το όχημα προς τα εμπρός ή πίσω αντίστοιχα κι έτσι η διαδικασία ολοκληρώνεται σε 3 μόλις απλά βήματα.

Όπως με τις αντιολισθητικές αλυσίδες, έτσι και με τις χιονοκουβέρτες θα πρέπει να δοκιμάζονται εκ των προτέρων, ώστε να υπάρχει η σχετική εξοικείωση με αυτές.

Τόσο οι αντιολισθητικές όσο και οι χιονοκουβέρτες, έχουν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τους αντίστοιχα. Αυτό που πρέπει να σκεφτούμε όλοι είναι πως θα πρέπει να προμηθευτούμε οπωσδήποτε κάποιο αντιολισθητικό σύστημα ασχέτως με το ποιο τελικά θα επιλέξουμε.

Κάνε όσα έμαθες και βγες κερδισμένος

Με τις παραπάνω πρακτικές συμβουλές δεν θα χρειαστεί να ανησυχείτε σε περίπτωση που βρεθείτε σε χιονισμένες συνθήκες ή σε παγωμένο οδόστρωμα. Έχοντας κατά νου πως όλα σχετίζονται με την πρόληψη και την σωστή λήψη αποφάσεων κατά την οδήγηση, πλέον μπορείτε να καλύψετε κάθε απόσταση με ασφάλεια.

Αυτό που πρέπει να έχετε πάντα στο μυαλό σας όμως είναι πως δεν μετακινούμαστε άσκοπα και δεν υπερβάλλουμε σε τέτοιου είδους συνθήκες

 

Πηγή: 4trohoi.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ