James Webb: Πώς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το διαστημικό τηλεσκόπιο

Η Λαρίσα Μάρκγουαρντ, φοιτήτρια αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, σημειώνει ότι είναι πολύ σημαντικός ο χρόνος χρήσης του τηλεσκοπίου, καθώς, όπως σημειώνει, «είναι δύσκολο να καθιερωθείς αν δεν λαμβάνεις δεδομένα»

Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb (JWST), το οποίο εκτοξεύτηκε με επιτυχία στις 25 Δεκεμβρίου, αναμένεται να ξεκινήσει τις επιστημονικές παρατηρήσεις μέχρι το καλοκαίρι. Οι αστρονόμοι περιμένουν με ανυπομονησία αυτή τη στιγμή, καθώς εκτιμούν ότι ο υπερσύγχρονος εξοπλισμός του θα τους προσφέρει πολύτιμα δεδομένα που θα τους βοηθήσουν στην επίλυση αμέτρητων μυστηρίων του σύμπαντος.

Οποιαδήποτα στοιχεία, από οποιοδήποτε όργανο είναι ζωτικής σημασίας για τους αστρονόμους. Η Λαρίσα Μάρκγουαρντ, φοιτήτρια αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, σημειώνει ότι είναι πολύ σημαντικός ο χρόνος χρήσης του τηλεσκοπίου, καθώς, όπως σημειώνει, «είναι δύσκολο να καθιερωθείς αν δεν λαμβάνεις δεδομένα».

Τον Νοέμβριο του 2020, η Λ. Μάρκγουαρντ υπέβαλε πρόταση για χρήση του διαστημικού τηλεσκοπίου. Συνολικά υποβλήθηκαν 1.173 προτάσεις από επιστήμονες από ολόκληρο τον κόσμο. «Δεν είχα αγχωθεί γιατί πίστευα ότι δεν θα θα μου δώσουν τον χρόνο που ζητούσα», σημειώνει.

Η φοιτήτρια αστρονομίας και οι συνάδελφοί της στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν θέλουν να χρησιμοποιήσουν το JWST προκειμένου να μελετήσουν τρωικούς αστεροειδείς, οι οποίοι σύμφωνα με τους επιστήμονες, περιέχουν μερικά από τα πλέον πρωτόγονα υλικά στο ηλιακό σύστημα. Μόλις τον περασμένο Οκτώβριο, η NASA εκτόξευσε την αποστολή Lucy, με στόχο την έρευνα των τρωικών αστεροειδών που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τον Δία. Για τους δορυφόρους του Ποσειδώνα ωστόσο, η μελέτη εξακολουθεί να γίνεται από απόσταση.

Η πρόταση της Μάρκγουαρντ ήταν ένα από τα 266 έργα που εγκρίθηκαν. Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους εργασίας του, το JWST θα αφιερώσει λίγο πάνω από 24 ώρες για τη μελέτη εννέα διαφορετικών τρωικών αστεροειδών του Ποσειδώνα.

Κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης των προτάσεων, τα ονόματα των επιστημόνων που ζητούν να χρησιμοποιήσουν το τηλεσκόπιο δεν είναι γνωστά στους κριτές.

«Εάν δεν εφαρμόζονταν αυτό το σύστημα, θεωρώ ότι θα ήταν απίθανο, αν όχι αδύνατο να χρησιμοποιήσω το τηλεσκόπιο», δηλώνει η Λ. Μάρκγουαρντ και προσθέτει: «Δεν πιστεύω ότι θα έδιναν χρόνο σε μία φοιτήτρια, όπως εγώ».

Προτάσεις διάρκειας 24.500 ωρών

Φέτος, οι επιστήμονες έχουν υποβάλει προτάσεις, για την υλοποίηση των οποίων απαιτούνται 24.500 ώρες, επομένως η επιλογή είναι το κλειδί. Η διανομή του χρόνου χρήσης του τηλεσκοπίου προκύπτει μέσα από μια προσεκτική διαδικασία, κατά την οποία πάνω από δώδεκα ομάδες ειδικών- τα ονόματα των οποίων δεν ανακοινώνονται- εξετάζουν προτάσεις και αποφασίζουν σε ποιες πρέπει να δοθεί προτεραιότητα.

Το Επιστημονικό Ινστιτούτο του Διαστημικού Τηλεσκοπίου (STScI) στη Βαλτιμόρη είχε αναλάβει τη εν λόγω διαδικασία για το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble εδώ και δεκαετίες. Το ίδιο κάνει τώρα και για το James Webb. «Ξεκινήσαμε με μια πολύ πιο απλή διαδικασία», τονίζει στο Space.com η Αλεσάντρα Αλοίζι, επικεφαλής του γραφείου επιστημονικής αποστολής στο STScI. «Δεν υπάρχουν προκαθορισμένα κριτήρια. Απλώς ζητάμε από τις ομάδες των ειδικών να βαθμολογήσουν τις προτάσεις με βάση μια κλίμακα από το ένα έως το πέντε, αναλόγα με το πόσο ενδιαφέρουσα και συναρπαστική τη βρίσκουν», προσθέτει.

Με πληροφορίες από The Space