H παράταξη "ΣΥΝ ΕΡΓΑΣΙΑ" για τις παρακάμψεις των πόλεων στον νέο ΒΟΑΚ

Newsroom
Newsroom

Τι επισημαίνει ο Επικεφαλής της παράταξης για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων

Σε ανακοίνωσή της η παράταξη "ΣΥΝ. ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ" επισημαίνει, με αφορμή τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της "Παράκαμψης των πόλεων της Κρήτης" για τον νέο ΒΟΑΚ ότι:

        "Κατά τη συζήτηση της  μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων  του ΒΟΑΚ  υποβάλαμε  και περιελήφθη στην σχετική απόφαση  του Δημοτικού Συμβουλίου την παρακάτω πρόταση:

     «Ι. Η προτεινόμενη απλή αναβάθμιση του ΒΟΑΚ, στο  εντός της ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ  ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ τμήμα αυτού,  μονιμοποιεί  και νομιμοποιεί την οριστική διχοτόμηση της πόλης  και υπονομεύει την λειτουργία και την ορθολογική  ανάπτυξη της  στο μέλλον.

Η  άποψη ότι    ότι η  διατήρηση  της παλαιάς,    (ξεπερασμένης και αναχρονιστικής)  χάραξης του ΒΟΑΚ από τα Λινοπεράματα ως τις Γούρνες είναι « ΟΙΚΟΝΟΜΟΤΕΧΝΙΚΑ ΜΟΝΟΣΗΜΑΝΤΗ  αυτή την περίοδο, στην πραγματικότητα  και ανεξάρτητα από τις προθέσεις  :

  α)  Ικανοποιεί απόλυτα  την επιθυμία της Κυβέρνησης να τελειώνει (να ξεμπερδεύει όπως -όπως) μαζί μας . 

 β). Διευκολύνει τον  όποιο επενδυτή  να επενδύσει  ψίχουλα  στο πλέον βεβαρημένο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, διατηρώντας ακόμη και    τους  σπανίως λειτουργούντες φωτεινούς σηματοδότες στους ανισόπεδους κόμβους ενός δήθεν  ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ. 

γ)Υπονομεύει το μέλλον της πόλης και αδυνατίζει πλήρως την   νέα χάραξη  νοτιότερα της υφιστάμενης ή  όποια άλλη εναλλακτική  σκέψη, προβληματισμό  ή πρόταση.

 δ). Η   «ΔΕΣΜΕΥΣΗ»  για την άμεση ανάθεση της  μελέτης  εναλλακτικών λύσεων   για την «ΕΥΡΕΙΑ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ» του Ηρακλείου νοτιότερα και  ανεξάρτητα από το κατασκευαστικό κόστος και το μήκος αυτής, απλά ρίχνει  στάχτη  στα μάτια  των πολιτών εν όψει των  επικείμενων εθνικών και δημοτικών εκλογών.

ε). Οι εναλλακτικές  λύσεις δεν σκοντάφτουν μόνο στο οικονομικό  κόστος  και το μήκος της νέας χάραξης,  αλλά κυρίως  στην   ύπαρξη σημαντικών αρχαιολογικών χώρων, που δυσχεραίνουν τη νέα χάραξη, βορειότερα του Γιούχτα  και  στην ανάγκη   διεύρυνσης  του αριθμού των χρηστών -πελατών – του όποιου επενδυτή,  με  την υπερβολική   επιβάρυνση  των μονίμων κατοίκων και των σταθερών επισκεπτών της πόλης.

Αν και δεν κατανοούμε  πόθεν και με ποιά στοιχεία  προέκυψε  το «ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΙΚΟΤΕΧΝΙΚΑ ΜΟΝΟΣΗΜΑΝΤΟ»  της διατήρησης της υφιστάμενης χάραξης  είμαστε  βέβαιοι  ότι δε θα  τρομάξει  κανείς από τη «σθεναρή» και «αποφασιστική»  στάση μας ,ούτε και θα ασχοληθεί οποιοσδήποτε, ούτε και εμείς οι ίδιοι ,   στο ορατό μέλλον  με τις εναλλακτικές  προτάσεις μας.   

Με την ατεκμηρίωτη αυτή παραδοχή , υιοθετούμε , έχοντας πλήρη γνώση  των δεδομένων,   την επιβολή διοδίων ακόμη και για τις εντός πόλεως μετακινήσεις μέσω του  αστικού αυτού  «Αυτοκινητόδρομου» , χωρίς να μπορούμε  να δώσουμε  εναλλακτικές αδάπανες λύσεις για τις μετακινήσεις  αυτές.

 Χωρίς να υποτιμούμε  την επιβολή  διοδίων για τις καθημερινές μας μετακινήσεις,  θεωρούμε  τη ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ   ΔΙΧΟΤΟΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ , μεγαλύτερο πρόβλημα και  μάλιστα χωρίς ορατή  λύση  το οποίο  έχουμε χρέος να αποτρέψουμε.  

 ΙΙ. Είναι γνωστό σε όλους  (μας) ότι δεν υπάρχουν ΝΟΝΟΣΗΜΑΝΤΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ή άλυτα κατασκευαστικά προβλήματα, στη ζυγαριά   τοποθετούνται το κόστος και το όφελος των προτεινομένων  λύσεων για τη λήψη των τελικών αποφάσεων.  Η προτεινόμενη,   οικονομικά ωφελεί  προδήλως τον όποιο κατασκευαστή, διευκολύνει την ανάθεση και υλοποίηση του έργου , αλλά βλάπτει τους δημότες και  κυρίως την ανάπτυξη και την ομαλή   λειτουργία της πόλης.

 Έτσι, πιστεύουμε ότι  όλοι οι παρόντες οφείλουμε  να υπερασπισθούμε  ασυμβίβαστα  τα συμφέροντα των πολιτών, το παρόν και το μέλλον της πόλης, χωρίς να δυσχεράνουμε  την έγκαιρη ανάθεση και  ολοκλήρωση  του έργου, με την επιδίωξη απλών, λειτουργικών,  ρεαλιστικών  εναλλακτικών λύσεων,  τεχνικά εφικτών ,  ενδεχομένως  μεγαλύτερο οικονομικό  κατασκευαστικό κόστος, με τεράστιο   κοινωνικό όφελος,  μακροπρόθεσμα δε και οικονομικό. 

ΑΝ ΟΜΩΣ  ΔΕΝ ΕΙΣΑΚΟΥΣΘΟΥΜΕ  ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ ΟΤΙ ΑΡΓΗΣΑΜΕ,   ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ Η ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ ΑΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΟΡΩΝ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ . ΟΣΤΙΣ ΘΕΛΕΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΕΙ ΤΗΝ  ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ  ΤΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΤΟ  ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΟ ΟΝΕΙΡΟ.

Η  διατήρηση  της  υφιστάμενης  χάραξης, συμπληρωμένη απλώς   με ανώδυνες παρατηρήσεις και προσθήκες   αναβάλει, αν δεν ματαιώνει     την  υλοποίηση των οφειλομένων στην Κρήτη  μεγάλων έργων, τα οποία εκτιμούμε  ότι θα κοστίσουν πολύ περισσότερα αργότερα, χωρίς να υπολογίζεται στο κόστος αυτό , το κόστος της έλλειψης τους. 

ΙΙΙ. Ορθώς , κατά την άποψη μας,  δεν ακολουθήθηκε  παντού η παλαιά χάραξη του ΒΟΑΚ ,αλλά υιοθετήθηκαν   και ακολουθούνται  ακριβότερες   λύσεις,    με την  κατασκευή  μεγάλων τεχνικών έργων  (σήραγγες    τριάντα τεσσάρων περίπου  χιλιομέτρων , σκεπαστά τμήματα  δέκα χιλιομέτρων  και εκατοντάδες κοιλαδογέφυρες)    για την ομαλή και ασφαλή διέλευση   από δύσβατους ορεινούς όγκους .

 Με δεδομένο ότι διατίθενται ήδη  πεντακόσια και πλέον εκατομμύρια  για το σκοπό αυτό , θεωρούμε αυτονόητο  ότι  η ίδια  πρακτική  πρέπει να ακολουθηθεί κατά μείζονα λόγο.   για την παράκαμψη των πόλεων της Κρήτης , όπου αυτό  είναι αναγκαίο, όπως στην περίπτωση του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος Ηρακλείου, όπου η λύση αυτή είναι πραγματικά μονοσήμαντη για την πόλη και τους πολίτες.

 Έχοντας υπόψη  ότι τα μεγάλα έργα σχεδιάζονται και μελετώνται ενιαία και ενδεχομένως εκτελούνται τμηματικά,  είπαμε  και  λέμε  ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΔΙΧΟΤΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ   αντιπροτείνοντας  ως  λύση την  ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ  ΑΥΤΙΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ  ΣΤΑ  ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΙΣΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΥ.

Η λύση αυτή  δεν είναι   εύκολη ,ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι οι εργασίες  θα εκτελούνται για μεγάλο χρονικό  διάστημα , σε πυκνοκατοικημένη περιοχή ,  με  τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο αναγκαστικά σε λειτουργία, γιατί όπως είναι λογικό δεν μπορεί να διακοπεί πλήρως η  κυκλοφορία  επ΄ αυτού.  Αυτό κατά την άποψη μας, αποτελεί  το μεγαλύτερο αλλά όχι άλυτο  πρόβλημα της  πρότασης    αυτής.

IV. Το οικονομικό κόστος του έργου, συγκρινόμενο με το εξ ίσου υψηλό κόστος  των προβλεπόμενων μεγάλων  τεχνικών έργων , μπορεί να αποδειχθεί χαμηλό ,  ρεαλιστικό και αντιμετωπίσιμο, αν ληφθεί υπόψη όχι μόνο το κοινωνικό όφελος  που θα προκύψει  από την επανένωση της πόλης,  την ασφαλή διέλευση των οχημάτων χωρίς περιβαλλοντική  και οικονομική  επιβάρυνση, για την πόλη και τους περιοίκους, και κυρίως την προστιθέμενη αξία για την πόλη από τους ελεύθερους  δημόσιους χώρους που εξασφαλίζονται πάνω στις σημερινές  πληγές της,   από τη λύση αυτή. Από   το κόστος του έργου πρέπει να αφαιρεθεί  η αξία των ελεύθερων δημοτικών  χώρων που δημιουργούνται και μπορούν να αναβαθμίσουν την πόλη  αλλά και  το εξ ίσου υψηλό  κόστος κατασκευής  των μη αναγκαίων  ανισόπεδων κόμβων μετά την  ολοκλήρωση του έργου.

Η  υπογειοποίηση  τμήματος ή τμημάτων της οδού από  το  Γιόφυρο  έως τη  Νέα Αλικαρνασσό   μήκους  τριών έως  τεσσάρων  χιλιομέτρων   και   πλάτους 23 περίπου μέτρων,    εξασφαλίζει 70. 000- 92.000 τμ. ελεύθερων δημοτικών χώρων στη ραχοκοκαλιά της πυκνοδομημένης  πόλης μας   αξίας  εβδομήντα έως ενενήντα     περίπου εκατομμυρίων ευρώ ,  χωρίς να υφίσταται  πλέον ανάγκη  κατασκευής  πολλών ανισόπεδων κόμβων και παράπλευρων οδών με δαπάνες του Δήμου ,  ούτε και  κίνδυνος  επιβολής   διοδίων για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης, που  δυστυχώς με τη λύση που προκρίνεται,  πρόκειται να αποτελέσουν τους πλέον τακτικούς χρήστες  (πελάτες) του «αυτοκινητόδρομου».

 Έτσι, ίσως  ερμηνεύεται  η επικείμενη καταστροφική μονιμοποίηση της διχοτόμησης  της πόλης σε βόρειο και νότιο Ηράκλειο.

 Η προσθήκη  μιας  καθόλου ευκαταφρόνητης και  απρόβλεπτης  δαπάνης στην καθημερινότητα των μονίμων κατοίκων και των σταθερών λόγω εργασίας επισκεπτών της πόλης , οι οποίοι μοιραία και  αναπόφευκτα  θα αποφεύγουν  τη χρήση  του ΒΟΑΚ, θα   επιδεινώσει ακόμη  περισσότερο  τη χαοτική κατάσταση που επικρατεί   ήδη,  αν και κάνουμε ελεύθερα (χωρίς διόδια) χρήση του δημόσιου αυτού αγαθού.   Η κυκλοφορία αυτή μοιραία θα διοχετευθεί στην παλαιά εθνική οδό, όπου και όσο  αυτό είναι εφικτό (62 Μαρτύρων, Καλοκαιρινού, Δικαιοσύνης, Ικάρου, Στέλιου   Καζατζίδη ),   στη Δημοκρατίας, στην Παπαναστασίου , στην Κνωσού και στο  πολύπαθο δυτικό τμήμα  της παραλιακής οδού ,  το οποίο de facto,  αντί να μετεξελιχθεί σε  οδό ήπιας κυκλοφορίας  σύμφωνα με την μελέτη  η οποία περιλαμβάνεται στο ομόφωνα ψηφισμένο και επιλεκτικά υλοποιούμενο  πρόγραμμα  του Δήμου Ηρακλείου , καλείται να εξυπηρετήσει την χαοτική κατάσταση που πρόκειται να δημιουργηθεί.   Το ανατολικό τμήμα  αντίθετα στη βορειοδυτική είσοδο της Αλικαρνασσού δεν κινδυνεύει ακόμη, γιατί δεν θελήσαμε να  ολοκληρωθεί, ενώ το  ημιτελές τμήμα αυτού «φροντίσαμε» να το κλείσουμε οριστικά, με την κατασκευή «ιδιωτικών πεζόδρομων», με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των πολιτών σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος  η φυσικών καταστροφών.

Η μελέτη  περιβαλλοντικών επιπτώσεων, οι τεχνικές παρατηρήσεις  και οι προσθήκες του ΟΑΚ  και της αναμορφωμένης εισήγησης  Δημοτικής Αρχής , δεν δίδουν απαντήσεις  στα ερωτήματα αυτά  ούτε μπορεί να θεωρηθεί απάντηση η όποια δέσμευση  για την μελλοντική ανάθεση της μελέτης εναλλακτικών λύσεων  και πολύ περισσότερο δεν δίδουν λύση   οι οριακές διευθετήσεις των υφιστάμενων κόμβων, με τη διαμόρφωση δύο κυκλικών κόμβων στον κόμβο της Ν. Αλικαρνασσού-  Κατσαμπά, σύμφωνα με την υφιστάμενη μελέτη της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου ή την σημαντική προσθήκη του Κόμβου ΒΟΑΚ- ΠΑΓΝΗ  ο οποίος αναμένεται να διευκολύνει σημαντικά την πρόσβαση στις δομές τριτοβάθμιας υγείας  και να εκτονώσει σημαντικά την κυκλοφορία στη δυτική είσοδο της πόλης και τον Εσταυρωμένο».  

         Παρά το ότι η παραπάνω  πρόταση μας, αγνοήθηκε πλήρως από  τη Δημοτική Αρχή  και  δυστυχώς και το Δημοτικό Συμβούλιο, εν τέλει,    υιοθετήθηκε  ανεπιφύλακτα από  το Τεχνικό Επιμελητήριο Ανατολικής Κρήτης,  τον  εκπρόσωπο του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης κ. Γ. Αγαπάκη,  τους παριστάμενους Δημάρχους και τους παριστάμενους   εκπροσώπους   φορέων του νησιού και  τους Περιφερειακούς Συμβούλους που τοποθετήθηκαν  και  από το Περιφερειακό Συμβούλιο  Κρήτης, το οποίο μάλιστα,    με  πρόταση του Περιφερειάρχη Κρήτης  κ. Αρναουτάκη Σταύρου  και του εισηγητή του θέματος  Αντιπεριφερειάρχη  κ. Ξυλούρη Νικολάου, επέστρεψε  την μελέτη στο Υπουργείο για να συμπεριληφθούν σε αυτήν  οι προτάσεις που έγιναν αποδεκτές από το Π.Σ.  στις οποίες περιλαμβάνεται και η πρόταση μας, στην μελέτη.

 Η τροποποιημένη και αναμορφωμένη  μελέτη θα επανέλθει για συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο ,  όπως εκτιμούμε βάσιμα  λαμβάνοντας υπόψη μας και  τις πληροφορίες που έχουμε στη διάθεση μας,  τον επόμενο μήνα.

Η εξέλιξη αυτή,  παρά το ότι μας δικαιώνει  - ηθικά τουλάχιστον  πλήρως -  αν και    αποτελεί  υπό προϋποθέσεις σημαντικό βήμα, είναι προφανές ότι δεν έλυσε το πρόβλημα. Οι φόβοι που εκφράσαμε, στην εισαγωγή της παραπάνω  πρότασης είναι δυστυχώς  βάσιμοι και   επιβεβαιώθηκαν  από τη σαφή και άκρως αποκαλυπτική τοποθέτηση του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Υποδομών σύμφωνα με την οποία η υπηρεσία ΕΧΕΙ ΕΝΤΟΛΗ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕΙ ΤΗΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΧΑΡΑΞΗ. Ουσιαστικά μας προειδοποίησε ότι,  η υπηρεσία έχει εντολή – την οποία δεν μπορεί να αγνοήσει- από την ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ, εν γνώσει και με τη σύμφωνη του  ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ, να απορρίψει την πρόταση του ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΠΛΕΟΝ, για «νέα» χάραξη (ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ).                           

Η «ΦΤΗΝΗ», βολική   αυτή χάραξη   για τους  ενδιαφερόμενους  επενδυτές ,  αποτελεί ισχυρό οικονομικό κίνητρο για τη βιωσιμότητα της επένδυσης  και τη συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία, γνωστή προφανώς  στους  επενδυτές , εξ ου και αποτελεί κόκκινη γραμμή για την Κυβέρνηση , η οποία αδυνατίζει τη θέση μας.    Η Κυβέρνηση  για να δώσει επιχειρήματα στους «πρόθυμους» να συμφωνήσουν, εκτιμούμε ότι    θα αποδεχθεί όλες τις ανώδυνες προτάσεις μας  ( για παράδειγμα  τους   κόμβους   φοινικιάς  και  Καρτερού,  τους Κυκλικούς κόμβους  στην Αλικαρνασσό, τον εξωραϊσμό των λοιπών κόμβων  με μικρό διευθετήσεις, την αυτονόητη κατασκευή  κάποιων   ασήμαντων   παράπλευρων , χωρίς να αποκλείεται ,  ως «κερασάκι στην  τούρτα», ακόμη και  η  κατασκευή της  διπλής σήραγγας   στο «Κακό Όρος»  και φυσικά  με βεβαιότητα  οι ανέξοδες δεσμεύσεις   για την  ανάθεση  μελέτης για την αναζήτηση εναλλακτικών  λύσεων στο μακρινό  μέλλον.  Χωρίς καμία σοβαρή πρόβλεψη για την γρήγορη, ασφαλή  και χαμηλό κόστος πρόσβαση των πολιτών του Ηρακλείου  στο Νέο Αεροδρόμιο.

Με αυτές τις σκέψεις προτείνουμε τη συζήτηση του θέματος εκτός ημερήσιας διάταξης  λόγω της σοβαρότητας των προβλημάτων  που δημιουργούνται από τη μονιμοποίηση της  διχοτόμησης  της πόλης  και τη βέβαιη  επιβολή διοδίων και  για της εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος μετακινήσεις μας.

Η Κυβέρνηση  έχει πάρει τις αποφάσεις της, για μας χωρίς εμάς,  και εμείς έχουμε χρέος   να την μεταπείσουμε,   μέσα σε λίγο χρόνο   χωρίς επαρκή προετοιμασία, ακόμη και με  προσφυγή στη δικαιοσύνη αν δεν γίνουν αποδεκτές  οι προτάσεις μας".

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ