Ένας χρόνος mini bus: Δωρεάν μετακίνηση και στάθμευση - Ο απολογισμός και η νέα γραμμή

Αντώνης Παντινάκης
Αντώνης Παντινάκης

Στα "σκαριά¨ κι ένα νέο δρομολόγιο το οποίο θα εξυπηρετεί τις νότιες συνοικίες

του Αντώνη Παντινάκη


Το πρόβλημα στάθμευσης στο κέντρο του Ηρακλείου είναι δεδομένο και το αναδείξαμε προ καιρού. Υπάρχει όμως και μία ενδιάμεση λύση, η οποία μπορεί να εξυπηρετήσει (και εξυπηρετεί) αρκετούς οδηγούς τις ώρες αιχμής, βγάζοντας από το μυαλό τους την καθημερινή σκοτούρα του πάρκινγκ.

Η επιλογή αυτή ίσως δεν έχει λάβει την δημοσιότητα που πρέπει (και της αρμόζει!). Εντούτοις, έρχεται να «φρεσκαριστεί» με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την κυκλοφορία των mini bus στο Ηράκλειο.

Ασφαλής και δωρεάν... στάθμευση και μετακίνηση

Με την έναρξη των έργων ανάπλασης στο κέντρο του Ηρακλείου, η δημοτική αρχή θέλοντας να πετύχει την καλύτερη δυνατή κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση στην «καρδιά» της πόλης, και σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ, ενέταξε στην καθημερινότητα των Ηρακλειωτών τα mini bus.

Τα μικρά λεωφορεία υποστηρίζουν δύο γραμμές: Την κόκκινη, αφετηρία της οποίας είναι το λιμάνι, και την μπλε, η οποία ξεκινά από το Παγκρήτιο στάδιο. Και οι δυο γραμμές περνούν μέσα από το κέντρο, εξυπηρερώντας χιλιάδες συμπολίτες μας, εντελώς δωρεάν.

Εκτός της δωρεάν μετακίνησης, ο Δήμος Ηρακλείου και το Αστικό ΚΤΕΛ εξασφάλισαν επίσης εκατοντάδες δωρεάν θέσεις στάθμευσης στα σημεία εκκίνησης των mini bus.

 Δηλαδή, ένας οδηγός μπορεί να πάει και να παρκάρει το αυτοκίνητό του στους ειδικά διαμορφωμένους χώρους που υπάρχουν στο λιμάνι και στο Παγκρήτιο, να επιβιβαστεί στα μικρά λεωφορεία και να κατέβει κέντρο για να κάνει τις δουλειές του. Και στη συνέχεια, αφότου έχει τελειώσει, να επιστρέψει στην ίδια αφετηρία, και να  πάρει εκ νέου το όχημά του, επιστρέφοντας στο σπίτι του. Κι όλα αυτά χωρίς την παραμικρή οικονομική επιβάρυνση!

Και κάτι σημαντικό για τους οδηγούς: Οι χώροι στάθμευσης στο λιμάνι και στο Παγκρήτιο φυλάσσονται, παρέχοντας υψηλές συνθήκες ασφαλείας στα αυτοκίνητα. Αντιθέτως, κατεβαίνοντας κάποιος σε ώρα αιχμής στο κέντρο, με το όχημά του, παίρνει πολλαπλό ρίσκο: Μπορεί να μην βρει να παρκάρει, και να γυρίζει άσκοπα καταναλώντας αρκετή από την υπομονή του (χώρια τα καύσιμα!). Μπορεί επίσης να σταθμεύσει κάπου παράνομα, κινδυνεύοντας να «φάει» κλήση. Υπάρχει και το τρίτο σενάριο: Το πάρκινγκ που θα βρει να αφήσει το αυτοκίνητό του εκτεθειμένο σε απρόσεκτους ή ασυνείδητους οδηγούς, με αποτέλεσμα να προκύψουν ζημιές στην περιουσία του και κατ’ επέκταση μη προγραμματισμένα έξοδα!

Δεν χωρά αμφιβολία ότι ο κόσμος έχει συνηθίσει να πηγαίνει με το αυτοκίνητο στο κέντρο, εξαντλώντας όλα τα περιθώρια ανεύρεσης... ρεμίζας. Πρέπει όμως να αναλογιστούμε ότι σε προηγμένα κράτη του εξωτερικού, το περιφερειακό πάρκινγκ και η χρήση mini bus είναι ευρέως διαδεδομένη κι έχει λύσει πάρα πολλά κυκλοφοριακά προβλήματα. Αν και στο Ηράκλειο υιοθετηθεί από περισσότερους συμπολίτες μας αυτή η επιλογή, ειδικά για όσους έχουν πραγματικά την δυνατότητα να σταθμεύσουν εκτός κέντρου κάνοντας χρήση των μικρών λεωφορείων, σίγουρα μόνο οφέλη θαπροκύψουν σε κοινωνικό, κυκλοφοριακό,  περιβαλλοντικό και οικονομικό (για τους ίδιους τους οδηγούς) επίπεδο.

Κάνοντας έναν συνοπτικό απολογισμό για την παρουσία των mini bus στο Ηράκλειο, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Γιάννης Αναστασάκης δήλωσε στο Cretalive:

«Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι, γιατί μία καινοτόμος ιδέα, αυτή της εισαγωγής των mini bus, στην κυκλοφοριακή ζωή της πόλης έχει συμπληρώσει κοντά ένα χρόνο ζωής με απόλυτη επιτυχία. Τολμώ να πω ότι ξεπέρασε ακόμα και τις προσδοκίες μας, καθώς μετακινήθηκαν πάνω από 450.000 άνθρωποι δωρεάν, από το Παγκρήτιο και από το λιμάνι προς το κέντρο της πόλης, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και δωρεάν στάθμευση όσοι το επιθυμούσαν στις εγκαταστάσεις εντός του Παγκρητίου σταδίου αλλά κι εντός του λιμανιού».

Επέκταση της συμφωνίας

Η σχετική σύμβαση μεταξύ Δήμου και Αστικού ΚΤΕΛ επεκτάθηκε για άλλους έξι μήνες. Ο κ. Αναστασάκης μας είπε επ’ αυτού: «Είμαστε σίγουροι ότι ένας από τους λόγους που δεν είχαμε επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, παρά τον αποκλεισμό του κέντρου λόγω των έργων ανάπλασης, ήταν γιατί οι δημότες εμπιστεύτηκαν κατά ένα μεγάλο ποσοστό τα μικρά λεωφορεία που είναι γρήγορα και άνετα. Και γι’ αυτό ο δήμαρχος πρότεινε, και το Δημοτικό Συμβούλιο έκανε αποδεκτό όπως και το Αστικό ΚΤΕΛ, την επέκταση της σύμβασης τουλάχιστον κατά έξι μήνες. Το έξι μήνες έχει μπει καθαρά για να μην δεσμεύσουμε μετά τις εκλογές τον Δήμο. Να γίνει δηλαδή ψύχραιμη αποτίμηση τον Ιούνιο και να συνεχίσουμε μετά, γιατί δεν υπάρχει κανένας λόγος να ανατραπεί αυτή η δυνατότητα, στο τέλος της ημέρας. Έχουμε χρήματα και αν μη τι άλλο πρέπει αν επιστρέφουν στους δημότες».

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων διαπίστωσε επίσης ότι «μαζί με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις τις εργοταξιακές, με πρώτη από όλες τη διαμόρφωση ως διπλής κυκλοφορίας της Γιαμαλάκη, της Αγίου Μηνά και της Κυρίλλου Λουκάρεως μέχρι την πλατεία Κορνάρου, έχει δοθεί μία επιπλέον ριζική παράκαμψη του κέντρου που εξυπηρετεί πάρα πολύ και θα προτείνουμε την καθιέρωσή της, ακόμα και μετά τη λήξη του συγκεκριμένου έργου».

Πιο... δημοφιλής η μπλε γραμμή, ενέργειες για να γίνει πιο ελκυστική η κόκκινη

Το Cretalive επικοινώνησε και με τον Πρόεδρο του Αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου, κ. Καλλέργο Βουλγαράκη. Όπως μας ανέφερε, τα mini bus «ξεκίνησαν πάρα πολύ καλά, και συνέχισαν και συνεχίζουν να πηγαίνουν ακόμα καλύτερα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, μηνιαίως εξυπηρετούνται περίπου 40.000 άνθρωποι. Η πιο διαδομένη γραμμή είναι η μπλε. «Μεταφέρει 5-6 επιβάτες κατά μέσο όρο, σε αντίθεση με την κόκκινη που μεταφέρει έναν», παρατήρησε ο κ. Βουλγαράκης, λέγοντας επίσης ότι η γραμμή που ξεκινά από το Παγκρήτιο πάει τόσο καλά, που στο Αστικό ΚΤΕΛ «σκεφτόμαστε να την κρατήσουμε με εισιτήριο».

Όσον αφορά γενικότερα την χρήση των αστικών λεωφορείων, κανονικά με το ανάλογο αντίτιμο, τα τελευταία οκτώ χρόνια «υπάρχει μία σταθερή ροή, γύρω στα 8 εκατομμύρια επιβατών», σημειώνει ο κ. Βουλγαράκης.

Ο κ. Αναστασάκης μας επιβεβαίωσε κι εκείνος με τη σειρά του την μεγαλύτερη... απήχηση που έχει η μπλε γραμμή, υποστηρίζοντας ότι «η Τεχνική Υπηρεσία, με τους μηχανικούς της, παρακολουθεί πολύ στενά το θέμα των mini bus. Θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρξει μία βελτίωση στη γραμμή του λιμανιού, την κόκκινη γραμμή, για να γίνει πιο ελκυστική και πιο γρήγορη για τους δημότες. Και τις επόμενες εβδομάδες θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε το τι μέλλει γενέσθαι για να υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη ανταπόκριση των δημοτών».

Και τρίτη γραμμή!

Μία τρίτη γραμμή mini bus, η οποία θα εξυπηρετεί τις νότιες συνοικίες (κι όχι μόνο) του Ηρακλείου, είναι έτοιμη να ενταχθεί στην καθημερινότητα των Ηρακλειωτών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σημείο εκκίνησής της θα βρίσκεται στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη, κάτω από τη γέφυρα της Εθνικής, παραπλεύρως της Κνωσού, πλησίον του πάρκου της Ερυθραίας.

Όπως συμβαίνει και στις άλλες δύο γραμμές, την κόκκινη(λιμάνι) και την μπλε (Παγκρήτιο), έχει προβλεφθεί η δημιουργία εκατοντάδων θέσεων δωρεάν στάθμευσης.

Γι’ αυτό και από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ηρακλείου εκτιμάται ότι η καθιέρωση αυτού του νέου δρομολογίου θα αποδειχθεί επωφελής όχι μόνο για τους κατοίκους του νότιου τμήματος της πόλης, αλλά και για όσους (προ)έρχονται από περιοχές εκτός Ηρακλείου.

Για παράδειγμα: Κάποιος οδηγός από την Χερσόνησο, ο οποίος έχει διάφορες υποχρεώσεις στο κέντρο, θα φθάνει στην πόλη μέσω της εθνικής. Εν συνεχεία, θα σταθμεύσει στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο που θα δημιουργηθεί δίπλα από το πάρκο της Ερυθραίας, θα επιβιβάζεται  στο mini bus για να βρεθεί στην «καρδιά» της πόλης. Και το σημαντικότερο, χωρίς να έχει την παραμικρή οικονομική επιβάρυνση για όλα αυτά.

Μια τέτοια γραμμή φαίνεται πώς έλειπε από το Ηράκλειο και ειδικά από το συγκεκριμένο κομμάτι του αστικού ιστού, με την αισιοδοξία να είναι διάχυτη, ότι τα mini bus που θα προστεθούν στην κυκλοφοριακή μας ζωή θα επιλύσουν ακόμη περισσότερα προβλήματα μεταφοράς αλλά και στάθμευσης, εξυπηρετώντας όλο και περισσότερους συμπολίτες μας.

Βόλτα με τα mini bus ο αντιδήμαρχος

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων επέλεξε να μας ξεναγήσει σήμερα σε ένα δρομολόγιο της Κόκκινης γραμμής. Δείτε το πρώτο βίντεο που ανέβασε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook

Σε ένα δεύτερο βίντεο, ο κ. Αναστασάκης μοιράζεται με τους διαδικτυακούς του φίλους την δυσαρέσκεια και την απογοήτευσή του για την "πληγή της παράνομης στάθμευσης κατά μήκος της Ικάρου". Όπως αντέτεινε, "σε δύο λεπτά όλοι αυτοί θα μπορούσαν να έχουν παρκάρει δωρεάν μέσα στο λιμάνι".


Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ