Γ. Κεφαλογιάννης: Το έργο του ΒΟΑΚ είναι ενιαίο

Γ. Κεφαλογιάννης: Το έργο του ΒΟΑΚ είναι ενιαίο

Τον σχεδιασμό υλοποίησης του σημαντικού αναπτυξιακού έργου για την Κρήτη παρουσίασε στη βουλή ο υφυπουργός Υποδομών - Τι είπε για το Λασίθι

Τον σχεδιασμό υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) παρουσίασε σήμερα 18 Δεκεμβρίου 2020, στη Βουλή ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ Βασίλη Κεγκέρογλου. 

Κατά την πρωτολογία του ο κ. Κεφαλογιάννης, ανέφερε μεταξύ άλλων, σχετικά με τον σχεδιασμό του έργου:  

«Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου μας και η Κυβέρνηση έχουμε μπει σε έναν αγώνα δρόμου για να καλύψουμε την πενταετή ολιγωρία της προηγούμενης Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τον ΒΟΑΚ.  
Σας θυμίζω ότι ο αρχικός σχεδιασμός ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε να ολοκληρώνεται το έργο στα Χανιά. Ωστόσο, κατόπιν πρωτοβουλίας του ίδιου του Πρωθυπουργού και σε άμεση συνεργασία με τον Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή, προχωρήσαμε στην επέκταση του ΒΟΑΚ μέχρι την Κίσσαμο. 
Τα επιμέρους κομμάτια, όπως διαχωρίζονται από Κίσσαμο έως Σητεία, έχουν ως εξής:

Κίσσαμος μέχρι  Χερσόνησο θα δημοπρατηθεί ως σύμβαση παραχώρησης
Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη θα δημοπρατηθεί ως έργο ΣΔΙΤ
Το τμήμα Νεάπολη – Σητεία θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο

Ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ και η επιλογή να υλοποιηθούν τμήματα αυτού με Σύμβαση παραχώρησης ή σύμβαση ΣΔΙΤ ή ως δημόσιο έργο έχει γίνει βάσει μοντέλων, τα οποία στηρίχθηκαν σε πολύ συγκεκριμένες τεχνικές παραμέτρους – οι οποίες είναι αντικειμενικές και ανεξάρτητες από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία. 
Τέτοιες παράμετροι είναι το κατασκευαστικό κόστος, οι κυκλοφοριακοί φόρτοι, οι προσδοκώμενες διελεύσεις, ούτως ώστε να εξασφαλισθούν οι αρχές του «Value Engineering» που επιτάσσουν τον συγκερασμό όλων των τεχνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών παραμέτρων με την αναγκαιότητα της βιωσιμότητας και δυνατότητας χρηματοδότησης του Έργου.
Περαιτέρω, για τις κάθετες συνδέσεις προς Ιεράπετρα και για να είμαστε ακριβείς, στο Τμήμα Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα, προβλέπεται κατά την εκπονηθείσα μελέτη τετράιχνη διατομή, δηλαδή δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα. 
Με σκοπό τη βιωσιμότητα και την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ, δεν μπορεί να διακηρυχθεί ως ενιαίο έργο. 
Αυτό είναι το πιο ασφαλές, υλοποιήσιμο και ρεαλιστικό σενάριο ώστε ο ΒΟΑΚ να ολοκληρωθεί και όχι να παραμείνει ένα σχέδιο επί χάρτου, όπως ήταν για 4,5 χρόνια επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Βάσει του ανωτέρω σχεδιασμού και όσων έχουμε ήδη εξαγγείλει, ο Υπουργός, εγώ ο ίδιος,  αλλά και ο Πρωθυπουργός, το έργο θα έχει εκκινήσει εντός του 2023 και βεβαίως υπό το πρίσμα της ολοκλήρωσης της προβλεπόμενης στον νόμο διαδικασίας.»
Κατά τη δευτερολογία του ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε κυρίως στο πλαίσιο χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ και στα έργα του οδικού άξονα για τον νομό Λασιθίου:  
«Ακόμη κι αν είχαμε έναν μαγικό τρόπο να βρούμε τα χρήματα να κατασκευασθεί ο ΒΟΑΚ, μόνο για τη συντήρησή του, λόγω της έλλειψης των κυκλοφοριακών φόρτων, θα έπρεπε να υπάρχει χρηματοδότηση είτε με διόδια είτε με άλλον τρόπο. Αυτός είναι και ο λόγος που προκρίθηκε το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό μοντέλο.    
Ειλικρινά, επίσης, δεν αντιλαμβάνομαι από πού προκύπτει ότι η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και η ένταξη του έργου του ΒΟΑΚ σε αυτό, δεν περιλαμβάνει τα τμήματα εντός των ορίων των Περιφερειακών Ενοτήτων Ηρακλείου και Λασιθίου.
Το έργο ανεξαρτήτως των ορίων Π.Ε. που διατρέχει, των τμημάτων του και του τρόπου δημοπράτησης αυτών, είναι ένα ενιαίο έργο. 
Άρα πού εδράζεται η αναφορά σας ότι δεν περιλαμβάνει το Νομό Λασιθίου και τον Νομό Ηρακλείου;
Να σας θυμίσω δε ότι, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επανασχεδίασε το έργο όχι μόνο κατασκευαστικά - ενόψει εμπλοκής και της Αρχαιολογίας- και γεωμετρικά, αλλά και χρηματοδοτικά.
Και εξηγώ, αναφορικά με το σκέλος της παραχώρησης:
Επί ΣΥΡΙΖΑ, ο σχεδιασμός προέβλεπε τίμημα μελετών-κατασκευών: 944 εκ. €, ενώ ο τωρινός σχεδιασμός για το ίδιο τίμημα έχει επαναπροσδιορισθεί περίπου στο 1,5 δις εκ.€. 
Η χρηματοδοτική συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου επί ΣΥΡΙΖΑ ήταν 472 εκ. €., ενώ ο τωρινός σχεδιασμός είναι ύψους 800 εκ. € κατά μέγιστο.
Επίσης, ακόμη και τα κατασκευασμένα κομμάτια των 60 χλμ που αναφερθήκατε, οι τρεις παρακάμψεις των πόλεων Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων, θα αναβαθμισθούν σημαντικά, γιατί δεν έχουν τις προδιαγραφές των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων.  
Τα ποσά της συμβολής του δημοσίου θα καλυφθούν κατά μέγιστο από το σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείο Ανάκαμψης και επειδή αναφέρατε ότι ο Νομός Λασιθίου είναι εκτός του Ταμείου, σας ενημερώνω ότι για το Τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος έχει προταθεί να ενταχθεί και αυτό για πλήρη χρηματοδότηση.
Τέλος, όσον αφορά τα τμήματα του άξονα Άγιος Νικόλαος-Σητεία και συγκεκριμένα:
Το τμήμα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή, την παράκαμψη Παχειάς Άμμου, το τμήμα Καβούσι-Αυχένας Αγκαθιά και βέβαια ο κάθετος άξονας Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα, θα ενταχθούν σε συγχρηματοδοτούμενα με το ΕΣΠΑ προγράμματα.
Άρα, κανένα τμήμα της Κρήτης δεν μένει εκτός σχεδιασμού! 
Επιτρέψτε μου δε, να σας θυμίσω ότι εδώ και 1,5 χρόνο που έχουμε αναλάβει την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχουν προχωρήσει αρκετές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και για την αποκατάσταση πρανών επί του υφιστάμενου ΒΟΑΚ.
Συστηματικά προχωρά και η ανάθεση των λοιπών αντίστοιχων έργων, η οποία εκτιμάται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021»
  
 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ