Έρχεται "Μητρώο Διαδικασιών Δημοσίου"

Μέτρο κατά της αδικαιολόγητης γραφειοκρατίας

Το Μητρώο Διαδικασιών που θα προβλέπει ο νέος "Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης”  προβάλλουν κυβερνητικά στελέχη ως εργαλείο για την εφαρμογή στην πράξη του ψηφιακού μετασχηματισμού του Δημοσίου που βρίσκεται σε εξέλιξη, εν μέρει και λόγω της πανδημίας του κορονοϊού που επιτάχυνε τις διαδικασίες. 

Από το ξέσπασμα της πανδημίας και μέσα σε λίγες εβδομάδες υλοποιήθηκαν σημαντικές πρωτοβουλίες του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης όπως οι ψηφιακές υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις καθώς και η άυλη συνταγογράφηση μέσω του gov.gr.

Όμως, όπως σημειώνουν αρμόδια στελέχη, η υλοποίηση μια εφαρμογής και η λειτουργία μιας πλατφόρμας δεν αρκεί για να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας του κρατικού μηχανισμού. Απαιτείται και η αποδοχή στην πράξη των νέων ρυθμίσεων από την δημόσια διοίκηση και αυτό δεν γίνεται χωρίς προβλήματα.

Προβλήματα υπήρξαν εξάλλου και με τις ψηφιακές υπεύθυνες δηλώσεις, όπου ήδη από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας της νέας υπηρεσίας παρατηρήθηκαν περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν έγιναν δεκτές, πολλές φορές με τη αιτιολογία της έλλειψης γνησίου της υπογραφής, ενώ σε άλλες περιπτώσεις δεν υπήρξε καμία αιτιολόγηση.

Για αυτό άλλωστε στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της προηγούμενης Δευτέρας (13/4/2019) υπήρξαν αλλαγές με τις οποίες τονίστηκε πως η αποδοχή των ψηφιακών δηλώσεων και εξουσιοδοτήσεων από τις δημόσιες υπηρεσίες και τους υπόλοιπους φορείς ιδιωτικού και δημοσίου τομέα είναι υποχρεωτική και διευκρινίστηκε ότι έχουν την ίδια ισχύ με έγγραφο που φέρει βεβαίωση γνήσιου υπογραφής.

Μάλιστα, για να ξεπεραστούν προβληματισμοί δημοσίων λειτουργών προστέθηκε και μια ακόμη παράγραφος όπου αναφέρει ότι "οι αποδέκτες που λαμβάνουν την ηλεκτρονική εξουσιοδότηση τεκμαίρεται ότι τελούν σε καλή πίστη ως προς την προέλευση της ηλεκτρονικής εξουσιοδότησης από τον εκδότη της και ουδεμία ευθύνη υπέχουν ως προς τη γνησιότητα αυτής".

Το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο και δεν αφορά μόνο τη ψηφιακή μετάβαση. Υπάρχουν δεκάδες περιπτώσεις νέων ρυθμίσεων που εφαρμόστηκαν μήνες ή και χρόνια μετά από την έναρξη της ισχύος τους επειδή δεν υπήρχαν διευκρινιστικές εγκύκλιοι για τον κάθε οργανισμό του δημοσίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το θέμα της απαίτησης της εταιρικής σφραγίδας στις συναλλαγές των επιχειρήσεων η οποία έχει καταργηθεί από το 2013. Από τότε μέχρι και σήμερα η εταιρική σφραγίδα ακόμη ζητείται από πολλές υπηρεσίες, ενώ συνεχώς εκδίδονται διευκρινιστικές εγκύκλιοι όπως αυτή που εξέδωσε τον Απρίλιο του 2019 -έξι χρόνια μετά από την ψήφιση του σχετικού νόμου- η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή μετά από παρέμβαση του ΣΕΒ.

Το Μητρώο Διαδικασιών Δημοσίου

Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει τάξη μέσα στο χάος των συχνά περιττών γραφειοκρατικών απαιτήσεων στελεχών της δημόσιας διοίκησης με το Μητρώο Διαδικασιών Δημοσίου που προβλέπει ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνηση, ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση μετά το Πάσχα. 

Σύμφωνα με πληροφορίες στο Μητρώο που θα τηρείται στη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, θα καταχωρούνται όλες οι ψηφιακές ή φυσικές διαδικασίες του Δημόσιου, για πολίτες, φορείς και επιχειρήσεις, αλλά και προς το ίδιο το Δημόσιο.

Όπως εξηγούν πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, πρακτικά με το εργαλείο αυτό ο πολίτης θα μπορεί με βεβαιότητα να γνωρίζει τις όποιες διαδικασίες απαιτεί η συναλλαγή του, χωρίς να είναι έρμαιο φαινομένων αυθαιρεσίας ή περιττής γραφειοκρατίας από οποιαδήποτε υπηρεσία του Δημοσίου. Οι διαδικασίες και τα δικαιολογητικά που θα αναγράφονται στο Μητρώο δεν θα έχουν απλά ενημερωτικό χαρακτήρα αλλά θα είναι και δεσμευτικές για όλες τις υπηρεσίες και τους φορείς του Δημοσίου.

Πηγή: capital.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ